Top 50 Manga: 30-21

30. VAGABOND
Writer/Artist: Takehiko Inoue
Viz Media

Το VAGABOND είναι ένα manga που επαναπροσδιόρισε το είδος, επιστρέφοντας στις ιστορικές ρίζες της Ιαπωνίας. Πρόκειται για μια πλασματική βιογραφία του Shinmen Takezou, ενός άγριου και βίαιου νεαρού από το Miyamoto, ο οποίος θα μεγάλωνε στα χρόνια, τη σοφία και την ικανότητα στο ξίφος, για να μείνει στην ιστορία με το πολύ γνωστότερο όνομα Miyamoto Musashi. Πρόκειται για τον συγγραφέα του BOOK OF FIVE RINGS, επινοητή της σχολής ιαπωνικής ξιφομαχίας Niten Ichi Ryuu, όπου κάποιος μάχεται ταυτόχρονα με katana και wakizashi, καθώς και για μια θεοποιημένη περσόνα, την οποία για αιώνες οι Ιάπωνες πολεμιστές επικαλούνταν περισσότερο και από τον Hachiman, τον Θεό του Πολέμου. Πρόκειται για μια προσωπικότητα ενταγμένη σε ένα ανεπίσημο πάνθεον “Αγίων του Ξίφους”, όπως ο Sasaki Kojirou, η οικογένεια Yagyu και οι πολεμιστές του Ναού Hozoin.

Το manga ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό την μυθιστορηματική βιογραφία MUSASHI, του Eiji Yoshikawa, γνωρίζοντάς μας τον Musashi ως επιζήσαντα της μάχης της Sekigahara, απείθαρχο, άγριο, πλην όχι κακόβουλο, ο οποίος ξεκινάει την πορεία του στο δρόμο του σπαθιού προκειμένου να ξεπεράσει τον ανθρώπινο φόβο του θανάτου και να γίνει ο δυνατότερος πολεμιστής όλων. Στην πορεία θα βρει γνώση, θα γνωρίσει την ταπείνωση, θα κυνηγηθεί, θα κερδίσει και θα αποδώσει σεβασμό, κινούμενος στο νεότευκτο Σογκουνάτο της Ιαπωνίας, υπό τον Ieyasu Tokugawa. Γύρω από τον Musashi, ενίοτε υιοθετώντας ρόλο πρωταγωνιστών, κινούνται σχεδόν όλες οι σημαίνουσες προσωπικότητες της εποχής, από τον μοναχό Takuan μέχρι τον ίδιο τον Shogun.

Το manga δεν είναι ούτε λιγότερο ούτε περισσότερο σκληρό από τη ζωή στη φεουδαρχική Ιαπωνία, με το χιούμορ, το δράμα και τον παραλογισμό της ανθρώπινης ζωής. Ο Takehiko επιλέγει ένα σχεδιαστικό μοτίβο που διαφοροποιείται από τα περισσότερα manga, “φωτογραφίζοντας” σχεδόν τους χαρακτήρες μέσα από το πρίσμα που τους αντιλαμβάνεται, αντί να τους αποδίδει με τη συνηθισμένη τεχνοτροπία. Η ψυχοσύνθεση και η εκάστοτε κατάσταση των χαρακτήρων είναι ο σχεδιαστικός οδηγός του, δίνοντας απίστευτη έμφαση στις εκφράσεις των προσώπων και τη ρεαλιστική λεπτομέρεια των σκηνών μάχης. Ένα αληθινό κόσμημα.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

29. ODE TO KIRIHITO
Writer/Artist: Osamu Tezuka
Vertical Inc.

Ο Tezuka μπορεί να υπήρξε ο πατέρας, νονός, θεός, younameit των manga, δίνοντάς τους την απαραίτητη ώθηση δημοτικότητας ώστε να καθιερωθούν ως μορφή ψυχαγωγίας για όλες τις ηλικίες και επηρεάζοντας καθολικά την κατεύθυνση τους, σε σημείο που οι επιρροές του είναι διακριτές ακόμα και σε σύγχρονους δημιουργούς. Όμως, μία από τις μεθόδους αξιολόγησης του έργου ενός καλλιτέχνη είναι αναμφίβολα και το test of time, δηλαδή το πόσο καλά διατηρείται η φρεσκάδα του έργου του και πόσο relevant συνεχίζει να είναι πολλά χρόνια μετά την πρώτη έκδοσή του. Τα manga του Tezuka δεν είναι πάντα επιτυχημένα σε αυτό, αλλά η πλειονότητα τους μοιάζει όντως σαν να δημιουργήθηκε χτες.

