TOP 100 CHARACTERS: 70-61

70. KRAZY KAT
Δημιουργός: George Herriman
Πρώτη Εμφάνιση: KRAZY KAT comic strip (13 Οκτωβρίου 1913)

Ο/Η Krazy Kat είναι μία γάτα/-ος που τρέφει ένα αγαπησιάρικο πάθος για ένα στριμμένο ποντίκι(!), ονόματι Ignatz Mouse, που αρέσκεται να δείχνει τη δυσαρέσκειά του για το απρόσμενο αυτό πάθος, εξφενδονίζοντας ένα τούβλο εναντίον του Κrazy. Πολλές φορές αποτυγχάνει. Το τούβλο να βρει το στόχο του, εννοώ. Άλλες φορές, πάλι, όχι. Προσωπικά, θα αναρωτιέμαι πάντα αν το τούβλο αποτελεί ένα είδους αντίποινου, μια δικαιολογημένη αντίδραση απέναντι σε ένα ανάρμοστο, “αφύσικο” πάθος. Ή αν πρόκειται για μία ακατανίκητη έξη του Ignatz, που υφίσταται, τελικά, ανεξάρτητα (και μήπως προηγείται χρονικά) από την αγάπης του Κrazy Κat; “Chicken and egg” and all that. Δεν έχω απάντηση, μα και μήτε θέλω να ‘χω. Νομίζω.

Πέρα, όμως, από την όποια γοητεία του διφορούμενου και της αμφισημίας της υπόθεσης, η μεγαλοφυής δημιουργία του George Herriman είναι ένα παλίμψηστο σουρρεαλισμού, λιτού εικονογραφικού δυναμισμού και αξιολάτρευτης φιλοσοφημένης “ανοησίας”. Και θα ήταν σημαντική παράλειψη αν δεν γινόταν λόγος και για την άκρως ιδιοσυγκρατική “ανορθόγραφη” αργκό (ένα είδος “φωνητικής”, αν θέλετε, γλώσσας) του Krazy Kat, ένα πραγματικό κερασάκι στην τούρτα για τους τυχόν λάτρεις της γλωσσολογίας και όχι μόνο. Τι περιμένετε, λοιπόν; Σπεύστε να ανακαλύψετε αυτό το θησαυρό της 9ης Τέχνης. Προσοχή μόνο στο τούβλο!

(Κωνσταντίνος Ιμπλικιάν)

69. TWO-FACE
Δημιουργοί: Bill Finger, Bob Kane
Πρώτη Εμφάνιση: DETECTIVE COMICS #66 (Αύγουστος 1942)

Συχνά λέγεται ότι ένας ήρωας είναι τόσο ενδιαφέρων, όσο οι αντίπαλοί ή ανταγωνιστές του. Οι ιστορίες του Batman δε θα ήταν τόσο καλές, αν δεν είχε το κατάλληλο Rogues Gallery, και στην προκειμένη περίπτωση, τον Harvey Dent/Two-Face. To origin του Harvey είναι πραγματικά τραγικό: Ο ανερχόμενος εισαγγελέας του Gotham παραμορφώνεται φρικτά, κατά τη διάρκεια της δίκης ενός αφεντικού της Μαφίας, αλλά μόνο στο μισό πρόσωπο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να αναπτύξει μια ψυχωτική προσωπικότητα, όπου σχεδόν κάθε απόφαση που παίρνει, θα πρέπει να βασίζεται αποκλειστικά στο στρίψιμο ενός νομίσματος.

Ο Two-Face καταδεικνύει τον αστάθμητο παράγοντα. Η ζωή ενός ανθρώπου μπορεί να αλλάξει, από ένα τυχαίο γεγονός. Στο πρόσωπό του, αποτυπώνεται (κυριολεκτικά) η θεωρία ότι όλα τα πράγματα έχουν δυο όψεις. Σε αντίθεση με τον Joker, που ενδιαφέρεται μόνο για την παράνομη και πάντα επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία και ασφάλεια, διασκέδασή του, o Harvey είναι ικανός για καλές πράξεις, αν το νόμισμα το επιβάλει.

