Will Eisner Quotes
Δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να προσθέσει πολλά για το γίγαντα της 9ης Τέχνης που ονομάζεται Will Eisner. Η προσφορά του στο χώρο είναι αδιαμφισβήτητη καθώς έδωσε στo Μέσο νέα ώθηση και άλλαξε τον τρόπο που ο κόσμος έβλεπε τα comics. Και όλα αυτά, λόγω της μεγάλης του αγάπης για το Μέσο που γι’ αυτόν ήταν η ζωή του.
Θα είχε ενδιαφέρον να δούμε κάποιες απόψεις του ίδιου του μεγάλου δημιουργού…
Για όσους θεωρούν ότι τα comics απευθύνονται σε παιδιά:
Θέλω να επισημάνω στους ενήλικες ότι έχετε στη διάθεσή σας ένα κόσμο από καλό υλικό, σε μορφή comic. Μάθετε να του δίνετε την υποστήριξή σας, διότι όσο περισσότερο τον υποστηρίζετε, τόσο καλύτερο θα είναι το υλικό που εκδίδεται.
Πέρασα όλη μου τη ζωή να εργάζομαι σε ένα Μέσο που αντιμετωπιζόταν με περιφρόνηση -σε μεγάλο βαθμό- για ιστορικούς λόγους.
Δε μπορείς να μιλήσεις σε ένα παιδί για την ερωτική απογοήτευση.
Η άποψή του ότι τα comics είναι μια μορφή τέχνης:
Ένα κλειδί για τη σκέψη μου ήταν πάντα η σχεδόν φανατική πεποίθησή μου ότι ήμουν μπλεγμένος σε μια λογοτεχνική μορφή τέχνης. Αυτή η πεποίθηση προήλθε από το Εγώ και την αναγκαιότητα, υποθέτω, από έναν συνδυασμό των δύο.
Η δουλειά που κάνουμε είναι εξίσου απαιτητική με εκείνη οποιουδήποτε από τους μεγάλους ζωγράφους, διότι τίποτα από όσα συμβαίνουν σε μια σελίδα ενός comic δεν είναι τυχαίο. Πρέπει να συλληφθεί πρώτα στο μυαλό σου, πριν να το κάνεις. Όσοι από εμάς γνωρίζουν κάτι για την τέχνη της ζωγραφικής ξέρουμε ότι όταν εργάζεσαι πάνω σε ένα καμβά, πολύ συχνά, πολλά συγκυριακά πράγματα συμβαίνουν που -τελικά – είναι προς όφελος του ζωγράφου.
Στις αρχές του αιώνα, το 1900, οι εφημερίδες σ’ αυτή τη χώρα ξεκίνησαν να εκδίδουν comics, και τα έλεγαν ανέκδοτα ή funnies. Η λέξη comics αναπτύχθηκε αργότερα, αλλά άρχισε να δίνει στο όνομα, στην ατμόσφαιρα των comics, την αίσθηση ότι πρόκειται για επιπόλαια μορφή τέχνης.
Για τον όρο “Sequential Art”:
Ο όρος “comics” έχει γίνει εδώ και καιρό παρωχημένος και ανακριβής. Απλώς ορίζει το περιεχόμενο των πρώτων comic-strips με χιουμοριστικό περιεχόμενο. “Sequential Art” είναι μια πιο ακριβής περιγραφή του Μέσου. Τον πρότεινα αρχικά επειδή πίστεψα ότι πρέπει κάτι να γίνει για να διορθωθεί το αίσθημα κατωτερότητας από καλλιτέχνες και συγγραφείς στον τομέα αυτό.
Για την επαφή του με τον αναγνώστη:
Είναι πολύ σημαντικό για μένα να διατηρώ επαφή με τον αναγνώστη, γιατί εγώ γράφω για κάποιον και είμαι εξαιρετικά πρόθυμος να κατακτήσω την αληθοφάνεια.
Η κατανόηση μιας εικόνας προϋποθέτει έναν κοινό κώδικα αναφορών. Αυτό απαιτεί από τον sequential artist την κατανόηση των εμπειριών της ζωής του αναγνώστη, αν θέλει να γίνει κατανοητό το μήνυμά του. Πρέπει να αναπτυχθεί μια αλληλεπίδραση , επειδή ο καλλιτέχνης ανακαλεί εικόνες που υπάρχουν στα μυαλά και των δύο μερών.
Για τους superheroes:
Οι υπερήρωες απευθύνονται κυρίως σε έφηβους που τους απασχολεί ο ανδρισμός τους. Το Μέσο θα πρέπει να απευθυνθεί στον εαυτό του για περισσότερο περιεχόμενο. . . . Βλέπω 22χρονους να ζωγραφίζουν τεράστιους Schwarzenegger τύπους, εφοδιασμένους με μεταλλική στολή, που πιέζουν μια σχεδόν γυμνή γυναίκα στο θώρακα τους. Και σκέφτομαι: “Καημένο κορίτσι, αυτό πρέπει να είναι κρύο.