Το ODE TO KIRIHITO είναι, κατά την γνώμη μου, χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού, καθώς πέρα από τα κλασικά μοτίβα του Tezuka (ήρωας που είναι γιατρός, υπόθεση που επικεντρώνεται στα στοιχεία που διαχωρίζουν τον άνθρωπο από όσα θεωρούνται μη-ανθρώπινα (ζώα/ρομπότ), αγάπη και σεβασμός για το περιβάλλον), έχουμε την πάλη του ήρωα με την διαφθαρμένη εξουσία, η οποία λειτουργεί σε ένα σύστημα πολιτικών παιχνιδιών και οικονομικών συμφερόντων, καθώς και την πολύ δυνατή ψυχολογική απεικόνιση της πνευματικής ωρίμανσής του. Πόσο πιο επίκαιρο το θες;

(Μυρτώ Τσελέντη)

28. DEATH NOTE
Writer: Tsugumi Ohba
Artist: Takeshi Obata
Viz Media

Τι μπορεί να πει κανείς για το DEATH NOTE, όταν όλοι λίγο-πολύ ή το έχουν διαβάσει ή το έχουν δει ή έχουν δει τις ταινίες;

Μπορεί να πει πως για ένα νεανικό manga το θέμα του και οι προβληματισμοί είναι μακριά από το ρηχό. Η μισανθρωπία σε εφήβους δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο, ίσως να είναι και η νόρμα καμιά φορά, αλλά κανείς δεν πρόκειται να το παραδεχθεί ποτέ. Δεν ξέρω έφηβο, όμως, που θα δεχόταν να αναλάβει την ευθύνη της κρίσης των άλλων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται… Μεγαλομανία, ίσως, αλλά με πινελιές αυτοθυσίας. Ίσως.

Ο Yagami Raito προσπαθεί να γίνει ο θεός ενός νέου κόσμου, δολοφονώντας εγκληματίες από μακριά με την βοήθεια ενός μεταφυσικού συμμάχου: ενός τετραδίου που σκοτώνει. Στον δρόμο του θα σταθεί ο περίεργος ντετέκτιβ L, ο οποίος έχει επωμιστεί το ίδιο βάρος, να σώσει τον κόσμο. Το ποιανού η δικαιοσύνη θα επικρατήσει, είναι μια ιστορία με 12 τόμους.

(Έλλη Asaph Μόκα)

27. ΤΟ ΜΟΛΥΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΣΤΟΜΑΤΙΚΗΣ ΚΟΙΛΟΤΗΤΑΣ & ΑΛΛΕΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΙΚΩΔΙΕΣ
Writer/Artist: Shintaro Kago
Jemma Press

Γνώρισα το έργο του Shintaro Kago στο διαδίκτυο. Τα links με τις σύντομες ιστορίες του τα αντάλλασσα με φίλους σαν ένα ιδιαίτερο μυστικό για τους μυημένους, όπως άλλοτε ανταλλάσσαμε κασέτες με μουσική και παλιά βιβλία. Οι τολμηροί πειραματισμοί του με τη σελίδα και τα καρέ με κάνανε να ψάχνομαι: Τρισδιάστατα panels που περιστρέφονται μπροστά στα μάτια του αναγνώστη, αρρώστιες που δεν τόλμησε κανείς ποτέ να φανταστεί και πολλά άλλα.

Ένα μείγμα ερωτισμού, γκροτέσκου και άκρατων πειραματισμών είναι αυτό που έκανε τα comics του Shintaro Kago τόσο διάσημα και ξεχωριστά και ο λόγος που δε θα μπορούσα να φανταστώ καμιά λίστα με τα κορυφαία manga που να μην τα περιέχει… Ένας δημιουργός μοναδικός και εικόνες που βρίσκονται πέρα από τα όρια του χυδαίου και του ενοχλητικού.

