Προσπάθησα να το έχω έτοιμο ώστε να το δείτε χθες, αλλά ματαίως. Παραδόξως, ενώ η δεύτερη ημέρα του COMICDOM CON ήταν αυτή με τον περισσότερο κόσμο (από όσο μπόρεσα να καταλάβω), με κάποιο μαγικό τρόπο κατάφερα να τραβήξω περισσότερες φωτογραφίες την τρίτη ημέρα από ό,τι οποιαδήποτε άλλη. Αν προσθέσουμε στο μίγμα το γεγονός ότι έχασα κάποια workshops, εν μέρει διότι συνέπεφταν με άλλα events ή φωτογραφικές υποχρεώσεις και εν μέρει επειδή είχα τερματίσει (και είχα πάρει κανονάκι) από κουράγιο, έπρεπε να κάνω προσεκτική αντιπαραβολή των φωτογραφιών μου με του Άκη Τριανταφύλλου (again, many thanks – you are a life-saver!), ώστε να σιγουρευτώ ότι έχουν καλυφθεί τα πάντα (και τα Κοάλα – sorry, άλλο ένα ηλίθιο αστείο, σταματάω!).
Τρίτη και φαρμακερή λοιπόν, πιθανώς τρίτη και καλύτερη επίσης και γεμάτη με ενδιαφέροντα πράγματα: πουρνό-πουρνό (11:00) ο Κώστας Κυριακάκης συντόνιζε το “Παίζουμε Comics;” με τη βοήθεια της Βασιλείας Βαξεβάνη, στη διάρκεια του οποίου ανέλαβε το ρόλο δασκάλου και μύστη στον κόσμο των comics για τους μικρούς του ακροατές, προκαλώντας την ενθουσιώδη συμμετοχή τους. Αργότερα ήταν το Q&A και signing με τους Kyle Hotz και D’Israeli, όπου κάναμε μια ενδιαφέρουσα βουτιά στη βρετανική βιομηχανία comics και τη συγκρίναμε με την αμερικανική, και έπειτα το Panel “Comics και Σινεμά – Τόσο Μακριά, Τόσο Κοντά”, όπου ο John Romita Jr. συζήτησε, επ’ ευκαιρία και της μεταφοράς του KICK-ASS στη μεγάλη οθόνη, για τα αντιδάνεια μεταξύ των δύο μέσων με τους: Γιάγκο Αντίοχο (κριτικός κινηματογράφου στο ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ), Σπύρο Δερβενιώτη, Παναγιώτη Παναγόπουλο (κριτικό ς κινηματογράφου της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ) και Γιώργο Σατσίδη (παρουσιαστής του “MTV Take 20”). Τη συζήτηση συντόνισε ο Θωμάς Παπαδημητρόπουλος.
Την ημέρα αυτή έγιναν τρία workshops: ένα από τον John Romita Jr. με τίτλο “The Art of Sequential Storytelling in Graphic Novels”, του Kyle Hotz με τίτλο “Making Scary Comics” και του Αλέκου Παπαδάτου με τίτλος “McCloud’s Panel Transitions – Το Παράδειγμα του Logicomix”. Τα workshops ακολούθησε η παρουσίαση της εκδοτικής Helm.
Το Con έκλεισε με – τι άλλο – τα πατροπαράδοτα Comicdom Awards, φέτος με τη νέα τους μορφή υπό την αιγίδα της Ακαδημίας Comics. Τη σεμνή αυτή τελετή ακολούθησε το πανικόβλητο συμμάζεμα (και πολύυυ τρίψιμο), καθώς και ποικίλες ενδιαφέρουσες σκηνές στο after party στο Floral των Εξαρχείων. Όλα αυτά όμως ξεπερνούν τις απλές λέξεις και αψηφούν τις περιγραφές. We can only go by hard photographic evidence!
The final, smashing, climactic act!
-
-
Κυριακή, ημέρα 3η του Con και σχεδόν 12 ακόμα προβλεπόμενες ώρες γεμάτες comics και φωτογραφίες.
-
-
Καθυστερημένα, έφτασα στο Con περίπου 20-30 λεπτά αφού είχε ξεκινήσει το “Παίζουμε Comics”.
