TOP 100 OF THE 80s: 30-21

30. THE BUILDING
Writer/Artist: Will Eisner
Kitchen Sink Press

Με αυτό του το πόνημα, ο Will Eisner προσθέτει άλλη μία ψηφίδα στο μωσαϊκό της ζωής σε μια μητρόπολη. Ο εκθειασμός των ικανοτήτων του Eisner στο storytelling κινδυνεύει να γίνει αφόρητο κλισέ, αλλά αυτό που δεν πρέπει να ξεχνάει ο αναγνώστης είναι πως πραγματικά oι ιστορίες του δεν αναδίδουν ποτέ την οσμή του παρωχημένου και δεν απογοητεύουν.

Το ίδιο συμβαίνει κι εδώ. Ο Εisner μας διηγείται τις ιστορίες τεσσάρων φαντασμάτων, των οποίων οι ζωές ήταν άρρηκτα συνδεδεμένες με ένα κτίριο στο κέντρο της πόλης. Το κτίσμα απορρόφησε, κατά τον δημιουργό, αρκετή ανθρώπινη ενέργεια ώστε να αποκτήσει τη δική του ψυχή. Ο εξανθρωπισμός, λοιπόν, ενός μονόλιθου που γκρεμίζεται και αντικαθίσταται βρίσκεται στον πυρήνα αυτής της ιστορίας και η αφήγηση του Eisner είναι για ακόμα μια φορά καθηλωτική. Ζωές περνούν μπροστά από τα μάτια σου με την αδυσώπητη και αναπόφευκτη φύση του χρόνου σε σύμπτυξη χιονονιφάδας.

Ο Εisner ξέρει να κρατά τα ηνία αυτού του σπονδυλωτού δράματος με τόσο αριστοτεχνικό τρόπο που νιώθεις ότι ο ρυθμός και η ένταση δεν πέφτουν ούτε κατά την σύμπτυξη του χρόνου, αλλά ούτε και στο κλείσιμο/δέσιμο των μερών του. Πάνω απ’ όλα, όμως, όπως και σχεδόν κάθε φορά, η μεγάλη του επιτυχία είναι ότι η ανάγνωση και αυτού του έργου σε κάνει να νιώθεις συμφιλιωμένος με την ανθρώπινη φύση, έστω και για ένα ανοιγοκλείσιμο ματιού ή για το πέρασμα μια ζωής.

(Βασίλης Σάκκος)

Διαβάστε περισσότερα για το THE BUILDING.

29. HELLBLAZER
Writer: Jamie Delano
Artists: Various
DC Comics (Vertigo)

Ο John Constantine είναι δημιούργημα του Alan Moore, μέσα από τις σελίδες του SWAMP THING. Πρόκειται για έναν ψιλοπαρακμιακό τυπάκο με έφεση στη μαγεία και μια ιδιαίτερη ικανότητα να μπλέκει σε αφύσικες καταστάσεις. Η δημοφιλία του χαρακτήρα ώθησε τη DC να του παραχωρήσει δικό του μηνιαίο τίτλο. Τα πρώτα τεύχη πρέπει να ήταν ένα σοκ για τους αναγνώστες του 1988, καθώς πρόκειται για ένα σκληρό και αρκετά βίαιο comic. Παρόλα αυτά, η γραφή του Delano θυμίζει noir ταινία, με τους εσωτερικούς μονόλογους του πρωταγωνιστή να έχουν τον πρώτο λόγο. Θα μπορούσε ακόμα να χαρακτηρίσει κάποιος το λόγο αυτό ποιητικό, καθώς παρατηρούμε τη χρήση καταπληκτικών αγγλικών (φτάνοντας το όρια της ποζεριάς σε σημεία)!

