SNAPSHOT REVIEWS 13-12-12
Δε συνηθίζονται πρόλογοι, ούτε και τόσο άνισα σε μέγεθος κείμενα, στα Snapshot Reviews. Μπορείτε να το χρεώσετε, αν θέλετε, στη ματαιοδοξία του υπογράφοντος, που ήθελε να ασχοληθεί με πολλές κυκλοφορίες τις οποίες θεωρεί σημαντικές, χωρίς όμως να έχει εξίσου πολλά πράγματα να πει για την κάθε περίπτωση…
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ COMICS
Writer: Soloup
Εκδόσεις Τόπος
Πάντα πίστευα πως οποιοσδήποτε τολμά να προσπαθήσει να καλύψει κάτι τόσο “μεγάλο” όσο λ.χ. τα ελληνικά comics, είναι καταδικασμένος σε αποτυχία. Και ο λόγος είναι ότι είναι αδύνατο να μην υπάρχουν παραλείψεις και σημεία που τονίζονται περισσότερο, ή λιγότερο, από όσο τους πρέπει. Από την άλλη, βέβαια, πιστεύω ακόμη περισσότερο πως “αυτές” οι αποτυχίες είναι όχι μόνο απαραίτητες, όσο και άξιες θαυμασμού. Μόνο με μια πληθώρα “ατελών” ερμηνειών μπορεί να γίνει πραγματικότητα μια (κατά το δυνατόν) σφαιρική αποτύπωση ενός οποιοδήποτε κόσμου. Δεδομένων, λοιπόν, των παραπάνω, νομίζω πως ο Soloup τα καταφέρνει πάρα πολύ καλά.
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ COMICS είναι (τουλάχιστον όπως εγώ το είδα, ως αναγνώστης, σε μια πρώτη γρήγορη ανάγνωση… και σίγουρα θα ακολουθήσει και δεύτερη, πιο διεξοδική) μια αναδρομή στον κόσμο των ελληνικών comics, όπως αυτά φάινονται μέσα από το ιστορικό τους πλαίσιο, αλλά και η αποτύπωση τάσεων και ρευμάτων και οι ανάγκες και συνθήκες που οδήγησαν σε αυτά. Υπό αυτό το σκεπτικό, παρουσιάζεται και εξετάζεται ένας ενδεικτικός (αλλά σημαντικός) αριθμός τίτλων.
Το βιβλίο χωρίζεται σε τρία μέρη. Το πρώτο και το πλέον θεωρητικό, παρουσιάζει έννοιες απαραίτητες για τη συνέχεια του βιβλίου. Το δεύτερο μέρος είναι και το πιο “ζουμερό” και έχει να κάνει με την παρουσίαση ελληνικών comics άλμπουμ, αλλά και περιοδικών που φιλοξενούν comics. Επίσης, υπάρχει ένας κατάλογος με εκδόσεις ελληνικών άλμπουμ από το 1970 έως το 2010 (μόνο επίσημες εκδόσεις – όχι φάνζινς), με κάποιες παρατηρήσεις. Στο τρίτο και τελευταίο μέρος, υπάρχει μια παρουσίαση των ευρύτερα “εμπλεκομένων” στην ελληνική σκηνή comics και επιχειρείται να εξαχθούν κάποια συμπεράσματα.
Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον η δουλειά του Soloup. Ο δημιουργός προσπαθεί να κρατά μια αντικειμενικότητα, χωρίς, όμως, να αρνείται πως αποτελεί κομμάτι της σκηνής που εξετάζει. Γίνεται μια μεθοδική και αρκετά ακαδημαϊκή προσέγγιση, χωρίς να γίνεται δύσπεπτο το τελικό αποτέλεσμα, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει τόσο ως βιβλίο αναφοράς, όσο και ως εφαλτήριο για επίδοξους συνεχιστές. ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ COMICS είναι μια ιδιαίτερα ψύχραιμη και μεθοδική μελέτη του κόσμου των ελληνικών comics, που, βεβαίως, κουβαλά το αποτύπωμα του συγγραφέα της. Σίγουρα, κάποιοες από τις προσωπικές μου εμπειρίες και απόψεις μπορεί και να διαφέρουν από αυτές που παρουσιάζονται, αλλά αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο νιώθω κερδισμένος διαβάζοντας αυτή την αξιόλογη έκδοση.
