INTERVIEW CORNER #67: Alex de Campi
Ελληνικά
Είναι πραγματικά άδικο να μη μπορεί μια ιστορία εξαιρετική και καλογραμμένη να βρει “σπίτι”. Είναι ένα έργο που το έχουμε δει αρκετές φορές και όχι μόνο στα comics. Και, πολλές φορές, το τέλος δεν είναι αίσιο, με αποτέλεσμα η εξαιρετική αυτή ιστορία να μην ξεφεύγει από την κατάρα του σεναρίου καταχωνιασμένου σε ένα συρτάρι. Κάποιες άλλες, όμως, οι δημιουργοί βρίσκουν άλλους δρόμους για να περπατήσουν μαζί με το έργο τους – ειδικά τώρα που το internet προσφέρει ένα σωρό από δαύτους – και όλα πάνε καλά.
Κάτι παρόμοιο ευχόμαστε και στην καλεσμένη αυτή της εβδομάδας, την Alex de Campi. H writer του SMOKE (το οποίο βρέθηκε στη θέση #12, στη λίστα μας με τα καλύτερα comics των 00s), του πολιτικού θρίλερ που κυκλοφόρησε το 2005 από την IDW, ετοιμάζει τώρα τη συνέχεια του, η οποία, όμως, έχει μείνει χωρίς εκδοτική στέγη – και, επομένως, χρήματα. Και η de Campi αποφάσισε να ξεκινήσει μια εκστρατεία στο Kickstarter, προσπαθώντας να συγκεντρώσει το ποσό που είναι απαραίτητο για τα έξοδα της έκδοσης.
Το ASHES, όπως ονομάζεται το sequel του SMOKE, επικεντρώνει σε νέους, αλλά και τους γνωστούς ήρωες και ακολουθεί την ίδια επιτυχημένη συνταγή: έντονα πολιτικοποιημένο, συνδυάζει τη δράση με το σκοτεινό χιούμορ. Στο σχέδιο, αυτή τη φορά συναντάμε τον Jimmy Broxton (KNIGHT AND SQUIRE, THE UNWRITTEN) και, αν όλα πάνε καλά με την καμπάνια στο Kickstarter, το ASHES θα είναι έτοιμο κάπου στο 2013, κι αν μέχρι τότε δε βρεθεί κάποια εκδοτική, θα είναι διαθέσιμο μόνο σε όσους συνεισέφεραν οικονομικά.
Αυτή, όμως, δεν είναι η πρώτη φορά που η Alex de Campi παρεκκλίνει (ή αναγκάζεται να παρεκκλίνει) από τις παραδοσιακές εκδοτικές μεθόδους. Εκτός από το SMOKE, είναι γνωστή και για το VALENTINE, ένα webcomic το οποίο είναι σχεδιασμένο αποκλειστικά για ανάγνωση σε e-readers και κινητά τηλέφωνα (είναι ανολοκλήρωτο μέχρι στιγμής και πλέον διατίθεται δωρεάν). Το VALENTINE διαφέρει αρκετά από άλλα έργα της de Campi, μέσα στα οποία συγκαταλέγονται ένα ακόμη πολιτικό θρίλερ, το MESSIAH COMPLEX, το οποίο κυκλοφόρησε από τη Humanoides, αποκλειστικά στα γαλλικά, αλλά και δύο all ages comics, τα KAT & MOUSE και AGENT BOO.
