INTERVIEW CORNER #82: Michael Wm. Kaluta
[tabs slidertype=”top tabs”]
[tabcontainer]
[tabtext]Ελληνικά[/tabtext]
[tabtext]English[/tabtext]
[/tabcontainer]
[tabcontent]
[tab]
Για όλους εμάς που απασχολούμαστε σε… πεζές δουλειές και δεν έχουμε πολλά επαγγελματικά πάρε-δώσε με την Τέχνη, όροι όπως “συγκριτικό πλεονέκτημα” περιγράφουν συνήθως κάτι που αφορά στην τεχνολογία, την τιμή ή πρακτικές και πεζές χρήσεις. Αν έπρεπε, όμως, να χρησιμοποιήσουμε τον όρο “συγκριτικό πλεονέκτημα” και στην Τέχνη, αυτός σε πολλές περιπτώσεις θα περιέγραφε το ταλέντο κάποιου ανθρώπου και την ικανότητά του να προσαρμόζει αυτό το ταλέντο σε διαφορετικές περιπτώσεις.
Με αυτή τη λογική, ένας από τους καλλιτέχνες που διαθέτει οπωσδήποτε αυτό το “συγκριτικό πλεονέκτημα” είναι ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, Michael Wm. Kaluta. O Kaluta βρίσκεται στο χώρο των comics και των illustrations γενικότερα εδώ και περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες και έχει αναλάβει εκατοντάδες δουλειές – τόσες που θα πρέπει να μας τις θυμίζει συνεχώς (ή, στην περίπτωση της νέας ανθολογίας της Vertigo, να του τις θυμίζουμε εμείς)!
Το γεγονός, βέβαια, ότι έχει αναλάβει τόσα projects, εντός και εκτός της βιομηχανίας των comics δεν είναι θέμα τύχης ή διασυνδέσεων. Έχει να κάνει με το ταλέντο του. Αυτό έβαλε την υπογραφή του σε δεκάδες covers, από το BOOKS OF MAGIC και διάφορους superhero τίτλους (ACTION COMICS, BATMAN, THOR, ROCKETEER και άλλα), μέχρι μουσικά albums, για τους Danzig και τα tribute στους Black Sabbath μεταξύ άλλων.
Το ίδιο ταλέντο τον έχει κάνει γνωστό στους απανταχού comics fans ανά τον κόσμο, χάρη στο εξαιρετικό σχέδιο σε σειρές που έχει αναλάβει. Ανάμεσα σε αυτές, βέβαια, ξεχωρίζει το run του στο THE SHADOW (σε σενάριο του Dennis O’Neil), σε μια από τις πρώτες “επισκέψεις” του δημοφιλούς ήρωα στα comics και η σειρά που συνδημιούργησε με την Elaine Lee, το STARSTRUCK. H τελευταία, μάλιστα, συνεχίζεται κατά καιρούς μέχρι σήμερα, με διάφορες συλλογές και mini series. Επιπλέον, ο Kaluta έχει συν-δημιουργήσει δημοφιλείς χαρακτήρες, όπως η Eve (που πολλοί γνωρίζουμε μέσα από τις σελίδες του SANDMAN) και τη Madame Xanadu.
Όλα τα παραπάνω, βέβαια, αποτελούν μερικές σταγόνες στον ωκεανό της καριέρας του ταλαντούχου artist. Όπως και τα projects που προστίθενται σε αυτόν τον ωκεανό ταλέντου και εντυπωσιακών σχεδίων. Αυτή την εποχή, ο Kaluta συνεργάζεται με τον Steve Niles για να μεταφέρουν σε μορφή graphic novel το PARADISE LOST του John Milton, για λογαριασμό της Legendary. Επιπλέον, θα συμμετάσχει και στη νέα ανθολογία της Vertigo, MYSTERY IN SPACE.
