INTERVIEW CORNER #33: Julian Darius & Kevin Thurman

Ελληνικά

To INTERVIEW CORNER αυτής της εβδομάδας είναι λίγο διαφορετικό από ότι συνήθως, μιας και δεν επικεντρώνεται σε ένα δημιουργό και το έργο του, αλλά σε δύο (δεν είμαι βέβαιος για τον καταλληλότερο ορισμό, αλλά νομίζω πως αυτός είναι ο πιο σωστός) comic fans και τη μη κερδοσκοπική εταιρεία τους. Η συγκεκριμένη εταιρεία ονομάζεται Sequart και έχει ως σκοπό την προώθηση του Μέσου των comics ως αποδεκτή μορφή Τέχνης. Η Sequart και οι συντελεστές της είναι υπεύθυνοι για ντοκιμαντέρ και βιβλία, όπως τα GRANT MORRISON: TALKING WITH GODS (το οποίο θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στο φετινό Comicdom Con Athens) και KEEPING THE WORLD STRANGE: A PLANETARY GUIDE.

Και, αφού η εταιρεία Sequart δε θα μπορούσε να είναι καλεσμένη αυτής εδώ της στήλης, μίλησα με το next best thing, τον ιδρυτή και εκδότη, Julian Darius και τον υπεύθυνο μάρκετινγκ, Kevin Thurman. Οι δυο τους συγκαταλέγονται στους βασικούς υπεύθυνους των εκδόσεων της Sequart, όχι μόνο λόγω των θέσεων τους στην εταιρεία, αλλά και λόγω της ενεργής συμμετοχής τους στα projects της. Βλέπετε, αμφότεροι έχουν γράψει δοκίμια στα βιβλία που έχουν εκδοθεί μέχρι στιγμής, αποτασσόμενοι (όπως και οι υπόλοιποι συντελεστές της Sequart) τον παραδοσιακό ρόλο του “στελέχους”.

Όπως ανέφερα παραπάνω, η Sequart Research & Literacy Organization είναι μια μη κερδοσκοπική εταιρεία, με σκοπό την προώθηση των comics (σας θυμίζει τίποτα;). Περισσότερα για τον σκοπό της μπορείτε να μάθετε εδώ. Σε αυτόν τον πρόλογο, όμως, θα ασχοληθώ κυρίως με τις εκδόσεις της και τις κυκλοφορίες ντοκιμαντέρ και θα αφήσω τους ανθρώπους της να μιλήσουν.

Στον έντυπο τομέα, λοιπόν, η εταιρεία έχει ήδη εκδώσει κάποια βιβλία (προσοχή: βιβλία, με γράμματα – όχι comics με εικονίτσες), τα οποία προσεγγίζουν τα comics με περισσότερο αναλυτικό και στα όρια του ακαδημαϊκού τρόπο. Δε μιλάμε, βέβαια, για αναλύσεις επί αναλύσεων και επιστημονικοφιλολογικές προσεγγίσεις που φέρνουν πονοκέφαλο, αλλά για μια εμπεριστατωμένη μεν, αλλά σχετικά απλή ανάλυση. Στο μικροσκόπιο αυτών των βιβλίων, έχουν ήδη βρεθεί comics όπως τα JUSTICE LEAGUE, WATCHMEN, THE INVISIBLES και LEGION OF SUPERHEROES, ενώ ακολουθούν, τους επόμενους μήνες, τα TRANSMETROPOLITAN και PLANETARY. Επιπλέον, υπάρχουν βιβλία για τον Grant Morrison, τη μεταφορά του BATMAN στη μεγάλη και τη μικρή οθόνη, καθώς και τις κινηματογραφικές μεταφορές των X-MEN.

Στα βιβλία αυτά, έρχονται να προστεθούν και κάποια ιδιαίτερα ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ. Εκτός από αυτό που είναι αφιερωμένο στον Grant Morrison, βρίσκονται σε παραγωγή άλλα δύο. Το DIAGRAM FOR DELINQUENTS: FREDRIC WERTHAM AND THE EVOLUTION OF COMIC BOOKS (για το οποίο διαβάσατε πρόσφατα στη στήλη 5 ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΝΕΑ του Ηλία Κατιρτζιγιανόγλου) και το WARREN ELLIS: CAPTURED GHOSTS.

