INTERVIEW CORNER #59: Γιάννης Μυλωνογιάννης

Ελληνικά

Διασκεδάζω πάρα πολύ όταν ακούω κάποιους να λένε ότι σε εκείνη την ταινία εμφανίζονται πλάνα από μια ελληνική πόλη ή ένα νησί του Αιγαίου – γεγονός που θα κάνει πολύ καλό στον τουρισμό μας – και πρέπει όλοι να την υποστηρίξουμε. Δεν ξέρω αν ισχύει κάτι τέτοιο (δε θυμάμαι ποτέ να θέλησα να επισκεφτώ κάποιο μέρος επειδή το είδα σε μια ταινία και μου άρεσε), αλλά, όπως και να έχει, με διασκεδάζει η ιδέα.

Ειδικά επειδή η συγκεκριμένη λογική μπορεί πλέον να λειτουργήσει και σε βάθος χρόνου, χάρη σε ένα νέο comic. Πρόκειται για το OLD CITY BLUES, του καλεσμένου αυτής της εβδομάδας, Γιάννη Μυλωνογιάννη, το οποίο εκτυλίσσεται σε μια μελλοντική εκδοχή της Αθήνας, στο μακρινό 2048. Προς το παρόν, βέβαια, δε με ενδιαφέρει η προοπτική να πείσει το συγκεκριμένο comic τους αναγνώστες να επισκεφθούν την Αθήνα σε 40 περίπου χρόνια, αλλά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα καλό webcomic από Έλληνα δημιουργό, το οποίο βρήκε πρόσφατα εκδοτική στέγη στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Archaia.

Ο Μυλωνογιάννης, άλλωστε, μας έχει συνηθίσει σε λίγο-πολύ ανορθόδοξες για τα ελληνικά δεδομένα εκδοτικές κινήσεις. Τον γνωρίζουμε, στο κάτω-κάτω, όχι από τεύχη ή συλλογές των comics του, αλλά κυρίως από συμμετοχές του στο 9, τα fanzines του ROPPONGI και ΤΟ ΑΙΜΑ ΠΟΥ ΚΑΤΟΥΡΑΩ (μαζί με τον Αναστάση Τσιάτσιο), αλλά και το (επίσης fanzine) SCRIBBLES #1, το οποίο κυκλοφόρησε μόνο σε print on demand.

Μακριά από τα συνηθισμένα εκδοτικά μονοπάτια, ο Μυλωνογιάννης ασχολείται εδώ και αρκετό καιρό με τα webcomics, και συγκεκριμένα με το OLD CITY BLUES, το οποίο μπορείτε να βρείτε online. Το OCD είναι ουσιαστικά μια ιστορία μυστηρίου, με τον πρωταγωνιστή Detective Solano να προσπαθεί να λύσει ένα φόνο που διαπράχθηκε στη New Athens, την πόλη που χτίστηκε στα συντρίμμια της παλιάς πρωτεύουσας. Οι δόσεις μυστηρίου και το φουτουριστικό σκηνικό τράβηξαν το ενδιαφέρον της Archaia Press, η οποία εξέδωσε πριν μερικές εβδομάδες το πρώτο κεφάλαιο του OLD CITY BLUES.

Παράλληλα, συμπεριέλαβε τον Μυλωνογιάννη και στα credits του δεύτερου τόμου της ανθολογίας της SPERA. Εκεί, ο Έλληνας δημιουργός σχεδιάζει μια ιστορία του Josh Tierney, όπως έκανε μερικούς μήνες νωρίτερα και για την ιστορία του Paul Maybury για την ανθολογία TWISTED SAVAGE DRAGON FUNNIES. Παράλληλα, συνεχίζει την εξιστόρηση του OLD CITY BLUES στο διαδίκτυο, ενώ ξεκίνησε και ένα ακόμη webcomic, με τίτλο APTERA.