Η ψύχωσή του με την τυχαιότητα και τη δυικότητα των πραγμάτων, καθιστούν τον Two-Face έναν από τους πιο επικίνδυνους αντιπάλους του Batman και ταυτόχρονα από τους πιο ενδιαφέροντες villains των υπερηρωικών comics.

(Νίκος Λάμπρης)

68. STARMAN (JACK KNIGHT)
Δημιουργοί: Dan Jurgens, James Robinson, Tony Harris
Πρώτη Εμφάνιση: ZERO HOUR #1 (Σεπτέμβριος 1994)

Η προστασία της Opal City ήταν, από την δεκαετία του ’40, καθαρά οικογενειακή υπόθεση, με τον Ted Knight να είναι ο πρώτος Starman, και τον μεγαλύτερο γιο του, David, να τον διαδέχεται. Όταν, όμως, ο David δολοφονείται, ο κλήρος για τη συνέχιση της κληρονομιάς, πέφτει στο νεότερο και πιο ρέμπελο μέλος της οικογένειας, τον Jack. Ένα νεαρό συλλέκτη κάθε λογής παλαιών αντικειμένων, που δεν ήθελε να έχει καμιά σχέση με αυτό το κομμάτι ιστορίας της οικογένειας του.

Ίσως ο ιδανικός everyman, ο άνθρωπος που αναγκάζεται να κολυμπήσει, αφού πρώτα έχει βραχεί για τα καλά. Το πάθος του βρίσκεται αλλού, όμως οι συνθήκες των οδήγησαν να ακολουθήσει ένα διαφορετικό μονοπάτι. Κάνει το καθήκον του περισσότερο από υποχρέωση, σεβόμενος την κληρονομιά του, στην πραγματικότητα, όμως, θα προτιμούσε να ανοίξει ένα μαγαζί με αντίκες – όπως και έκανε. Όλα αυτά δε σημαίνουν ότι δεν διαπρέπει ως superhero, ειδικά όταν το απαιτεί η περίσταση, αλλά η αλήθεια είναι πως δεν το έχει στο αίμα του.

Αυτό που κάνει τον Jack Knight τόσο πετυχημένο χαρακτήρα, είναι η ευκολία με την οποία μπορεί να ταυτιστεί ο αναγνώστης μαζί του. Σίγουρα, οι περισσότεροι – αν όχι όλοι – έχουμε βιώσει αντίστοιχες καταστάσεις, όπου οι επιθυμίες έρχονται σε αντίθεση με τις υποχρεώσεις, που δεν μπορούμε να αποφύγουμε, ειδικά αν θέλουμε να χαρακτηρίζομαστε ενήλικες.

(Γιώργος Χατζηκωστής)

67. LUCIFER MORNINGSTAR
Δημιουργοί: Neil Gaiman, Sam Kieth, Mike Dringenberg
Πρώτη εμφάνιση: SANDMAN #4 (1989)

Είναι σίγουρα ένας από τους πιο σαγηνευτικούς χαρακτήρες που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο χώρο της 9ης Τέχνης. Ναρκισσιστικά όμορφος, χειραγωγικά γοητευτικός, πεισματικά φιλόδοξος και εκπληκτικά ευφυής. Ο έκπτωτος άγγελος του παραδείσου και κλειδοκράτορας των πυλών της κόλασης, που ανταποκρίνεται στα χαρακτηριστικά του κακού, βάσει της χριστιανικής ηθικής, εκμεταλλεύεται ανθρώπους, αγγέλους και δαίμονες, προκειμένου να τους στρατολογήσει, έστω και για λίγο, με το μέρος του, για να επιτύχει τον εκάστοτε σκοπό του, με αποτελεσματικές μάλιστα, τις περισσότερες φορές, μεθόδους. Όπλα του, η εξυπνάδα, η πειθώ και η ικανότητα κατανόησης του τρόπου σκέψης των αντιπάλων του.