Αρκετά φλυαρώ, όμως. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για τη Sequart, τα projects της και το πώς μπορείτε κι εσείς να βοηθήσετε σε αυτά, επισκεπτόμενοι την ιστοσελίδα της, αλλά και διαβάζοντας αυτά που μας είπαν οι καλεσμένοι αυτής της εβδομάδας, Julian Darius και Kevin Thurman.

Τι είναι η Sequart?

Kevin Thurman: Η Sequart είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με βασική αποστολή την προώθηση των comics ως μορφή Tέχνης. Επί του παρόντος, επικεντρωνόμαστε στην έκδοση βιβλίων και ντοκιμαντέρ. Ενώ όλοι εμείς οι οπαδοί των comics γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τα comics, τα graphic novels και τα manga είναι Tέχνη, ένα μεγάλο μέρος του κόσμου δεν τα βλέπει έτσι. Μέρη όπως το Museum of Comic και το Comic Book Art είναι μεν φανταστικά, αλλά ο περιορισμένος αριθμός αντίστοιχων χώρων μας φανερώνει ότι είμαστε λίγο πίσω σ’ ό,τι αφορά την αναγνώριση των comics ως κάτι περισσότερο σαν συστατικό για άθλιες καλοκαιρινές ταινίες.

Τι είδους συγγραφείς συμμετέχουν στα βιβλία και σε τι είδους ακροατήριο απευθύνονται;

Κ.Τ.: Έχω την τιμή να δηλώσω ότι η Sequart διαθέτει συγγραφείς με πολύ διαφοροποιημένο υπόβαθρο. Μεταξύ των συγγραφέων μας είναι και κάποια παλιά και καθιερωμένα στο κοινό ονόματα, ενώ άλλοι είναι νέοι, και στις κανονικές τους δουλειές μπορεί να είναι καθηγητές, δάσκαλοι, ιστορικοί, καλλιτέχνες, σκηνοθέτες, διοικητικά στελέχη κ.ά.

Julian Darius: Όσον αφορά το ακροατήριο μας, είναι πολύ σημαντικό τα βιβλία μας και οι ταινίες μας να είναι εξίσου εμβριθή όσο και προσβάσιμα. Θέλουμε να περιλαμβάνουν τόσο κριτική εμβάθυνση, όσο και να είναι εύκολα αναγνώσιμα. Θέλουμε οτιδήποτε εκδίδουμε να μπορεί κάποιος να το δώσει σε έναν εκτός του χώρου των comics και να του πει “Να, αυτός είναι ο λόγος που λατρεύω τα comics”. Πολλοί από εμάς έχουμε ακαδημαϊκό υπόβαθρο, αλλά θέλουμε να βγάλουμε τη σοβαρή μελέτη του Μέσου έξω από τα στεγανά του λογιοτατισμού και να την καταστήσουμε προσβάσιμη στον οποιονδήποτε. Συν τοις άλλοις, είναι λίγο μεμψίμοιρο να είμαστε υπέρ του δέοντος σνομπ για ένα δημοφιλές Μέσο που διαθέτει το δικό του σώμα κριτικής και ιστορίας πολύ πριν η ακαδημαϊκή διανόηση πάρει χαμπάρι ότι υπάρχει ως Μέσο. Όπως και να’ χει, το αποτέλεσμα των επιλογών αυτών είναι το ακροατήριο μας να αποτελείται από πολλά και διαφορετικά άτομα, από καθηγητές έως φανατικούς οπαδούς. Πολλοί οπαδοί χαίρονται που βρίσκουν μία εναυσματική ως προς τη σκέψη διερεύνηση του υποβάθρου ή των εκφάνσεων των αγαπημένων τους comics.