Ας αφήσουμε, όμως, τον καλεσμένο αυτής της εβδομάδας, Michael Wm. Kaluta, να μας μιλήσει για τα παλιά, σύγχρονα και μελλοντικά του projects, στη συνέντευξη που ακολουθεί:
Υπάρχει κάποια διαφορά στον τρόπο που προσεγγίζεις ένα comic και ένα άλλο είδος εικονογράφησης (όπως είναι ένα εξώφυλλο δίσκου ή ένα παιχνίδι);
Ναι, οπωσδήποτε. Σε γενικές γραμμές, στο εξώφυλλο ενός comic προσπαθείς να κάνεις μία δυνατή εντύπωση. Η εντύπωση αυτή δεν χρειάζεται να είναι πάντα σαν γροθιά, ενίοτε το εξώφυλλο μπορεί να είναι μία φωτογραφία, ένα κολάζ, ένα μονόχρωμο σχέδιο με ίσως μία μαύρη μορφή για να δημιουργήσει την αντίθεση ή ακόμη κι ένας τεράστιος βολβός ματιού που αντανακλά ένα άλλο μάτι και φωσφορίζοντα δόντια. Αυτό μπορεί εξίσου να ξαφνιάσει έναν βαριεστημένο αγοραστή των comics. Λόγω του ότι τα εξώφυλλα των comics είναι μεγαλύτερα σε σύγκριση με τα εξώφυλλα χαρτόδετων εκδόσεων βιβλίων, κι ακόμη περισσότερο απ’ ότι τα τωρινά εξώφυλλα CD (τα παλιά εξώφυλλα δίσκων στις 33.3 στροφές, μεγέθους 12” x 12” ήταν ο ΙΔΑΝΙΚΟΣ καλλιτεχνικός καμβάς!), το εξώφυλλο των comics μπορεί να είναι λεπτομερές ή απλό, να απλώνεται από γραφιστική άποψη με καθαρό και μηχανικό τρόπο, ή μπορεί επίσης να μοιάζει ατημέλητο σαν ένα παιδικό συρτάρι με ρούχα. Είναι ένας ιδανικός τρόπος να παρουσιαστεί μία καλή γραφιστική δουλειά κι ένα καλό σχέδιο, κι είναι ένας ακόμη καλύτερος τρόπος να παρουσιάσει κανείς μία έξυπνη σκέψη. Μιας και σπάνια το ακροατήριο των comics αποτελείται από νέους αγοραστές, ο σχεδιαστής ή ο γραφίστας των εξωφύλλων μπορεί να παίξει με τις προσμονές των αναγνωστών, κι αν είναι τυχερός, μπορεί να τους ιντριγκάρει έτσι ώστε να αγοράσουν ένα βιβλίο προς το οποίο μπορεί και να μην έδειχναν το παραμικρό ενδιαφέρον.
Το καλό σχέδιο πάντα με κάνει να του ρίχνω δυο ματιές και παραπάνω ακόμη (συν τo ότι με κάνει επίσης να ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΙ να είναι το εσωτερικό σχέδιο “αντάξιο” του σχεδίου στο εξώφυλλο. Κάποιος μπορεί να ελπίζει ότι ο σχεδιαστής του εξωφύλλου έχει σχεδιάσει ολόκληρο το τεύχος).
Σε ιδανικές συνθήκες, μου αρέσει όταν κάνω εξώφυλλα comics να εξιτάρω τον αναγνώστη, κάνοντας ταυτόχρονα κάποια καλή δουλειά στο σχέδιο και στο coloring. Θεωρώ ότι πάντα είναι καλή ιδέα το εξώφυλλο να αντανακλά με κάποιο τρόπο αυτό που βρίσκεται στο εσωτερικό του comic. Τώρα με τα variant covers, συχνά δεν υπάρχει καμία ευκαιρία για έναν σχεδιαστή εναλλακτικού εξωφύλλου, έτσι ώστε να γνωρίζει σε ποιο comic θα καταλήξει κάποιο εξώφυλλο.
