INTERVIEW CORNER #58: Brandon Jerwa

Ελληνικά

Το να θέλεις να τιμήσεις ή να “γιορτάσεις” κάτι που αγαπάς νομίζω ότι είναι το πιο φυσιολογικό πράγμα στον κόσμο. Και είναι πραγματικά κρίμα που δεν το κάνει περισσότερος κόσμος. Ένα τέτοιο εγχείρημα, όμως, απαιτεί δουλειά, χρόνο και – συνήθως – χρήματα, οπότε δικαιολογώ τους ανθρώπους που δεν το επιχειρούν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Από την άλλη, βέβαια, εκτιμώ αφάνταστα τους ανθρώπους αυτούς που αναζητούν το χρόνο και το χρήμα για να αποτολμήσουν κάτι τέτοιο.

Ένας από αυτούς είναι και ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας (και ο πρώτος για τη νέα σεζόν), ο Brandon Jerwa. Ο Jerwa (comic writer, μεταξύ άλλων, στην επαγγελματική του ζωή) ανακοίνωσε πρόσφατα τη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ για τα comics με τον τίτλο UNTOLD TALES OF THE COMIC INDUSTRY, βασιζόμενο αποκλειστικά στην επιθυμία των δημιουργών να τιμήσουν και να “γιορτάσουν” το πάθος τους για τα comics. Στο UNTOLD TALES…, το οποίο βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε στάδιο παραγωγής, μιλούν δεκάδες δημιουργοί comics για τους λόγους που επέλεξαν αυτό το επάγγελμα και για τα comics που τους ενέπνευσαν από την παιδική τους ηλικία και, σύμφωνα με τον δημιουργό, διαφέρει από πολλά σχετικά ντοκιμαντέρ που έχουμε δει μέχρι σήμερα.

Ο Jerwa, όμως, δεν ήρθε ουρανοκατέβατος για να ετοιμάσει το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ. Ουρανοκατέβατος ήρθε πριν από επτά περίπου χρόνια, όταν αποφάσισε να δοκιμάσει την τύχη του στα comics. Το 2003 έστειλε ένα σενάριο στην Devil’s Due Publishing, το οποίο, προς έκπληξη του συγγραφέα, έγινε αποδεκτό και δημοσιεύθηκε στο G.I. JOE FRONTLINE. Αργότερα, ο Jerwa ανέλαβε σταθερός σεναριογράφος του G.I. JOE: A REAL AMERICAN HERO, ενώ με το πέρασμα του χρόνου έδειξε τις ικανότητές του και σε άλλα licensed properties διάφορων εκδοτικών, όπως τα HIGHLANDER και BATTLESTAR GALACTICA για την Dynamite Entartainment, ενώ συνέχισε να γράφει και τους τίτλους G.I. JOE για την ίδια εκδοτική. Η Hasbro, μάλιστα, εκτίμησε τόσο την προσφορά του, ώστε χρησιμοποίησε το πρόσωπό του για τον σχεδιασμό της φιγούρας Dragonsky!

Το 2007, ο Jerwa συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Eric Trautmann (ο οποίος φιλοξενήθηκε σε αυτή εδώ τη στήλη τον περασμένο Νοέμβριο), στο webcomic WIDE AWAKE, το οποίο αναμένεται να μεταφερθεί και στον κινηματογράφο (αρκεί, βέβαια, να βγει από το πολύμηνο καθεστώς στασιμότητάς του). Οι δύο συγγραφείς συνεργάζονται ξανά στο graphic novel SHOOTERS, το οποίο θα κυκλοφορήσει σύντομα από τη Vertigo, ενώ προηγήθηκε και η “είσοδος” του Jerwa στη DC, καθώς συμμετείχε στο μηνιαίο THE SHIELD .