Πού μπορεί κάποιος να αγοράσει τα βιβλία και τις ταινίες σας;

Κ.Τ.: Τα βιβλία μας μπορούν να βρεθούν στο sequart.org, stores.lulu.com/sequart, στο Amazon, αλλά και στο τοπικό σας βιβλιοπωλείο με comics. Η πρώτη μας ταινία, το TALKING WITH GODS διατίθεται μέσω του Amazon και του halo8.tv, ενώ μπορεί να βρεθεί και σε καταστήματα με comics.

Ποια είναι τα στοιχεία που καθιστούν comics όπως τα PLANETARY, WATCHMEN και THE INVISIBLES κατάλληλα για εκτενή ανάλυση;

Κ.Τ.: Αυτό είναι κάτι που μας το ρωτάνε αρκετοί και η πιο απλή απάντηση είναι ότι το αρχικό υλικό είναι τόσο πλούσιο και εκλεπτυσμένο που απλά σε παρακαλά να το αναλύσεις. Λέγοντας αυτό, όμως, δεν εννοούμε σε καμία περίπτωση ψυχρή και ήπια ανάλυση. Θέλουμε να προκαλέσουμε συζητήσεις. Θέλουμε να διαβάσετε τα βιβλία μας και μετά να τα συζητήσετε με τους φίλους σας ή με τα άτομα στο τοπικό σας κατάστημα με comics. Ένας απ’ τους πολλούς μας στόχους είναι να προκαλέσουμε αυτή την αντιπαράθεση και την περιέργεια σχετικά με τα comics. Εξάλλου, οι αναγνώστες των comics είναι σε γενικές γραμμές μία ιδιαίτερα ευφυής κοινωνική ομάδα.

J.D.: Τα τρία έργα που ανέφερες είναι ιδιαίτερα περίπλοκα και προσφέρονται για πολλές φιλοσοφικές και φιλολογικές ιδέες. Νομίζω, όμως, ότι οποιαδήποτε δουλειά μπορεί να αναλυθεί, ασχέτως του πόσο απλή είναι. Βρίσκουμε συνεχώς νέα πράγματα να συζητήσουμε για τον Όμηρο, τον Chaucer, τον Shakespeare, τον Milton και τον Wilde, ενώ ακόμη γράφονται πράγματα για το FRANKESTEIN της Mary Shelley και το DRACULA του Bram Stoker και το DR. JEKYLL AND MR. HYDE του Robert Louis Stevenson και το THE TIME MACHINE του H. G. Wells και το VALLEY OF THE DOLLS της Jacqueline Susann. Αυτό είναι και το στοιχείο που καθιστά τα comics αναλύσιμα: Είναι Τέχνη που να πάρει, και η Τέχνη είναι από μόνη κάτι το ενδιαφέρον για να το συζητήσεις.

Θα κυκλοφορήσουν τρία νέα βιβλία μέσα στο 2011, για το TRANSMETROPOLITAN, το PLANETARY και το JUSTICE LEAGUE αντίστοιχα. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα γι’ αυτά;

