Top 50 Manga: 20-11

20. THE KUROSAGI CORPSE DELIVERY SERVICE
Writer: Eiji Ōtsuka
Artist: Housui Yamazaki
Dark Horse Comics

Αυτό το manga ακολουθεί μια ομάδα νέων, καθώς αυτοί προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν τα ταλέντα τους για το κοινό καλό, ανακαλύπτοντας τι ζητούν οι νεκροί και προσπαθώντας να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες τους. Το γκρουπ αποτελείται από έναν νεαρό που μπορεί να μιλήσει στους νεκρούς και καμία φορά να τους κάνει να κινηθούν, μια κοπέλα η οποία είναι πολύ ικανή χάκερ, έναν άνδρα που μπορεί να ανακαλύψει πτώματα με ένα εκκρεμές, έναν νεαρό που με μια κούκλα στο αριστερό του χέρι επιτρέπει σε ένα εξωγήινο να μιλάει και μια κοπελίτσα που είναι ειδική στο βαλσάμωμα. Μερικές από τις περιπέτειές τους είναι θλιβερές, άλλες αηδιαστικές, άλλες συγκινητικές, αλλά όλες έχουν ένα κοινό: οι νεκροί πρέπει να πουν τις ιστορίες τους κάπου και εκείνες να ακουστούν.

Όσο προχωράει η σειρά, το σχέδιο και το σενάριο γίνονται όλο και καλύτερα, καθώς οι καλλιτέχνες αποκτούν μεγαλύτερη άνεση με την ιστορία τους και το τι ιδέες μπορούν να εξερευνήσουν, αλλά ο πρώτος τόμος είναι ένα αρκετά κλασικό horror/ghost/mystery manga, χωρίς όμως αυτό να το κάνει κοινότυπο.

(Έλλη Asaph Μόκα)

19. UZUMAKI
Writer/Artist: Junji Ito
Viz Media

Δεν είναι η πρώτη φορά που θα γράψω για την ιδιαιτερότητα του μεταφυσικού τρόμου όπως τον αντιλαμβάνονται στην Ιαπωνία. Ούτε για το πόσο σπουδαίος δημιουργός είναι ο Junji Ito και για τη μοναδική ικανότητα που έχει να χτίζει απίθανες ιστορίες τρόμου πάνω σε επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Τον είχαμε ξανασυναντήσει, άλλωστε, και νωρίτερα σε αυτό το top με το MUSEUM OF TERROR. Στο UZUMAKI, όμως, το ταλέντο του Ito φτάνει στο απώγειο του.

Σε μια μικρή πόλη της Ιαπωνίας, ο τρόμος έχει το σχήμα της (γεωμετρικής) σπείρας. Σε κάθε short story η σπείρα επανέρχεται με διαφορετικό τρόπο για να σκορπίσει το θάνατο. Άλλωτε αποτυπώνεται πάνω σε πτώματα, άλλοτε έρχεται με μια ρουφήχτρα και άλλοτε σα σχήμα στην πλάτη οσταρκοειδών.

Πινελιές κατάμαυρου χιούμορ, υπέροχο artwork και ατμόσφαιρα έντονα λαβκραφτικού τρόμου αποτυπώνεται σε αυτές τις ιστορίες που απαγορεύουν στον αναγνώστη να ξαναδεί τον κόσμο με ίδια μάτια.

(Αριστείδης Κώτσης)

18. HELLSING
Writer/Artist: Kouta Hirano
Dark Horse Comics

Μια Βρετανή αστυνομικίνα που πέφτει θύμα βρικολάκων, μια σιδηρά κυρία που ακούει στο όνομα Integra Fairbrook Wingates Hellsing, ένας μυστηριώδης, πλην έχων άπταιστους τρόπους, μπάτλερ ονόματι Walter και ένας ψηλός ξένος, ντυμένος στα πορφυρά και στα μαύρα, που κινείται σαν γιγάντια αράχνη φτιαγμένη από σκιές και αίμα, που συστήνεται ως Alucard…

Αυτοί οι τέσσερις αποτελούν τα θεμέλια πάνω στα οποία στήνεται ένα σκοτεινό οικοδόμημα χαρακτήρων στη Βρετανία του Hirano, μια Βρετανία γεμάτη απέθαντα τέρατα, η οποία φαίνεται να κοιμάται εν πλήρη αγνοία της επερχόμενης επανάληψης του London Blitz. Το όνειρο του Millenium Empire των Ναζί πέθανε το 1945 και αναστήθηκε διψασμένο για αίμα στη σύγχρονη εποχή.