Η θεματολογία έχει να κάνει με τη μαγεία φυσικά, παραφυσικά φαινόμενα, δαίμονες, διαβόλους και τριβόλους! Το σχέδιο του Ridgway και των υπολοίπων είναι απόλυτα ταιριαστό στο ύφος και στο αποκρυφισμό που επιχειρεί να περάσει ο Delano με πρωτοποριακές φόρμες, καινοτόμο paneling και, φυσικά, μπόλικη καφρίλα. Ένας νέο είδος comics ξεκινά με το HELLBLAZER και τη δημιουργία της Vertigo, απευθυνόμενο σε πιο mature αναγνωστικό κοινό.

(Αντώνης Σουβατζής)

28. GROO THE WANDERER
Writer/Artist: Sergio Aragones
Pacific Comics, Marvel Comics

Ο πιο γνωστός και κλασικός πλέον ήρωας του Aragones έκανε την πρώτη εμφάνισή του το 1982 στο DESTROYER DUCK #1 (η σειρά είχε σκοπό να βοηθήσει οικονομικά το Steve Gerber στον δικαστικό του αγώνα ενάντια στη Marvel για τα δικαιώματα του Howard the Duck). O Groo παρωδεί το μύθο του Conan του βάρβαρου που ήταν αδιανόητα δημοφιλής τη δεκαετία του ‘80 (όσοι έζησαν εκείνη τη περίοδο θα θυμούνται ότι τα μποντιμπιλδεράδικα [sic] κόντευαν να ξεπεράσουν σε αριθμό τα περίπτερα). Αυτός, λοιπόν, ο καλόκαρδος μυτόγκας, με μυαλό κουκούτσι, πρόσφερε και προσφέρει ακόμα άφθονο γέλιο με τις περιπέτειες του.

Από τις αγαπημένες σειρές και για τον επιπλέον λόγο ότι πρόσφερε την αναγνώριση που άξιζε σε έναν μεγάλο δημιουργό όπως ο Aragones (διαφορετικά, ίσως σήμερα ο κόσμος να προσπαθούσε να θυμηθεί πώς στο καλό λεγόταν αυτός ο τύπος που έκανε τα σχεδιάκια στο περιθώριο των σελίδων του MAD…). Recommended για γέλιο μέχρι τελικής πτώσης.

(Γαβριήλ Τομπαλίδης)

27. NEXUS
Writer: Mike Baron
Artist: Steve Rude
Capital Comics, First Comics

O Nexus των Mike Baron και Steve Rude είναι μια δημιουργία που σε πρώτο επίπεδο λειτουργεί ως μια γοητευτική μεν, αρκούντως ιδιοσυγκρατική δε, σχεδόν “φροϋδική” space opera. Σε δεύτερο επίπεδο, είναι ένα υπερκινητικό, παροξυσμικά/παραληρηματικά classy & stylish υπερηρωϊκό έπος. Ο ήρωας μας και κεντρικός χαρακτήρας, όμως, ονομάζεται Horatio Hellpop (!) – μαζί με το Luther Arkwright, τα δύο πιο αγαπημένα fictional ονόματα του γράφοντος – οπότε τίποτα δεν πρέπει να εκπλήξει τον (υπερ)τυχερό αναγνώστη που θα καταπιαστεί με αυτό το αριστούργημα.

Με επιρροές από τον τιτάνα της 9ης Tέχνης, Alex Toth, και τον θρυλικό Space Ghost της Hanna-Barbera στο σχεδιαστικό μέρος και με τη συγγραφή του Mike Baron να αγκαλιάζει τα σημεία των τότε καιρών (θυμηθείτε ή ανατρέξτε στην τρέχουσα τότε Reaganική πολιτική πραγματικότητα και τον ξέφρενο, ανθηρό καπιταλισμό των 80s), το NEXUS αποτυπώνει, μέσω της κωδικοποιημένης μυθοπλασίας, την γκροτέσκα παραζάλη του δικού μας κόσμου. Φρικαλέοι (και φαντεζί) τύραννοι του διαστήματος τρέμετε, ήρθε η ώρα να πληρώσετε για τα εγκλήματά σας! Ο Nexus έρχεται για εσάς!