Μάθετε, λοιπόν, περισσότερα για τα τρέχοντα και μελλοντικά του projects στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, Γιάννης Μυλωνογιάννης:

Μιας και έχεις εμπειρία πλέον και από τις δύο, πού εντοπίζεις τις διαφορές στο πώς λειτουργεί η ελληνική και η διεθνής βιομηχανία των comics;

Νομίζω ότι η πιο αξιοσημείωτη και προφανής διαφορά ανάμεσα στις δύο βρίσκεται στο εύρος του κοινού στο οποίο μπορείς να απευθυνθείς. Η υποδομές και οι διαδικασίες, οι οποίες ακολουθούνται σε μια δουλειά στο εξωτερικό, είναι επίσης μια ευχάριστη διαφορά, αλλά η αύξηση του πιθανού αναγνωστικού κοινού θα έπρεπε να είναι αρκετή για να θέλει να κάνει έναν δημιουργό να προσεγγίσει μια ξένη αγορά.

Όταν ξεκίνησες το OLD CITY BLUES ως webcomic, πίστευες ότι θα ερχόταν η ώρα να τυπωθεί και σε χαρτί;

Εξ’ αρχής ήξερα ότι, αργά ή γρήγορα, το comic θα έφτανε σε μια έντυπη μορφή, ανεξάρτητα από το πώς θα γινόταν αυτό — μέσω εκδοτικής, δηλαδή, ή ως αυτοέκδοση. Σκοπός της κυκλοφορίας της ιστορίας ως webcomic στα Αγγλικά ήταν να φτάσει το υλικό σε όσους περισσότερους αναγνώστες το δυνατό.

Πώς προέκυψε η συνεργασία με την Archaia; Θα δούμε κι άλλες εκδόσεις του OCB από αυτή;

Η συνεργασία με την Archaia προέκυψε όταν βρήκαν το OCB στο διαδίκτυο και με ρώτησαν αν ενδιαφερόμουν καθόλου να κυκλοφορήσει σε έντυπη μορφή. Τους είπα ότι είχα ήδη υποβάλλει το comic στην εταιρεία τους για να το κοιτάξουν, οπότε από εκεί τα πράγματα ήταν σχετικά απλά.

Ουσιαστικά, σκοπός της Archaia είναι το OCB να γίνει σειρά βιβλίων και όχι να μείνει σε αυτόν τον πρώτο τόμο. Το αν θα γίνει αυτό τελικά εξαρτάται από πολλά, αλλά μπορώ να πω ότι αργά ή γρήγορα θα υπάρξει συνέχεια του OCB σε χαρτί.

Ποιες ήταν οι βασικότερες επιρροές σου για το ΟCB;

Οι βασικότερες επιρροές στο OCB μάλλον είναι και οι πιο προφανείς. Τα comics των Masamune Shirow και Katsuhiro Otomo, το στιλ του Moebius, τα μυθιστορήματα των William Gibson και Neal Stephenson. Γενικότερα στο OCB επικρατεί μια 80s αισθητική, παρμένη σε μεγάλο βαθμό από τα διάφορα sci-fi anime και τις ταινίες της εποχής εκείνης.

Ο τόπος διεξαγωγής του OLD CITY BLUES είναι η μελλοντική εκδοχή της Αθήνας. Για ποιους λόγους επέλεξες αυτό το σκηνικό;

Την περίοδο που έγραφα τις αρχικές ιδέες για το OCB, μου φάνηκε ενδιαφέρον να μεταφέρω το cyberpunk κλισέ μιας πόλης χτισμένης πάνω στα συντρίμμια της προηγούμενης σε τοπικό επίπεδο. Συνήθως βλέπουμε αυτό να γίνεται σε μητροπόλεις, όπως το Τόκιο, η Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες, και το να κάνω κάτι παρόμοιο με την πόλη στην οποία ζούσα εκείνη τη περίοδο μου φαινόταν διασκεδαστικό, με μια δόση ειρωνείας. Ουσιαστικά το έκανα απλά επειδή μπορούσα, αλλά στη συνέχεια έτυχε να βγουν διάφορες ενδιαφέρουσες ιδέες από αυτό το concept.
Λόγω του στησίματος του πρώτου αυτού βιβλίου, δεν κατάφερα να εμβαθύνω ιδιαιτέρως στην σχέση της Νέας Αθήνας με την τωρινή, πράγμα το οποίο ελπίζω να διορθώσω σε μετέπειτα ιστορίες.