Για το πώς έβλεπε τη δουλειά του:
Δεν είχα τα όνειρα που είχαν οι άλλοι καλλιτέχνες που εργάζονταν μαζί μου, όπως «να μετακομίσω στα βόρεια προάστια, να γίνω ένας εικονογράφος ή ζωγράφος σε γκαλερί», ή οι άλλοι που έλεγαν: «Θα πάω στα βόρεια προάστεια και θα γίνω συγγραφέας, θα εργαστώ στο The New Yorker μια ημέρα και θα ξεφύγω από αυτό το γκέτο». Για μένα, δεν υπήρχε διαφυγή.
Για τη διδασκαλία:
Όλοι οι επαγγελματίες θα έπρεπε να διδάξουν σε κάποια στιγμή στην καριέρα τους, διότι είναι υποχρεωμένοι να μεταλαμπαδεύσουν ό, τι έχουν μάθει.
Για την οικονομική ύφεση: (σ.σ. τόσο επίκαιρο!)
Η μεγάλη ύφεση άφησε το σημάδι της σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Ήταν μια καθοριστική στιγμή, σαν ένα γιγάντιο σεισμό που μας θυμίζει πόσο λίγο έλεγχο έχουμε πάνω στην ανθρώπινη μοίρα – παρά την τεχνολογία και την πρόοδο.
Για το χιούμορ:
Ιστορικά, το χιούμορ έχει συνδεθεί με τα ήθη της εποχής. Το Yellow Kid βασιζόταν σε ό, τι οι άνθρωποι νόμιζαν ότι ήταν αστείο για τον Ιρλανδό μετανάστη. Όταν είσαι διαφορετικός μέσα σε μια κοινωνία, είσαι αστείος.
Για το κυνήγι της τελειότητας:
Όσο για μένα, κυνηγάω την τελειότητα. Δεν έχω καιρό να γεράσω.
——————————————
Και τώρα δηλώσεις από σημαντικούς ανθρώπους του χώρου, που με τον πιο εύγλωττο τρόπο επισημαίνουν το πόσο σημαντική είναι η προσφορά του Will Eisner στο χώρο των comics.
Ο Will Eisner ήταν συμπαθής, ευγενής, φιλικός, προσιτός, ενθαρρυντικός, αλλά με ατσάλινο περιεχόμενο. Είχε μια πρακτικότητα, τη συνειδητοποίηση της ανθρώπινης ευαισθησίας και της επισφαλούς ύπαρξής της, μια τεράστια γενναιοδωρία πνεύματος … Απέδειξε ότι είναι ένας Αμερικανός αφηγητής, όπως και ο Ray Bradbury, όπως ο O. Henry φανερά λαϊκίστικος, δημιουργώντας παράλληλα ιστορίες για έναν λαό που δεν ήταν εκεί να τις διαβάσει. ‘Οχι ακόμη τουλάχιστον.
[Neil Gaiman από την εισαγωγή του NEW YORK: THE BIG CITY]
Ο Will Eisner είναι ο πλέον υπεύθυνος για την ευφυία των comics. Μας έδωσε έναν τρόπο να βλέπουμε και να σκεφτόμαστε για τα comics … Δεν υπάρχει κανείς σαν τον Will Eisner. Ποτέ δεν υπήρξε, και στις πιο απαισιόδοξες ημέρες μου, αμφιβάλλω και αν ποτέ θα υπάρξει.
[Alan Moore, WATCHMEN, V FOR VENDETTA]
Εκδότης, συσκευαστής, κυνηγός ταλέντων, ιμπρεσάριος θεάτρου, καλλιτέχνης και συγγραφέας. O Will Eisner δημιούργησε τον κόσμο των comics, όπως τον ήξερα… Η συνεχής ζωτικότητα του ως καλλιτέχνη αψηφά τη λογική, την αίσθηση, το χρόνο, την ιστορία – και τους νέους graphic novelists του σήμερα.)
[Michael Chabon, συγγραφέας του CAVALIER & CLAY]
O Will Eisner αποτελεί έμπνευση για αρκετές γενιές σκιτσογράφων.
[Art Spiegelman, MAUS]
Ο Will Eisner είναι ο πατέρας του Μέσου – ένας ζωντανός θρύλος που όχι μόνο τα άρχισε όλα, αλλά και ο οποίος παράγει συνεχώς έργα που είναι ασύγκριτα σε βάθος και εκτέλεση. Στέκομαι απέναντί του συνεχώς με δέος. Με κάνει υπερήφανο που είμαι σκιτσογράφος.
[Judd Winick, PEDRO & ME]
Ο Will Eisner είναι η καρδιά και το μυαλό των αμερικανικών comics.
[Scott McCloud, UNDERSTANDING COMICS]
Ο Einer είναι ο καλύτερος. Μπορεί ακόμα να μας σκίσει όλους.
[Frank Miller, SIN CITY, 300]
Σε αντίθεση με οποιονδήποτε άλλο σχεδιαστή comics της εποχής του, ο Eisner δημιούργησε κλίμα, ατμόσφαιρα, και μια αίσθηση της πραγματικότητας-ακόμη και αν ήταν πραγματικότητα σε cartoon … Tα λόγια του φαίνονταν πιο ρεαλιστικά από τα λόγια του οποιουδήποτε άλλου δημιουργού.
[Jules Feiffer, FEIFFER comic-strip]