Παρουσιάζεται να έχει χάσει πλέον το ενδιαφέρον του για το θρόνο του κάτω κόσμου. Έτσι, παραιτείται των ευθυνών του, αποφασίζοντας να ζήσει ανάμεσα στους ανθρώπους, διευθύνοντας ένα πιάνο-μπαρ και κάνοντας σχέδια για την αναδημιουργία του κόσμου.

(Άρτεμις Στίγκα)

66. HUEY, DEWEY, LOUIE
Δημιουργοί: Ted Osbourne, Al Taliafero
Πρώτη Εμφάνιση: DONALD DUCK comic strip (17 Οκτωβρίου 1937)

Φαντάζομαι είναι πλέον γνωστό, το πώς τα τρία ανηψάκια του Donald κατέληξαν να μένουν μαζί του. Η προσωρινή παραμονή τους στο σπίτι του πιο οξύθυμου παπιού που υπήρξε ποτέ, μέχρι να αναρρώσει ο πατέρας τους από τα δυναμιτάκια που τα τρία διαολάκια έβαλαν στην καρέκλα του, έγινε μόνιμη. Αυτό που μου κάνει τρομερή εντύπωση, είναι πώς δεν υπήρξε σωρία μηνύσεων στην Disney, για σατανικά comics που προάγουν την εγκατάλειψη ανηλίκων, γιατί, στην ουσία, αυτό που έκανε η μητέρα τους Della/Dumbella/Thelma, ήταν ακριβώς αυτό.

Για περισσότερα από δέκα χρόνια, τα τρία ανηψάκια ήταν η μετενσάρκωση του Σατανά και μοναδικό σκοπό είχαν να δημιουργούν μπελάδες στον θείο τους. Η συμπεριφορά τους άρχισε να αλλάζει μετά το 1951, όταν γράφτηκαν στην Λέσχη των Μικρών Εξερευνητών (Junior Woodchucks) και άρχιζαν να παίζουν πολύ πιο περίπλοκους ρόλους στις ιστορίες του Carl Barks και να ξελασπώνουν, τόσο τον Donald, όσο και τον θείο Scrooge, από ένα σωρό μπλεξίματα.

Η εξέλιξή τους αυτή, πιστεύω πως είναι και ο λόγος που βρίσκονται σε μια τέτοια λίστα και μάλιστα σε μια σχετικά ηψηλή θέση. Χάρη στο πενάκι του Barks, ένα καθαρά κωμικό στοιχείο, μεταμορφώθηκε σε βασικό δομικό υλικό μιας καλής ιστορίας των Duck.

(Κώστας Λαμπρόπουλος)

65. DICK GRAYSON (ROBIN/NIGHTWING)
Δημιουργοί: Bob Kane, Bill Finger, Jerry Robinson
Πρώτη Εμφάνιση: DETECTIVE COMICS #38 (Απρίλιος 1940)

Από μέλος μιας οικογένειας ακροβατών, στο πλευρό του Batman (ως Robin, το παιδί θαύμα), κι από αρχηγός μιας ομάδας εφήβων υπερηρώων (Teen Titans), ως ένας ήρωας που έπρεπε να απογαλακτιστεί, ώστε να αποκτήσει τη δική του ταυτότητα, η ιστορία του Dick Grayson είναι, κατ’ ουσία, μια ιστορία ενηλικίωσης. Τί άλλο, όμως, είναι η ενηλικίωση, παρά η σύγκρουση με την προηγούμενη γενιά, η αποδόμηση-αποκαθήλωσή της και, εν τέλει, η αποκατάστασή της, σε μέτρο ρεαλιστικό;

Και πόσο ακόμη πιο δύσκολη θα πρέπει να είναι αυτή η διαδικασία, όταν γονιός είναι ο άνθρωπος που σε έσωσε μετά το θάνατο των βιολογικών γεννητόρων σου; Εκείνος που σε βοήθησε να σμιλέψεις το αξιακό σου σύστημα, ακόμη κι αν – παρότι παιδί – σε έζωσε στο άρμα των δικών του προτεραιοτήτων;

Και ύστερα, έρχεται η στιγμή που γίνεσαι αυτός από τον οποίο έτρεξες μακριά για να βρεις τον εαυτό σου. Είναι αυτή, η σύντομη ανάληψη της πατρικής ταυτότητας, όταν ο Grayson φοράει για λίγο τη στολή του Batman. Κι ας ήταν ήδη ένας ολοκληρωμένος χαρακτήρας κι ένας σπουδαίος, γενναίος ήρωας.

(Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου)

64. KABAMARU
Δημιουργός: Yu Azuki
Πρώτη εμφάνιση: BESSATSU MARGARET (Οκτώβριος 1982)

Ο Kabamaru είναι ο κεντρικός ήρωας του ομώνυμου anime, που ξεκίνησε ως manga, με μηνιαίες δημοσιεύσεις σε ιαπωνικό περιοδικό, το 1982. Το πλήρες όνομα του  είναι Kagemaru Igano, καθώς κατάγεται από την επαρχία της Iga, λόγω όμως της αέναης όρεξής του για φαγητό, απέκτησε το nickname Kabamaru, που σημαίνει στόμα ιπποποτάμου.

Οι περιπέτειες του αφελούς ninja ξεκινούν όταν, μετά το χαμό του παππού του, την κηδεμονία του αναλαμβάνει η ευκατάστατη κυρία Ran Okubo (ο παλιός έρωτας του παππού) και συνεπώς μετακομίζει στο Τόκυο. Η σειρά ξεκινάει με τον συμπαθέστατο νεαρό να αρχίζει τα μαθήματα στο νέο του Σχολείο, όπου αποκτά αρκετούς θαυμαστές, αλλά και εχθρούς που καραδοκούν. Αξέχαστες, φυσικά, έχουν μείνει κλασικές ατάκες του, όπως “διάολε” και “μακαρονάδα”, καθώς και η εν γένει ελληνική μετάφραση των διαλόγων, που δίκαια κατέστησαν αυτό το anime, cult.

Για την ιστορία μόνο, θα αναφέρω ότι σήμερα ο Kabamaru έχει δική του σελίδα στο facebook, με 21.000 likes και φιγουράρει υπό την ιδιότητα “δημόσιο πρόσωπο”.

(Χαρά Τριανταφύλλου)

63. CAPTAIN AMERICA
Δημιουργοί: Joe Simon, Jack Kirby
Πρώτη Εμφάνιση: CAPTAIN AMERICA COMICS #1 (Δεκέμβριος 1940)

O χαρακτήρας του Captain America δημιουργήθηκε ως αντίδραση στη Ναζιστική κτηνωδία, και μάλιστα περίπου ένα χρόνο πριν την επίθεση στο Pearl Harbor και την εμπλοκή των ΗΠΑ στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όμως, όταν αναφερόμαστε σε ένα χαρακτήρα με 70+ χρόνια ιστορίας, μοιραία θα πρέπει να προσπαθήσουμε να διακρίνουμε τί είναι αυτό που τον κάνει τόσο δημοφιλή. Εξάλλου, όχι λίγες φορές χρησιμοποιήθηκε ως μέσω προπαγάνδας (π.χ. τη δεκαετία του ’50 στην εποχή της Αμερικάνικης αντικομουνιστικής υστερίας, αλλά και πιο πρόσφατα, μετά την επίθεση στους δίδυμους πύργους).

Η αλήθεια είναι πως η διαφορά από τους υπόλοιπους ήρωες είναι μια. Το όνομα της “Steve Rogers”! Χαρακτήρας με τεράστια αποθέματα ψυχής, που ποτέ, μα ποτέ, δεν προδίδει τα ιδανικά του. Ιδανικά που ξεφεύγουν από τη στενή λογική του “American Dream” και προσεγγίζουν μια πανανθρώπινη διάσταση σπάνιας αρετής.