Το γεγονός ότι ένα τέτοιο βιβλίο κατάφερε να κυκλοφορήσει στο δυτικό κόσμο είναι ένα μικρό θαύμα. Το γεγονός ότι το βιβλίο αυτό “μιλάει ελληνικά” είναι τόσο απίστευτο όσο και οι ιστορίες που περιέχει.

(Αριστείδης Κώτσης)

Διαβάστε περισσότερα για το ΜΟΛΥΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ εδώ.

26. THE RED SNAKE
Writer/Artist: Hideshi Hino
DH Publishing

Σε ένα σπίτι κάπου στο δάσος ζει μια πολύ παράξενη οικογένεια. Για να είμαι ειλικρινής το “παράξενη” είναι μάλλον ευφημισμός. Η οικογένεια ζει λίγο πιο μακριά από τα όρια της παραφροσύνης με τη γιαγιά να κλωσά αυγά, την μητέρα να κάνει μασάζ με αυγά στον όγκο του παππού και την κόρη να τρέφει μια ασυνήθιστη έλξη προς πάσης φύσεως ερπετά. Ανάμεσα τους, ο μικρός γιος περιφέρεται στους δαιδαλώδεις διαδρόμους του σπιτιού και γίνεται μάρτυρας όλων των παραπάνω.

To RED SNAKE είναι ένα manga που στις σελίδες του ελοχεύει κάτι ιδιαίτερα ενοχλητικό με έναν απίστευτα εσωτερικό τρόπο. Οι σελίδες του βιβλίου ξεχειλίζουν από διαστροφή και οι σαφείς νύξεις για αιμομιξία κάνουνε το στομάχι του αναγνώστη να γυρίζει περίεργα. Η φρίκη κάποιες φορές είναι χειρότερη όταν την υπαινίσσεσαι, και εδώ ο Hino κάνει σαφώς περισσότερα από το να υπαινίσσεται πράγματα.

Tο RED SNAKE είναι το πιο βαθιά ενοχλητικό comic που έχω διαβάσει.

(Αριστείδης Κώτσης)

Διαβάστε περισσότερα για το THE RED SNAKE εδώ.

25. LONE WOLF AND CUB
Writer: Kazuo Koike
Artist: Goseki Kojima
Dark Horse Comics

Είναι η ιστορία του Ogami Ittou, επίσημου εκτελεστή του shogun που δουλειά του είναι να επιβάλλει τις αποφάσεις του shogun στους κατώτερους διοικητές περιοχών ως εκπρόσωπός του. Mία τέτοια θέση δεν μπορεί παρά να έχει επίδοξους σφετεριστές που την εποφθαλμιούν, οπότε ο Ogami Ittou πέφτει θύμα μιας πλεκτάνης.  Η σύζυγός του που μόλις έχει γεννήσει, σφαγιάζεται και εκείνος κατηγορείται ως προδότης. Εξαναγκάζεται να αφήσει το πόστο του και να αυτοκτονήσει και αυτός και ο γιος του. Σφάζει τους κατήγορούς του και μαζί με τον γιο του, Daigorou, περπατούν πλέον στο δρόμο προς την κόλαση, το Meifumadou, ως ομάδα δολοφόνων για νοίκιασμα που διαφημίζει τις υπηρεσίες της με μια σημαία με επιγραφή, περιμένοντας να έρθει το πλήρωμα του χρόνου για να πάρουν εκδίκηση.

Η ιστορία δεν είναι τελείως γραμμική, αλλά συνήθως κάθε κεφάλαιο είναι μια περιπέτεια του Ittou και του Daigorou από τα ταξίδια τους. To manga έχει 28 τόμους με γεμάτο σχέδιο με αρκετή λεπτομέρεια.