-
-
(Ξέρω ότι δεν είμαι ο πιο συνεπής άνθρωπος στον κόσμο, αλλά εκείνη τη μέρα χρειάστηκα κολοσσιαία προσπάθεια για να σηκωθώ).
-
-
Ευτυχώς ο Άκης Τριανταφύλλου ήταν ήδη εκεί και απαθανάτιζε τον Κώστα Κυριακάκη επί τω έργω…
-
-
…ο οποίος ξεκίνησε εξηγώντας τη βασική λειτουργία των comics, την αφήγηση μιας ιστορίας…
-
-
…και προχώρησε διαχωρίζοντας την ζωγραφική ικανότητα από την ικανότητα να κάνει κανείς comics…
-
-
Στη συνέχεια έδωσε τη δυνατότητα στο λιλιπούτειο ακροατήριό του να λάβει μια γεύση από τη δημιουργική διαδικασία.
-
-
Η συμμετοχή τους ήταν πρόθυμη και ενθουσιώδης…
-
-
…και εγώ άφησα δασκάλους και μαθητές στη ησυχία τους να συνεχίσουν το διασκεδαστικό τους μάθημα.
-
-
Έπειτα πήγα γραμμή στο workshop του John…
-
-
…ο οποίος προέβαλλε επίσης ως σημαντικότερη αρετή ενός comic την ικανότητα αφήγησης του δημιουργού…
-
-
…μιας ιστορίας, παρά το εντυπωσιακό και φανταχτερό artwork, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τη δική του δουλειά (!)…
-
-
…and I quote “my artwork was only so-so, but my ability to tell a story more than made-up for that”.
-
-
Στη διάρκεια του workshop έφερε καλά και κακά παραδείγματα μέσα από τη Marvel, συνέκρινε τη μεθοδολογία της με αυτή της DC…
-
-
…και αφηγήθηκε ποικίλλα σχετικά περιστατικά μέσα από τη βιομηχανία, ανάμεσα στα οποία αυτό κατά το οποίο ο πατέρας του…
-
-
…John Romita Sr. παρακολουθούσε τον Stan Lee να αφηγείται μια ιστορία σαν παλαβός, με ζωντανή αναπαράσταση και ο ίδιος κράταγε σημειώσεις για την πλοκή.
-
-
Δεν χρειάζεται να σας πω ότι ήταν σχεδόν αδύνατο να ξεκολλήσουμε από εκεί μέσα και να τι μου έμεινε περισσότερο από όλα: “always over-tell a story”.
-
-
Έξω από το workshop επικρατούσε χαμός και συνωστισμός…
-
-
…καθότι μετά τον John είχε σειρά και ο Kyle Hotz.
-
-
Δυστυχώς στο workshop του δεν μπόρεσα να κάτσω παρά ελάχιστα…
-
-
…αλλά έχοντας μιλήσει μαζί του τις προηγούμενες ημέρες, ήξερα ότι το βάρος θα έπεφτε στις αισθητικές και στυλιστικές επιρροές του καλλιτέχνη…
-
-
…όπως τα Hammer Horror Films. Ευστυχώς τα video του Άκη ήταν αρκετά κατατοπιστικά…
-
-
…και μου προσέφεραν την κάπως ασύμμετρη πληροφορία ότι…
-
-
…ο φιλικός αυτός γίγαντας, ως παιδί, φρίκαρε περισσότερο με τον Cesar Romero ως Joker, παρά με τις ταινίες τρόμου!
-
-
Αργότερα θα συναντούσε τον D’Israeli στο θέατρο για το διπλό Q&A και signing…
-
-
…υπό την εποπτεία του Άρη Κώτση.
-
-
Η συζήτηση περιστράφηκε κυρίως γύρω από τη βρετανική βιομηχανία comics…
-
-
…και τη σχέση της με την αμερικανική. Αναμενόμενα, συζητήθηκε αρκετά και το 2000 AD…
-
-
…τόσο από άποψη περιεχομένου και νοοτροπίας, όσο και ιστορικού καλλιτεχνών…
-
-
…ενώ πολύ ενδιαφέρουσα ήταν η εξιστόρηση του D’Israeli για το πώς βρέθηκε σχεδόν σε κάθε πόστο της δημιουργικής διαδικασίας (penciller, inker, colorist), την εποχή που η DC τον χρησιμοποιούσε σαν “fixer”.