Όσον αφορά, τώρα, στο ντοκιμαντέρ UNTOLD STALES OF THE COMIC INDUSTRY, αυτό βρίσκεται, όπως προανέφερα, στο στάδιο της παραγωγής. Για να συνεχιστεί αυτό, όμως, η δημιουργική ομάδα ζητά τη χρηματοδότηση των fans μέσω του γνωστού site Κickstarter. Συγκεκριμένα, οι δημιουργοί αναζητούν το ποσό των $18.000, ώστε να ταξιδέψουν σε πόλεις όπως το Λος Άντζελες, η Νέα Υόρκη και το Πόρτλαντ και να συνεχίσουν τις συνεντεύξεις τους.

Ο στόχος του ντοκιμαντέρ και των δημιουργών, καθώς και όλα τα σχέδια του καλεσμένου αυτής της εβδομάδας, Brandon Jerwa, αποκαλύπτονται στη συνέντευξη που ακολουθεί:

Πότε ήταν που πρωτοαποφάσισες να γράφεις comics;

Νομίζω ότι “αποφάσισα” να γράφω comics γύρω στην ηλικία των επτά, αλλά η κανονική μου ενήλικη επιδίωξη να κάνω καριέρα σ’ αυτά ξεκίνησε το 2003. Ήμουν άνεργος και ζούσα με την σύζυγο μου και το μικρό μας παιδί, τότε μωρό ακόμα, στο Portland του Oregon. Απλά σκέφτηκα ότι “Ωραία, σου ‘χει δοθεί ευκαιρία να ρίξεις το ζάρι και να δεις τι μέλλει γενέσθαι”. Έτσι, έγραψα ένα σενάριο για το G.I.JOE και το υπέβαλα στην Devil’s Due, την εταιρεία που είχε πρόσφατα αποκτήσει τα πνευματικά δικαιώματα της σειράς. Προς απίστευτή μου έκπληξη και ευχαρίστηση, αγόρασαν το σενάριο για μια ιστορία σε δύο συνέχειες που είχα γράψει, για την ανθολογία G.I.JOE: FRONTLINE. Η ιστορία αυτή επεκτάθηκε σε ΤΕΣΣΕΡΑ μέρη, κι αυτό ήταν το ξεκίνημα μιας ολοκαίνουργιας ζωής για εμένα. Πραγματικά, δεν έκατσα να το ξανασκεφτώ ούτε μία στιγμή.

Έχεις γράψει κυρίως για σειρές όπου τα πνευματικά δικαιώματα είναι ιδιοκτησία τρίτων, όπως οι G.I.JOE και BATTLESTAR GALACTICA. Δεν αισθάνεσαι ότι αυτό σε περιορίζει;

Όταν παίζεις με τα παιχνίδια κάποιου άλλου, πρέπει να παίξεις με τους κανόνες του. Υπήρχαν στιγμές με κάποιες από αυτές τις σειρές που πραγματικά ήθελα να κοπανήσω το κεφάλι μου στην κοντινότερη σκληρή επιφάνεια, όχι για κανένα άλλο λόγο, αλλά από απελπισία με τις αποφάσεις τρίτων. Αλλά πάντα προσπαθούσα να υπενθυμίζω στον εαυτό μου ότι δεν μου ανήκει ο Spider-Man ή η Wonder Woman. Είμαι σίγουρος ότι η δουλειά περιλαμβάνει εξίσου πολλές δυσκολίες ακόμη και με τέτοιους χαρακτήρες.
Επίσης, στο παρελθόν μου έτυχαν κάποια από τα μεγάλα κεφάλια της βιομηχανίας που υποτιμούσαν το γεγονός ότι είχα τόσα πολλά έργα με ξένους τίτλους στο βιογραφικό μου, αλλά στ’ αλήθεια δεν με νοιάζει καθόλου. Δεν αναλαμβάνω δουλειές που δε μου αρέσουν προσωπικά και που δεν αισθάνομαι υπερήφανος γι’ αυτές, οπότε δεν έχω και κανένα παράπονο.