Κ.Τ.: Είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι με αυτά τα βιβλία. Τα δύο πρώτα, KEEPING THE WORLD STRANGE: A PLANETARY GUIDE και SHOT IN THE FACE: A SAVAGE JOURNEY TO THE HEART OF TRANSMETROPOLITAN ήταν μέρος της μεγάλης προωθητικής καμπάνιας με τίτλο “Year of Ellis”. Το 2011 θα κυκλοφορήσουμε τρία βιβλία για τον Ellis και τα έργα του, καθώς κι ένα ντοκιμαντέρ που θα βασίζεται σ’ αυτόν, με τίτλο WARREN ELLIS: CAPTURED GHOSTS. Τόσο το βιβλίο για το TRANSMETROPOLITAN όσο κι αυτό για το PLANETARY είναι ανθολογίες που περιλαμβάνουν μερικά από τα πιο εμβριθή πνεύματα της μελέτης των comics. Έχουμε τον Peter Sanderson (που έχει διδάξει ουκ ολίγα μαθήματα με αντικείμενο τα comics), τον Patrick Meaney (που σκηνοθέτησε το GRANT MORISSON: TALKING WITH GODS και που σκηνοθετεί επίσης το CAPTURED GHOSTS) και την Johanna Draper Carlson (που γράφει σε ένα πολύ γνωστό blog κριτικής των comics). O Chad Nevett, ο editor του SHOT IN THE FACE, γράφει για το Comic Book Resources, όπως και ο Timothy Callahan (που έγραψε το best seller GRANT MORISSON: THE EARLY YEARS). Πρόκειται για ένα εξαιρετικό σύνολο συγγραφέων. Δεν μπορούμε να έχουμε κανένα παράπονο απ’ όλα τα στελέχη που συνεισφέρουν στη δουλειά μας. Το βιβλίο για το JLA έχει τίτλο CLASSICS ON INFINITE EARTHS: THE JUSTICE LEAGUE AND DC CROSSOVER CANON. Ο συγγραφέας του, Julian Darius, το περιγράφει σαν ένα βιβλίο που εξετάζει τα κλασικά έργα εντός ενός φιλολογικού πλαισίου. Αν κάποιος δεν έχει ασχοληθεί καθόλου με το DC Universe, τότε αυτό το βιβλίο θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για εκείνον. Προσωπικά, αφού το διάβασα έπρεπε να ανατρέξω και να ξαναδιαβάσω δουλειές όπως το KINGDOM COME, επειδή ο Julian μου έδειξε κάτι που δεν το είχα προσέξει και που άλλαξε τελείως την οπτική μου πάνω στο έργο. Ξαναδιάβασα το KINGDOM COME λες και διάβαζα ένα ολοκαίνουργιο βιβλίο.

Υπάρχει κι άλλη μια κυκλοφορία που έχει προγραμματιστεί για το 2011, με τίτλο VOYAGE IN NOISE, με συγγραφέα τον Kevin Thurman, το οποίο επικεντρώνεται στον Warren Ellis. Μπορείς να μας δώσεις μερικές λεπτομέρειες γι’ αυτό;

Κ.Τ.: Το VOYAGE IN NOISE αφορά των Warren Ellis και τον τρόπο με τον οποίο πολλά έργα του επισημαίνουν τα κοινωνικά και προσωπικά πάθη που συνεισφέρουν στην παρακμή του Δυτικού Πολιτισμού. Παραδείγματος χάριν, κλείνω το κεφάλαιο της αποδόμησης του Θεού, του διαβόλου και της αθεΐας από τον Ellis. Ο τύπος καταστρέφει το Θεό στο THE AUTHORITY, σκοτώνει τον διάβολο στην εξάτευχη σειρά JLA: CLASSIFIED που έχει γράψει και έπειτα επιτίθεται στην αθεΐα, μέσω των Uncreated στο STARJAMMERS. Κι αυτά, χωρίς να χρειάζεται να αναφερθώ σε έργα όπως το HELLSTORM ή το CELESTE που έχουν άμεσες αναφορές στην Ιουδαιοχριστιανική εικονογραφία και τις αντίστοιχες ιδέες. Όλα αυτά δεν αποτελούν σύμπτωση. Ο Ellis λέει ορισμένα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα για την οργανωμένη θρησκεία και τη σχέση μας με αυτή. Τα υπόλοιπα κεφάλαια κυμαίνονται από θέματα που έχουν να κάνουν με την έλξη του συμβολισμού στα έργα του Ellis (και γενικότερα στα comics), έως την χρήση του αλληγορικού σπηλαίου του Πλάτωνα από τον Ellis. Θα δείτε ότι πραγματικά υπάρχει ένας πλουραρισμός ιδεών. Δείτε την σελίδα μας στο Facebook ή επισκεφτείτε τη σελίδα του ίδιου του βιβλίου Facebook page or visit στη Sequart.