-
-
Στο signing, μπορεί το πλήθος να μην ήταν τόσο τερατώδες όσο στον Romita…
-
-
…αλλά οι συγκεκριμένες φωτογραφίες είναι βασικά από το τέλος του (τα crowd shots από ουρές έχουν ένα όριο στο πόσο ενδιαφέροντα είναι).
-
-
Το workshop στο οποίο δεν κατάφερα δυστυχώς καθόλου να πάω…
-
-
…ήταν αυτό του Αλέκου Παπαδάτου, το οποίο επικεντρώθηκε στην παρουσία τεχνικών και δομών μέσα στο LOGICOMIX..
-
-
…τις οποίες έχει αναλύσει ο Scott McCloud.
-
-
Πάλι, οι φωτογραφίες και τα video του Άκη δείχνουν ότι επρόκειτο για κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον.
-
-
Ακολούθησε η παρουσίαση της εκδοτικής Helm…
-
-
…με ιδιαίτερη έμφαση στον επερχόμενο τίτλο ΧΡΟΝΙΚΑ ΤΗΣ ΑΛΩ, των Director 16 και Vorranor.
-
-
Με μια γρήγορη βόλτα από το Bazaar, διαπίστωσα ότι εκτός από το πλήθος κόσμου περιφέρονταν και συνεργεία με κάμερες…
-
-
…τα οποία είτε απαθανάτιζαν τα γενικά τεκταινόμενα, είτε έπαιρναν συνεντεύξεις…
-
-
…αλλά σε κάθε περίπτωση είχαν υποκύψει στο γενικό κλίμα ευφορίας και διασκέδασης, ακόμα και σε έναν χώρο τόσο πηγμένο όσο αυτός.
-
-
Οι καλλιτέχνες δεν σταματούσαν να σχεδιάζουν και να υπογράφουν…
-
-
…καθώς γονείς, παιδιά, έφηβοι, επισκέπτες με εντυπωσιακές εμφανίσεις…
-
-
…και φίλοι με ακόμα πιο πρωτότυπα στυλ ανακατεύονταν, συνδυάζονταν, συναντιόνταν υπό την κοινή ομπρέλλα του αγαπημένου τους Μέσου.
-
-
Στο stand της Giganto: Τάσος Παπαϊωάννου, Τάσος Μαραγκός και Τόμεκ, ο οποίος φιλοτέχνησε τα designs για την Ακαδημία Comics και τα φετινά Comicdom Awards.
-
-
Στο stand της Comicdom Press, εναλλαγές καλλιτεχνών, “φρουρών”…
-
-
…και χιουμοριστικών προδιαθέσεων.
-
-
Έξω από τον χώρο των fanzine, η Ευθυμία Ζάχου (CHORISSU) υπόκειται σε εξονυχιστική ανάκριση σχετικά με τα comics.
-
-
Την τρίτη ημέρα στα fanzine δεν αυξήθηκε μόνο ο κόσμος…
-
-
…αλλά και η παρουσία συντελεστών…
-
-
…φίλων και καλλιτεχνών του χώρου
-
-
Το επόμενο panel, κατάμεστο από κόσμο…
-
-
…αφορούσε το μείζον θέμα της σχέσης των comics με τον κινηματογράφο…
-
-
…όπου οι συμμετέχοντες ξεκίνησαν από την ιστορική εξέλιξη του φαινομένου…
-
-
…κατά το οποίο παλαιότερα τα comics εμπνέονταν, δανείζονταν από τις ταινίες θέματα και τεχνικές, ενώ σήμερα συμβαίνει το ανάποδο.
-
-
Προοδευτικά το βάρος μετατοπίστηκε, τόσο στην καταλληλότητα των ταινιών για διάφορετικά ηλικιακά φάσματα…
-
-
…όσο και στην (συχνά εσφαλμένη) αντίληψη των ατύπων λογοκριτών οι οποίοι θεσπίζουν τα σχετικά μέτρα και σταθμά.