Πώς αισθάνεσαι όταν ένας χαρακτήρας στον οποίο έχεις δουλέψει εσύ, όπως είναι o Shadow, αναβιώνει και σχεδιάζεται από άλλους καλλιτέχνες;
Αν τον προσεγγίσουν αξιόπιστα και με ταλέντο, είναι βέβαιο ότι θα είναι εξαίσια δουλειά. Αν δε μου αρέσει να βλέπω αυτά που κάνουν άλλοι με χαρακτήρες με τους οποίους είχα κάποια επιτυχία όταν τους σχεδίαζα, τότε αυτό λέει κάτι για εμένα τον ίδιο: Εξάλλου, η δική μου ερμηνεία του Shadow, αρχής γενομένης του 1973, ήρθε ήδη καθυστερημένα αφού ήταν ένας καλά καθορισμένος χαρακτήρας ήδη από πριν. Από την στιγμή που είχα την ευκαιρία να δουλέψω πάνω στον χαρακτήρα κάποιου άλλου, θα ήταν μικρότητα εκ μέρους μου να μην ενδιαφερθώ στενά όταν κάποιος άλλος καλλιτέχνης έρχεται και βάζει την δικιά του κουταλιά στο μίγμα.
Αν ο χαρακτήρας που αναβιώνει είναι κάποιος που εξέλιξα ή σχεδίασα εγώ, τότε είναι που γίνομαι ΑΚΟΜΗ πιο περίεργος. Δες που έφτασε η Madame Xanadu στα χέρια της Amy Reeder. Μιλάμε για απίστευτη δουλειά! Ο Sergio Aragones πήρε την Eve, την οικοδέσποινα του Sinister House και για χρόνια δημιουργούσε με αυτήν κάτι απίστευτα ξεκαρδιστικά cartoons. Έπειτα, ο Neil Gaiman πήρε την Eve και την μεταμόρφωσε ολοκληρωτικά, δίνοντας της μία ζωή στα comics της Vertigo που δεν την φανταζόταν κανένας όταν ο χαρακτήρας της πρωτοεμφανίστηκε στη δεκαετία του ’70.
Υποθέτω ότι η μόνη φορά που είμαι επιφυλακτικός είναι όταν ένας χαρακτήρας αλλάζει εξ ολοκλήρου μέσω μίας νέας προσέγγισης, όταν δηλαδή αποκτά διαφορετική προσωπικότητα, διαφορετική ιστορία κλπ, και στην περίπτωση των θηλυκών χαρακτήρων, με ενοχλεί όταν κάποιος καλλιτέχνης αποφασίζει να αλλάξει τη φυσιογνωμία μιας ηρωίδας προκείμενου να μπορεί να σχεδιάσει ένα ακόμη μεγάλο στήθος.
Θα τσεκάρεις την ερχόμενη σειρά του SHADOW από την Dynamite ή δεν είσαι καθόλου περίεργος για αυτήν;
Ναι, σίγουρα σκοπεύω να κοιτάξω τα νέα SHADOW από την Dynamite. Έχω δει κάποια διαφημιστικά εξώφυλλα και, απ’ ό,τι φαίνεται, έχει γίνει καλή δουλειά!
Το STARSTRUCK υπάρχει εδώ και δεκαετίες κι έχει περάσει από αναβιώσεις, διαφορετικές εκδοτικές και διαφορετικά Μέσα. Πώς αισθάνεσαι που επισκέπτεσαι το σύμπαν του μια φορά στο τόσο;
Το STARSTRUCK είναι πάντα μαζί μου. Η κυκλοφορία της πρόσφατης σειράς δεκατριών βιβλίων και της μεγάλης συλλογής από την IDW ήταν ένας πραγματικός σταθμός στην εκδοτική του ιστορία. Τώρα που στα ράφια των βιβλιοπωλείων υπάρχει ένα βιβλίο 350+ σελίδων, συν το ότι λειτουργεί και η νέα ιστοσελίδα των Starstruck Comics, υπάρχει περισσότερο από ποτέ η πιθανότητα για ακόμη περισσότερο STARSTRUCK.
