INTERVIEW CORNER #71: Andy Diggle

Ελληνικά

Θυμάμαι πως κάπου είχα διαβάσει μια προσέγγιση για το πώς οι superheroes αντιπροσωπεύουν την καθεστηκυία τάξη και, ουσιαστικά, αντιτίθενται στις αλλαγές που μπορεί να αντιπροσωπεύουν οι αντίπαλοί τους. Συντηρητικοί και φοβούμενοι να αντιμετωπίσουν αυτή την αλλαγή, πολεμούν καθετί διαφορετικό από αυτό που αντιπροσωπεύουν.

Η μοίρα, όμως, το έχει φέρει πολλές φορές να αλλάξουν οι ίδιοι, στα πλαίσια ενός συνολικού εκδοτικού revamp (όπως το πρόσφατο της DC) ή στα χέρια ενός writer που θέλει να φέρει κάτι καινούργιο στη σειρά και στον ίδιο το χαρακτήρα. Ένας από αυτούς τους συγγραφείς που έχει καταφέρει κάτι παρόμοιο ουκ ολίγες φορές είναι ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, Andy Diggle. Ο Diggle ξεκίνησε μεν ως editor στην 2000AD, αλλά έγινε πιο γνωστός χάρη στις συγγραφικές του ικανότητες, αλλά και τη ροπή του προς τις αλλαγές, σε τίτλους όπως τα HELLBLAZER, THUNDERBOLTS, DAREDEVIL, BATMAN CONFIDENTIAL, GREEN ARROW: YEAR ONE και SWAMP THING.

Εκεί, οι πρωταγωνιστικοί χαρακτήρες ξέφυγαν σε κάποιο σημείο από το status quo που ίσχυε μέχρι τότε και το αποτέλεσμα ήταν μια ανάσα δροσιάς σε τίτλους που βρίσκονται στα πιεστήρια ακόμη και για δεκαετίες. Το ίδιο συνέβη και σε έναν ακόμη από τους πλέον γνωστούς τίτλους στο βιογραφικό του writer, το THE LOSERS. Εκεί, ο Diggle πήρε μια ξεχασμένη στα συρτάρια της DC ομάδα στρατιωτικών του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και την έφερε στο παρόν, αντιμέτωπη με πολιτικές δολοπλοκίες και σύγχρονα συμφέροντα.

Το ίδιο επιχειρεί να κάνει, σε γενικές γραμμές, και με μια ομάδα cowboys (της οποίας τα δικαιώματα ανήκουν στη Marvel), την οποία φέρνει στο παρόν, στο νέο mini series SIX GUNS. Το SIX GUNS έχει ήδη ξεκινήσει και βρίσκεται στο δεύτερο τεύχος, σε σχέδιο του Davide Gianfelice, με τον οποίο ο Diggle συνεργάστηκε ξανά στο παρελθόν για το DAREDEVIL: SHADOWLAND.

Με την πορεία του στο χώρο να έχει κάνει μεγάλες στάσεις στις δύο μεγαλύτερες εκδοτικές των ΗΠΑ (και στη μεγαλύτερη της Μ. Βρετανίας), μοιάζει παράδοξο το πώς ο Diggle βρίσκει χρόνο για να γράψει και κάποιες creator owned δουλειές. Όπως το νέο SNAPSHOT, το οποίο θα δούμε σύντομα στα ράφια, σε σχέδιο του συχνού συνεργάτη του writer, του Jock. Και, φυσικά, τα σχέδιά του δε σταματούν εδώ, μιας και ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, Andy Diggle, έχει αναλάβει αρκετές υποχρεώσεις για το μέλλον, όπως μας αποκαλύπτει στη συνέντευξη που ακολουθεί:

Με ποιο τρόπο σε βοήθησε στη συγγραφική σου καριέρα η προηγούμενη εμπειρία σου ως editor;

Με βοήθησε αφάνταστα. Βρέθηκα να δουλεύω πλάι σε παιδικούς μου ήρωες, συγγραφείς και καλλιτέχνες τους οποίους σεβόμουν απίστευτα καθώς μεγάλωνα. Μπόρεσα να δω πως στήνεται ένα comic εκ των έσω, και πως παντρεύονταν η συγγραφή με το σχέδιο. Ήταν μία απίστευτα πολύτιμη εμπειρία για έναν ανερχόμενο συγγραφέα.