-
-
Το KICK-ASS ήταν δεδομένο ότι θα αποτελούσε μέρος μιας τέτοιας κουβέντας και για άλλη μια φορά ο John Romita Jr. δεν δίστασε…
-
-
…να εκφράσει ευθύτατα και απροκάλυπτα τις απόψεις του, τόσο για τη βιομηχανία του κινηματογράφου, όσο και για το τι ο ίδιος θεωρεί “επικίνδυνο” για το οποιοδήποτε κοινό…
-
-
…καθώς και πάμπολλα άλλα θέματα που κράτησαν το ακροατήριο οξυγονοκολλημένο στο θέατρο!
-
-
Αργότερα, όταν ο πάντοτε πρόσχαρος καλεσμένος μας…
-
-
…έδινε συνέντευξη στο Γιώργο Σατσίδη του MTV.
-
-
Με το μόνο event που απέμενε να είναι τα Comicdom Awards 2010…
-
-
…μπόρεσα πλέον να χαλαρώσω λίγο…
-
-
…(εδώ ο Γιώργος Καμπάδαης εν ώρα υπογραφής του APOCALYPSE MODE ON!)…
-
-
…και να περιφερθώ δίχως να κοιτάω ή να ρωτάω την ώρα, φωτογραφίζοντας απλά επισκέπτες…
-
-
…καλλιτέχνες (ο Γιώργος Τσούκης μισεί το φλας μου and that’s a fact).
-
-
Ο Χρήστος Σταμπουλής καθώς μου υπογράφει και σκιτσάρει το φοβερό ΟΙ ΑΡΧΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΠΟΡΦΥΡΗΣ ΚΟΙΛΑΔΑΣ…
-
-
…ενώ ταυτόχρονα ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος υπογράφει για κάποιον άλλο τον ΓΙΑΠΩΝΑ και ο Νίκος Δαλαμπύρας χαιρετά θριαμβευτικά
-
-
Το stand των εκδόσεων ΚΨΜ, οι οποίες κυκλοφόρησαν το εξαρετικό BOX OFFICE POISON του Alex Robinson.
-
-
Η Silk Spectre ήταν η μόνη ιδανικά ενδεδυμένη για τη θερμοκρασία του χώρου…
-
-
Δείγμα από το συλλογικό artwork έξω από την έκθεση “From the Yellow Kid to Conan”.
-
-
Ο ασφυκτικός κόσμος στο εσωτερικό της Ένωσης δεν σήμαινε…
-
-
…ότι δεν υπήρχαν και αρκετά άτομα στο εξωτερικό, για ανανέωση είτε του αέρα, είτε της νικοτίνης.
-
-
O Mark Weinstein (δημιουργός του online strip ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ)…
-
-
…καθώς υπογράφει για μια μικρή θαυμάστρια και τη μητέρα της.
-
-
Η Comicdom Press είχε πάρα πολύ κόσμο όλο το τριήμερο…
-
-
…οδηγώντας τις εθελόντριές μας στα όρια της τρέλας…
-
-
…δίχως ωστόσο να τους στερεί το… εμμμ.. χιούμορ. Ναι, αυτό είναι: χιούμορ…
-
-
Οι ΑΠΕΘΑΝΤΟΙ ΜΠΑΣΤΑΡΔΟΙ του Γαβριήλ Τομπαλίδη έγιναν ανάρπαστοι.
-
-
Η Έλλη Μόκα είχε εκτενείς συζητήσεις με τον D’Israeli για obscure, κομιξικά θέματα. Είναι τρελοί αυτοί οι καλλιτέχνες!
-
-
Αρκετά το τσίτωσα όμως και ξέρω τι περιμένετε, ακόμα κι αν έχετε διαβάσει το post με τα αποτελέσματα…
-
-
Comicdom Awards 2010, με παρουσιάστρια την Αλεξία!
-
-
Καταρχήν το Award for Exceptional Contribution στον John Romita Jr. …
-
-
…ο οποίος, όπως και σε όλο το τριήμερο, ήταν θερμός με το κοινό και ανεπιτήδευτα ευγνώμων.