Όλα τα παραπάνω έργα της έχουν βρει θετική ανταπόκριση από κοινό και δημοσιογράφους, όμως, φαίνεται πως το παιχνίδι των εκδοτικών δεν ευνοεί την καλεσμένη αυτής της εβδομάδας, την Alex de Campi. Και στη συνέντευξη που ακολουθεί, μας εξηγεί τους λόγους, αλλά και τι σκοπεύει η ίδια να κάνει (με τη βοήθεια των αναγνωστών) για να συνεχίσει να γράφει και να εκδίδει ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές ιστορίες:
Μπορείς να μας πεις μερικά πράγματα για το ASHES;
Είναι η συνέχεια του SMOKE, του βιβλίου μου που είχε προταθεί για βραβείο Eisner, το οποίο απ’ ότι είδα ήταν στη λίστα σας μεταξύ των δεκαπέντε καλύτερων comics για την δεκαετία του 2000! (Μια που το αναφέραμε, σας ευχαριστώ γι’ αυτό!). Σκοπός του SMOKE ήταν εξαρχής να είναι σειρά μεγαλύτερης διάρκειας, αλλά η τότε εκδοτική προτίμησε να εστιάσει σε έργα παραχωρημένης πνευματικής ιδιοκτησίας (όπως το STAR TREK και το BUFFY) κι έτσι δεν ήθελε να το συνεχίσει. Είχε ένα μικρό, αλλά πολύ ηχηρό γκρουπ υποστηρικτών, που τα περισσότερα μέλη του ήταν κατά τα φαινόμενα άλλοι επαγγελματίες των comics.
Μου πήρε πολύ καιρό να βρω πώς θα ήθελα να συνεχίσω τη σειρά… και παράλληλα έκανα κι άλλα πράγματα, όπως σκηνοθεσία videoclip, αλλά και να αποκτήσω ένα παιδί. Εντέλει, συνειδητοποίησα με ποιο τρόπο ήθελα να γράψω το ASHES: Να μεταθέσω την πλοκή πέντε χρόνια αργότερα στις ζωές των πρωταγωνιστών. Έτσι, ο Rupert, ο στρατιώτης, έχει λίγο-πολύ εξαφανιστεί. Η Kate, η δημοσιογράφος, δεν μπορεί να βρει δουλειά. Τότε, ένα σφάλμα σε μία αμερικανική στρατιωτική βάση οδηγεί ένα δεκαπεντάχρονο αγόρι στο να έρθει σε επαφή μαζί τους και να τους επανενώσει… μόνο και μόνο επειδή τους θέλει νεκρούς. Το ASHES μοιράζεται πολλά από τα χαρακτηριστικά του SMOKE, όπως μεγάλες και ευρηματικές σκηνές δράσης, μαύρη κωμωδία και μία υποβόσκουσα αίσθηση ότι όλοι οι χαρακτήρες είναι πραγματικοί άνθρωποι, ατελείς, ψεύτες, ανάλογα με την περίσταση… Πιστεύω, όμως, ότι το ASHES είναι καλύτερο από το SMOKE. Είμαι πλέον πολύ καλύτερη συγγραφέας, και το βιβλίο διαθέτει τώρα μία σχεδόν λογοτεχνική βάση… καθώς και κάποιες πολύ εντυπωσιακές, ασυνήθιστες σκηνές που δεν τις βρίσκεις στα “φυσιολογικά” comics. Πιστεύω στ’ αλήθεια ότι, αν κατορθώσουμε να στήσουμε κανονικά το βιβλίο, τότε θα θεωρηθεί στο μέλλον ότι είναι κλασικό και όσοι θα έχουν μία από τις πρωτότυπες 1000 softcover εκδόσεις θα τις φυλάνε σαν κόρη οφθαλμού. Ελπίζω ότι πολλοί θα συμφωνήσουν μαζί μου, έτσι ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε το βιβλίο αυτό πραγματικότητα.
Γιατί θα πρέπει κάποιος να το υποστηρίξει μέσω του Kickstarter;
Είναι απλό: Αν δε δεσμευτείς να αγοράσεις το ASHES, τότε δεν πρόκειται να φτιαχτεί. Πρόκειται για ένα τεράστιο, συναρπαστικό και μεγάλης έκτασης βιβλίο 250 σελίδων, που περιλαμβάνει μία μακροσκελή σχεδιασμένη σεκάνς και ορισμένες πολύ δύσκολες σελίδες (ποτέ δεν βάζω εύκολα στους καλλιτέχνες). Το σενάριο έχει ολοκληρωθεί πλήρως, αλλά ο σχεδιαστής που έχω επιλέξει χρειάζεται και να φάει και να πληρώσει το νοίκι του, ενώ θα ξοδέψει σχεδόν έναν χρόνο από τη ζωή του για να το σχεδιάσει. Άρα, θα πρέπει να συγκεντρώσουμε χρήματα προκειμένου να μπορέσει να το κάνει αυτό. Αν περιμένεις από άλλους να χρηματοδοτήσουν το βιβλίο ή αν υποθέτεις ότι θα το πάρεις αφού εκδοθεί… ας πούμε ότι αυτού του είδους η απάθεια θα βλάψει τις όποιες πιθανότητες έχει το βιβλίο. Βασικά, μην παραπονιέστε για το πόσο χάλια είναι τα comics επί του παρόντος. Αντί να γκρινιάζετε, καλύτερα να υποστηρίξετε τα καλά βιβλία… όχι με τα λόγια, αλλά με το πορτοφόλι σας. Αν καθίσετε με τα χέρια στις τσέπες και περιμένετε, τότε βιβλία όπως και το δικό μου δε θα υπάρξουν.