Πόσες ιστορίες ακόμη έχεις να πεις με το OCB; Πότε να περιμένουμε το πέμπτο κεφάλαιο;

Το πέμπτο τεύχος της ιστορίας είναι τελειωμένο και θα ανέβει στην ιστοσελίδα της σειράς μάλλον όταν έχω φτάσει κάπου στα μισά του έκτου μέρους. Δε μπορώ να ξέρω πόσες ιστορίες έχω ακόμα για το OCB. Ουσιαστικά υπάρχει πολύ περιθώριο για πειραματισμό και επέκταση του κόσμου στο μέλλον. Φαντάζομαι ότι τα πάντα εξαρτώνται από το για πόσο ακόμα καιρό θα με ενδιαφέρει ο συγκεκριμένος κόσμος.

To fanzine σου, SCRIBBLES #1, κυκλοφόρησε αποκλειστικά μέσω print on demand. Απέδωσε αυτή η απόφαση;

Το SCRIBBLES, όπως και το OCB και οι άλλες παλιότερες προσπάθειες μου, είχε έναν πειραματικό χαρακτήρα, τόσο στο περιεχόμενο του όσο και στην κυκλοφορία του. Είχα ήδη ασχοληθεί με αυτοεκδόσεις και webcomics και η ιδέα του print on demand μου κίνησε το ενδιαφέρον εκείνη τη στιγμή. Αναλογικά με το πόσο λίγο προώθησα το SCRIBBLES θεωρώ ότι η κίνηση του POD απέδωσε τελικά. Το πιο ενδιαφέρον με το print on demand είναι ότι το βιβλίο θα είναι διαθέσιμο για όσο καιρό θεωρώ ότι χρειάζεται να είναι, χωρίς να είναι απαραίτητο να ασχολούμαι μονίμως με επανεκτυπώσεις και τη διανομή του (προφανώς, όμως, έχεις μεγαλύτερο κέρδος κάνοντας όλα αυτά μόνος σου, αντί μέσω μιας print on demand υπηρεσίας).

Σκέφτεσαι να ασχοληθείς ξανά στο μέλλον με κάποιο fanzine ή πλέον θα σε βλέπουμε μόνο στο διαδίκτυο;

Η ιδέα του fanzine είναι πάντα ενδιαφέρουσα, και υπάρχουν πολλά που μπορεί να κάνει κανείς μέσω μιας αυτοέκδοσης. Προσωπικά, δεν το αποκλείω να ξανακάνω κάποιο fanzine, αρκεί να βρεθεί μια ιστορία που θα πιστεύω ότι λειτουργεί καλύτερα σε αυτή τη μορφή. Προς το παρόν, όμως, δεν σκέφτομαι ενεργητικά να κάνω ξανά κάτι τέτοιο.

Ετοιμάζεις ένα νέο comic, με τίτλο APTERA. Μπορείς να μας πεις περισσότερα για αυτό;

To APTERA είναι ουσιαστικά μια ιστορία που δουλεύω καθαρά για την προσωπική μου ευχαρίστηση, μεταξύ άλλων, πιο σημαντικών δουλειών. Εκεί που το OCB ήταν μια προσωπική εκδοχή του cyberpunk και της 80s αισθητικής, το APTERA έχει επηρεαστεί περισσότερο από πιο φανταστικά έργα, όπως τα DUNE και NAUSICAA OF THE VALLEY OF THE WIND. Το συγκεκριμένο comic προχωράει με επώδυνα αργούς ρυθμούς, οπότε και δεν νομίζω ότι έχω πολλά περισσότερα να πω πάνω σ’ αυτό.