Να αναμένουμε νέες ιστορίες του STARSTRUCK στο μέλλον;
Υπάρχουν περίπου 200 ολοκληρωμένες, άλλα μη συγκεντρωμένες, σελίδες του στα ράφια μου και το μόνο που χρειάζεται για να ξεκινήσει το όλο πράγμα είναι να βρω έναν τρόπο να σχεδιάσω τις υπόλοιπες 200 σελίδες που θα μπουν στο ενδιάμεσο αυτών των ολοκληρωμένων σελίδων. Το ότι ζω στην Νέα Υόρκη σημαίνει ότι ακόμη κι ένα έργο αγάπης, όπως το STARSTRUCK, χρειάζεται να έχει μία πηγή χρημάτων που να μου επιτρέπει να πληρώνω το νοίκι, ενώ ταυτόχρονα δουλεύω πάνω στα νέα σχέδια.
Δεν σε έχουμε δει παρά μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις στα superhero, με εξαίρεση μερικά εξώφυλλα. Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος για αυτό;
Γενικά, δε διαθέτω αυτό που οι περισσότεροι editors superhero comics θα περιέγραφαν ως superhero τεχνοτροπία. Ωστόσο, κάποια στιγμή πέρυσι, η Marvel μου ανέθεσε να σχεδιάσω ένα stand-alone comic 30 σελίδων που θα αποτελεί ζωτικό τμήμα στην ιστορία του CHAOS WAR που κάνουν. Το comic αυτό λέγεται “Chaos King” (το κανονικό όνομα του Chaos King είναι Amatsu Mikaboshi), στο οποίο βλέπουμε κάπου 20 και παραπάνω γνωστούς χαρακτήρες της Marvel να τρώνε από τον Chaos King το ξύλο της χρονιάς τους. Η ιστορία του Brandon Montclare περιλαμβάνει τους Fantastic Four, Living Mummy, Frankenstein’s Monster, Werewolf By Night, Morbius, Ghost Rider, Satan, Son of Satan (Hellstorm), Hela, Satannish, Pluto, Satanna, Pandemonia, διάφορες θεότητες των Skrull, τους Overmind, Champion, Hercules, Thor, Galactus και Silver Surfer, τους Marduk, Kurios και Cthulhu, συν διάφορους θεούς και πολίτες του Zenn-la, του πλανήτη που γεννήθηκε ο Norrin Radd (Silver Surfer), καθώς και εκείνο το Imp Supreme, τον Impossible Man (και δεν αναφέρω καν εκείνους τους πέντε μικρούς ήρωες που έβαλα χωρίς να ρωτήσω κανέναν, τους Boom Boom, Gomi, Jubilee, Alex Wilder και Layla Miller, αν και φυσικά δεν τους έβαλα ονομαστικά!). Αν δεν πρόλαβες το “Chaos King” όταν κυκλοφόρησε, θα το βρεις να περιλαμβάνεται στον τόμο CHAOS WAR: X-MEN.
Η Marvel μου ανέθεσε επίσης να δουλέψω στην σχεδίαση εξωφύλλων και τευχών στο νέο τους storyline με τίτλο FEAR ITSELF, στο οποίο ανέλαβα τους Fearsome Four. Ποτέ δεν περίμενα ότι θα σχεδίαζα τους She Hulk, Nighthawk, Frankenstein’s Monster ή τον Howard The Duck στα comics, αλλά να που το έκανα. Μπόρεσα επίσης να σχεδιάσω τους εναλλακτικούς Hulk, Spider-Μan, Wolverine και Ghost Rider. Υπάρχουν μερικές σελίδες του Black Knight της Marvel καθ’ οδόν, με εξώφυλλα αφιερωμένα στους Spider-Μan, Captain America, Hercules, Wolverine, Thor, καθώς και πολλά ακόμη μέρη από το φόντο του εξωφύλλου για άλλους γνωστούς χαρακτήρες της Marvel. Σ’ αυτά μπορείς να προσθέσεις τα εξώφυλλα για τα Zombie Killraven vs Machine Man, Wolverine vs Fin Fang Foom, και τα εξώφυλλα για τα πέντε ZOMBIES CHRISTMAS CAROLS… χμμμμμ… εκπλήσσομαι με τον εαυτό μου.