(Κωνσταντίνος Ιμπλικιάν)

26. SUPERMAN #423 & ACTION COMICS #583 (“Whatever Happened To The Man Of Tomorrow”)
Writer: Alan Moore
Artist: Curt Swan
DC Comics

Το 1986, ο John Byrne είχε αναλάβει την αναγέννηση του Superman (ακολουθώντας τα γεγονότα από το CRISIS ON INFINITE EARTHS), ξεκινώντας με το MAN OF STEEL. Ο τότε editor της σειράς, Julius Schwartz, έπρεπε να βρει ένα τρόπο να κλείσει τις δύο τότε σειρές με πρωταγωνιστή τον Superman. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Schwartz, κατά την διάρκεια ενός πρωινού με τον Alan Moore, ο δεύτερος προσφέρθηκε να γράψει την ιστορία.

Τα δύο μέρη της ιστορίας εκδόθηκαν στα SUPERMAN #423 και ACTION COMICS #583. O Alan Moore μας τοποθετεί σε ένα μέλλον όπου η Lois είναι παντρεμένη και ο Superman δεν υπάρχει. Ένας δημοσιογράφος από την Planet την επισκέπτεται για να της πάρει συνέντευξη για το Superman Memorial Edition. Με αυτό το τέχνασμα, η Lois μας διηγείται τις τελευταίες σημαντικές στιγμές στην ζωή του Superman.

Στο σύνολο, μια πολύ όμορφη ιστορία γραμμένη με σεβασμό και νοσταλγία από τον Alan Moore και σχεδιασμένη από τον βετεράνο του Superman, Curt Swan. Ένα comic σταθμός στον μύθο του Superman.

(Γιάννης Κουρουμπακάλης)

Διαβάστε περισσότερα για το WHATEVER HAPPENED TO THE MAN OF TOMORROW

25. NEW YORK: THE BIG CITY
Writer/Artist: Will Eisner
Kitchen Sink Press

Η Νέα Υόρκη μέσα από τα μάτια ενός δημιουργού που έχει ταυτίσει το όνομά του με αυτή. Ο Will Eisner μας ξεναγεί στη δικιά του Νέα Υόρκη, μέσα από οχτώ σπονδυλωτές ιστορίες με πρωταγωνιστές όχι μόνο τους ανθρώπους της, αλλά και τα κτίριά της, τις γειτονιές της, τις κρυφές γωνιές της. Ο Eisner με το χαρακτηριστικό του στιλ καταφέρνει να αποτυπώσει με μοναδική γλαφυρότητα την ατμόσφαιρα της πόλης που γνωρίζει τόσο καλά, ώστε καθώς κανείς ξεφυλλίζει το βιβλίο νιώθει ότι βρίσκεται εκεί, ότι περπατά στους δρόμους της, ακούει και συνομιλεί με τους ανθρώπους της, μυρίζει τις μυρωδιές της.

Και, όπως έγραφε ο Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου σε προηγούμενο review του για το NEW YORK: THE BIG CITY: “Fuck! Εδώ δεν χωράνε περισπούδαστες αναλύσεις. Απλώς αυτό το comic σε παρασέρνει σε μία απερίγραπτη, σχεδόν μαγευτική δίνη εικόνων! Είναι χαλαρά ένα από τα καλύτερα εικονογραφημένα έντυπα που έγιναν ποτέ… Period!”

(Λήδα Τσενέ)

Διαβάστε περισσότερα για το NEW YORK: THE BIG CITY.

24. THE DEATH OF CAPTAIN MARVEL
Writer/Artist: Jim Starlin
Marvel Comics

Στην Ελλάδα, οι αναγνώστες γνώρισαν τον Captain Marvel τη δεκαετία του ’80, από τα λιγοστά τεύχη που εξέδωσε η Μαμούθ, και θέλω να πιστεύω πως λάτρεψαν τις περιπέτειές του. Villains και ήρωες, ψηφίδες μιας σχεδόν ψυχεδελικά κοσμικής παλέτας, όπως οι Supreme Intelligence, Thanos και Death, Drax the Destroyer και Eon, στις σελίδες του CAPTAIN MARVEL, μορφοποιούσαν την εσωτερική, υπαρξιακή πάλη του όντος σε ένα συμπαντικό καμβά. Ο Captain Marvel, άλλη μία εκδοχή του υπεράνθρωπου, με χορευτικές και τιτάνιες σχεδόν δρασκελιές, σχεδιασμένες και γραμμένες από τον Jim Starlin ως επί το πλείστον, υπερασπίστηκε τον πλανήτη Γη και το σύμπαν μέχρι τις τελευταίες ρανίδες της δύναμης του.