Έχεις κάποια άλλα projects κατά νου για το άμεσο μέλλον;

Το OCB, καλώς ή κακώς, βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής μου για το προσεχές μέλλον. Υπάρχουν διάφορα τα οποία θα ήθελα να δοκιμάσω, αλλά το μόνο για το οποίο μπορώ να μιλήσω με σιγουριά είναι το OCB.

Όσον αφορά πρόσφατες δουλειές μου, όμως, μπορεί κάποιος να με βρει στις σελίδες της συλλογής του TWISTED SAVAGE DRAGON FUNNIES, όπου σχεδίασα μια ιστορία του Paul Maybury, και στον δεύτερο τόμο του SPERA (επίσης από την Archaia), όπου ανέλαβα τον σχεδιασμό ενός κεφαλαίου του βιβλίου, γραμμένο από τον Josh Tierney.

Από τη συμμετοχή του Γιάννη Μυλωνογιάννη στην ανθολογία SPERA.

English

It really amuses me when I get to hear people saying that in that movie or the other there are shots from a Greek city or an island in the Aegean Sea – which is great, as far as our tourism is concerned – and that we should all support that movie. I’m not sure whether this is legit (I can’t recall ever having the desire to visit a place just because I saw it in a movie and liked it) but I nevertheless am really amused by that notion.

And I do so especially because that particular logic can also function in the long-term, thanks to a new comic. This concerns OLD CITY BLUES, the comic made by this week’s guest, Giannis Milonogiannis, which is set in a future version of Athens, in the year 2048. Of course, I’m not really interested at present in the comic’s prospects of convincing readers to visit Athens 40 years later, I’m more into the fact that it’s a good webcomic made by a Greek creator and that it recently found its place under a publishing roof abroad, and more specifically, under the roof of Archaia.

Besides, we’ve more or less gotten used to Milonogiannis’ unorthodox publishing moves, at least as far as the state of things in Greece are concerned. After all, we’ve known him not from issues or collections of his comic books, but mostly from his contributions to 9 Magazine, the ROPPONGI fanzines and THE BLOOD I PISS (along with Anastasis Tsiatsios), not to mention SCRIBBLES # 1 (also a fanzine) which was released only on print on demand.

Staying apart from conventional publishing routes, Milonogiannis deals with webcomics for quite some time now, and with OLD CITY BLUES more specifically, which you can find online. OCB is essentially a tale of mystery starring Detective Solano, who tries to solve a murder committed in New Athens, built upon the ruins of the old capital city. The doses of mystery and the futuristic setting caught the eye of Archaia Press, who released the first chapter of OLD CITY BLUES just a few weeks ago.

At the same time, Archaia included Milonogiannis’ work in the second volume of SPERA. In that volume, the Greek creator illustrates a story written by Josh Tierney, just as he did a few months before with Paul Maybury’s story for the TWISTED SAVAGE DRAGON FUNNIES anthology. Moreover, he continues with OLD CITY BLUES online, while he has also started yet another wecomic called APTERA.

So, read more about the current and future projects of this week’s guest, Giannis Milonogiannis, in the following interview:

Given that you’re now experienced in both, where do you pin down the differences between how the Greek and the international comics industry function?

I believe that the most significant and obvious difference between the two lies on how many people you can reach. The infrastructure and procedures that are applied when it comes to a work from abroad are also a pleasant difference, not to mention the fact that the increase of the reading audience alone ought to be enough to make a creator want to approach a foreign market.

When you started OLD CITY BLUES as a webcomic, did you think there would be a time when it would be printed on paper as well?