Πώς προέκυψε το ντοκιμαντέρ; Ποιον ρόλο είχες αναλάβει εσύ κατά την δημιουργία του;

Πάντα με εντυπωσίαζαν οι συζητήσεις που είχα με τους επαγγελματίες συναδέλφους μου από τα comics. Συναντιόμαστε στις διοργανώσεις, τρώμε και πίνουμε μαζί, οπότε οι εξωτερικές άμυνες πέφτουν. Δίνουμε συνεντεύξεις, εμφανιζόμαστε σε panels συζητήσεων και υπογράφουμε βιβλία στις διοργανώσεις, αλλά οι συναναστροφές αυτές είναι κατά κανόνα πολύ σύντομες, ή τουλάχιστον υπερβολικά προσηλωμένες στην τήρηση συγκεκριμένου προγράμματος. Είμαι fan των comics και σκέφτηκα ότι οι fans μας – και ο ευρύτερος κόσμος – μπορεί και να διασκέδαζαν ακούγοντας αυτές τις ιστορίες και βλέποντας τους αγαπημένους τους δημιουργούς να μιλάνε για τα comics στο χαλαρό και στο ανεπίσημο.
Προσπάθησα πέρσι να διοργανώσω μία εκδήλωση για την έναρξη του Emerald City Comic-Con. Θα περιλάμβανε ανοιχτές συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης, αλληλεπίδραση με το ακροατήριο και κανένα απολύτως πρόγραμμα. Δε θα ήταν τίποτε άλλο πέρα από ένα υπέροχο πάρτι για όσους αγαπάνε τα comics. Είχα την στήριξη του Jim Demonakos, των διοργανωτών του Emerald City και των επαγγελματιών που ήθελαν να συμμετάσχουν. Στο τέλος όμως, δεν μπόρεσα να εξασφαλίσω τον χώρο που ήθελα, οπότε και ακυρώθηκε.

Η ιδέα, ωστόσο, έμεινε στο μυαλό μου και μίλησα γι’ αυτήν στον Tom Nord. Ο Tom είναι ένας σκηνοθέτης ανεξάρτητων ταινιών εδώ στο Seattle, που με είχε μπάσει στον κόσμο του, χάρη σε κάποιους διαγωνισμούς. Γίναμε πολύ καλοί φίλοι και συνεργάτες, και προσπαθούσαμε να βρούμε ένα project να κάνουμε από κοινού. Προσεγγίσαμε τον Ali Mohsenian, έναν τοπικό σκηνοθέτη, αλλά και ιδιοκτήτη μιας εταιρείας που λέγεται Arc Media, και η βασική ομάδα έκλεισε επιτόπου. Είχαμε την πρώτη μας κινηματογράφηση στο San Diego κατά τη διάρκεια του Comic-Con, και πήραμε πολλές ιδέες. Απ’ ό,τι φαίνεται, ο δικός μου ρόλος σε όλο αυτό είναι αυτός του παραγωγού και δημιουργού-συγγραφέα. Ένας από τους επαγγελματίες που κινηματογραφήσαμε στο San Diego εξεπλάγη που είδε μετά την κινηματογράφηση ότι δεν αναφέρομαι ως σκηνοθέτης. Ναι, είμαι ο αφανής χαρακτήρας, στον οποίο μιλάνε οι συνεντευξιαζόμενοι στην ταινία, αλλά ο πραγματικός σκηνοθέτης της ταινίας είναι ο Ali. Εκείνος είναι που παίρνει τις αποφάσεις που βοηθούν τους συνεντευξιαζόμενους να φαίνονται ωραίοι στην κάμερα. Εγώ είμαι περισσότερο ένας εκτός σκηνής χαρακτήρας που περιστασιακά πετάει κι από ένα αστείο!