Το μόνο που ζητάμε από τον κόσμο είναι να αγοράσει προκαταβολικά το βιβλίο. Από το Φλεβάρη και μετά θα ξεκινήσετε να λαμβάνετε τα οκτώ του κεφάλαια, σε έκδοση μηνιαίων επεισοδίων μέσω του Comixology. Το Νοέμβρη ή τον Δεκέμβρη του επόμενου έτους, θα έχετε την δυνατότητα να λάβετε μία πανέμορφη, αριθμημένη και περιορισμένης έκδοσης softcover κόπια του βιβλίου. Η οποία, φυσικά, θα αποστέλλεται δωρεάν στην Ελλάδα. Αν δεν το αγοράσετε μέσω του Kickstarter, τότε δε θα μπορέσετε να λάβετε το βιβλίο, καθώς δε θα διατίθεται δημοσίως προς πώληση πέραν των 40 ημερών που έχουν μείνει στο Kickstarter…
Βέβαια, αν προτιμάτε μία έκδοση του βιβλίου στα ελληνικά, τότε μιλήστε στον αγαπημένο σας Έλληνα εκδότη comics και ζητήστε του να επικοινωνήσει μαζί μας. Προσφέρουμε τα δικαιώματα έκδοσης για μεταφρασμένες εκδόσεις του βιβλίου.
Το SMOKE ήταν ένα mini series που είχε λάβει διθυραμβικές κριτικές. Πώς γίνεται και είναι τόσο δύσκολο να βρεθεί εκδοτική για την συνέχεια του;
Το SMOKE ήταν επίσης και ένα πολύ δαπανηρό mini series, ως προς την παραγωγή του. Η οικονομία είναι τώρα σε πολύ διαφορετικό επίπεδο απ’ ότι ήταν το 2005 και καμία εκδοτική δεν θέλει να διαθέσει τα χρήματα προκειμένου να μας υποστηρίξει ως προς την τροφή και την επιβίωση μας ενώ φτιάχνουμε το βιβλίο. Στα μεγάλα βιβλία του παρελθόντος – όπως τα V FOR VENDETTA, WATCHMEN, PREACHER, TRANSMETROPOLITAN, SANDMAN – ο σχεδιαστής και ο σεναριογράφος πληρώνονταν ενώ δούλευαν, έτσι ώστε να μπορούν να επιβιώνουν. Τέρμα όλα αυτά. Αυτό που περιμένουν τώρα είναι ότι θα υποφέρεις και θα φτιάξεις ολόκληρο το βιβλίο από πριν κι έπειτα θα το κυκλοφορήσει ο εκδότης, θα πάρει το 50% των δικαιωμάτων σου (χωρίς χρηματική ανταπόδοση) και ίσως σου δώσει κάποια χρήματα από τις πωλήσεις έξι μήνες μετά. Αυτός είναι ο θαυμαστός νέος κόσμος των comics.