Έχεις εικονογραφήσει δεκάδες εξώφυλλα στην καριέρα σου, που κυμαίνονται από εξώφυλλα βιβλίων φαντασίας έως εξώφυλλα με superheroes. Υπήρξε κάποια σειρά για την οποία απολάμβανες περισσότερο να σχεδιάζεις τα εξώφυλλα της;
Αυτό που μου έρχεται στο νου είναι φυσικά το STARSTRUCK. Έκανα πιο πολλά εξώφυλλα από ότι κανονικά τεύχη γισ αυτή τη σειρά (μιας και τα βιβλία κυκλοφόρησαν από τέσσερις διαφορετικές αμερικανικές εκδοτικές εταιρείες, τις Heavy Metal, Marvel, Dark Horse και IDW) και υπήρξαν εξώφυλλα για λογαριασμό των ισπανικών περιοδικών στα οποία δημοσιευόταν το strip κατά τη δεκαετία του ’80.
Τόσο το BOOKS OF MAGIC όσο και το LUCIFER ήταν πολύ διασκεδαστικές και ενίοτε δύσκολες σειρές, όσον αφορά τα εξώφυλλα τους. Τα εξώφυλλα για τα BATMAN, DETECTIVE COMICS, HOUSE OF MYSTERY, HOUSE OF SECRETS και THE SHADOW ήταν η χρυσή μου εποχή στο σχεδιαστήριο. Τα πέντε εξώφυλλα του VAMPIRELLA που έκανα για λογαριασμό της Harris Comics ακόμη με κάνουν να τα αναπολώ με ευχαρίστηση, ενώ το εξώφυλλο του CD BLACK ARIA ANGEL/ DEMON του Glenn Danzig, αλλά και τα εξώφυλλα των CD (με 24 εσωτερικά σχέδια) για τα tribute albums των Black Sabbath, τα NATIVITY IN BLACK I και II είναι μεταξύ των απόλυτα αγαπημένων μου.
Σε τι κατάσταση βρίσκεται το graphic novel PARADISE LOST που κάνεις μαζί με τον Steve Niles;
Προς το παρόν είμαστε σε αναμονή και περιμένουμε το σήμα εκκίνησης από την εταιρεία παραγωγής.
Τι να αναμένουμε από τη δική σας διασκευή;
Δεν μπορώ να σου πω επακριβώς. Όπως και με κάθε project, περνάει από αναθεωρήσεις προτού καταλήξουμε σε μία ολοκληρωμένη ιστορία. Δε γνωρίζω ακόμα τι διαδρομή ακολουθεί το σενάριο (υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα στο ποίημα του Milton). Ωστόσο, σου εγγυώμαι ότι θα κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ, έτσι ώστε να παρουσιάσω ένα υπέροχο graphic novel!
Μπορείς να μας πεις για την συμμετοχή σου στο MYSTERY IN SPACE, τη νέα ανθολογία της Vertigo;
Δεν ήξερα ότι συμμετέχω στο MYSTERY IN SPACE, δεν επικοινώνησε μαζί μου κάποιος εκ μέρους της DC Comics. Ίσως να το κάνουν στο μέλλον. Περίμενε! Για μισό λεπτό: Ίσως έχω ένα οκτασέλιδο σενάριο στην επιφάνεια εργασίας μου (δεν νομίζω ότι ανέφερε κανείς σε πιο βιβλίο θα πάει, αλλά σίγουρα θα ταίριαζε σ’ ένα βιβλίο με τίτλο MYSTERY IN SPACE!).
Έχεις προγραμματίσει άλλα σχέδια για το άμεσο μέλλον;
Έχω κάνει κάποια σχέδια που θα χρωματιστούν με νερομπογιές από τον Tom Yeates για δύο βιβλία μίας σειράς Μύθων και Θρύλων για νέους, με συγγραφέα τον Anthony Horowitz. Έχω κάνει γύρω στα 80 σχέδια.
Έχω σχεδιάσει το εξώφυλλο για το CD ενός ροκ συγκροτήματος, των Venrez, οι οποίοι τώρα γυρνάνε ένα βίντεοκλιπ για το τραγούδι τους KARMA.