Αυτός, εξάλλου, είναι και ο λόγος που ο Steve, ουκ ολίγες φορές, τα βρόντηξε και σταμάτησε να είναι ο Captain America, εκφράζοντας έτσι την αντίθεση του στις, κατά καιρούς, θέσεις της κυβέρνησης της πατρίδας του. Κλασσικό είναι το ερώτημά του, στις ιστορίες του τη δεκαετία του ’70: “Για ποια Αμερική μιλάμε;”

(Γαβριήλ Τομπαλίδης)

62. CASSIDY
Δημιουργοί: Garth Ennis, Steve Dillon
Πρώτη εμφάνιση: PREACHER #1 (Απρίλιος 1995)

Σε αυτό το σημείο, έχω να εκφράσω μόνο την οργή και την αγανάκτησή μου, που ένας εκ των δύο αγαπημένων μου χαρακτήρων βρέθηκε τόσο χαμηλά σε αυτή την κατάταξη. Ο πιο αξιολάτρευτος Ιρλανδός μπάσταρδος βρικόλακας των comics, το τέλειο γιανγκ στο γιν του Jesse Custer, δεν αξίζει τίποτε λιγότερο από μια από τις κορυφαίες θέσεις!

Και πραγματικά, είναι ελάχιστοι οι χαρακτήρες των comics που έχεις κάθε, μα ΚΑΘΕ, δυνατό λόγο να αντιπαθείς βαθύτατα και παρ’ όλα αυτά, να μην μπορείς παρά να τους συμπαθείς, να συμπάσχεις μαζί τους και να λυπάσαι για ότι κακό τους συμβαίνει. Μετατρέπει τον αναγνώστη σε μαζοχίστρια γκόμενα ,που γυρνάει διαρκώς πίσω στο σύζυγο που την δέρνει, γιατί αυτή την φορά τον πιστεύει όταν της λέει “σ’ αγαπώ, θα αλλάξω, θα είμαι καλύτερος μαζί σου, έλα πίσω και όλα θα φτιάξουν”. Σε κάθε επιστροφή, ο σύζυγος είναι χειρότερος και ο Cassidy πιο μπάσταρδος. Και ξέρεις ότι ακόμη και αν βρεις το κουράγιο να φύγεις μακριά του, στο τέλος σε αυτόν θα ξαναγυρίσεις.

(Μυρτώ Τσελέντη)

61. ASTRO BOY
Δημιουργός: Osamu Tezuka
Πρώτη Εμφάνιση: SHONEN (Απρίλιος 1951)

Το πιο διάσημο δημιούργημα του “Θεού των Manga”, Osamu Tezuka, είναι αναμφίβολα και ένας απο τους πιο γνωστούς manga χαρακτήρες παγκοσμίως. Το animation της δεκαετίας του ’60 και, κυρίως, αυτό της δεκαετίας του ’80, συνέβαλαν καθοριστικά στην εξάπλωση της φήμης του Astro Boy, ειδικά το τελευταίο στη χώρα μας.

Ο Tetsuwan Atomu (κυριολεκτικά Iron Man Atom), ή σκέτο Atom όπως, πιο σωστά, είναι το όνομα του χαρακτήρα, είναι το ρομπότ με τη δύναμη 100.000 ίππων, δημιούργημα του Dr Tenma, ως ο άτρωτος αντικατάστατης του 9χρονου γιού του, Tobio, που πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Απο τον πρόλογο, καταλαβαίνουμε ότι τα θέματα με τα οποία καταπιάστηκε ο Tezuka στο ASTRO BOY, δεν ήταν “εύκολα” και ειδικά αν σκεφτεί κανείς τη χρονολογία που γράφτηκε. Τεχνητή νοημοσύνη, οικολογία, ρατσισμός και τρομοκρατία, σε μια ιστορία για ένα ρομπότ-παιδί, που προορίζεται για παιδιά, δεν είναι και μικρό επίτευγμα.

Φυσικά, δεν πρέπει να παραλείψουμε να αναφέρουμε το PLUTO: URASAWA X TEZUKA, το αριστούργημα του Naoki Urasawa, που αποτελεί φόρο τιμής στο Astro Boy και θεμελιώνει την φήμη του ως “The Greatest Robot on Earth”.

(Άκης Τριανταφύλλου)