INTERVIEW CORNER #88: Milo Manara
Το όμορφο πάντα βρίσκεται ψηλά στην εκτίμηση των ανθρώπων και εκτιμάται πάντα ανάλογα. Μπορεί κάποιοι να υποστηρίζουν ότι η ομορφιά (αληθινή και κατασκευασμένη) είναι υποκειμενική, αλλά για κάθε έναν από αυτούς τους “κάποιους”, υπάρχουν πολλαπλάσιοι που δέχονται ότι η ομορφιά δε μπορεί παρά να αποτελεί μια κοινή παραδοχή.
Και, οπωσδήποτε, πολλούς από αυτούς θα μπορούσατε να τους συναντήσετε στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, κατά τη διάρκεια του Comicdom Con Athens 2012 και του signing του καλεσμένου αυτής της εβδομάδας, Milo Manara. Και αυτοί θα σας έλεγαν ότι περίμεναν υπομονετικά στην ουρά, ώστε να γνωρίσουν τον άνθρωπο που σχεδιάζει, όχι υποκειμενικά, αλλά αντικειμενικά, τις ομορφότερες, ίσως, γυναίκες στα comics. Και εσείς, με τη σειρά σας, θα συνειδητοποιούσατε ότι οι δεκάδες άνθρωποι που βλέπετε μπροστά σας, δεν είναι οι πρώτοι ούτε οι τελευταίοι που μπαίνουν σε μια τέτοια χρονοβόρα διαδικασία. Γιατί ο Manara φρόντισε να τους εθίσει στην ομορφιά, που έρχεται ως αποτέλεσμα του ταλέντου του.
Και το κάνει εδώ και περίπου τέσσερις δεκαετίες! Ο Manara έκανε το πρώτο του ερωτικό comic κάπου στο 1970 και άλλαξε για πάντα τον τρόπο που (τουλάχιστον εμείς οι Ευρωπαίοι) βλέπουμε το γυμνό στα comics. Η μεγάλη καταξίωση, όμως, δεν ήρθε παρά μέχρι τη δεκαετία του 1980, όταν κυκλοφόρησαν τα πασίγνωστα πλέον, εντός και εκτός της κοινότητας των comics, IL GIOCO (ΤΟ ΚΟΥΜΠΙ ΤΗΣ) και ΙL PROFUMO DELL’ INVISIBILE (ΤΟ ΑΡΩΜΑ ΤΟΥ ΑΟΡΑΤΟΥ). Σε αυτά τα δύο χαρακτηριστικά του έργα, οι αναγνώστες ήρθαν αντιμέτωποι με κάποια από τα πλέον παράδοξα ερωτικά σενάρια, τα οποία περιλάμβαναν από ηλεκτρονικά χειριστήρια, ικανά να προκαλέσουν οργασμούς, μέχρι αόρατους ανθρώπους!
Χάρη σε αυτά του τα έργα, ο Manara απέκτησε ένα φανατικό κοινό, εντός και εκτός Ευρώπης. Στις ΗΠΑ, μάλιστα, μετά τη δημοσίευση ιστοριών του στο περιοδικό HEAVY METAL, o Ιταλός καλλιτέχνης είδε πολλές πόρτες να ανοίγουν για αυτόν και γνωστούς συγγραφείς να θέλουν να συνεργαστούν μαζί του. Στο μέτωπο των συνεργασιών, ξεχωρίζουν αυτές με τον Neil Gaiman (για το THE SANDMAN: ENDLESS NIGHTS) και τον Chris Claremont (για το X-WOMEN, το οποίο κυκλοφόρησε και στα ελληνικά από τη Jemma Press). Βέβαια, τα παραπάνω ονόματα μπορεί να κάνουν κάποιους από εμάς να ανοίγουμε το στόμα με δέος, αλλά αμφιβάλλω αν είχαν το ίδιο αντίκρισμα στον Manara, ο οποίος έχει συνηθίσει να συναναστρέφεται, κατά τη διάρκεια της καριέρας του, με θρύλους, όπως οι Hugo Pratt και Federico Fellini.
Και μην ξεχνάμε τη στενή συνεργασία που είχε ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, Milo Manara, κατά τη διάρκεια του φετινού Comicdom Con Athens, με τον δικό μας Γαβριήλ Τομπαλίδη, ο οποίος πραγματοποίησε και την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνέντευξη που ακολουθεί:
Πότε συνειδητοποιήσατε ότι μπορείτε να σχεδιάζετε τόσο όμορφες και αισθησιακές γυναίκες;
Από νεαρός δούλεψα πάνω στη γυναικεία φόρμα με ζωντανά μοντέλα που πόζαραν για το μάθημα της ζωγραφικής στο Καλλιτεχνικό Λύκειο. Πάντα με ενδιέφερε η γυναικεία φιγούρα και ο ερωτισμός που αποπνέει. Βέβαια, με τα χρόνια, συνέχισα να βελτιώνομαι. Βλέποντας τις πρώτες δουλειές μου, καταλαβαίνεις ότι υπάρχει μια πρόοδος στο σχέδιο. Το πρωταρχικό μου μέλημα, πάντως, ήταν να καταφέρω να αφηγούμαι με τέτοιο τρόπο, ώστε να προσελκύω τον αναγνώστη.