Σε έχουμε δει αρκετές φορές να προσπαθείς να επαναπροσδιορίσεις κάποιους από τους ήρωες για τους οποίους γράφεις, όπως έκανες με τον John Constantine και τον Swamp Thing. Κατά την γνώμη σου, πόσο σημαντικό είναι να ανανεώνεται πού και πού ένας χαρακτήρας, και ποιες είναι οι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει ένας συγγραφέας;

Θεωρώ πως όταν πρόκειται για χαρακτήρες που ανήκουν σε εταιρείες και μετράνε δεκαετίες, η κάθε νέα γενιά δημιουργών αναπροσδιορίζει τους χαρακτήρες αυτούς, έτσι ώστε να ταιριάζουν στο παρόν της. Χαρακτήρες όπως ο Batman αναδημιουργούνται συνεχώς από τη δεκαετία του ’30 και μετά. Δεν πρόκειται παρά για εξέλιξη, δηλαδή μία συνεχής, αναπτυσσόμενη διαδικασία. Πάντα μου άρεσε να αναπροσδιορίζω τους περιφερειακούς χαρακτήρες, αναζητώντας τρόπους να τους καταστήσω ενδιαφέροντες και σημαντικούς. Το πρόβλημα έγκειται στο ότι, όποτε ένας ταλαντούχος συγγραφέας κάνει κάτι πραγματικά τολμηρό και καινούργιο, προκειμένου να αναπροσδιορίσει έναν χαρακτήρα, όπως για παράδειγμα έκανε ο Alan Moore με τον Swamp Thing ή ο Miller με τον Daredevil, αυτό τείνει να “καλουπώνει” τον χαρακτήρα. Κανένας δεν θέλει έπειτα να τον αλλάξει, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε στασιμότητα. Πιστεύω ότι είναι υγιές να ταρακουνάς λίγο τα πράγματα μία στο τόσο.

Έχεις συνεργαστεί αρκετές φορές με τον Jock. Ποιοι είναι οι λόγοι;

Βρήκα την δουλειά του στον σωρό των υποβολών του 2000AD τότε που ήμουν βοηθός στο γραφείο και με εντυπωσίασε αμέσως. Του προσέφερα δουλειά με το που βρέθηκα σε μία θέση από όπου μπορούσα να αναθέτω δουλειές σε τρίτους και συνεργαζόμαστε από τότε – πρέπει να έχουν περάσει δέκα χρόνια. Απλά μας αρέσει πολύ να συνεργαζόμαστε. Πιστεύω ότι βοηθάει τον καθένα μας στο να βγάζει τον καλύτερο εαυτό του. Ο Jock διαθέτει μία απίστευτη σχεδιαστική αίσθηση και φαίνεται να του αρέσει η γραφή μου. Απλά υπάρχει χημεία μεταξύ μας.

Το THE LOSERS ήταν χαλαρά βασισμένο σε ένα comic της DC για τον Β’ΠΠ, αλλά η δική σου εκδοχή δεν αποτελούσε σε καμία περίπτωση πολεμικό comic. Πώς κατέληξες να διαλέξεις μία διαφορετική προσέγγιση για αυτό;

Το αρχικό σχέδιο ήταν να παραμείνει στην εκδοχή του Β’ΠΠ. Διάβασα την αρχική σειρά των Losers και ανακάλυψα ότι υποτίθεται πως αυτοί πέθαναν στα τέλη του Β’ΠΠ. Έτσι, αναρωτήθηκα τι θα γινόταν αν δεν είχαν πεθάνει, αλλά είχαν καταγραφεί ως πεσόντες στη μάχη; Τι θα γινόταν αν είχαν ένα λόγο να “παραμείνουν νεκροί”, αλλά επανενώθηκαν στην δεκαετία του ’50 για να διερευνήσουν ένα έγκλημα που βασίστηκε σε κάτι που είχαν ανακαλύψει κατά τη διάρκεια του πολέμου; Θα είχε πλάκα, ωστόσο η Vertigo είχε ήδη ένα πολεμικό βιβλίο, το WAR STORIES του Garth Ennis, καθώς κι ένα αστυνομικό βιβλίο που διαδραματίζεται στην δεκαετία του ’50, το AMERICAN CENTURY. Οπότε, κρατήσαμε τον τίτλο THE LOSERS και πετάξαμε όλα τα υπόλοιπα. Το μόνο που κράτησα ήταν η ιδέα μίας στρατιωτικής μονάδας που θεωρείται νεκρή και που τα μέλη της συγκεντρώνονται ξανά για να εκτελέσουν ένα σχέδιο ληστείας.

Πιστεύεις ότι το πολιτικό στοιχείο στο THE LOSERS ήταν θεμελιώδες για την ιστορία που ήθελες να διηγηθείς;

Μου αρέσουν τα θρίλερ δράσης, αλλά τυγχάνει να διαθέτω και εγκέφαλο. Δεν υπάρχει κανόνας που να λέει ότι δεν μπορείς να συνδυάσεις το μυαλό με τα μούσκουλα. Έτσι, παρά το γεγονός ότι το THE LOSERS πάντα στόχευε στο πιο ψυχαγωγικό σκέλος, ήθελα επίσης να του δώσω κι ένα νόημα. Άρα, το THE LOSERS ήταν εν μέρει ένα ερωτικό γράμμα προς τις ταινίες δράσης κι εν μέρει μήνυμα μίσους προς τον George W. Bush και την νεοσυντηρητική ατζέντα.