Σε τούτο το ολιγοσέλιδο graphic novel, περιγράφει τις τελευταίες στιγμές του Captain, ο οποίος πεθαίνει από καρκίνο. Ενώ αρχικά ο Starlin ξεκινά με μια ίσως απαραίτητη (αλλά ελαφρώς βερμπαλιστική) ρετροσπεκτίβα της ζωής του ήρωα, καταλήγει σε ένα από τα πιο συγκλονιστικά (και ουσιαστικά, καθώς η Marvel δεν ήθελε την επιστροφή του εν λόγω χαρακτήρα) φινάλε στα mainstream comics. Το πάνθεον των ηρώων της Γης εμφανίζεται για να αποχαιρετίσει τον Captain Marvel και όλοι συμφιλιώνονται με αξιοθαύμαστο τρόπο με τη θνησιμότητα τους και το Τέλος.

Mε επιρροές από το κλείσιμο του ALL THAT JAZZ, το DEATH OF CAPTAIN MARVEL είναι ένα αντίο που σου θυμίζει τις στιγμές που θέλεις να κρατάς τα μάτια σου ανοιχτά κοιτώντας τον ήλιο, έστω και για μια στιγμή.

(Βασίλης Σάκκος)

23. AMERICAN FLAGG!
Writer/Artist: Howard Chaykin
First Comics

Υπάρχουν πολύ λίγα comics στην ιστορία του Μέσου, που κατόρθωσαν να έχουν τόσο μεγάλη επίδραση, χωρίς παράλληλα να επιτύχουν σημαντική εμπορική επιτυχία. Στο μυαλό των περισσοτέρων αναγνωστών, το AMERICAN FLAGG! μεταφράζεται, στην καλύτερη περίπτωση, σε “ένα παλιό comic του Chaykin” και στη χειρότερη σε “ποιό είναι αυτό, δεν το ξέρω;”

Για τη συντριπτική πλειονότητα των mainstream δημιουργών της δεκαετίας του ’80, όμως, τουλάχιστον όσων “την έψαχναν” λίγο παραπάνω, ήταν κάτι πολύ παραπάνω από αυτό. Συμβόλιζε τις δυνατότητες του Μέσου να αποτελέσει φορέα σημαντικών ιδεών και πεδίο εφαρμογής νέων τεχνοτροπιών και μεθόδων επικοινωνίας.

Στον sci-fi κόσμο του Flagg, έναν κόσμο που ζει, αναπνέει, τρέφεται και εξαρτάται από τα media, τίποτα δεν μοιάζει – απόλυτα – με τον δικό μας. Οι παραλληλισμοί, όμως, είναι τόσοι (και τόσο εύστοχοι), που δίνεται η εντύπωση πως δεν έχουμε να κάνουμε απλά με ένα καλοφτιαγμένο comic ενός εμφανέστατα ικανού δημιουργού, αλλά με ένα προφητικό μανιφέστο ενός πεφωτισμένου ανθρώπου που επέλεξε την Ένατη Τέχνη ως τον πάπυρο πάνω στον οποίο θα έγραφε τις γεμάτες συμβολισμούς και κρυμμένα μηνύματα ανησυχητικές προβλέψεις του για το αδιαμφισβήτητα ζοφερό, αλλά και αδικαιολόγητα γοητευτικό, μέλλον.

(Δημήτρης Σακαρίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το AMERICAN FLAGG!.