O Warren Ellis θα “πρωταγωνιστήσει” πάλι σε ένα ντοκιμαντέρ που έχει προγραμματιστεί για να προβληθεί στα τέλη του 2011. Είδαμε το τρέιλερ τον προηγούμενο Απρίλη, αλλά έκτοτε δεν είχαμε νέα. Μπορείς να μας δώσεις μερικές πληροφορίες σ’ ό,τι αφορά την παραγωγή της ταινίας;

Κ.Τ.: Το WARREN ELLIS: CAPTURED GHOSTS πάει πάρα πολύ καλά, κι είμαστε ακόμα στο στάδιο προεπεξεργασίας. Ορισμένες συνεντεύξεις κινηματογραφήθηκαν στο Comic-Con του Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη, και τόσο η επιμέλεια όσο και η λήψη προχωράνε κανονικά. Για την ακρίβεια, σύντομα πρόκειται να κυκλοφορήσουμε ένα καινούργιο τρέιλερ. Ο ίδιος ο Warren Ellis είχε την αφάνταστα καλή θέληση να μας επιτρέψει να του πάρουμε συνέντευξη, όπως και να προωθήσει ο ίδιος το ντοκιμαντέρ μέσω του διαδικτύου. Μπορείτε να βρείτε τις πιο πρόσφατες ενημερώσεις στην σελίδα της ταινίας στο Facebook. Η ιστοσελίδα της Sequart για την ταινία είναι στην ηλεκτρονική διεύθυνση warrenellismovie.com.

Πέρα από τα βιβλία, υπάρχει επίσης κι ένα περιοδικό της Sequart με μικρότερα σε έκταση συγγραφικά δοκίμια. Μπορείς να μας πεις περισσότερα γι’ αυτό;

Κ.Τ.: Παλιά, η Sequart είχε μία ιστοσελίδα που περιείχε τεράστιο όγκο πηγών, συμπεριλαμβανομένου περιεχομένου που ανανεωνόταν συνεχώς. Είχε πολύ πλάκα για όλους όσους έπαιρναν μέρος, αλλά υπερφορτωνόταν λόγω υπερβολικής επισκεψιμότητας. Έτσι, διαλέξαμε την παλιομοδίτικη οδό, προκειμένου να επανεστιάσουμε και να επαναπροσδιορίσουμε το τι είναι η Sequart. Το αστείο είναι ότι αυτό μας οδήγησε στο να ξαναγυρίσουμε στο ανανεώσιμο περιεχόμενο. Έτσι, το πάθημα μας έγινε μάθημα.

Υπάρχουν άλλα σχέδια για το άμεσο μέλλον;

Κ.Τ.: Πέρα απ’ το Year of Ellis και το CLASSICS ON INFINITE EARTHS είμαστε στο στάδιο παραγωγής ενός ντοκιμαντέρ με τίτλο DIAGRAM FOR DELIQUENTS: FREDRIC WERTHAM AND THE EVOLUTION OF COMIC BOOKS. Όντας ψυχολόγος, ο Wertham είναι μία απίστευτα σημαντική φιγούρα της Ιστορίας των comics. Αν και, σε γενικές γραμμές, ήταν ένας κατά κάποιο τρόπο φιλελεύθερος σταυροφόρος, κυκλοφόρησε το SEDUCTION OF THE INNOCENT και έγραψε άρθρα στα οποία συνέδεε τα comics με την εφηβική παραβατικότητα. Αυτό ώθησε στο να οδηγούνται comics στην πυρά σε ολόκληρο το έθνος, στις επιτροπές του Κογκρέσου για τα comics και στην δημιουργία του Comics Code Authority (το οποίο είναι ευτυχώς σχεδόν νεκρό τώρα που και η DC αποδεσμεύθηκε από αυτό). Έχουμε στήσει μία σελίδα για την ταινία στην ηλεκτρονική διεύθυνση fredricwertham.com και στο Facebook.

