Οι Νικητές του 13ου Οsamu Tezuka Cultural Prize
Ο διαγωνισμός για το βραβείο Osamu Tezuka διοργανώνεται κάθε χρόνο από την Ιαπωνική εφημερίδα Asahi Shimbum και, σε αντίθεση με άλλα βραβεία της χώρας, εστιάζει σε πιο ποιοτικούς και σοβαρούς τίτλους “που προάγουν τον Ιαπωνικό πολιτισμό“. Αναλογικά, αν θέλετε, είναι τα Eisner των manga.
Φέτος, για πρώτη φορά, το μεγάλο βραβείο απονεμήθηκε εξ’ ημισείας σε δύο comics: το OOKU της Fumi Yoshinaga και το A DRIFTING LIFE του Yoshihiro Tatsumi. Το βραβείο Short Work πήγε στο SAINT YOUNG MEN και η μεγάλη έκπληξη ήταν ότι το βραβείο New Artist πήγε στον απόλυτα αγαπημένο μου Suehiro Maruo για το PANORAMA-TOU KITAN!!!
Ας τα δούμε αναλυτικά:
Η Fumi Yoshinaga, είναι δημιουργός manga δημοφιλών τίτλων με έντονο yaoi στοιχείο, όπως τα FLOWER OF LIFE, ANTIQUE BAKERY, και GERARD & JACQUES. Πριν φύγετε τρέχοντας, να σας κάνω μια εξομολόγηση: ούτε εγώ τρέφω ιδιαίτερη συμπάθεια στα yaoi. Σοβαρά, με ενοχλεί να διαβάζω ένα cοmic στο οποίο ένας από τους δύο (ή περισσότερους ήρωες) είναι καταφανώς γυναίκα τόσο στην απεικόνισή του, όσο και στην συμπεριφορά και στην ψυχοσύνθεσή του, οι οποίες θα τείνουν ιδιαίτερα προς τα στερεότυπα, μάλιστα, αυτού του φύλου στην Ιαπωνία, χωρίς να συντρέχει κάποιος λόγος που να εξυπηρετεί την υπόθεση ή στο οτιδήποτε άλλο θέλει να πει ο δημιουργός. Αλλά κατανοώ, εν μέρει, γιατί είναι τόσο δημοφιλή στο (σχεδόν αποκλειστικά γυναικείο, straight σεξουαλικού προσανατολισμού) κοινό τους.
Στον γενικότερο αυτό κανόνα των προτιμήσεών μου, υπάρχουν φυσικά και οι εξαιρέσεις, όπως είναι yaoi τα οποία αναφέρονται στις σχέσεις ηρώων που σε καμία περίπτωση δεν φέρουν γυναικεία χαρακτηριστικά και όπως είναι τα comics της Fumi Yoshinaga, όπου η επιλογή των ομοφυλόφιλων ηρώων και των αντίστοιχων σκηνών, δεν γίνεται μόνο για το fan service αλλά για να αναδείξουν μια πλοκή που σαφώς θα έχανε σε δύναμη (είτε αυτή η δύναμη είναι η ψυχολογική και ηθική σκιαγράφηση, είτε το χιούμορ, είτε η δραματικότητα) αν στην θέση τους ήταν μια γυναίκα. Οπότε, πολύ χάρηκα με αυτή την νίκη μιας υποτιμημένης, κατά την γνώμη μου, δημιουργού. Το OOKU: THE INNER CHAMBERS, που καταπιάνεται με μια εναλλακτική ιστορία της Ιαπωνίας το Μεσαίωνα, όπου μια περίεργη επιδημία κατακερματίζει τον αντρικό πληθυσμό, οδηγώντας την χώρα σε μια μητριαρχική κοινωνία, θα κυκλοφορήσει στα αγγλικά από την Viz Media τον Αύγουστο και ήταν υποψήφιο για τρεις συνεχείς χρονιές για το βραβείο Osamu Tezuka.
Ο Yoshihiro Tatsumi, πατέρας των σύγχρονων ανεξάρτητων ιαπωνικών κόμικς, και το A DRIFTING LIFE δεν πρέπει να είναι άγνωστα στους τακτικούς αναγνώστες μας. Ο Tatsumi και το έργο του είχαν αναφερθεί αρκετές φορές στην προηγούμενη μορφή του site και πιο πρόσφατα ο Ηλίας είχε συμπεριλάβει το A DRIFTING LIFE στις επιλογές του από το Previews του περασμένου Φεβρουαρίου. Το γεγονός είναι ότι, για τον χώρο των manga, η αυτοβιογραφία των 840+ σελίδων αυτή, αποτελεί σίγουρα μια από τις πλέον πολυαναμενόμενες κυκλοφορίες του 2009 (η οποία όπου να ‘ναι κυκλοφορεί από την Drawn and Quarterly).
Το PANORAMA-TOU KITAN είναι η πιο πρόσφατη δουλειά του λατρεμένου μου Suehiro Maruo και είναι βασισμένο σε ένα μυθιστόρημα του μεγαλύτερου Ιάπωνα συγγραφέα αστυνομικών, Edogawa Rampo. Δεν είναι eroguru, όπως το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς που τον έκανε γνωστό, αν και έχει κάποια ερωτικά στοιχεία, και είναι, κατά την γνώμη μου, η καλύτερή του δουλειά μέχρι στιγμής. Αλλά ναι, έχετε την ίδια απορία με μένα… New Artist?? Wtf? Μέχρι πέρσι η κατηγορία ονομαζόταν Creative Award, και ναι, όντως το έδιναν σε κάπως πιο νέους δημιουργούς. Οπότε, φέτος αποφάσισαν να το κάνουν πιο ξεκάθαρο αυτό και στον τίτλο. Ωραία, good for them. Μετά δεν πιάνω τι έγινε. Έκατσαν και είπαν “ρε δεν το δίνουμε στον Maruo, που μόλις τώρα άρχισε να κάνει comics το παλικάρι βρε αδελφέ, να δεις πότε έβγαλε το πρώτο του…ναι το 1982 ήταν, σαν χτες μου φαίνεται“! Το έψαξα κάπως το ζήτημα, απάντηση δεν βρήκα, αλλά πιθανολογώ ότι είναι κάτιτις lost in translation, σχετικά με το μέγεθος ή το πότε και πώς εκδόθηκε και όχι τόσο ως “πρωτοεμφανιζόμενος δημιουργός”…
Τέλος, το SAINT YOUNG MEN είναι ένα από τα comics που προσεύχομαι έντονα στους θεούς των εκδοτικών να μεταφραστεί. Πάρε τον Ιησού, πάρε και τον Βούδα και βάλτους σε ένα φτωχικό διαμέρισμα του σύγχρονο Τόκιο. Μέθεξη! Καλύτερα από το μπλα μπλα μου, απολαύστε ένα απόσπασμα (επίσης υπάρχει σε scan ολόκληρο εδώ). Από δεξιά προς τα αριστερά η ανάγνωση. <——–<