Μόλις τελείωσα το έκτο (και τελικό) ζωγραφισμένο εξώφυλλο για ένα mini series της IDW που ονομάζεται MEMORIAL. Νομίζω ότι τα δύο πρώτα τεύχη είναι ήδη στα ράφια των βιβλιοπωλείων.
Η IDW θα εκδώσει μία σειρά 48σέλιδων sketchbooks, όπου μπορεί κανείς να βρει μη ολοκληρωμένα σχέδια και προσχέδια που έχω κάνει από τις φανζινάδικες απαρχές μου, έως τις τωρινές μου δουλειές.
Φτιάχνω, επίσης, μία εικονογραφημένη έκδοση του βιβλίου PRINCESS OF MARS του Edgar Rice Burroughs για λογαριασμό της IDW. Δεν έχει σχέση με την ταινία που θα προβληθεί σύντομα, πρόκειται απλά και μόνο για τα σχέδιά μου για την κλασική και πάντα επίκαιρη ιστορία του ERB (και είναι κάτι που πάντα ονειρευόμουνα να κάνω από τότε που πρωτοδιάβασα το βιβλίο στην δεκαετία του ’60).
Ίσως το συναρπαστικότερο όλων είναι ότι έχω στα σκαριά γύρω στα πέντε έργα που αποτελούν παραγγελίες από ιδιώτες, σχέδια που κάποιοι μου ζήτησαν να κάνω. Η θεματολογία τους κυμαίνεται από τον Shadow έως τα BOOKS OF MAGIC και το ΟΝΕΙΡΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΝΥΧΤΑΣ του Σαίξπηρ.
[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]
[/tab]
[tab]
For those of us who occupy ourselves with “mundane” jobs and don’t have a whole lot of dealing with art, terms like “comparative advantage” usually describe something that has to do with technology, pricings, or some other practical and “mundane” uses. However, were we to use this term with reference to art, then in many cases, we would find that it is used to describe a certain individual and his ability to adjust this talent to different circumstances.
In that sense, one of the artists who certainly possess this “comparative advantage” is this week’s guest, Michael Wm. Kaluta. Kaluta works in the general field of comics and illustrations for more than four decades now, and he has been assigned hundreds of works, so many that he has to constantly keep reminding us of them (or, in the case of Vertigo’s new anthology, we have to keep reminding them to him!).
The fact that he has been assigned so many projects in and out of the comics industry has neither to do with luck, nor with him being well-connected: It has to do with his talent. He has placed his signature to hundreds of covers, from BOOKS OF MAGIC and various superhero titles (ACTION COMICS, BATMAN, THOR, ROCKETEER and more) to music albums, such as the Danzing and Black Sabbath tribute albums, among others.
The same talent has made him famous to comic fans around the world, thanks to his superb drawings in whichever series he has worked. Certainly, some that really stand out among these series is his run in THE SHADOW (scripted by Dennis O’ Neil), in one of the popular hero’s first “visits” to comics, and also the series he co-created with Elaine Lee, STARSTRUCK. In fact, this last one holds several infrequent continuations up to our day, in the form of various collections and miniseries. Moreover, Kaluta has co-created popular characters such as Eve (who many of us know from the pages of SANDMAN) and Madame Xanadu.
Surely, all of the above are mere drops in the ocean of the talented artist’s career, just like the projects added to this ocean of talent and impressive illustrations. Kaluta is currently working with Steve Niles in transposing John Milton’s PARADISE LOST into graphic novel format for Legendary. In addition, he’ll be participating in Vertigo’s new anthology called MYSTERY IN SPACE.
Still, it would be best to let this week’s guest, Michael Wm. Kaluta, tell us himself about his old, contemporary and future projects in the following interview:
Is there a difference between your approaching a comic book and another kind of illustration (like a music album cover or a game)?