-
-
Απονομή μετά γενέθλιου ύμνου στον Λευτέρη Σταυρανό για την έκδοση του EL ETERNAUTA.
-
-
Απονομή στον Μιχάλη Διαλυνά για Best Fanzine (SNITCH & SNATCH).
-
-
Ο Δημήτρης Βανέλλης δέχεται εκ μέρους του 9 το βραβείο Best Anthology από τον συνάδελφο Σπύρο Δερβενιώτη.
-
-
Στιγμή δικαίωσης και δόξας για τις FROGS & DOGS για το Best Cover.
-
-
Άρης Κώτσης επί σκηνής, αποκαλύπτοντας κρυφές αρετές του ως παρουσιαστής.
-
-
Η κλήρωση για το πρωτότυπο του εξωφύλλου του TRINKETS του Μιχάλη Διαλυνά.
-
-
Ο Τόμεκ, φιλικότατος άνθρωπος, ευφυής δημιουργός comics και designer των φετινών Awards!
-
-
Ο Σταύρος Ντίλιος και ο Γαβριήλ Παγώνης βραβεύονται για Best Short Story (ΗΒΗ). Hmm… ποιος θα κρατήσει το πολυπόθητο αγαλματίδιο…;
-
-
Δεύτερη βράβευση του Μιχάλη Διαλυνά, αυτή τη φορά για BEST ARTIST!
-
-
Το FAN AWARD πήγε στον Co(n)mista Κων Χρυσούλη για το GIANT-SIZE FASCISTS – CONMIX EXTRAVAGANZA, ο οποίος ευχαρίστησε ειδικώς τον Λευτέρη Σταυριανό.
-
-
Ο δε Τάσος Μαραγκός βραβεύτηκε ακριβοδίκαια με το Best Comic Award, για το ΚΡΑΚ ΚΟΜΙΚS #4!
-
-
Διαδικασίες ταχέος τριψίματος– εεε, συμμαζέματος μετά τη λήξη του COMICDOM CON…
-
-
…οι οποίες τελικά στέφθηκαν με επιτυχία! Squeaky clean – use Comicdom Rubbers for your own home too!
-
-
Ομαδική φωτογραφία του Comicdom Team, με κάποιες απώλειες λόγω πανικόβλητων συνεννοήσεων, αλλά τουλάχιστον εικονίζονται οι κίονες του οικοδομήματος (και ο Μητσάρας – Gab Τομπαλίδης τσόντα). Άντε και του χρόνου!
-
-
But wait! There’s more. Σκηνές απείρου κάλλους…
-
-
…και αλκοολικών επιρροών (το αφεντικό χορεύει, το αφεντικό χορεύει!!!), αν και νομίζω ότι ένα επιτυχημένο Con είναι το Σακαρίδης Drug of Choice.
-
-
Ο Γιώργος “Wild” Χατζηκωστής (όλα συνέβαιναν υπό αρμόζουσα επόπτευση – ξέρεις εσύ!).
-
-
Αβραάμ Κάουα, Άκης Τριανταφύλλου, Δημήτρης Σακαρίδης: CPA.
-
-
(Comicdom Party Animals).
-
-
Όχι δηλαδή ότι οι άλλοι πήγαιναν πίσω…
Κάπου εδώ λοιπόν, κλείνει και ο κύκλος του φετινού COMICDOM CON. Εννοείται ότι σε κάθε ημέρα, κάθε στάδιο, ακόμα και στο Floral, συνέβησαν κι άλλα, πολλά και αξιομνημόνευτα, με κάθε φωτογραφία να είναι μόνο ένα μικρό στιγμιότυπο της όμορφης δίνης στην οποία βυθιστήκαμε. Αν ήσασταν εκεί, το ξέρετε κι εσείς. Αν όχι, αυτό είναι το πρόβλημα με τη γνώση από δεύτερο χέρι και ευχόμαστε το report, τα post και τα reviews να σας έπεισαν να παραβρεθείτε στη γιορτή μας του χρόνου.
Όπως θα έλεγε και ο Stan Lee: Excelsior!