Η Seras Victoria (η εν λόγω αστυνομικίνα) θα βυθιστεί βίαια σε έναν κόσμο τεράτων, αίματος, μαύρου χιούμορ και θα βρεθεί στη μέση μιας διαμάχης με αντιπάλους που εντοπίζουν την έχθρα τους από τον 15ο αιώνα, μέχρι και τις αρχές του 20ού. Από την Καθολική Εκκλησία μέχρι τους ναζί βρικόλακες και από μάγους μέχρι λυκανθρώπους, το HELLSING εξιστορεί με υπερβολή και άφθονο μελάνι έναν ανεπανάληπτο χορό τεράτων.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

17. DISAPPEARANCE DIARY
Writer/Artist: Hideo Azuma
Fanfare/Ponent Mon

Οφείλω να ομολογήσω ότι έχω μια σχετική αδυναμία στα comics που τόσο επιτυχώς (not!) χαρακτηρίζουμε ως “αυτοβιογραφικοειδή”. Δεν ξέρω τι είναι αυτό που με ελκύει τόσο σε αυτά (μπορώ να κάνω μερικές σκέψεις, αλλά δεν έχω τον χώρο, καταλαβαίνετε), αλλά, όσο και να με ευχαριστούν, πρέπει να παραδεχτώ ότι ενίοτε έχουν μια ροπή προς την κλαψομουνίαση ή στην ναρκισσιστική παρουσίαση της ζωής του δημιουργού.

Το DISAPPEARANCE DIARY, λοιπόν, αν και αυτοβιογραφικό, απέχει τόσο πολύ από αυτά τα δύο χαρακτηριστικά που ορισμένες φορές ξεχνώ ότι πρόκειται για πραγματικά γεγονότα. Ο Hideo Azuma, λοιπόν, εκεί που έκανε τα κομικσάκια του ωραία και καλά, βάρεσε μπιέλα από την πίεση (και είναι τεράστια η πίεση που αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση οι δημιουργοί comics στην Ιαπωνία), τα παράτησε όλα και πήγε να ζήσει ως αλκοολικός ερημίτης/άστεγος κάτω από τον ανοιχτό, ιαπωνικό, ουρανό. Παρόλο το βαρύ και σκοτεινό του θέματος, το manga κατορθώνει να παραμείνει απροσδόκητα αισιόδοξο. Σε αυτό βοηθάει η κάπως “κλινική” προσέγγιση στο ζήτημα που επιχειρεί ο Azuma: οι πρωταγωνιστές είναι αρκετά (καρτουνίστικα) παραμορφωμένοι και το σχέδιο πολύ ζωντανό, όπως επίσης και έχει απαλλάξει, σε μεγάλο μέρος, την αφήγηση από την συναισθηματική φόρτιση που συνεπάγονται τέτοιου είδους καταστάσεις. Ο Azuma μπορεί να μην είναι περήφανος για αυτή την περίοδο της ζωής του, αλλά ούτε μοιάζει να την έχει μετανιώσει: απλά συνέβη.

Μπορείτε να απολαύσετε τις εμπειρίες του, αλλά μην τον μιμηθείτε.