Το UNTOLD TALES OF THE COMIC INDUSTRY επικεντρώνεται σε ιστορίες και εκ των έσω ματιές από μία ευρεία γκάμα δημιουργών. Τι είδους ιστορίες να περιμένουμε;

Έφτιαξα μία λίστα ερωτήσεων, οι οποίες ήμουν σίγουρος ότι δεν θα κατέληγαν μόνο σε απίστευτες απαντήσεις, αλλά θα επέτρεπαν επίσης να υπάρχει μία συνολική αφηγηματική ροή. Άπαξ και ξεκινήσαμε να χρησιμοποιούμε τις ερωτήσεις “επί του πρακτέου”, είχαμε την δυνατότητα να προσαρμοζόμαστε ανάλογα με την κάθε νέα συνέντευξη, προσθέτοντας ή αφαιρώντας πράγματα ανάλογα με τις απαντήσεις που λαμβάναμε, προσπαθώντας να ακούσουμε κάτι ξεχωριστό για να το εντάξουμε σε αυτές. Προσπαθούσαμε να αιχμαλωτίσουμε τη στιγμή, κι έπειτα να την χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε κι άλλες στιγμές. Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε απογοητευτεί.
Με μία μόνο ματιά στις πρώτες είκοσι (περίπου) συνεντεύξεις που έχουμε, τα θέματα που καλύπτουμε κυμαίνονται από το πρώτο comic του καθενός, το πώς ήταν να μεγαλώνεις αγαπώντας τα comics, τις απαίσιες δουλειές που είχαν κάνει, γνώμες σχετικά με τι κάνουμε σωστά και τι λάθος ως βιομηχανία, καθώς και το τι πιστεύουν για την τωρινή κατάσταση της βιομηχανίας. Στην πορεία, ακούσαμε ιστορίες περί αγάπης και θανάτου, περί ταπείνωσης, αλλά και επιτευγμάτων. Δεν πρόκειται μόνο για μία ταινία με θέμα τα comics – τα comics αποτελούν περισσότερο το ενοποιητικό στοιχείο, σε μία ταινία γεμάτη με πραγματικά καταπληκτικές ιστορίες ζωής.

Ποια είναι τα στοιχεία που μπορούν να κάνουν το UNTOLD TALES… να ξεχωρίσει από άλλα ντοκιμαντέρ που αφορούν τα comics;

Αναμφίβολα υπάρχουν μπόλικα και πολύ καλά ντοκιμαντέρ για τα comics. Για την ακρίβεια, είμαι σίγουρος ότι παίζω κι εγώ στο ντοκιμαντέρ του Morgan Spurlock για τα Comic-Con. Δεν το έχω δει ακόμη, οπότε δεν ξέρω στα σίγουρα αν με έχουν στην τελική κόπια! Δεν πιστεύω, όμως, ότι έχω δει άλλο ντοκιμαντέρ που να εστιάζει στην βιομηχανία των comics ως σύνολο και που απλά επιτρέπει στους συντελεστές του να ανοίξουν τις καρδιές τους και να μιλήσουν για τους λόγους που όλοι εμείς επιλέξαμε από μόνοι μας αυτή τη ζωή. Αυτό είναι και το διαφορετικό που προσπαθούμε να προσφέρουμε.

Αν όλα πάνε καλά, το ντοκιμαντέρ σας θα χρηματοδοτηθεί μέσω του Kickstarter. Μπορείς να μας προσφέρεις περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το γιατί επιλέξατε αυτόν τον τρόπο και τι περιμένετε απ’ αυτόν;