Έχεις γράψει ιστορίες για πολλά είδη comics, όπως superhero, αστυνομικά, και western. Υπάρχει κάποιο είδος με το οποίο θα ήθελες να ασχοληθείς αλλά δεν σου έχει δοθεί ως τώρα η ευκαιρία;

Θα μου άρεσε να δουλέψω σε όλα τα είδη, ακόμη και σε ρομαντική κωμωδία. Αλλά μάλλον χόρτασα από superheroes προς το παρόν.

Συνεργάζεσαι για μία ακόμη φορά με τον Davide Gianfelice στο SIX GUNS της Marvel. Μπορείς να μας πεις περισσότερα γι’ αυτό;

Τα western πουλιούνται δύσκολα στη σημερινή αγορά και η Marvel διαθέτει όλους αυτούς τους cowboy χαρακτήρες που μαζεύουν σκόνη και που κανένας δεν θέλει πια να διαβάσει. Οπότε, αυτό που σκέφτηκα ήταν γιατί να μην τους αναβιώσω, έτσι ώστε αντί για cowboys του παλιού καιρού να είναι σύγχρονοι αστυνομικοί, κυνηγοί κεφαλών, και παράνομοι; Έτσι, κατάφερα να στήσω μία ιστορία δράσης στο στιλ των LOSERS σε τωρινό βιβλίο της Marvel, το οποίο δεν περιλαμβάνει ούτε έναν superhero!

Μπορείς να μας πεις μερικά πράγματα για το SNAPSHOT;

Πρόκειται για μία ιστορία που ο Jock κι εγώ λέμε εδώ και χρόνια να κάνουμε. Είναι ένα Χιτσκοκικό θρίλερ για ένα παιδί που βρίσκει ένα χαμένο κινητό τηλέφωνο, στο οποίο υπάρχουν φωτογραφίες ενός δολοφονημένου. Το τηλέφωνο ανήκει στον εκτελεστή, ο οποίος το χρησιμοποίησε για να βγάλει φωτογραφίες ως “πειστήρια του φόνου”, και τώρα το θέλει πίσω! Μιλάμε για ένα σφιχτοδεμένο και γρήγορο θρίλερ που εκτυλίσσεται σε τέσσερα τεύχη.

Πότε να το αναμένουμε και από ποια εκδοτική;

Πρώτα θα τυπωθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο για το JUDGE DREDD MAGAZINE κι έπειτα, αν όλα πάνε καλά, θα περάσει στην αγορά μέσω της Image.

Έχεις άλλα σχέδια για το άμεσο μέλλον;

Βεβαίως και έχω, αλλά δεν μπορώ ακόμη να μιλήσω γι’ αυτά! Ανανεώνω έναν άλλο ήρωα για λογαριασμό μιας εκδοτικής, με την οποία δεν έχω ξαναδουλέψει, κι επίσης προγραμματίζω μία ολόκληρη στοίβα από νέα creator owned έργα με διάφορους καλλιτέχνες. Μόλις τελείωσα μία τριετή συνεργασία με τη Marvel Comics και θέλω πολύ να ξεκινήσω να δημιουργώ ορισμένους δικούς μου χαρακτήρες.

Από το SIX GUNS #1 της Marvel.

[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]

English

I remember once reading an essay somewhere about how superheroes represent the status quo and, in essence, oppose the changes that their opponents are likely to represent. Being conservative and afraid to deal with this change, they fight anything that differs from what they themselves represent.

However, as fate would have it, they themselves have changed many times in the context of a wider publication revamp (such as DC’s recent revamping) or by the hands of a writer who wants to bring something new to a series as a whole, or to a character in particular. One of those writers who have achieved in doing something similar quite a few times is this week’s guest, Andy Diggle. Diggle may have started out as an editor in 2000AD, but became more famous thanks to his writing skills, as well as his tendency towards changes, as demonstrated in titles such as HELLBLAZER, THUNDERBOLTS, DAREDEVIL, BATMAN CONFIDENTIAL, GREEN ARROW: YEAR ONE and SWAMP THING.

With him in charge, the main characters at some point escaped the established status quo, the result being a breath of fresh air to titles that, in some cases, had been in print for decades. The same thing happened to one of the most famous titles in the writer’s resume, THE LOSERS. Once assigned to that title, Diggle took a team of military people from the Second World War, which was left discarded within some drawer at DC, and brought it to the present, facing political machinations and modern interests.