(Μυρτώ Τσελέντη)

16. GON
Writer/Artist: Masashi Tanaka
Kodansha Comics*

Ποιο ήταν το πιο γρήγορο, το πιο δυνατό, και γιατί όχι το πιο έξυπνο ζώο της παλαιολιθικής περιόδου; Κλείστε τα βιβλία με δεινόσαυρους που μόλις ανοίξατε, γιατί η απάντηση είναι μπροστά σας: ο GON φυσικά! Μικρός σε μέγεθος και με κοντό φυτίλι, αλλά χωρίς να υστερεί σε ικανότητες, ο νεαρός δεινόσαυρος είναι ο φόβος και ο τρόμος της ζούγκλας. Σκληρός ως εκεί που δεν φαντάζεστε με τους εχθρούς (σε σημείο που φιλόζωη φίλη, στην οποία είχα δανείσει το comic, αρνήθηκε να διαβάσει παραπάνω από δύο τόμους) αλλά με καρδιά χρυσάφι (well, sort of) με τους φίλους, το σημείο αναφοράς πλέον των manga αλλά και της pop κουλτούρας (καθώς έχει κάνει επανειλημμένως εμφανίσεις σε δημοφιλή video games) ζει σε ένα περιβάλλον (σε πολλά διαφορετικά σημεία του πλανήτη, μάλιστα) όπου επικρατεί ο νόμος του ισχυρού και, πέραν πάσης αμφιβολίας, αυτός είναι ο ισχυρότερος και δεν διστάζει να το αποδείξει με κάθε ευκαιρία που του δίνεται.

Το GON βασίζεται ιδιαίτερα στις (εξαιρετικές) σχεδιαστικές ικανότητες του δημιουργού του, Masashi Tanaka, καθότι πρόκειται για ένα comic εξ’ ολοκλήρου δίχως λόγια. Η ρεαλιστική γραμμή του Tanaka, όμως, πλούσια σε λεπτομέρειες, υποκαθιστά πλήρως τον λόγο και σε νόημα και σε εκφραστικότητα.

*Αρχικά εκδόθηκε από την CMX, η οποία όμως έχει κλείσει.

(Μυρτώ Τσελέντη)

Διαβάστε περισσότερα για το GON εδώ.

15. BERSERK
Writer/Artist: Kentaro Miura
Dark Horse Comics

Όσοι με ξέρουν προσωπικά, γνωρίζουν ότι η αντικειμενικότητά μου σε ό,τι έχει σχέση με το BERSERK πάει περίπατο. Δεν είναι ότι δεν μπορώ να εντοπίσω τις αδυναμίες που τυχόν έχει, να βρω λόγους για τους οποίους δεν αρέσει σε κάποιους ή να μην το προτείνω όταν κάποιος μου ζητήσει ένα καλό manga να διαβάσει, παρόλα αυτά η πρώτη λέξη που θα μου έρθει αυθόρμητα στο μυαλό όταν κάποιος πει manga, είναι BERSERK.

Η τραγική ιστορία του Gutts, γνωστού και ως The Black Swordsman, εξιστoρείται από τον επιρρεπή Miura μέσω ενός λεπτομερέστατου και συχνά βαρυφορτωμένου σχεδίου. Τον λέω επιρρεπή, γιατί συχνά πυκνά ξεχνιέται και τραβάει τις σκηνές του, με αποτέλεσμα μια μάχη να καταλαμβάνει μισό και πλέον τόμο. Αυτό μπορεί να κουράσει τον αναγνώστη, αλλά όχι τον πιστό, ενώ πολλές φορές πιστεύω ότι και ο ίδιος ο Miura δυσκολεύεται/θα δυσκολευτεί να το τελειώσει.

Όπως και να ‘χει, όταν μιλάμε για manga με τύπο-με-μεγάλο-σπαθί-που-σφάζει-ό,τι-βρεθεί-μπροστά-του, ε, πώς να το κάνουμε το BERSERK έδειξε το δρόμο.