JUDGE DREDD #1
Writer: Duane Swierczynski
Artists: Nelson Daniel, Paul Gulacy
IDW
Για μια ακόμα φορά, ο Judge Dredd περνά τον Ατλαντικό και δοκιμάζει την τύχη του στις ΗΠΑ, έτοιμος για νέες περιπέτειες. Δικαστής, ένορκος και εκτελεστής είναι έτοιμος να επιβάλει το νόμο στη ζούγκλα της κολοσσιαίας Megacity 1. Τον συναντάμε στην ίδια περίπου χρονική περίοδο που τον είχαμε συναντήσει και πριν από σχεδόν 35 χρόνια, στο ξεκίνημα του 2000AD, να αντιμετωπίζει, με τη συνηθισμένη έλλειψη χιούμορ και τακτ, κάθε είδους έγκλημα στην πόλη του. Το σκηνικό γνωστό, οπότε περνάμε στην εκτέλεση…
Έχει ενδιαφέρον η χρονική περίοδος που επέλεξαν να παρουσιάσουν. Η αρχική μου υποψία ότι η νέα σειρά θα ασχοληθεί με το ξεκίνημα της καριέρας του Dredd, διαψεύστηκε (για αυτή την περίοδο θα υπάρξει ένα limited series, γραμμένο από το alter ego του Tharg, τον Matt Smith, και με variant cover από τον Dave Sim!!!). Αντίθετα, μιλάμε για μια περίοδο της ζωής του Dredd που έχει ήδη καλύψει το 2000AD, με ένα γνωστό γεγονός στο continuity του χαρακτήρα να φαίνεται ήδη στον ορίζοντα (σαν να συμπεριφέρονται περίεργα αυτά τα ρομπότ). O Swierczynski (BIRDS OF PREY, BLOODSHOT) δείχνει να γράφει έναν αξιοπρεπή Dredd, αλλά οι ενστάσεις μου βρίσκονται (κυρίως) στο πόσο αργή είναι η εξέλιξη της κύριας ιστορίας (16 σελίδες Dredd είναι πάρα πολλές, κύριοι), ενώ έχω ενστάσεις και για την backup ιστορία, όπου σίγουρα περίμενα περισσότερα (ο Dredd προσφέρεται για short stories).
Το artwork (αν και ομολογώ πως δεν κατάφερα να συνηθίσω να βλέπω τον Dredd σε μικρές σελίδες του αμερικάνικου format) είναι αρκετά καλό, καρτουνίστικο (αν και κάποιες φορές θυμίζει κάπως grafitti) και η βασική μου απορία είναι το γιατί εδώ, όπως και στην παλιά σειρά της DC, η μάσκα κρύβει τη μύτη του Dredd. Για το artwork του Gulacy, στο backup story, ομολογώ πως είχα μεγαλύτερες προσδοκίες και πως δεν μπορώ να καταλάβω γιατί ο Dredd φοράει κάτι που μοιάζει με τη στολή της ταινίας του ’95.