(Έλλη Asaph Μόκα)

24. RUROUNI KENSHIN
Writer/Artist: Nobuhiro Watsuki
Viz Media

Την εποχή του Bakumatsu, του πολέμου για την παλινόρθωση του αυτοκρατορικού πολιτεύματος έναντι του Σογκουνάτου, όλοι μουρμούριζαν με φόβο ένα όνομα, μέσα στην αβέβαιη και ματωμένη νύχτα: “Hitokiri Battousai”…

Λίγα χρόνια αργότερα, στις αρχές της περιόδου Meiji της Ιαπωνίας, οι φήμες λένε για έναν κοκκινομάλλη rounin (samurai δίχως αφέντη) με μια ουλή σε σχήμα Χ, ο οποίος περιφέρεται ανά την Ιαπωνία, βοηθώντας τους αδύναμους, δίχως ωστόσο να σκοτώνει. Σήμα κατατεθέν του μια katana με αντιστραμμένη κόψη, ένα Sakaba-to. Ο νεαρός αυτός άνδρας ονομάζεται Himura Kenshin και στην αρχή της ιστορίας θα συνάψει φιλία με μια κοπέλα ονόματι Kamiya Kaoru, τελευταία κληρονόμο της σχολής kendo Kamiya-Kasshin-Ryuu, καθώς σώζει τη σχολή της από έναν φονιά που αυτοαποκαλείται Hitokiri Battousai…

Η πραγματικότητα είναι ότι, μετά το Meiji Restoration, ο Kenshin σιχάθηκε από το πόσο αίμα είχε βάψει τα χέρια του ως Hitokiri και αποφάσισε να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό τους ως αφελή, ήσυχο και πλακατζή rounin που προστατεύει όσους δεν μπορούν να προστατευτούν μόνοι τους. Ωστόσο, τόσο το παρελθόν του, όσο και η επιθυμία του Shishio Makoto να καταστρέψει τη νεοσύστατη κυβέρνηση, θα αναγκάσουν τον Kenshin να βρεθεί αντιμέτωπος με την παλιά του ζωή, ενώ ταυτόχρονα τίθενται σε κίνδυνο οι νέοι φίλοι που βρίσκει στο πρόσωπο του Sagara Sanosuke, του Myojin Yahiko και φυσικά της Kaoru.

Το RUROUNI KENSHIN είναι ένα πολύ κλασικό shounen που θέτει βάσεις στην ιστορική πραγματικότητα και έπειτα οργιάζει με “κουλά” martial arts, διατηρώντας ωστόσο στους χαρακτήρες πολύ ρεαλιστικά ηθικά και πολιτικά διλήμματα, αφαιρώντας δε σε μεγάλο βαθμό την έννοια του “κακού” της ιστορίας. Είναι μια σύγκρουση του παρελθόντος με το παρόν, το καθένα με τους εκπροσώπους του, ιστορικούς (όπως ο Saito Hajime) ή μη.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

23. VAMPIRE (aka THE LAUGHING VAMPIRE)
Writer/Artist: Suehiro Maruo
Lezard Noir

Μου είναι δύσκολο να μιλήσω περιεκτικά για τον αγαπημένο μου δημιουργό και ένα από τα comics που, αν δεν μου άλλαξε την ζωή, επηρέασε αμετάκλητα τον τρόπο που σκέφτομαι και παρατηρώ. Ο Suehiro Maruo είναι από τους δημιουργούς που είτε τους λατρεύεις είτε τους μισείς (ενδεικτικό αυτού ότι εδώ στο Comicdom φιλοξενείται, από τη μια, η δική μου άποψη και, από την άλλη, η πλήρως απαξιωτική του Ανδρέα Μιχαηλίδη.

Οι εικόνες του για άλλους κάνουν έρωτα στον αμφιβληστροειδή και για άλλoυς απλώς τους γαμάνε το στομάχι, ενώ οι ιστορίες του μπορεί να θεωρηθούν από πολυεπίπεδες κοινωνικές παραβολές μέχρι παραληρηματικές ασυναρτησίες με μοναδική επιδίωξη το shock value. To VAMPIRE είναι ένα από τα έργα όπου οι εμμονές και οι επιρροές του Maruo είναι ιδιαίτερα διακριτές. Γερμανικός εξπρεσιονισμός και muzan-e στο σχέδιο, σουρεαλισμός, τρόμος και η σκοτεινή, ζωώδης πλευρά του ανθρώπου στην αφήγηση σε ένα σύνολο που αποτελεί την πεμπτουσία του ero-guru.