J.D.: Το κακό με όλα αυτά είναι ότι, όπως καταλαβαίνεις, είμαστε οικονομικά στριμωγμένοι, ιδιαίτερα όσον αφορά τις ταινίες. Οπότε, αυτό που ζητάμε (ή μάλλον, που ικετεύουμε!) είναι για δωρεές στο Kickstarter, προκειμένου να έχουμε τη βοήθεια να πραγματοποιήσουμε το DIAGRAM FOR DELIQUENTS. Σαν ανταμοιβή για κάθε δωρεά, προσφέρουμε το DVD του ντοκιμαντέρ, αφίσες, ακόμη και αναφορά στους συντελεστές της ταινίας. Προσφέρουμε επίσης μπόλικα βιβλία της Sequart και DVD και αυτός είναι κι ο μόνος τρόπος για να προπαραγγείλετε ακυκλοφόρητο υλικό. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα σε αυτήν την ηλεκτρονική διεύθυνση. Πραγματικά εκτιμούμε οτιδήποτε μπορείτε να κάνετε για να μας βοηθήσετε να γίνει αυτή η σημαντική ταινία πραγματικότητα, ακόμη κι αν δωρίσετε ένα και μόνο δολάριο ή αν απλά το αναφέρετε σε κανένα tweet σας. Έχουμε, επίσης, μια πλήρη λίστα βιβλίων προς κυκλοφορία για τα επόμενα δύο ή τρία χρόνια, στα οποία θα περιέχονται κάποια πραγματικά ωραία και απροσδόκητα projects. Ωστόσο, είμαστε πάντα ανοιχτοί σε ιδέες, όπως και σε οποιονδήποτε επιθυμεί να μας βοηθήσει με οποιονδήποτε τρόπο.


[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]

English

This week’s INTERVIEW CORNER is a bit different than usual, since it doesn’t focus on a single creator and his work, but in two (I’m not certain if it’s the right definition, but I think that it’s the most proper way of describing them) comic fans and their non-profit company. This specific company is called Sequart and its goal is the promotion of the comics Medium as an acceptable form of art. Sequart and its contributors are responsible for documentaries and books such as GRANT MORRISON: TALKING WITH GODS ( (which we’ll have the opportunity of viewing in this year’s Comicdom Con Athens) and KEEPING THE WORLD STRANGE: A PLANETARY GUIDE.

Given that Sequart as a company couldn’t be a guest of this column, I opted for the next best thing, its founder and publisher Julian Darius, and Kevin Thurman, its head of marketing. These two are credited as being those in charge of Sequart publications, not only due to their position in the company, but also due to their active participation in its projects. You see, both of them have written essays in the books published until now, renouncing (just like all other Sequart contributors) their traditional “executive” role.

As I mentioned above, Sequart Research and Literacy Organization is a non-profit company whose goal is the promotion of comics (ring any bells?). Here you can find out a bit more about its goal. In this foreword, though, I will be dealing mostly with its releases and its documentaries and I’ll let its people do the talking.

So, when it comes to print, the company has published several books (attention: books, as in with letters – not comics with panels) approaching comic books from a more analytical view bordering on academia. It should be said though, that I’m not talking about analysis upon analysis and headache-inducing scientific-literary approaches, but a more factual albeit relatively simpler analysis. These books have put under the microscope comics such as JUSTICE LEAGUE, WATCHMEN, THE INVISIBLES and LEGION OF SUPERHEROES, while due for a close-up in the coming months are TRANSMETROPOLITAN and PLANETARY. Futhermore, there are books about Grant Morrison, BATMAN adaptations for TV and the big screen, as well as the movie adaptations of the X-MEN.

These are being followed by the addition of several quite interesting documentaries. Other than the one dedicated to Grant Morrison, two more are in production, DIAGRAM FOR DELINQUENTS: FREDRIC WERTHAM AND THE EVOLUTION OF COMIC BOOKS (that was mentioned in the 5 RECENT NEWS column by Elias Katirtzigianoglou, so you’ve probably read it) and WARREN ELLIS: CAPTURED GHOSTS.