This is also something he is trying to do with a group of cowboys (which is a property of Marvel), bringing it to our present, in the new miniseries called SIX GUNS. SIX GUNS has already started and is at its second issue, featuring art by Davide Gianfelice, with whom Diggle had worked before in DAREDEVIL: SHADOWLAND.

With a course that has run through both major publishing houses in the US (not to mention the largest publishing house in Great Britain), it seems odd that Diggle also finds spare time to write some creator-owned projects, such as the new SNAPSHOT, which we’ll soon see hitting the shelves, drawn by Jock, the writer’s regular partner. His plans don’t just stop there, of course, since this week’s guest, Andy Diggle, has taken up many obligations for the future, as he reveals to us in the following interview:

In what ways did your experience as an editor help you in your writing career?

It was a huge help. I got to work alongside my childhood heroes, writers and artists I’d grown up having huge respect for. I got to see how a comic was put together from the inside, and how the writing and the art were married together. It was invaluable experience for a would-be writer.

We have seen you more than once trying to redefine some of the heroes you’re writing, such as John Constantine and Swamp Thing. How crucial is it, in your opinion, for a character to be redefined every now and then and what are the challenges that the writer must face?

I think when you’re dealing with decades-old company-owned characters, each new generation of creators re-defines those characters for their own time. Characters like Batman have been continually re-created since the 1930s. It’s evolution; a continuous, ongoing process. I’ve always enjoyed in re-defining peripheral characters, trying to find ways to make them interesting and relevant. The problem is, when a talented writer does something really bold and fresh to re-define a character, like Alan Moore did with Swamp Thing or Frank Miller did with Daredevil, that tends to “lock” the character down. Nobody wants to change it again after that, which can lead to stagnation. I think it’s healthy to shake things up once in a while.

You have collaborated more than once with Jock. What are the reasons that bring you together?

I found his work in the submissions pile at 2000AD back when I was just the office assistant, and it instantly struck me. I offered him work as soon as I was in a position to commission it, and we’ve been working together ever since – it must be 10 years now. We just really enjoy working together. I think we bring out the best in each other. He has an amazing design sense and he seems to enjoy my writing style. We just click.

THE LOSERS was loosely based on DC’s WWII comic, but your version wasn’t a war comic at all. How did you end up choosing something different for it?

Originally it was going to be the WW2 version. I read up on the original Losers, and discovered they were supposed to have died at the end of WW2. So I wondered, what if they didn’t actually die but were listed as killed in action? What if they had a reason to “stay dead” but reunited in the 1950s to pull a crime caper base don something they discovered during the war? It would have been fun, but Vertigo already had a war book in Garth Ennis’ WAR STORIES, and a 1950’s crime book in American century. So we just took the title THE LOSERS and threw everything else away. All I kept was the idea of an army unit, presumed dead, that reunites to carry out a heist caper.

Do you believe that the element of politics in THE LOSERS was crucial for the story you wanted to tell?

I like action thrillers, but I also have a brain. There’s no rule that says you can’t combine brains and brawn. So while THE LOSERS was always intended to be a big fat slice of entertainment, I also wanted it to have a point. So THE LOSERS was half love letter to action movies, and half hate mail to George W. Bush and the neocon agenda.

You have written stories for many genres, such as superhero, crime and western. Is there any genre you’d love to tackle but haven’t had the chance yet?

I’d like to work in every genre – even romantic comedy. But I’ve probably had enough of superheroes for a while.

You’re collaborating again with Davide Gianfelice, on Marvel’s SIX GUNS. Can you tell us more about it?

Westerns are a tough sell in the current direct market, and Marvel have all these cowboy characters gathering dust that nobody wants to read about any more. So I figured, why not revamp them, so instead of old-time cowboys they’re contemporary lawmen, bounty hunters and outlaws. So I get to spin a LOSERS-style action yarn in a present-day Marvel book, with nary a superhero in sight!

Can you tell us a few things about SNAPSHOT?

It’s a story that Jock and I have been talking about doing together for years. A Hitchcockian thriller about a kid who finds a lost cell phone with photos of a murder victim on it. The phone belongs to a hitman who used it to take “proof of kill” photos – and he wants it back! It’s a tight, pacy, 4-issue thriller.

When should we expect it and from which publisher?

It’ll see print first in the JUDGE DREDD MAGAZINE in the UK, then hopefully through the direct market via Image.

Do you have any other projects for the immediate future?

Yes indeed, but none that I can talk about yet! I’m revamping another hero for a publisher I’ve never worked for before, and also planning a whole slew of new creator-owned work with various artists. I’ve just come to the end of a three-year stint working with Marvel comics and I’m keen to start creating some characters of my own.

From Marvel’s SIX GUNS #1.

[Translated by Alexandros Tsantilas]