Το αρχικό πλάνο της ταινίας ήταν να κινηματογραφηθεί στο San Diego, το Portland και το Seattle. Υπολογίσαμε ότι θα μπορούσαμε να πάρουμε συνεντεύξεις από 50 περίπου άτομα σε αυτούς τους τρεις προορισμούς κι αυτό θα ήταν υπεραρκετό. Δεν είχαμε ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ σχέδιο να μαζέψουμε κεφάλαια. Όμως, έπειτα από τις δύο μέρες κινηματογράφησης στο San Diego, καταλάβαμε ότι μπαίναμε σε πολύ πιο βαθιά νερά. Είχαμε εντυπωσιαστεί τόσο πολύ από τις συνεντεύξεις, που αποφασίσαμε επιτόπου να δοκιμάσουμε μία εκστρατεία μέσω του Kickstarter για να πληρώσουμε τα απαραίτητα εβδομαδιαία ταξίδια. Χρειαζόμαστε να μιλήσουμε με όσους περισσότερους ανθρώπους των comics μπορούμε και, μαζί με αυτούς, να μιλήσουμε και με όσους περισσότερους και διαφορετικούς εκδότες γίνεται. Υπάρχουν τόσες πολλές φοβερές ιστορίες που πρέπει να ειπωθούν, και το χρωστάμε το να καταγράψουμε τις ιστορίες αυτές για χάρη όσων συμμετέχουν στο εγχείρημα κι απ’ τις δύο πλευρές της οθόνης. Οι προσδοκίες μας; Απλά ελπίζουμε να φτάσουμε το ποσό που προσπαθούμε να συγκεντρώσουμε. Όλα τα υπόλοιπα δεν είναι παρά το κερασάκι στην τούρτα.

Στην ιστοσελίδα του ντοκιμαντέρ υπάρχει επίσης και μία ενότητα με ένδειξη “Your Ideas”, στην οποία οι επισκέπτες μπορούν μέσω των προτάσεων τους να πάρουν μέρους στην διαδικασία της δημιουργίας. Πόσο σημαντικό είναι αυτό το κομμάτι για εσένα;

Πολύ σημαντικό! Αν πρόκειται να παραμείνουμε πιστοί στην ιδέα του να κάνουμε μία ταινία για τους οπαδούς των comics, ιδιαίτερα από την στιγμή που ζητάμε λεφτά απ’ αυτούς, τότε θα πρέπει να δεσμευτούμε ότι θα ακούσουμε τις γνώμες των άλλων. Ναι, έχουμε ένα σχέδιο, αλλά δεν είμαστε τόσο ξεροκέφαλοι ώστε να απορρίψουμε μία καλή ιδέα, αν μπορούμε να την κάνουμε πράξη.

Αν όλα πάνε όπως σχεδιάζετε, τότε πότε θα είναι έτοιμο το ντοκιμαντέρ και πού θα πρέπει να ψάξουμε να το βρούμε;

Σίγουρα δεν είμαι σε θέση να μπορώ να ανακοινώσω μία ημερομηνία κυκλοφορίας, αλλά, αν πετύχει το Kickstarter και συγκεντρώσουμε τα χρήματα για τα κινηματογραφικά μας ταξίδια, τότε δεν πρόκειται να χάσουμε χρόνο. Θα θέλαμε να έχουμε την τελική κόπια έτοιμη για τη σεζόν των διοργανώσεων του 2012, και πιστεύω ότι ΜΠΟΡΟΥΜΕ… αλλά μην το δένεις και κόμπο, προς το παρόν τουλάχιστον.

Υπάρχει κανένα νέο σχετικά με το graphic novel το οποίο γράφεις μαζί με τον Eric Trautmann για λογαριασμό της Vertigo;

Το βιβλίο αυτό θα ονομάζεται SHOOTERS, το γράψαμε μαζί με τον Eric και ο καταπληκτικός Steve Lieber έχει αναλάβει το σχέδιο και το lettering. Υποτίθεται ότι θα είχε εκδοθεί μέχρι τώρα, αλλά τώρα προγραμματίστηκε η ημερομηνία κυκλοφορίας. Η DC/Vertigo δεν το έχει ανακοινώσει επισήμως ακόμη, αλλά μπορώ να σου πω ότι μπορείς να το προπαραγγείλεις μέσω του Amazon, με αποστολή σε ολόκληρο τον κόσμο. Άρα, αν οι οπαδοί θέλουν να προκαλέσουν σοκ στην εκδοτική, παραγγέλνοντας εκατοντάδες χιλιάδες αντίτυπα πριν ακόμη γίνει η επίσημη ανακοίνωση κυκλοφορίας, δεν νομίζω να θυμώσει και κανένας. Το βιβλίο αυτό είναι αναμφισβήτητα ό,τι καλύτερο έχουμε γράψει εγώ κι ο Eric και πιστεύω, επίσης, ότι είναι και η καλύτερη δουλειά του Steve.