Έτσι, αν θέλεις να κάνεις κάτι το καταπληκτικό, πρέπει να προσεγγίσεις άμεσα τα άτομα που θα διαβάσουν το βιβλίο και να ελπίζεις ότι θα τους εξάψεις το ενδιαφέρον σε τέτοιο βαθμό, προκειμένου να σου δώσουν χρήματα και να σου επιτρέψουν να το φτιάξεις. Το Kickstarter δουλεύει ως εξής: Αν δεν εκπληρώσουμε τον στόχο μας ($27.000 – $15.000 για τα εργατικά ενός χρόνου του Jimmy, $9.000 για την εκτύπωση χιλίων αντιτύπων και την ταχυδρόμηση του βιβλίου, και $3.000 για το Kickstarter και τις χρεώσεις της πιστωτικής κάρτας), τότε λαμβάνουμε ΜΗΔΕΝ χρήματα. Οπότε, υπάρχει μία πολύ σοβαρή πιθανότητα να μην πάρουμε καθόλου χρήματα και να μην μπορέσουμε να κάνουμε το βιβλίο.
Ποιες ήταν οι επιρροές σου για το SMOKE;
Πω-πω, έχει περάσει τόσος καιρός από τότε που το έγραψα που είναι δύσκολο να πω. Μου αρέσουν πολύ τα policiers (αστυνομικές ταινίες) του Γάλλου σκηνοθέτη Jean-Paul Melville… ο παραλογισμός και η μαύρη κωμωδία πολλών κορεατικών και ιαπωνικών ταινιών (π.χ. το SYMPATHY FOR MR. VENGEANCE του Park Chan-Wook και τα MONDAY και POSTMAN BLUES του Sabu)… οι συνωμοσιολογίες του Thomas Pynchon (στα GRAVITY’S RAINBOW και THE CRYING OF LOT 49)… κι επίσης λατρεύω να παίρνω καθημερινές τοποθεσίες στην Αγγλία και να τις τινάζω στον αέρα.
Στο ASHES τινάζουμε στον αέρα και αμερικανικές τοποθεσίες. Και αφρικανικές επίσης. Η σκηνή της σύρραξης στην ζούγκλα που ξεκινάει κοντά στο τέλος του preview που μπορείτε να κατεβάσετε (δείτε τη σελίδα του project μας στο Kickstarter) μετατρέπεται σε έναν πραγματικό σαματά.
Έχεις επίσης γράψει ιστορίες για εφήβους και για όλες τις ηλικίες, τα KAT & MOUSE και AGENT BOO. Ποια είναι τα στοιχεία που σε διασκεδάζουν περισσότερο σε αυτές τις ιστορίες;
Είμαι κορίτσι. Μου αρέσει να γράφω comics για κορίτσια. Έχει πάρα πολλή πλάκα να γράφω πράγματα που θα τα χαίρονταν ο εξάχρονος κι ο δωδεκάχρονος εαυτός μου. Το AGENT BOO είναι μία παλαβή περιπέτεια στο διάστημα, στο ύφος του Douglas Adams, αλλά για πολύ νέα παιδιά. Το ΚΑΤ & MOUSE ήταν στο στιλ του συναρπαστικoύ δράματος για νέους εφήβους που κάνουν τόσο καλά οι Ιάπωνες, αλλά που σχεδόν ποτέ δε γίνεται σε comic στις ΗΠΑ. Ως συνήθως, είχαν έναν πολύ μικρό, αλλά πολύ αφοσιωμένο γκρουπ οπαδών, κι έπειτα η εκδοτική (η Tokyopop) χρεοκόπησε.
Πώς προέκυψε το γαλλικό graphic novel MESSIAH COMPLEX; Θα δούμε κάποια αγγλική του έκδοση;
Λίγο μετά το SMOKE, δύο σειρές μου έγιναν δεκτές από την Γαλλική εκδοτική Humanoides. Είχα νιώσει πολύ ευχαριστημένη, καθώς βρήκα πολλά βιβλία τους εξαιρετικά εμπνευσμένα, ιδιαίτερα τα έργα του Enki Bilal. Στο MESSIAH COMPLEX θα με βρεις να κάνω ένα είδος που λατρεύω: μία τεραστίων διαστάσεων γαλλική διαστημική όπερα, που έχει όμως ως κεντρικό χαρακτήρα ένα νεαρό κορίτσι στην εφηβεία του. Είχαμε κυκλοφορήσει δύο άλμπουμ, τα οποία συγκέντρωσαν ένα μικρό, αλλά πολύ αφοσιωμένο γκρουπ οπαδών, κι έπειτα η εκδοτική χρεοκόπησε. Δε βαριέσαι.