Yes, definitely. In a comic book cover, one tries, generally, for impact. This isn’t always like a punch in the nose, sometimes the cover can startle the jaded comic book buyer by being a photograph, or a collage, a single color with maybe one black form to set it off, a huge eyeball reflecting another eye and glowing teeth… Because comic book covers are so large, compared to paperback book covers and especially today’s CD covers (the old 33.3rpm record album covers, 12”x12”, were the IDEAL artists’ canvas!), the comic cover can be detailed or simple, graphically laid-out in a clean, mechanical manner, or look dishevelled like a kid’s sock drawer. It’s an ideal showcase for good design and drawing, and even better for clever thinking. Because the audience for a comic book is rarely a first-time buyer, the cover artist/designer can play with the expectations of the reader, with luck, intriguing them into buying a book they may not have felt they were interested in.
Good drawing always makes me look more than twice (and also makes me PRAY the interior art is “up to” the cover art: one hopes the cover artist did the art for the entire issue).
Ideally I like to tease the reader when doing comic book covers, while doing some nice drawing/coloring. I believe it is always a good idea to somewhat reflect what’s inside the comic book. In this day of Variant Covers there’s often no chance for a second Variant Cover artist to even know which comic a cover might end up on.
How do you feel when a character that you have worked on, like The Shadow, is revived and drawn by other artists?
If it’s approached with integrity and talent, of course it’ll be terrific. It’d be saying something about myself if I didn’t like to see what others do with the same characters I’ve had some success drawing: after all, my interpretation of The Shadow, beginning in 1973, comes late to an already well-defined character. Since I had a shot at working on someone else’s character, it’d be small of me to not take a keen interest when another artist comes along and puts their spoon into the mix.
When the character that gets reborn is one I developed or designed, I’m even MORE curious. Look at the heights Amy Reeder took Madame Xanadu to: amazing work! Sergio Aragones took Eve, the hostess of the Sinister House of Something and did some thigh-slappingly funny cartoons using her for years. Later, Neil Gaiman took Eve and transformed her entirely, giving her a life in the Vertigo comics that no one could have imagined when she debuted in the 1970’s.
I guess the only time when I raise an eyebrow is when a character is entirely altered by the new take: different personality, different history, etc, and, in the case of female characters, it annoys me when an artist decides to alter her figure so they can draw another large chest.
Will you pick up the upcoming ongoing SHADOW series by Dynamite or you’re not any curious at all?
Yes, I definitely plan to look over Dynamite’s new SHADOW comics. I’ve seen some cover teasers: there’s some good work!
STARSTRUCK has been around for decades, having been through revivals, different publishers and media. How does it feel visiting its universe every now and then?
STARSTRUCK is always with me… getting the recent 13 book series and the large collection from IDW onto the stands was a real milestone in its publishing history… now, with the 350+ page book on the stands, and the new Starstruck Comics website up and running the possibility of more STARSTRUCK is closer than ever.
Should we expect any new STARSTRUCK stories in the future?
There exists approximately 200 finished but uncollected pages on my shelves: all that’s needed to get the ball rolling is to find a way to draw the other 200 pages that are to be laced in between these finished pages. Living in New York City means that even a labor of love like STARSTRUCK must have a source of money I can pay my rent with while working on the new art.
You have rarely seen you in superhero comics, except for some covers. Is there any particular reason for this?
I generally don’t have what most superhero comics editors see as a superhero style. However, over the past year or so, Marvel has had me draw a 30 page stand-alone comic that is a lynch pin in their CHAOS WAR storyline: “Chaos King” (Chaos King’s original name: Amatsu-Mikaboshi), in which we find as many as 20+ well-known Marvel characters getting whumped up on by Chaos King. Brandon Montclare’s storyline includes The Fantastic Four, Living Mummy, Frankenstein’s Monster, Werewolf By Night, Morbius, Ghost Rider, Satan, Son of Satan (Hellstorm), Hela, Satannish, Pluto, Satanna, Pandemonia, various Skrull Gods, Overmind, Champion, Hercules, Thor, Galactus and The Silver Surfer, Marduk Kurios and Cthulhu plus various gods and citizens of Zenn-La, the birthplace of Norrin Radd (The Silver Surfer), and that Imp Supreme: Impossible Man (not to mention the five little heroes I put in without asking anyone: Boom Boom, Gomi, Jubilee, Alex Wilder and Layla Miller… though, of course, not by name!). If you missed “Chaos King” when it came out, it is included in CHAOS WAR: X-MEN TPB.