Enough chattering, though. You can find out more about Sequart, its projects and how you can help with them by visiting its website, but also by reading what this week’s guests, Julian Darius and Kevin Thurman, had to say.

What is Sequart?

Kevin Thurman: Sequart is a non-profit organization whose core mission is the advancement of comic books as an art form. Right now we focus our publishing on documentaries and books. While all of us comic book fans know comic books / graphic novels / manga is an art, much of the world does not look at it that way. Places like the Museum of Comic and Comic Book Art are fantastic, but the limited number of such places shows that we’re still a bit behind in recognizing the comic book as something more than fodder for crappy summer movies.

What kind of writers are contributing to the books and to what kind of an audience do they appeal?

K.T.: I’m proud to say Sequart has writers from many different backgrounds. Our writers are established and new, and in their day jobs may be professors, teachers, historians, artists, filmmakers, administrative assistants, etc.

Julian Darius: As for our audience, it’s very important to us to keep our books and movies both scholarly and accessible. We want them to pack a have critical depth but also to be easily readable. We want anything we produce to be something you can give a comics outsider and say, “Here, this is why I love comics.” A lot of us are academics, but we want to take serious comics scholarship out of the academy and make it accessible to everyone. And it’s kind of self-defeating to be overly snooty about a popular medium that had its own body of criticism and history long before academia noticed that medium. Anyway, the result of these choices is that our audience consists of everyone from professors to fanboys. A lot of fans are glad to find a thought-provoking exploration of the background or the nuances of their favorite comics.

Where can someone buy your books and films?

K.T.: Our books can be found at sequart.org, stores.lulu.com/sequart, on Amazon, and in your local comic book shop. Our first film, TALKING WITH GODS, is available through Amazon and halo8.tv, as well as comics shops.

What are the elements that make comics such as PLANETARY, WATCHMEN, and THE INVISIBLES suitable for an extensive analysis?

K.T.: We get asked this a lot and the basic answer is that the source material is so rich and elegant it practically begs to be analyzed. By that we do not mean just bland analysis. We want to spark conversation. We want you to read our books and then go have discussions with your friends or the local comic book shop. One of our many objectives is to spark that debate and curiosity about comic books. After all, comics fans are generally a pretty smart group of people.

J.D.: The three works you mentioned are particularly complex, invoking lots of philosophical and literary ideas. But I think that any work, no matter how simple, can be analyzed. We’re still finding new things to say about Homer, Dante, Chaucer, Shakespeare, Milton, and Wilde. And we’re still writing about Mary Shelley’s FRANKESTEIN and Bram Stoker’s DRACULA and Robert Louis Stevenson’s DR. JEKYLL AND MR. HYDE and H. G. Wells’s THE TIME MACHINE and Jacqueline Susann’s VALLEY OF THE DOLLS. And that’s what makes comics suitable for extensive analysis: because they’re art, dammit, and art is intrinsically interesting to think about.

There will be three new books in 2011, about TRANSMETROPOLITAN, PLANETARY and THE JUSTICE LEAGUE. Can you tell us more about them?

K.T.: We are really excited about these books. The first two books, KEEPING THE WORLD STRANGE: A PLANETARY GUIDE and SHOT IN THE FACE: A SAVAGE JOURNEY TO THE HEART OF TRANSMETROPOLITAN is part of our big “Year of Ellis” push. In 2011, we are releasing three books on Ellis and his works and also releasing a documentary on him called WARREN ELLIS: CAPTURED GHOSTS.
Both the PLANETARY and TRANSMETROPOLITAN books are anthologies written by some of the sharpest minds in comic book scholarship. We have Peter Sanderson (who has taught more than a few classes about comic books), Patrick Meaney (who directed GRANT MORRISON: TALKING WITH GODS and is directing CAPTURED GHOSTS as well), and Johanna Draper Carlson (who writes for a well-known comics opinion blog). Chad Nevett, the editor of SHOT IN THE FACE, writes for Comic Book Resources, as does Timothy Callahan (who also wrote our best-selling GRANT MORRISON: THE EARLY YEARS). It’s a great set of writers. We couldn’t be happier with all the amazing contributors we have.