Τι γίνεται με το webcomic και την ταινία του WIDE AWAKE; Σε τι στάδιο βρίσκονται;

Με απόλυτη ειλικρίνεια, είχαμε πρόβλημα στο να κρατήσουμε έναν καλλιτέχνη στο webcomic. Η Do-Over Productions (η εταιρεία που κατέθεσε προσφορά για τα δικαιώματα) έχει μεν δεσμευθεί να φτιάξει μία ταινία, αλλά δεν μπορούν να βασίσουν την ταινία πάνω σε ένα comic που δεν υπάρχει. Προς το παρόν, το project είναι στο κενό, αλλά αν μπορέσουμε να βρούμε έναν καλλιτέχνη να ασχοληθεί μ’ αυτό, η κατάσταση αυτή θα μπορούσε ν’ αλλάξει. Ξέρω πως αυτό είναι κάτι που θα θέλαμε να γίνει.

Έχεις κάποια άλλα σχέδια για το άμεσο μέλλον;

Πέραν του SHOOTERS, έχω ένα fill-in τεύχος (#11) για την φοβερή σειρά VAMPIRELLA του Eric που θα κυκλοφορήσει σύντομα και υπάρχει η πιθανότητα να ξαναδουλέψω με αυτήν την ηρωίδα. Πέρα απ’ αυτά, δεν έχω ιδέα ποια θα είναι η επόμενη δουλειά μου. Ο συγγραφέας των comics που γράφει μία ταινία για τα comics δεν έχει καμία δουλειά για comics, ενώ φτιάχνει την ταινία. Δεν είμαι σίγουρος αν πρόκειται για καλή ή για κακή ειρωνεία…

UNTOLD TALES OF THE COMIC INDUSTRY from ArcMedia on Vimeo.

[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]

English

In my opinion, the desire to honor or “celebrate” something you love is the most normal thing in the world, and it’s a real shame that there aren’t more people doing it. Unfortunately, such an endeavor requires work, time and – usually – money, therefore I think that people are justified for not ending up doing it in one way or another. On the other hand, of course, I have complete and utter appreciation towards those souls who seek the time and the money needed to make such an attempt.

One of them is this week’s guest (and also the first guest of the new season), Brandon Jerwa. Jerwa (who, among others, writes comics as a profession) recently announced the creation of a documentary about comics called a href=”http://www.comicdocumentary.com/” target=”_blank”>UNTOLD TALES OF THE COMIC INDUSTRY, based solely on the desire of creators to honor and “celebrate” their passion for comics. In the UNTOLD TALES…, which is now at the stage of production, dozens of comic book creators talk about the reasons behind choosing this profession and the comics they inspired them since childhood and, according to the creator, the whole thing is vastly different from many documentaries we’ve seen on this subject until now.

It should be said, though, that Jerwa didn’t just land out of nowhere to prepare this particular documentary. He dropped from the sky seven years ago, when he decided to try out his luck in the field of comics. In 2003, he sent a script to Devil’s Due Publishing, which, much to the writer’s surprise, was approved and subsequently published in G.I.JOE FRONTLINE. Later on, Jerwa became the in-house writer of G.I.JOE: A REAL AMERICAN HERO, while he also displayed his writing skills in other licensed properties from various publishing houses, such as HIGHLANDER and BATTLESTAR GALACTICA for Dynamite Entertainment, all the while maintaining his writing position for G.I.JOE for the same publishing house. In fact, Hasbro valued his contribution to such an extent that it used his very own facial features for the design of the Dragonsky action figure!