Το MESSIAH COMPLEX ασχολείται επίσης με πολιτικά (αν και φουτουριστικά) ζητήματα. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ αυτού και των υπολοίπων (παλιότερων και μελλοντικών) πολιτικοποιημένων ιστοριών σου;
Μου αρέσει τα πράγματα που συμβαίνουν να οφείλονται σε πραγματικούς λόγους κι όχι σε λόγους μαλακισμένου σεναρίου. Πάντα με γοήτευαν τα πολιτικά δράματα, όπως είναι τα θεατρικά έργα των Γερμανών, του Schiller, και με ενθουσιάζει πολύ η ιδέα ισχυρών ανθρώπων που εγκλωβίζονται σε καταστάσεις. Άρα πάντα υπάρχει ένα πολιτικό στοιχείο στις ιστορίες μου, είτε αφορά σε ένα άτομο που προσπαθεί να κρατηθεί στην εξουσία ή το μεγάλο αναίσθητο κτήνος της συλλογικής κυβέρνησης που ενεργεί με φαινομενικά παράλογο και ζημιογόνο τρόπο. Κάποιος είχε πει ότι κάθε διαστημική ιστορία είναι είτε western είτε ιστορία που αφορά την τεχνολογία. Εγώ γράφω western, άρα τα τεχνολογικά ζητήματα δεν είναι παρά τα ίδια ζητήματα που αντιμετωπίζουμε κάθε μέρα, αυτή τη φορά μεγεθυμένα σε κλίμακα και σε τεχνολογίες.
Το VALENTINE έχει γραφτεί και σχεδιαστεί αποκλειστικά για e-readers και κινητά τηλέφωνα. Τι σε ώθησε στο να πάρεις μία τέτοια απόφαση;
Έχεις κολλήσει ποτέ σ’ ένα τρένο ή λεωφορείο χωρίς να έχεις κάτι να διαβάσεις; Εγώ σκέφτηκα πόσο ωραία θα ήταν να υπήρχε ένα συναρπαστικό comic που θα μπορούσες να το έχεις για τέτοιες στιγμές, όταν θες να ξεχαστείς για 15 ή 20 λεπτά. Είχα ήδη γράψει το VALENTINE, είναι μία ιστορία που την δούλευα πάρα πολύ καιρό και ποτέ δεν της είχα βρει το κατάλληλο σπίτι. Κι αυτό επειδή έχει πολύ σασπένς, μπόλικες ανατροπές και απότομα κοψίματα και της ταιριάζει πολύ να είναι μία ιστορία που εκτυλίσσεται σε μικρά κεφάλαια σε οθόνες κινητών τηλεφώνων. Σκέφτηκα ότι θα ήταν μία διασκεδαστική πρόκληση να ξαναγράψω την ιστορία του VALENTINE για θέαση από οθόνες κινητών, έτσι ώστε να προσφέρω την καλύτερη και συναρπαστικότερη εμπειρία στους αναγνώστες. Είναι μεν διαφορετικό από ένα έντυπο comic, αλλά δεν είναι καμιά φτηνιάρικη μαλακία όπως τα “Motion Comics”.
Ήθελα να αναπτύξω πολύ περισσότερο το comic, να του προσθέσω χαρακτηριστικά και λειτουργικότητα, αλλά δυστυχώς είμαι συγγραφέας κι όχι προγραμματίστρια. Για την ακρίβεια, είμαι μία πολύ άφραγκη συγγραφέας.
Θα δούμε κανένα νέο επεισόδιο στο μέλλον; Τι θα γίνει με την έντυπη έκδοση;
Υπάρχουν 14 ακόμη επεισόδια του VALENTINE. Σταμάτησα να το κάνω, επειδή έχασα τη δουλειά μου και δεν είχα πια χρήματα για να πληρώνω τον σχεδιαστή. Η έντυπη έκδοση χρειάζεται ακόμη $2.500 που τα χρειάζομαι για να πληρώσω το εξώφυλλο και την έξτρα σαραντασέλιδη ιστορία. Αν όλα πάνε καλά και έχουμε επιτυχία με το ASHES, θα κάνω ένα ακόμη μικρότερο Kickstarter την άνοιξη προκειμένου να πληρώσω την κυκλοφορία του έντυπου VALENTINE (από την Image Comics) και ίσως κάνω και μερικά ακόμη επεισόδια. Τα 10 πρώτα επεισόδια διατίθενται ακόμη δωρεάν στο Comixology, οπότε πηγαίνετε να τους ρίξετε μια ματιά!