Marvel has also had me work as cover artist and an interior artist in their new FEAR ITSELF storyline, tackling the Fearsome Four: I never expected to draw She Hulk, Nighthawk, Frankenstein’s Monster nor Howard The Duck in the comics… but I did. And I also got to draw the alternate Hulk, Spiderman, Wolverine and Ghost Rider.
There’s been several pages of Marvel’s Black Knight along the way, with covers featuring Spiderman, Captain America, Hercules, Wolverine, Thor, and a host of background parts for other well-known Marvel folks. Add to that covers for Zombie Killraven vs Machine Man, Wolverine Vs Fin Fang Foom and the five ZOMBIES CHRISTMAS CAROL covers… Hmmmm… I surprise myself.
You have illustrated dozens of covers in your career from fantasy books to superhero ones. Is there a series that you have most enjoyed illustrating its covers?
STARSTRUCK comes to mind, of course: I’ve done more covers than there are issues for that story (since the books have come out through 4 different American publishers: Heavy Metal, Marvel, Dark Horse and IDW), and there were covers on the Spanish magazines that ran the strip in the 1980’s.
Both BOOKS OF MAGIC and LUCIFER were great fun and sometimes challenging cover series. Doing covers for BATMAN, DETECTIVE, HOUSE OF MYSTERY, HOUSE OF SECRETS and THE SHADOW were golden times at the drawing board.
The five VAMPIRELLA covers done for Harris Comics are still bringing me enjoyment, while Glenn Danzig’s BLACK ARIA ANGEL/DEMON CD cover and the CD covers (with 24 interiors) for the Black Sabbath Tribute albums, NATIVITY IN BLACK I and II, are close to my absolute favorites.
What is the status of the PARADISE LOST graphic novel you’re doing with Steve Niles?
We are on hold just now, awaiting the go-ahead from the production company.
What should we expect from your adaptation?
I can’t say, exactly: as with every project, there are script revisions before there’s a finished story. I’m not yet aware of what tack is being taken with the story (there’s so much to Milton’s poem). Rest assured: I’ll be doing my best to present an awesome graphic novel!
Can you tell us about your participation in Vertigo’s new anthology, MYSTERY IN SPACE?
I don’t know that I have any participation in MYSTERY IN SPACE … no one from DC Comics has contacted me… perhaps they will in the future. Wait! Just a minute: I may have an 8-page script right here on my desktop (I don’t think anyone mentioned what book it was going into, but it’d certainly fit into MYSTERY IN SPACE!!!)
Do you have any other projects planned for the immediate future?
I have been doing pencil drawings for Tom Yeates to do tonal watercolors over for two books in a series of Myths and Legends for younger folks, written by Anthony Horowitz… I’ve done about 80 drawings.
I’ve designed a CD Cover for a rock band: Venrez, and we are currently putting together a video for their song KARMA.
I’ve just finished the 6th (and final) painted cover for a mini-series from IDW titled MEMORIAL. I believe the first two issues are out on the stands.
IDW will be releasing a series of 48-page sketchbooks in which my unfinished idea drawings and thumbnails from my fanzine beginnings to the new projects of today will be presented.
I am also doing an illustrated version of Edgar Rice Burroughs’ PRINCESS OF MARS for IDW. It isn’t allied with the film due out soon, simply my drawings for ERB’s timeless story (something I’ve dreamed of doing ever since I first read the book in 1960)
Perhaps most exciting: I’ve about 5 private commissions in the works: art that people have asked me to do… the subjects range from The Shadow through BOOKS OF MAGIC to Shakespeare’s A MIDSUMMER NIGHT’S DREAM.
[Translated by Alexandros Tsantilas]
[/tab]
[/tabcontent]
[/tabs]