Δέκα Με Τόνο Πράγματι!
Πρέπει να ομολογήσω, ότι παρά την περιέργειά μου για την έκθεση, το πρώτο πράγμα που έκανα όταν ανέβηκα στη Θεσσαλονίκη, ήταν να πιω έναν χορταστικό καφέ στην παραλία. Στην πραγματικότητα, ο καφές δεν ήταν και πολύ χορταστικός, αλλά μετά από ένα πολύ πρωινό ξύπνημα, όταν οι ζωτικές σου λειτουργίες δεν έχουν ακόμα επανέλθει πλήρως, ακόμα κι ένας μέτριος καφές, πιστέψτε με, μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Με το caffeine boost καθ’ οδόν, ξεκίνησα σιγά σιγά να πηγαίνω προς το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης. Θα κάνω μια παρένθεση και θα πω ότι αν δεν έχετε απολύτως καμία ιδέα για ποια έκθεση μιλάω, κάντε ένα κλιλ εδώ, διαβάστε το δελτίο Tύπου και μετά πατήστε το BACK στον browser που χρησιμοποιείτε, ώστε να επιστρέψετε και να διαβάσετε τη συνέχεια.
Μην έχοντας ιδέα που μπορεί να είναι το Ινστιτούτο, πήρα τους τοπικούς μου πράκτορες για πληροφορίες. Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη μάλλον βρίσκονται σε διαφορετικά χωροχρονικά συνεχή κι έτσι, η μακρινή απόσταση για την οποία με είχαν προϊδεάσει, αποδείχτηκε περίπου όσο από την Ελληνοαμερικανική Ένωση μέχρι την πλατεία Εξαρχείων.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο, στεγάζεται σε ένα πολύ όμορφο κτίριο και παρά το γεγονός ότι δεν είδα άλλους εσωτερικούς χώρους πέρα από τη γκαλερί, θα τολμήσω να κάνω αυτή την υπόθεση. Μιας και μίλησα για την γκαλερί, πρόκειται για μια μεγάλη αίθουσα στα αριστερά του Ινστιτούτου, με ξεχωριστή είσοδο, την οποία μπορείτε να δείτε στις φωτογραφίες που ακολουθούν. Στο κέντρο της αίθουσας είχαν τοποθετηθεί οι πάγκοι, οι οποίοι φιλοξενούσαν τα καταστήματα, αλλά και ένα μέρος της Έκθεσης Παιχνιδιών Στρατηγικής και Φαντασίας (για το τελευταίο τριήμερο), ενώ στους τοίχους υπήρχαν τα έργα καθιερωμένων και νέων δημιουργών.
Το γεγονός ότι παλιοί, γνωστοί και καταξιωμένοι στο χώρο εκτίθενται πλάι-πλάι σε πρωτοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες, μπορεί σε κάποιους να φαίνεται άδικο, καθώς αναπόφευκτα γίνεται σύγκριση, μα αυτή ακριβώς είναι η φιλοσοφία της έκθεσης. Οι παλαιότεροι δεν θα ήταν παλαιότεροι αν δεν είχαν κάποτε την ευκαιρία να δείξουν τη δουλειά τους και αν δεν είχαν δει και αυτοί ενδεχομένως τη δική τους δουλειά δίπλα σε κάποιου άλλου. Η σύγκριση εξάλλου δεν γίνεται μόνο από τον επισκέπτη και είναι κι αυτή μια οδός που οδηγεί στην αυτοκριτική και τη βελτίωση. Η ποιότητα της δουλειάς κυμαινόταν σε υψηλά επίπεδα, είδα αρκετές αδυναμίες, είδα επίσης πολλή δυναμική και προοπτικές για το μέλλον.
Αν μου επιτρέπεται, θα ήθελα να κάνω μια παρατήρηση για κάποια από τα έργα και ταυτόχρονα να απευθυνθώ στους δημιουργούς τους, με κάθε επιφύλαξη αυτό που λέω να μην είναι τελικά σωστό. Είναι σαφές, ότι το να βρει κανείς το προσωπικό του στυλ και ύφος, αυτό που θα βλέπει ο άλλος από μακριά και θα λέει “Α, αυτό είναι του τάδε”, είναι μια διαδικασία που μπορεί να πάρει πάρα πολύ χρόνο. Σαφώς και στην αρχή, οι επιρροές κάποιου είναι περισσότερο εμφανείς, αλλά πραγματικά είδα ορισμένες περιπτώσεις που νομίζω ότι μιλάμε για κάτι παραπάνω από επιρροή. Θα το πω πολύ ευγενικά, αλλά το να αλλάζεις απλά τα ρούχα του αγαπημένου σου (μάλλον) χαρακτήρα, ε, επιρροή δεν το λες ακριβώς. Σημειώστε, ότι εάν επρόκειτο για κάτι άλλο, για μια έκδοση για παράδειγμα, θα ήμουν πολύ (εώς πάρα πολύ) αυστηρός. Είναι τέτοια η φύση όμως της συγκεκριμένης έκθεσης που ακόμα και αυτό επιτρέπεται. Απλά θα ήθελα η παραπάνω παράγραφος να θεωρηθεί ως συμβουλή.
Από πλευράς κόσμου τώρα, τα πράγματα ήταν λίγο περίεργα. Όπως βλέπετε και στην παραπάνω φωτογραφία, κατά τα εγκαίνια υπήρχε αρκετός κόσμος, όπως και κατά το τελευταίο σαββατοκύριακο. Τις καθημερινές όμως και ιδιαίτερα τα απογεύματα, υπήρχαν νεκρά σχεδόν διαστήματα. Δεν μπορώ να απαντήσω με σιγουριά γιατί συνέβη κάτι τέτοιο, επομένως θα προτιμήσω να περιμένω την ενδέκατη έκθεση.
Βλέπετε, φέτος ήταν η πρώτη χρονιά που το συγκεκριμένο εγχείρημα βγήκε περισσότερο προς τα έξω και δεν έμεινε σε πανεπιστημιακά πλαίσια. Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι ουσιαστικά έχουμε ένα νέο ξεκίνημα του θεσμού, με μεγαλύτερες βλέψεις αλλά και προοπτικές.
ΥΓ: Τις φωτογραφίες για το παρόν post, τις πήραμε από το blog της ομάδας Inkorrekt. Μπορείτε να κάνετε μια βολτίτσα από εκεί, να δείτε κι άλλες φωτογραφίες και γενικά, έχετέ το υπόψιν σας.