The JLA book is called CLASSICS ON INFINITE EARTHS: THE JUSTICE LEAGUE AND DC CROSSOVER CANON. The author, Julian Darius, describes it as examining classic works from a literary context. If you are uninitiated with the DC Universe, this book puts everything in to perspective for you. After reading it, I had to go back and re-read things like KINGDOM COME because Julian had shown me something unexpected that changed my perspective completely. Reading KINGDOM COME again was like reading a whole new book.

There is another book scheduled for 2011, titled VOYAGE IN NOISE, written by Kevin Thurman and focusing on Warren Ellis. Can you give us any details?

K.T.: VOYAGE IN NOISE is about Ellis and how his works point out many of the social and personal ills that are contributing to the demise of Western Civilization. For instance, I am wrapping up a chapter about Ellis’s deconstruction of God, the Devil, and atheism within his works. The man destroys God in THE AUTHORITY, he kills the Devil during his 6-issue run on JLA: CLASSIFIED, and then attacks atheism via the Uncreated in STARJAMMERS. Not to mention works like HELLSTORM or CELESTE that deal directly in the currency of Judeo-Christian iconography and ideas. This is not random coincidence. Ellis is saying some important things about organized religion and our relationship to it. The other chapters will range in topics from the seduction of symbolism in Ellis’s work (and comics in general) to Ellis’s use of Plato’s Allegory of the Cave. It will really run the gamut of ideas. Check out the Facebook page or visit the book on Sequart.

Warren Ellis will also “star” in a documentary slated for a late 2011 release. We saw the trailer last April, but nothing more in the meantime. Can you give us any insight about the film’s production?

K.T.: WARREN ELLIS: CAPTURED GHOSTS is going great, and it’s on the rough cut stage. Several interviews were shot at October’s New York Comic-Con, and both editing and filming continues regularly. In fact, we’re releasing another trailer soon. And Warren Ellis has been incredibly kind in allowing us to interview him and in promoting the movie online. You can get the most recent updates on the movie’s Facebook page. The Sequart page for the movie is warrenellismovie.com.

Apart from the books, there is also a Sequart magazine with smaller essays by writers. Can you tell us more about it?

K.T.: Sequart used to have a website with tons of online resources, including constantly updated content. It was a lot of fun for everyone, but it was overloading due to excessive traffic. So we went for a more bare bones approach to re-focus and re-define what Sequart is. The funny thing is, this has led us back to having updated content. So, lesson learned.

Are there any other plans for the immediate future?

K.T.: Beside the Year of Ellis and CLASSICS ON INFINITE EARTHS, we’re also producing a documentary on Fredric Wertham called DIAGRAM FOR DELINQUENTS: FREDRIC WERTHAM AND THE EVOLUTION OF COMIC BOOKS. A psychologist, Wertham was an incredibly important man in comics history. Although he was generally something of a liberal crusader, he published SEDUCTION OF THE INNOCENT and wrote articles linking comic books to juvenile delinquency. This helped spur burnings of comics across the nation, Congressional hearings into comics, and the creation of the Comics Code Authority (which is thankfully almost dead, now that DC has pulled out of it). We have a page up for the movie at fredricwertham.com and a Facebook page.

J.D.: The downside of doing so much is that we’re understandably financially stretched, especially with our movie projects. So we’re asking (begging!) for donations on Kickstarter to help make DIAGRAM FOR DELINQUENTS a reality. As rewards for donating, we’re offering everything from the documentary DVD, poster, and even credits on the film. We’re also offering lots of Sequart books and DVDs, and this is the only way you can preorder unreleased material. You can find out more here. We really appreciate anything you can do to help make this important film a reality, even if it’s just giving a single dollar or tweeting about it.

We also have a full slate of books in the pipes for the next two or three years, including some really great and surprising projects. But we’re always open to pitches or anyone who wants to help in any way.


[Translated by Alexandros Tsantilas]