I knew beforehand that sooner or later that comic would reach a printed format, regardless of how that would be realized – would it be done by a publishing house, or would it be a self-release? The purpose of releasing it as a webcomic in English was to make the material accessible to as many readers as possible.

How did you get to work with Archaia? Will we see more releases of OCB by that publishing house?

The collaboration with Archaia came up when they found OCB online and asked me if I was interested in publishing it on printed format. I told them I had already submitted the comic to their company so that they could have a look, and from there on things were relatively simple.

In essence, Archaia’s purpose was to have OCB as a line of books, and not just stick with that first volume. I can’t say if it’ll happen in the end, because that depends on many factors, but I can say that sooner or later OCB will be continued in paper format.

Which were you greatest influences for OCB?

The greatest influences for OCB are probably the most obvious ones, such as comics by Masamune Shirow and Katsuhiro Otomo, Moebius’s style, and novels by William Gibson and Neal Stephenson. OCB generally holds an overall 80s-style feel, widely influenced by the various sci-fi anime and movies from that era.

OLD CITY BLUES is set in a future version of Athens. Why did you choose that scenery?

During the time I was putting on paper the original ideas for OCB, it seemed interesting to transport the cyberpunk cliché of a city built upon the ruins of the previous city in a local level. We usually see that happening in major capitals such as Tokyo, New York and Los Angeles, so doing something similar with the city in which I lived in seemed fun at the time, and also kind of ironic. I basically did it because I could, but afterwards, this concept also brought out a few interesting ideas.

Due to the overall plot of this first book, I couldn’t get deeper into the relationship of New Athens with the current one, something which I hope to correct in subsequent stories.

How many more stories are there with OCB? When should we expect the fifth chapter?

The fifth issue of the story is finished and will be uploaded in the series’ website sometime when I’ll be halfway through the sixth part. I don’t know how many more stories I still have as far as OCB is concerned. It basically leaves a lot of space for experimentation and expansion of that world in the future. I imagine that everything depends on how much longer I will be interested in that particular world.

Your fanzine, SCRIBBLES # 1, was released exclusively through print on demand. Did that decision pay out?

SCRIBBLES, just like OCB and all my other previous efforts, had an experimental character both in its content and its manner of release. I had already dealt with self-publications and webcomics, and the idea of print on demand seemed interesting at the time. Proportionally to how little I’ve promoted SCRIBBLES, I believe that POD actually paid out in the end. The most interesting thing about print on demand is that the book will be available for as long as I’ll feel it’s useful for it to be, without being constantly preoccupied with reprinting and distributing it (it’s obvious, though, that it’s more profitable doing everything yourself, instead of working through a print on demand service).

Are you thinking about doing another fanzine in the future, or from now on we’ll only be seeing you on the web?

The fanzine idea is always interesting, and there are plenty of things one can do through self-publishing. Personally, I’m not ruling out doing another fanzine, provided that there will be a story that would seem to work better in that format. For now, though, I’m not actively thinking about doing anything like that.

You’ve got a new comic called APTERA in the works. Can you tell us more about it?

APTERA is essentially a story I’m working on solely for my own pleasure, in-between other more important projects. If OCB was a personal version of cyberpunk and 80s feel, APTERA is more influenced by fantasy works such as DUNE and NAUSICAA OF THE VALLEY OF THE WIND. That specific comic proceeds at a painfully slow pace, so I don’t think I’ve got anything more to say about it.

Do you have any other projects for the immediate future?

For better or worse, OCB will have my undivided attention for the near future. There are various things I’d like to try, but the only one I can reassuringly talk about is OCB.

As far as my recent works are concerned, people can find me in the pages of the TWISTED SAVAGE DRAGON FUNNIES collection, where I drew a story by Paul Maybury, and also in the second volume of SPERA (also by Archaia), where I illustrated a chapter from that book that was written by Josh Tierney.

From Giannis Milonogiannis’ contribution to SPERA anthology.

[Translated by Alexandros Tsantilas]