(Κώστας Λαμπρόπουλος)

14. BLACK JACK
Writer/Artist: Osamu Tezuka
Vertical Inc.

Ο Osamu Tezuka έχει αποδείξει πολλάκις με το έργο του ότι είναι ο αποκαλούμενος θεός των manga, αλλά το BLACK JACK και ο ομώνυμος πρωταγωνιστής, “ο χειρουργός με τα χέρια του Θεού”, χρίζουν ιδιαίτερης μνείας. Πρόκειται για ένα manga με ιδιαίτερα σκληρές εικόνες και άφθονες χειρουργικές λεπτομέρειες, το οποίο ωστόσο είναι ζωγραφισμένο με το γνωστό, καρτουνίστικο στιλ του Tezuka και δεν παύει να απευθύνεται σε παιδιά.

Ο Black Jack είναι μια μορφή βυθισμένη στις αντιθέσεις: συνήθως ζητά εξωφρενικά ποσά για να πραγματοποιήσει τις σχεδόν αδύνατες εγχειρήσεις, παίρνοντας τελικά, ωστόσο, μόνο ό,τι του είναι απαραίτητο, ενώ συχνά θεραπεύει δωρεάν τους φτωχούς και κατατρεγμένους. Διέπεται από έντονο κυνισμό και όμως η ανθρωπιά του αγγίζει σπάνια ύψη.

Οι ιστορίες του είναι λίγο ως πολύ ανεξάρτητα επεισόδια των 20 σελίδων και παρότι έχουν κάποια συνέχεια, δεν απαιτείται γνώση των προηγουμένων για να διαβάσει κανείς τα επόμενα. Οι ιστορίες έχουν όλο το εύρος από ιατρικό ρεαλισμό μέχρι άκρατο science fiction, με αποκορύφωμα για μένα την “κατασκευή” της βοηθού του Black Jack, Pinoko, από τα όργανα ενός παρασιτικού, τερατογενούς κυστώματος, μέσα σε έναν πλαστικό εξωσκελετό.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

13. TOWN OF EVENING CALM, COUNTRY OF CHERRY BLOSSOMS
Writer/Artist: Fumiyo Kōno
Last Gasp

Το πρώτο που σε τραβάει σε αυτό το manga είναι το αθώο σχέδιο και χρώμα στο εξώφυλλο, που θυμίζουν παλιό παιδικό βιβλίο. Όταν το ανοίξεις, η ίδια απλότητα και ειλικρίνεια στο σχέδιο, μαζί με το περιεχόμενο της ιστορίας, γαντζώνονται στην καρδιά σου.

Αν και η Fumiyo Kuno είναι από τη Hiroshima και μεγάλωσε εκεί, ούτε η ίδια, ούτε κανείς από τους συγγενείς που γνώρισε ήταν hibakusha (“hibakusha” ονομάζονται οι επιζήσαντες της ατομικής βόμβας και οι απόγονοί τους, περίπου μέχρι τρεις γενιές μετά). Για την ίδια, η ατομική βόμβα είναι μια τραγωδία του μακρινού παρελθόντος (γεννήθηκε το 1968). Χρησιμοποιώντας, ωστόσο, πολλές πηγές της διεθνούς και ιαπωνικής βιβλιογραφίας, έγραψε την ιστορία της εικονικής οικογένειας της εποχής, μέχρι και 40 χρόνια μετά το συμβάν.

Το manga είναι χωρισμένο σε δύο μέρη. Το πρώτο, “Yuunagi no Machi”, εστιάζει στις γυναίκες της οικογένειας Hirano, μέσα από τα μάτια της hibakusha Minami, η οποία το 1955, την εποχή του Παγκόσμιου Συνεδρίου κατά των Ατομικών Βομβών, προλαβαίνει να ερωτευτεί και να αναγνωρίσει το δικαίωμά της στη ζωή, λίγο πριν πεθάνει από ραδιενεργή δηλητηρίαση. Το απλό, πλην ρεαλιστικό, σχέδιο της Fumiyo Kuno, μαζί με την απλή, μεστή παράθεση των γεγονότων από τη Minami, κάνει το θάνατό της τόσο αληθινό που σου έρχεται να κλάψεις.