Τα πιο πρόσφατα comics σου, τα VALENTINE και ASHES δεν ακολουθούν το παραδοσιακό εκδοτικό μονοπάτι, είτε από επιλογή είτε από αναγκαιότητα. Ποια είναι η άποψη σου σχετικά με τον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα στις παραδοσιακές εκδόσεις;
Οι αυτοεκδόσεις γίνονται δυστυχώς από αναγκαιότητα. Θα προτιμούσα πολύ περισσότερο απλά να γράφω. Σιχαίνομαι το marketing. Σιχαίνομαι να ζητάω χρήματα. Θα προτιμούσα να τα αναλάβει όλα αυτά κάποιος άλλος. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι αναγνώστες θέλουν να διαβάσουν τα βιβλία μου (το VALENTINE κατέβηκε πάνω από 100.000 φορές), οι εκδότες δεν φαίνονται να θέλουν να με βοηθήσουν να επιβιώσω ενώ τα γράφω. Οι παραδοσιακές εκδόσεις περνάνε από ένα σωρό αλλαγές, κι όπως και με την περίπτωση της μουσικής βιομηχανίας, υπάρχουν αμφιβολίες για το αν θα υπάρχει οτιδήποτε που θα λέγεται παραδοσιακές εκδόσεις στο μέλλον. Ελπίζω ότι, οποιοδήποτε μοντέλο κι αν εξελιχθεί, θα διευκολύνει τους καλλιτέχνες και τους συγγραφείς περισσότερο απ’ ότι το τωρινό.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια όσον αφορά στα comics;
Να συνεχίσω αργά-αργά να γράφω μεγάλα βιβλία. Έχω ήδη ξεκινήσει το επόμενο, που θα ονομάζεται MARGARET THE DAMNED. Είμαι ήδη στην 75η σελίδα, και θα είναι συνολικά γύρω στις 300 σελίδες.
[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]
English
It’s really unfair when a great and well-written story can’t find a “home”. This is something we’ve all seen happen a lot, and not just in comic books. Moreover, a lot of times there is no happy ending and as a result, that exceptional story is unable to escape the curse of the script that’s been locked in a drawer. Some other times though, creators discover new paths to tread with their work, especially now that the internet offers so many different walkways, and everything seem to end well after all.
We’d like to wish the same for this week’s guest, Alex de Campi. The writer of SMOKE (which ranked #12 in our list of the top comics of the 00s), the political thriller released by IDW back in 2005, is now preparing its sequel, which has unfortunately failed to find a publishing house roof and subsequently, is now without funding. Now, de Campi has decided to opt for a Kickstarter drive in an effort to gather the necessary amount of money in order to cover the publication expenses.
ASHES, which is the title of the sequel of SMOKE, focuses on new and known heroes, and follows the same successful recipe: Highly political and combining action with dark humor. This time around, Jimmy Broxton (KNIGHT AND SQUIRE, THE UNWRITTEN) handles the pencil work, and if it all goes well with the Kickstarter drive, ASHES will be ready sometime in 2013, and if no publishing house will have been found by then, it will be available solely to those who have financially contributed to its making.
Still, this isn’t the first time Alex de Campi deviates (or is forced to deviate) from traditional publishing methods. Other than SMOKE, she’s also known from VALENTINE, a webcomic exclusively designed for reading in e-readers and mobile phones (it is insofar incomplete and now available for free). VALENTINE differs greatly from other de Campi works, among which we’ll find yet another political thriller called MESSIAH COMPLEX, which was released by Humanoides exclusively in French, as well as two all-ages comics, KAT & MOUSE and AGENT BOO.