Συνολικά, το πρώτο τεύχος του JUDGE DREDD επιφέρει μια συγκρατημένη αισιοδοξία (ή και συγκρατημένη απαισιοδοξία). Ο Dredd, αντίθετα με το ότι φαίνεται με την πρώτη ματιά, δεν είναι εύκολος χαρακτήρας για να τον γράψεις. O Swierczynski κάνει καλή δουλειά, πέφτοντας σε μικρά ατοπήματα, που δικαιολογούνται, στην πρώτη του επαφή με το χαρακτήρα, Το αν στο μέλλον θα τα διορθώσει, ή θα πέσει σε μεγαλύτερα, μένει να το δούμε…
THE ADVENTURES OF AUGUSTA WIND #1
Writer: J.M. DeMatteis
Artist: Vassilis Gogtzilas
IDW
Όσο και αν με ενδιαφέρει να βλέπω τις δουλειές Ελλήνων δημιουργών στο εξωτερικό, ο λόγος για τον οποίο απέκτησα το συγκεκριμένο τεύχος είναι η παρουσία του τεράστιου J.M. DeMatteis. Εϊναι ένας από τους πιο υποτιμημένους συγγραφείς και ευθύνεται, κατά μέρος, για την ανανέωση των αμερικάνικων comics στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ενώ εύκολα διακρίνει κανείς τις, μέχρι σήμερα, επιρροές του στη βιομηχανία…
Εδώ έχουμε μια ιστορία για ένα ιδιαίτερο κορίτσι σε έναν παράξενο κόσμο, που δανείζεται ιδέες από τη Mary Poppins και την Αλίκη, μέχρι τους ήρωες και τις ηρωίδες του Dahl. Το σχέδιο του Γκοκτζιλά είναι ελαφρώς λιγότερο cartoony και περισσότερο τρομακτικό από αυτό που θα περίμενε κανείς για τη συγκεκριμένη ιστορία, αλλά αυτό λειτουργεί και με θετικό τρόπο.
Δε μπορώ να πω πως είναι από τις καλύτερες στιγμές του DeMatteis, αλλά ακόμη και έτσι αξίζει να του ρίξει κανείς μια ματιά, ενώ σίγουρα υπάρχει και η ελπίδα για κάτι ακόμα καλύτερο.
PROPHET #30
Writers: Brandon Graham, Giannis Milonogiannis, Simon Ray
Artists: Giannis Milonogiannis, Brandon Graham
Image
Με τη χρονιά σιγά-σιγά να τελειώνει, έρχεται η ώρα που “κάνουμε ταμείο”, αναζητώντας κερδισμένους και χαμένους. Αυτός εδώ ο τίτλος σίγουρα ανήκει στους “κερδισμένους”, μια που έχει δημιουργήσει μεγάλη αίσθηση, σίγουρα τη μεγαλύτερη από τους πρόσφατα αναγεννημένους τίτλους της Image, και εμφανίζεται σε κάποιες από τις πρώτες best of λίστες. Αυτή η επιτυχία οφείλεται, κατά ενα μεγάλο μέρος, στον Brandon Graham, που φαίνεται να έχει συμπάθειες, τόσο σε πιο mainstream, όσο και σε πιο art-comics χώρους (αν δε με γελάει η μνήμη μου, αναμένεται να εκδώσει κάτι ακόμη και από την Picturebox). Επίσης, οφείλεται τόσο στο Μυλωνογιάννη, που δείχνει να εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία που του δώθηκε, όσο και στο απόκοσμο, σχεδόν εξωγήινο ύφος της σειράς.
Η δράση, στο συγκεκριμένο τεύχος, έχει να κάνει με την αναζήτηση προμηθειών από την ομάδα του Prophet, σε μια πόλη που είναι κτισμένη στο κορμί ενός γίγαντα… μάλλον. Και λέω “μάλλον”, γιατί αυτό το κατάλαβα διαβάζοντας το description στο site της Image, αφού διαβάζοντας το ίδιο το comic δε μπορώ να πω πως πήρα χαμπάρι τι γίνεται. Μου θυμίζει κάπως comic του Moebius, ή του Kaza, ή απόσπασμα από Manga του Shirow, στη μητρική τους γλώσσα. Με άλλα λόγια, το απολαμβάνω αρκετά, αν και δεν καταλαβαίνω λέξη…