Ποιό είναι το μυστικό για να δημιουργείτε τόσο δημοφιλή ερωτικά comics και ποιό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι στην όλη διαδικασία;
Δε θα έλεγα ότι αντιμετωπίζω κάποια δυσκολία όταν δημιουργώ μια ιστορία. Τώρα, όσον αφορά στο πρώτο σκέλος της ερώτησης, θα έλεγα πως είναι να δημιουργήσεις κάτι διασκεδαστικό που να απευθύνεται και στα δύο φύλα. Ας πάρουμε, για παράδειγμα, το IL GIOCO (ΤΟ ΚΟΥΜΠΙ ΤΗΣ). Εκεί, βλέπεις την αντρική φαντασίωση του να ελέγχεις την σεξουαλική ορμή μιας γυναίκας, αλλά παράλληλα και τη γυναικεία φαντασίωση να μπορείς να κάνεις οτιδήποτε χωρίς να περιορίζεσαι από ηθικούς φραγμούς.
Από που αντλείτε έμπνευση για τις ιστορίες σας και ποιοι καλλιτέχνες σας έχουν επηρεάσει;
Η έμπνευση μπορεί να έρχεται από παντού. Από προσωπικές εμπειρίες, ή από κάτι που άκουσα. Τώρα, οι βασικές επιρροές μου θα έλεγα ότι είναι ο μεγάλος εικονογράφος C.S. Forester, ο Guido Crepax και σίγουρα οι Hugo Pratt και Moebius. Ειδικότερα οι δύο τελευταίοι, θα έλεγα ότι είναι οι μεγαλύτερες επιρροές μου.
Έχω την εντύπωση ότι είστε περισσότερο δημοφιλής σε χώρες όπως η Γαλλία, παρά στην ίδια την χώρα σας. Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό;
Δεν νομίζω ότι έχει να κάνει προσωπικά με μένα, αλλά περισσότερο με το πώς κάθε χώρα αντιλαμβάνεται τα comics ως είδος. Στη Γαλλία και στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, θεωρούνται μια σημαντική μορφή Τέχνης, οπότε είναι λογικό να έχω και εγώ μεγαλύτερη αποδοχή σε αυτές τις χώρες.
Πώς νιώσατε δουλεύοντας για πρώτη φορά σε ένα αμερικάνικο mainstream project, όπως το X-WOMEN; Να περιμένουμε κάποια συνέχεια;
Η αλήθεια είναι πως ο Chris Claremont προσάρμοσε την ιστορία πάνω στο δικό μου στιλ αφήγησης, έτσι δε θα έλεγα ότι πρόκειται για ένα “καθαρό” superhero comic. Πέρα από κάποια εξώφυλλα που μού έχουν ζητηθεί από την Marvel, δε νομίζω ότι θα ξανακάνω κάτι ανάλογο. Βέβαια, στο χώρο μας, υπάρχει και η φράση “δεν είσαι πραγματικός comic artist, αν δεν έχεις σχεδιάσει έστω μια φορά στη ζωή σου superhero comics”…
Διαβάζατε X-MEN, ή έπρεπε να κάνετε κάποια έρευνα πριν αρχίσετε να σχεδιάζετε την ιστορία;
Γνώριζα το comic και δε χρειάστηκε να κάνω κάποια ιδιαίτερη έρευνα.
Υπήρχαν κάποιοι περιορισμοί από τον εκδότη για το τι επιτρέπεται να σχεδιάσετε στο X-WΟΜΕΝ;
Όχι, γιατί πάντα πριν ξεκινήσω μια δουλειά έχω συζητήσει με τον εκδότη για το τι πρόκειται να κάνω. Θα έλεγα ότι ποτέ στην καριέρα μου δεν έχω αντιμετωπίσει κάποιο παρόμοιο πρόβλημα με τους εκδότες.
Έχετε κάποια άλλα σχέδια για το κοντινό μέλλον;
Δουλεύω πάνω σε μια ιστορία με ήρωα τον Caravaggio, που, αν όλα πάνε καλά, θα κυκλοφορήσει το 2013.