All of the abovementioned works have received positive feedback from both the audience and the journalist circles. Still, it would seem that the game of publishing houses isn’t in favor of this week’s guest, Alex de Campi. In the following interview, she explains to us the reasons for that, as well as what she’s planning to do (with the help of the readers) so that she can continue writing and publishing interesting and entertaining stories:
Can you tell us some things about ASHES?
It’s the follow-up to my Eisner-nominated book SMOKE, which I understand was one of your 15 best comics of the 2000s! (By the way, thank you!). SMOKE was always meant to be a longer series, but its publisher at the time was changing focus to licensed properties (like STAR TREK and BUFFY) and so didn’t want to continue it. It had a small but very vocal group of supporters, most of who seemed to be other comics pros.
It took me a really long time to figure out how I wanted to continue the series… and I was also doing things like directing music videos and having a baby. Finally, I realized how I wanted to write ASHES: as five years’ on in the main characters’ lives. Rupert, the soldier, has more or less disappeared; Katie, the journalist, cannot get a job. Then a mistake at a US military base means a 15 year old boy gets in touch with them and reunites them… only because he wants them dead. It shares many of the characteristics of SMOKE — big, inventive action sequences, a dark comedy, and an underlying sense that these are real people, imperfect, occasional liars… but ASHES is, I believe, better than SMOKE. I am a much better writer now, and the book has an almost literary foundation… and some very dazzling, unusual sequences that are not found in “normal” comics. I do think, if we are able to make the book, it is one that people in the future will look back on as a classic, and those who have one of the original 1,000 hardbacks, will treasure them. I hope enough people agree with me, that we can make the book happen.
Why should someone support it through Kickstarter?
It’s simple: if you don’t pledge to buy ASHES, it won’t get made. It’s a huge, sprawling, exciting book, 250 pages long, with a large painted sequence and some very difficult pages (I am never easy for artists). The script is completely done, but my artist needs to eat and pay rent while he spends almost a year drawing it. So we need to raise money to let him do that. If you wait for other people to fund the book, or assume you will get it after it is published… well, that’s the sort of apathy that will directly harm the book’s chances. Basically, don’t complain about how bad comics are at the moment. Instead, support good books… not with words, but with your wallet. If you sit back with your hands in your pockets and wait, books like mine will not exist.
All we are asking people to do is buy the book in advance. From February, you will start getting its eight chapters, serialized monthly via Comixology. In November/December next year, you then get a gorgeous, numbered, limited-edition hardback copy of the book. And of course, free shipping to Greece :). If you don’t buy through the Kickstarter, you have no chance of getting the book, as it will not be publicly for sale outside the 40 days the Kickstarter has left…
Of course if you would prefer a version of the book in Greek, speak to your favorite Greek comics publisher and ask them to get in touch with us. We are offering publishing licenses for translated versions of the book.
SMOKE was a highly praised mini series. How come it’s so difficult finding a publisher for its sequel?
SMOKE was also an expensive miniseries to produce. The economy is very different now than in 2005 and no publisher wants to put up the amount of money it would cost to support us to eat and survive while we make the book. The great books of the past — books like V FOR VENDETTA, WATCHMEN, PREACHER, TRANSMETROPOLITAN, SANDMAN — the artist and writer were paid while they worked, so they could survive. No more. The expectation now is that you suffer and make the entire book beforehand, then the publisher publishes it, takes 50% of your rights (in exchange for no money) and maybe only gives you some money 6 months later from the sales. This is the brave new world of comics.
So if you want to make something amazing, you need to go directly to the people who will read the book and hope they will be interested enough to pledge money and allow you to make the book. The way Kickstarter works is that unless we meet our goal ($27,000 — $15,000 for a year’s labor for Jimmy, $9,000 for printing 1,000 copies of the book and mailing it; and $3,000 for Kickstarter and credit card fees), we receive ZERO money. So there is a very real chance we will not get any money and not be able to make the book.
What were the things that inspired you for SMOKE?
Gosh, I wrote it so long ago it is hard to say. I love the policiers (police films) of the French director Jean-Paul Melville… the absurdism and black comedy of a lot of Korean and Japanese films (Park Chan-Wook’s SYMPATHY FOR MR VENGEANCE, Sabu’s MONDAY and POSTMAN BLUES)… the conspiracies of Thomas Pynchon (in GRAVITY’S RAINBOW and TE CRYING OF LOT 49)… And I love taking everyday British locations, and blowing them up.