Το δεύτερο μέρος, “Sakura no Kuni”, λαμβάνει χώρα από το 1987 ως το 2004 και εξιστορεί την ανακάλυψη του παρελθόντος από την ανιψιά της Minami, Nanami, ένα δυναμικό αγοροκόριτσο με χρυσή καρδιά. Μέσα σε μόλις 60 σελίδες, η δημιουργός αποδίδει την προσωπικότητά της, τη φιλία της με την Toko, τη συνάντησή τους 17 χρόνια αργότερα, καθώς και την συνειδητοποίηση της βαριάς σκιάς της βόμβας, πάνω από την οικογένειά της. Είναι μια συγκινητική αφήγηση για την πίστη στη ζωή μέσα από τη φρίκη του ραδιενεργού θανάτου και την απόφαση κανείς να μάθει από τις σκιές, αντί να τις φοβάται.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το TOWN OF EVENING CALM, COUNTRY OF CHERRY BLOSSOMS εδώ.

12. TEKKONKINKREET
Writer/Artist: Taiyō Matsumoto
Viz Media

Ξέρετε πώς λέγεται στα Ιαπωνικά το οπλισμένο σκυρόδεμα; Tekkin Konkurito. Εάν βάζατε ένα μικρό Γιαπωνεζάκι να το προφέρει, μπορεί να μπερδευόταν και να το έλεγε Tekkon Kinkurito. Μπορεί μετά αυτή η φράση να έδινε το όνομά της σε ένα (κατά τη γνώμη μου) από τα καλύτερα manga που έχουν δημοσιευτεί.

Ο τίτλος δικαιολογείται πλήρως, καθώς η Treasure Town δεν είναι παρά ένας τεράστιος όγκος από τσιμέντο και σίδερα, κάτι που απέχει πολύ από το ιδανικό περιβάλλον για να μεγαλώνουν δυο παιδιά, πόσο μάλλον δε όταν είναι ορφανά. Ο Kuro, σκληρός κυνικός και υπερπροστατευτικός, και ο Shiro, αθώος, καλοπροαίρετος και ανυποψίαστος, μεγαλώνουν μόνοι τους μέσα στο εχθρικό περιβάλλον της Treasure Town. Παρά το γεγονός ότι η πόλη αγνοεί την ύπαρξή τους, είναι ίσως η μόνη ελπίδα που έχουν οι κάτοικοι της Treasure Town ενάντια σε μια ομάδα μαφιόζων.

Πιθανώς να το γνωρίζετε ήδη, αλλά έχει μεταφερθεί και σε anime από το Studio 4°C και προτείνονται και τα δυο ανεπιφύλακτα.

(Κώστας Λαμπρόπουλος)

11. DRAGON BALL
Writer/Artist: Akira Toriyama
Viz Media

Στη δεκαετία του ’90 δυο τηλεοπτικές σειρές anime εισέβαλαν στα σπίτια του δυτικού κόσμου και σάρωσαν τα πάντα στο πέρασμα τους, ανοίγοντας το δρόμο για την εισβολή των anime και manga. Η μια σειρά ήταν το SAILOR MOON και η άλλη το DRAGON BALL.

Ο μικρός Son Goku, ένα χαρούμενο παιδί με απίστευτες ικανότητες και ουρά πιθήκου συναντά τη Bulma που αναζητά τις επτά Dragon Balls για να καλέσει το δράκο και να της πραγματοποιήσει μια επιθυμία. Κάπως έτσι ξεκινά μια σειρά από ατέλειωτες μάχες και περιπέτειες για τον Son Goku που θα συναντήσει μια σειρά από αντίπαλους (από τον Krillin ως τον Picollo και από τον Vegeta ως τον Buu) τους οποίους αργότερα θα κάνει φίλους και συνοδοιπόρους.

Χιούμορ, δράση και ατελείωτοι αγώνες σε ένα επικό manga που λάτρεψαν πάρα πολλοί (έχουν πουληθεί πάνω από 200 εκατομύρια volumes ανά τον κόσμο) και που αποτελεί κολοσσιαία επιρροή για πολλούς ιδιαίτερα επιτυχημένους συνεχιστές (NARUTO, ONE PIECE).

(Αριστείδης Κώτσης)