Πατάτες και αναψυκτικό με το WATCHMEN σας;
Τον τελευταίο καιρό λόγω της νέας μου δουλειάς (υπάλληλος σε comic-shop) έχω την καλή τύχη να βλέπω πιο συχνά το PREVIEWS και διάφορα διαφημιστικά σχετικά με τις νέες κυκλοφορίες στο χώρο και τα νέα της σκηνής. Η καλή αυτή τύχη αποδεικνύεται ταυτόχρονα και κακή, διότι κάνει conflict με τον ελιτισμό μου. Let me explain…
Όπως πολλοί από εσάς ξέρετε, υπάρχει ένα comic, ένα πολύ καλό comic που λέγεται WATCHMEN. Για διάφορους λόγους για τον καθένα μας έχει αποτελέσει έμπνευση, πηγή πώρωσης/ χαράς/ κολλήματος/ φιλοσοφίας κ.ο.κ. Το comic αυτό, λοιπόν (μέσα στο ευρύτερο κλίμα σεναριογραφικής δυστοκίας που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στην κινηματογραφική βιομηχανία, η οποία οδηγεί σε αναζήτηση εναλλακτικής πηγής ιδεών) πρόκειται να βγει λίαν συντόμως στους κινηματογράφους μεταλλαγμένο σε ταινία. Και γιατί λέω μεταλλαγμένο..; Αρκεί μια ματιά στα trailers της ταινίας από κάποιον που έχει διαβάσει το comic, για να καταλάβει ότι η ταινία δεν έχει καμία σχέση ούτε με το νόημα του comic ούτε με τις προθέσεις των δημιουργών του…
Το νόημα του WATCHMEN είναι κάπως δύσκολο και άτοπο να αναλυθεί αυτή την στιγμή και εδώ, καθώς έχει αναλυθεί κατά καιρούς από πολύ κόσμο και σε διάφορα reviews / μελέτες. Το μόνο που μπορώ να πω όμως σίγουρα, και χωρίς να χαλάσω την υπόθεση για αυτούς που δεν το έχουν διαβάσει, είναι ότι ΔΕΝ είναι υπερηρωικό comic, άλλα το αντίθετο ίσως. Είναι μια κάποια αποδόμηση του υπερηρωικού genre, που σκοπό δεν έχει να μας δείξει δράση και “πράγματα να γίνονται” αλλά να μας δώσει έναυσμα για να προβληματιστούμε και λίγο. Όλα αυτά πολύ πολύ χονδρικά.
Οποιοσδήποτε άνθρωπος δει το trailer της ταινίας θα το παρομοιάσει με το trailer της ταινίας Χ-Men, με στοιχεία από το Τhe Matrix και το 300. Υλικά λάθος συνταγής. Το να έχεις μαζί superpowers, coolness και ποζεράδικο slow-motion effect δεν σου δίνει το αίσθημα του να διαβάζεις WATCHMEN. Σου δίνει το αίσθημα ότι βλέπεις μια ταινία με superpowers, coolness και ποζεράδικο slow-motion effect. Ο Zack Snyder κάνει τις μεταφορές του στηριζόμενος στην οπτική απόλαυση των fanboys που φτάνουν σε οργασμό επειδή “ο τύπος που κάνει τον Λεωνίδα είναι ολόιδιος, μαλάκα” και “dude, ο Dr Manhattan γαμάει κ δέρνει” και επειδή στις ταινίες του χρησιμοποιεί τα comics στα οποία βασίζονται, ως storyboards. Τα comics όμως δεν είναι storyboards. Άλλη η λογική του storyboard και άλλη του comic, άλλη η βοήθεια του στο storytelling.
Το να στηρίζεται η λογική ολόκληρης ταινίας στο ότι πρέπει να είναι ίδια οπτικά με το comic, εκτός από ανόητο σαν σκέψη, είναι λάθος και οδηγεί σε φτωχότατη μεταφορά διότι χάνεται όλη η ουσία και κολλάμε στην επιφάνεια (είθισται στην εποχή μας…).
Όπως επίσης: το σλο-μο δεν κάνει τον παπά, δηλαδή δεν προσθέτει στο όλο ζήτημα της μεταφοράς, καλής ή κακής, απλώς είναι μια μανιέρα του σκηνοθέτη που προσθέτει μόνο πόντους εντυπωσιασμού κ σασπένς εκεί που δεν έχουν κανέναν λόγο ύπαρξης. Γιατί πρέπει ο Comedian να ίπταται σε bullet-time effect (ξέρετε εσείς, Max Payne gameplay και The Matrix…) και να πέφτει στο δρόμο σαν άλλος Πέρσης πρεσβευτής από το 300; Υπάρχει λογική στο να προσθέτεις κάτι ακόμα (στη περίπτωσή μας κουλ εφφεδάκια) σε μια σκηνή φορτισμένη από το ίδιο της το βάρος; Δεν νομίζω ότι αυτό χρειάζεται απάντηση…
Ούτε χρειάζεται συνεχής δράση σε ένα comic που οι σκηνές δράσης είναι μετρημένες στα δάχτυλα.