In ASHES, we get to blow up American locations too. And African. The jungle warfare scene that begins near the end of the downloadable preview (see our project page on Kickstarter) turns into a real doozy of a fight.
You have also written teen and all ages stories: KAT & MOUSE and AGENT BOO. What are the elements you enjoy the most in this kind of stories?
I am a girl. I like writing comics for girls. It’s really fun trying to write things that my 6 year old and 12 year old self would have enjoyed. AGENT BOO was a crazy space adventure, like Douglas Adams for very young kids. KAT & MOUSE was the sort of thrilling young teen drama that the Japanese do really well, but is almost never done in comics form in the US. As usual they had a small but very devoted group of fans, then the publisher (Tokyopop) went bankrupt.
How did the French graphic novel MESSIAH COMPLEX come about? Will it be published in English?
Soon after SMOKE, I had two series accepted at the French publisher Humanoides. I was delighted, as many of their books I had found very inspirational — Enki Bilal’s work especially. MESSIAH COMPLEX was me doing a genre I loved: big giant French space opera, but with the hero a young teenage girl. We got two albums out, they had a small but very devoted group of fans, and then the publisher went bankrupt. Sigh.
MESSIAH COMPLEX also deals with political (however futuristic) issues. What are the differences between it and your other (past and upcoming) political driven stories?
I like real reasons for things happening, not bullshit story reasons. I’ve always been entranced by political dramas, such as the plays of the German, Schiller, and I find the idea of powerful people locked into situations very exciting. So there is always a political element to my stories, whether it is a person trying to hold on to power, or the great unfeeling beast of a collective government acting in what seem like illogical and harmful ways. Someone once said that every space story is either a Western, or a story about technology. I write Westerns. So the futuristic issues are just the same issues we face every day ourselves, magnified by scale and technologies.
VALENTINE is specifically written and designed for e-readers and mobiles. What has driven you to such a decision?
Ever been stuck on a bus or a train with nothing to read? I thought, how nice it would be to have an exciting comic that you could have at times like this, when you want distraction for 15, 20 minutes. And I had VALENTINE already written, it’s a story I’ve been working on for a long time that never found the right home. Because it is very suspenseful, with lots of twists and cliffhangers, it works really well as a story told for mobile phone screens in short chapters. I found it a fun challenge to rewrite the VALENTINE story for viewing on phone screens, to provide the best and most exciting experience for readers… so it is different from a printed comic, but is not cheap-looking bullshit like a “Motion Comic”.
I wanted to take the comic so much further, adding features and functionality… but I am a writer, not a coder. And I am in fact a very broke writer.
Will we see any new episodes in the future? How about the printed version?
There are 14 more episodes of VALENTINE. It stopped because I lost my job, and no longer had money to pay my artist. The printed version, I am short of $2,500 which I need to pay for the painted cover, and the 40-page bonus story. Hopefully if we are successful with ASHES, I will do another small Kickstarter in the spring to pay for the printed edition of VALENTINE to come out (from Image Comics) and maybe for a couple more episodes. The first 10 episodes are still available for free on Comixology so go check it out!
Your most recent comics, VALENTINE and ASHES are not taking the traditional publishing route, either by decision or necessity. What is your opinion on how things work in traditional publishing?
Self-publishing is, sadly, by necessity. I would much prefer just to write. I hate marketing. I hate asking for money. I want someone else to take care of all of that. But although readers want to read my books (VALENTINE has had over 100,000 downloads)… publishers do not seem to want to help me survive while I write them. Traditional publishing is going through a lot of changes; like the music industry, there is doubt over whether there will be such a thing as traditional publishing in the future. I hope whatever model that evolves makes it easier on artists and writers than it is now.
What are your plans for the future, as far as comics are concerned?
To continue to write big books, slowly. I have already started on my next, MARGARET THE DAMNED. 75 pages in. It will be about 300 pages.
[Translated by Alexandros Tsantilas]