In 2007, Jerwa worked with Eric Trautmann for the first time (who was featured as this column’s guest in November 2010) in the webcomic WIDE AWAKE, which will soon be adapted for a movie (given, of course, that it comes out from its many-month long hiatus). These two writers once again collaborated in the graphic novel SHOOTERS that will soon be released by Vertigo, while before that, we’ve had Jerwa’s “entry” among the ranks of DC, since he contributed to the monthly THE SHIELD.

Now, as regards the UNTOLD TALES OF THE COMIC INDUSTRY, the documentary is, as I’ve already mentioned, still in production. However, in order to proceed with completing it, the creative team requests funding from fans through the famous Κickstarter website. More specifically, the creators require the amount of 18.000$ so they can travel to cities like Los Angeles, New York, and Portland in order to start their interviews anew.

The final goal of this documentary and its creators, and also all the plans of this week’s guest, Brandon Jerwa, are all revealed in the following interview:

When did you first decide to write comics?

I think I “decided” to write comics around the age of 7, but my real-life, adult pursuit of an actual career actually started in 2003. I was unemployed and living with my wife and infant son in Portland, Oregon. I really just thought “Okay, you’ve been given an opportunity to roll the dice and see what happens.” So, I wrote a G.I. Joe script and submitted it to Devil’s Due, the company that had recently obtained the license. To my utter shock and delight, they bought my two-part script for their anthology series G.I. JOE: FRONTLINE. It was expanded into FOUR parts, and that was the beginning of a whole new life for me. I never really looked back.

You have mostly written for licensed properties, such as G.I. JOE and BATTLESTAR GALACTICA. Did you ever feel restricted because of that?

When you’re playing with someone else’s toys, you have to play by their rules. There have been times, with certain properties, when I wanted to bash my head into the nearest hard surface out of sheer frustration with other people’s decisions, but I’ve always tried to keep in mind that I don’t own Spider-Man or Wonder Woman, either. I’m sure there are just as many difficulties involved with working on those properties, too.

And you know, in the past I’ve had a couple of higher-ups in the industry look down their noses at me for having so many licensed properties on my resume, but I really couldn’t care less. I don’t take on work that I don’t personally enjoy and take pride in, so that’s good enough for me.

How did the making of a documentary come up? What is your role in its making?

I’ve always been fascinated with the conversations that I have with my fellow comic pros; we get together at cons, have dinner and drinks, and the filters come off. We do interviews, appear on panels and sign books at conventions, but those interactions are usually fairly brief, or at least quite focused on a particular agenda. I’m a fan of comics, and I felt like our fans – and the world at large – would probably enjoy hearing those stories and seeing their favorite creators talking about comics without those agendas.

I tried to organize an event to kick off the Emerald City Comic-Con last year. There would be open panel discussions, audience interaction, and no agendas allowed; just an awesome party for people who love comics. I had the support of Jim Demonakos and Emerald City gang and pros who were willing to show up… but in the end, I didn’t have the venue we wanted. It didn’t happen.
The idea stuck with me, though, so I spoke to Tom Nord about it. Tom is an indie film producer here in Seattle who brought me into his world for a couple of competitions; we became great friends and collaborators, and had been looking for a project to call our own. We approached Ali Mohsenian, a local director who also runs a company called Arc Media, and the core team was locked into place immediately. We had our first shooting expedition in San Diego during Comic-Con, and it was so inspiring.

My role in this seems to come down to executive producer and creator/writer. One of the pros we filmed in San Diego was surprised to see that, after the filming, I wasn’t listed as the director. Yes, I’m the unseen person that the interview subjects are talking to in the film, but Ali is the true director of the film. He makes the decisions that help our subjects look beautiful on camera; I’m more like an off-camera prop that occasionally cracks a joke!

UNTOLD STALES OF THE COMIC INDUSTRY focuses on stories and insights from a wide variety of creators. What kind of stories should we expect?

I created a list of questions that I felt certain would not only yield great answers, but also allow for an overall narrative flow. Once we started using the questions “in the field”, we were able to adapt for each new interview, adding or subtracting things depending on their answers, listening for something special to latch onto in their answers. You try to capture a moment, and then use that moment to build even more moments. So far, we haven’t been disappointed.