(Μυρτώ Τσελέντη)

22. ONE PIECE
Writer/Artist: Eiichiro Oda
Viz Media

Έχω πει πολλές φορές και θα το ξαναπώ εδώ, ότι στο ONE PIECE υπάρχει μια σκηνή, την οποία θεωρώ από τις καλύτερες που έχουν ζωγραφιστεί. Ποτέ. Αυτό από μόνο του σε καμία περίπτωση δεν θα δικαιολογούσε την θέση του σε τούτη εδώ τη λίστα και μάλιστα τόσο ψηλά. Κάποιες φορές θα πρέπει να ακούμε τι μας λένε οι αριθμοί και στην περίπτωση του ONE PIECE μας λένε ότι πρόκειται ίσως για το πιο δημοφιλές manga όλων των εποχών. Οι πιουρίστες που μας διαβάζουν θα σπεύσουν να πουν ότι δημοφιλές και καλό/ποιοτικό δεν ταυτίζονται απαραίτητα, όπως άλλωστε αποδεινκύει περίτρανα η Πάττυ, αλλά έχοντας διαβάσει αρκετούς τόμους (ομολογώ όχι όλους όσους έχουν βγει), τείνω να πιστεύω ότι τα νούμερα δεν λένε εντελώς ψέματα.

Βλέπετε, αυτό που κατά τη γνώμη μου κάνει το ONE PIECE να ξεχωρίζει δεν είναι μόνο το σενάριο ή το σχέδιο, αλλά και οι χαρακτήρες που έπλασε ο Oda. Δεν είναι ένας πρωταγωνιστής, τον οποίο μπορεί να βαρεθείς στην πορεία ή να μην μπορείς να ταυτιστείς, αλλά περισσότεροι και διαφορετικοί μεταξύ τους. Όσο για το σενάριο, μπορεί να είναι μακροσκελέστατο, αλλά δεν θα έλεγα ότι καταντάει βαρετό.

(Κώστας Λαμπρόπουλος)

21. BLAME!
Writer/Artist: Tsutomu Nihei
Tokyopop

Η πρώτη μου επαφή με τον Tsutomu Nihei ήταν εντελώς τυχαία, όταν βρέθηκε στην κατοχή μου ένα CD με 6 πεντάλεπτα επεισόδια υπό τον τίτλο BLAME! SALVAGED DISC BY CIBO. Μην έχοντας διαβάσει το BLAME!… Ώπα ώπα, κάτι μου θυμίζει αυτό! Ναι, δεν είναι τίποτα, από μια ηλικία και μετά ξεχνάς τις εισαγωγές που έγραφες λίγες ώρες πριν, μη δίνετε σημασία.

Το BLAME!, λοιπόν, είναι το έργο που έκανε γνωστό τον Nihei στη Δύση και προφέρεται blam, σε αντίθεση με ό,τι μπορεί να σας πουν. Περιστρέφεται γύρω από τις περιπέτειες του Killy, ενός τύπου που στη διάρκεια των δέκα τόμων μιλάει ελάχιστα, και του υπερ-όπλου του που ονομάζεται πολύ εύστοχα Gravitational Beam Emitter. Ο ήχος που κάνει αυτό το όπλο όταν πυροβολεί έδωσε και το όνομά του στον τίτλο του manga.

Ο Killy περιπλανιέται στην Πόλη (The City), μια υπερκατασκευή χωρίς ιδιαίτερη συνοχή ή λογική, προσπαθώντας να αποκτήσει πρόσβαση στο κέντρο ελέγχου αυτής και, εάν φαντάζεστε ότι αυτό δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, καλά φαντάζεστε.

Διαβάζοντας το BLAME! ένιωσα όπως όταν διάβαζα για πρώτη φορά William Gibson.

(Κώστας Λαμπρόπουλος)