22. DAREDEVIL #158-191
Writers: Frank Miller, Roger McKenzie
Artist: Frank Miller
Marvel Comics

Η ανάθεση του συγκεκριμένου τίτλου στον Frank Miller τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή είναι, κατά την ταπεινή άποψη του γράφοντος, ο λόγος που ακόμα υπάρχει στα ράφια και μπορούμε να τον διαβάζουμε. Σε μία στιγμή που ο κόκκινος διάβολος δε βρισκόταν στο απόγειο της δημοτικότητας του, η Marvel τοποθετεί πίσω από τα μολύβια το νέο και ελπιδοφόρο τότε Miller και αμέσως η ατμόσφαιρα αλλάζει. Το comic αποκτά πιο noir αισθητική και διάθεση και η σκηνοθεσία μοιάζει βγαλμένη από ταινία.

Λίγο καιρό μετά, o Miller θα αναλάβει εξ’ ολοκλήρου τον τίτλο και θα τον οδηγήσει ακριβώς εκεί που θέλει. Με το καλημέρα, κάνει την εμφάνισή της η Elektra και ο τίτλος αλλάζει χαρακτήρα. Ο Daredevil του Miller είναι σκοτεινός, αποφασιστικός και αδίστακτος, παράλληλα, όμως, και πιο ανθρώπινος. Ερχόμαστε σε επαφή με το alter ego του, τον Matt Murdock. Οι αποφάσεις του Daredevil έχουν impact και στην προσωπική του ζωή, και αυτό επιδρά στην ωρίμανση του χαρακτήρα. Οι αλλαγές που έκανε εκείνη την εποχή ο Miller στον τίτλο καθόρισαν και “επανίδρυσαν” ουσιαστικά το πώς θα βλέπαμε έκτοτε τον τυφλό δικηγόρο.

(Αντώνης Σουβατζής)

21. UNCANNY X-MEN #141-142 (“Days Of Future Past”)
Writers: Chris Claremont , John Byrne
Penciller: John Byrne
Marvel Comics

To “Days Of Future Past” αποτελεί μια από τις σπάνιες περιπτώσεις στα υπερηρωικά comics, κατά την οποία το creative team κατάφερε να ξεπεράσει τον εαυτό του: όταν τελείωσε το “Dark Phoenix Saga”, κανένας δε μπορούσε να φανταστεί αυτό που θα ακολουθούσε. Και ενώ οι fans δεν είχαν συνέλθει ακόμα από την τραγική κατάληξη της Jean Grey, ο Claremont με τον Byrne τους έδωσαν ένα παράθυρο σε ένα δυστοπικό μέλλον, όπου οι περισσότεροι Χ-Μen είναι νεκροί και οι επιζήσαντες μεταλλαγμένοι βρίσκονται σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, γιατί οι Sentinels κυβερνούν τις ΗΠΑ.

Η Kate Pryde του μέλλοντος επιστρέφει στο παρόν να προειδοποιήσει τους Χ-Μen ότι, για να αποτρέψουν το μέλλον αυτό, θα πρέπει να σταματήσουν τη δολοφονία του Γερουσιαστή Kelly από τους Brotherhood Of Evil Mutants. H Kitty του παρόντος, αντίστοιχα, ταξιδεύει στο μέλλον για να βοηθήσει σε μια τελευταία επίθεση εναντίον των Sentinels.

Η ιστορία διήρκεσε μόνο δύο τεύχη, στα #141-142, αλλά περιείχε εικόνες τόσο δυνατές, όπως τα θάνατο του μελλοντικού Wolverine από τους Sentinels, που χαράχτηκαν ανεξίτηλα στους fans. Ο αντίκτυπος ήταν τέτοιος στο continuity του X-Universe, ώστε να γίνει η αφορμή για αναρίθμητες άλλες ιστορίες με εναλλακτικά timelines, σε βαθμό που αυτά τα timelines να είναι πια αναπόσπαστο κομμάτι του μύθου των X-Men.

(Νίκος Λάμπρης)

Διαβάστε περισσότερα για το DAYS OF FUTURE PAST