Οι χαρακτήρες τις ταινίας, που από νωρίς, νωρίς βγήκαν σε φωτογραφίες-πασαρέλα για την δική μας ευχαρίστηση, δεν θα μπορούσα να πω ότι πείθουν για το αντίθετο τον ισχυρισμών μου (το ότι δηλαδή έχουμε να κάνουμε με μια κακή μεταφορά). Ο Rorschach είναι αρκετά πιστός στο comic αν και τείνει να θυμίζει κάπως κακό σκιάχτρο, ο Nite Owl II μοιάζει με τον Batman (ο Dreiberg όμως δεν είχε καθόλου χαρακτήρα vigilante, ήταν μάλλον ένας ήσυχος άνθρωπος που μόνο με την βοήθεια της στολής του γινόταν κάπως πιο ενεργός), η Silk Spectre ΙΙ μοιάζει με ντομινάτριξ που μόλις βγήκε από μια μπουτίκ της ΑΕΚ, ο Dr Manhattan φωσφορίζει σαν να μην υπάρχει αύριο περιορισμένος στο μαύρο βρακάκι του, o Οzymandias είναι σαν τον Toby Μaguire με muscle-suit και ο μόνος που είναι ο,τι φαίνεται, είναι ο Comedian.
Από ό,τι ακούγεται και από όσα μπορώ να συμπεράνω, μερικά πολύ σημαντικά κομμάτια πλοκής έχουν κοπεί, αφήνοντας έτσι τεράστιες τρύπες στην πολυδιάστατη αφήγηση του comic και ξύνοντας επιφανειακά μόνο το αντικείμενο, δημιουργώντας μια ακόμη ταινία φαντασίας και δράσης από ένα ογκώδες και μνημειώδες έργο της Ενάτης Τέχνης.
Το WATCHMEN δεν έχει να κάνει με την επιφάνεια ή το κουλ ή το hype. Όταν βγαίνει καινούρια ταινία δημιουργούνται ξαφνικά αρκετοί νέοι φανς που είναι προετοιμασμένοι να καταναλώσουν τα πάντα σχετικά με την ταινία. Και μόνο αυτό. Δεν κάνει καλό στην σκηνή comics όπως πολλοί πιστεύουν. Αντιθέτως κάνει κακό γιατί διαστρεβλώνει την εικόνα του μέσου αυτού προς τα έξω. Και επίσης εάν κάποιος δει μια ταινία, δεν μας λέει κανείς ότι θα ανοίξουν και τα ματάκια του έτσι ώστε να διαβάζει από κει και πέρα βιβλία και comics. Οι ταινίες είναι εύπεπτες και ευνόητες, ειδικά όταν είναι ταινίες δράσης χωρίς πολλά πολλά.
Kαι ξέρετε κάτι; Πραγματικά με ενοχλεί να βλέπω κόσμο να ανακαλύπτει κάτι που υπάρχει χρόνια πριν (βλέπε WATCHMEN, LORD OF THE RINGS όπως και άλλα) μόνο και μόνο επειδή έγινε ταινία και να παθιάζεται και να αγοράζει και να μιλάει και..και..και.. Με ενοχλεί.
Πείτε με κολλημένη.. Ναι, ίσως είμαι. Αλλά δεν μπορώ να ανέχομαι να ακούω για το πόσο “γκόμενος” είναι ο Aragorn επειδή τον είδαν σε μια ταινία ενώ εγώ έχω διαβάσει τα βιβλία από τότε που ήμουν στο δημοτικό. It’s not fair… Γιατί να τρως τη μαρμελάδα από το τσήζκεηκ ενώ υπάρχει και το τυράκι και το μπισκότο από κάτω; Η ουσία είναι πιο νόστιμη. Ιδίως όταν μιλάμε για μεταφορές βιβλίων και comics, συνήθως τα βιβλία και τα comics είναι πιο ουσιώδη από τις αντίστοιχες ταινίες (μιλάμε πάντα για μεταφορές πιο πολύ και όχι “based on” ταινίες, αλλά και πάλι..). Γιατί δεν θέλετε να σκεφτείτε παρά αρκείστε στο να βλέπετε; Πραγματικά το έχω απορία αυτό, σχεδόν από πάντα. Ο κόσμος πια καταναλώνει ασυστόλως.
Τα κουκλάκια, καπελάκια, μπλουζάκια, ποστεράκια, κερατάκια, κουπάκια, φτιαξτο-μόνος-σου-άκια WATCHMEN είναι προ των πυλών. Ετοιμαστείτε να τα προϋπαντήσετε. Είμαι σίγουρη ότι ο ασκός του Αιόλου έχει ανοίξει εδώ και πολύ καιρό, αλλά δεν έχουμε δει τίποτε ακόμη. Εάν τολμούν να αγγίξουν ένα έργο σαν το WATCHMEN (το αγαπημένο μου comic, γενικά) και να του φερθούν έτσι, τότε όλα είναι πιθανά. Σαν αυτό:
YΓ2: Aς πει κάποιος στον Zack Snyder ότι ο Alan Moore δεν κατοικεί στο Λονδίνο και ότι δεν υπάρχει περίπτωση να δει την ταινία ποτέ (πόσο μάλλον να πει ότι “ε, δεν είναι και τόσο άσχημη”)…