Just looking at the first 20 or so interviews we have, the topics range from everyone’s first comic, what it was like to grow up loving comics, terrible jobs they’ve had, opinions on what we’re doing right and wrong as an industry, and how they feel about the current state of the industry. Along the way, we’ve heard stories about love and death, embarrassment and achievement. This isn’t just a film about comics; it’s more like comics are the one unifying thing in a film full of really incredible life stories.

What are the elements that can make UNTOLD TALES… stick out from other comics related documentaries?

There are plenty of great comic documentaries, no doubt about it. In fact, I’m pretty sure I’m IN Morgan Spurlock’s Comic-Con doc. I haven’t seen it yet, so I guess I don’t know if I made the final cut! I don’t think I’ve seen any other comic documentary that focuses on the industry as a whole, and just allows its subjects to open up and talk about why we all choose this life for ourselves. That’s the difference we’re trying to offer.

Your documentary will hopefully be financed through Kickstarter. Can you give us more details as to why you chose this way and to what you expect?

The original plan for this film was to film in San Diego, Portland and Seattle. We figured we could interview about 50 people between those three locations, and that would be more than enough. We had ZERO plans to do any fundraising at all.

After the two days of filming in San Diego, however, we knew that we had tapped into something much bigger. We were so blown away by the interviews that we decided immediately to try a Kickstarter drive to help pay for week-long trips to New York City and Los Angeles. We need to talk to as many comic people as we can, including a wide variety of publishers. There are so many great stories to be told, and we owe it to everyone involved on either side of the screen to capture those stories.

Our expectations? We’re just hoping to make the amount that we’re trying to raise; anything else is icing on the cake.

In the documentary’s website there is also a section called “Your Ideas” where visitors can take part in the creating process, with their suggestions. How important is this part for you?

It’s very important! If we’re going to be true to the idea of making a movie for comic fans, and especially if we’re going to ask for money from those fans, then we have to be committed to hearing other people’s opinions. Yes, we have a plan – but we’re not so stubborn that we’ll turn down a great idea if we can make it work.

If everything goes as planned, when should the documentary be ready and where should we look for it?

I’m certainly not ready to announce a release date, but if the Kickstarter succeeds, and we raise the money for our filming trips, we’re not going to waste any time. We’d like to have the final film ready for the 2012 convention season, and I believe we CAN…but don’t hold me to that just yet.

Are there any news about the graphic novel you’re co-writing with Eric Trautmann for Vertigo?

That book is called SHOOTERS; Eric and I co-wrote it, and the amazing Steve Lieber drew it and lettered it. The book has been a long time coming, but it has a release date now. DC/Vertigo haven’t even formally announced it yet, but I can tell you that it’s up for pre-order on Amazon pretty much all over the world. So, if comic fans would like to shock the publisher by ordering hundreds of thousands of copies before they even send out a press release, I’m sure no one would be mad about it. The book is, without question, the greatest thing Eric and I have ever written, and I think it’s Steve’s finest work as well.

How about the WIDE AWAKE webcomic and movie? What is their status?

We’ve had trouble keeping an artist on the webcomic, quite honestly. Do-Over Productions (the company who optioned the property) are committed to making a film, but they really can’t base a movie on a comic that doesn’t exist. For now, the project is in limbo…but if we could find a committed artist, that situation could change. I know we’d like that.

Do you have any other projects for the immediate future?

Besides SHOOTERS, I have a fill-in issue (#11) of Eric’s excellent VAMPIRELLA series coming up, and there’s a chance I may work with the character again. Beyond that, I actually have no clue what my next gig will be. The comic writer making a movie about comics has no actual comic work while he’s making the movie; I’m not sure if it’s the good kind of ironic, or the bad…

UNTOLD TALES OF THE COMIC INDUSTRY from ArcMedia on Vimeo.

[Translated by Alexandros Tsantilas]