SNAPSHOT REVIEWS 02-05-13
DEAD HEROES (CCA2013 Exclusive)
Σενάριο: Σπύρος Ευάγγελος Αρμένης
Σχέδιο: Σπύρος Ευάγγελος Αρμένης, Αυγή Κανάκη, Δανάη Κηλαηδόνη, Μάνος Λαγουβάρδος, Γιάννης Ρουμπούλιας
Αυτοέκδοση
Είναι μια από τις ελάχιστες φορές που, ενώ ολοκληρώνοντας την ανάγνωση ενός comic έχω περισσότερες απορίες από πριν, αυτό δεν με ενοχλεί. Tο DEAD HEROES, παρά την αποσπασματικότητά του (τόσο θεματικά όσο και σχεδιαστικά – λόγω της εναλλαγής καλλιτεχνών σε μόλις 20 σελίδες), μοιάζει με μία φευγαλέα ματιά σε μια μεγάλη ιστορία, της οποίας οι πιθανές προεκτάσεις σφηνώνονται με το έτσι θέλω μέσα στο κεφάλι σου και τριγυρνάνε για αρκετή ώρα μετά το τέλος της ανάγνωσης.
Με τον ίδιο – και μάλλον επίσης ανεξήγητο τρόπο – τα διαφορετικά σχεδιαστικά στιλ των καλλιτεχνών δεν “κλωτσάνε”, παρότι ενισχύουν την ανομοιογένεια. Αν υπάρχει κάτι που θα με χαλάσει με το DEAD HEROES, θα είναι το να μην υπάρξει συνέχεια. Κι αυτό γιατί θα νιώσω σαν να “ψήθηκα” πολύ να δω μια ταινία από το trailer και αυτή να μην βγήκε τελικώς ποτέ στις αίθουσες.
EXOTIC CITY CABARET (and other stories)
Σενάριο-Σχέδιο: Παναγιώτης Τσαούσης
Αυτοέκδοση
Στο φετινό Comicdom Con Athens εντόπισα πολλές ενδιαφέρουσες αυτοεκδόσεις, καμία όμως δεν με εντυπωσίασε τόσο, όσο αυτή. O πρώτος λόγος – αν και όχι ο πιο σημαντικός – ήταν η θεματολογία της: δε συναντάς συχνά ελληνικά comics που να καταπιάνονται με τα χρόνια της ποτοαπαγόρευσης στις ΗΠΑ, πόσο μάλλον όταν από τα εισαγωγικά κείμενα της έκδοσης διαπιστώνεις ότι ο δημιουργός έχει κάνει την πρέπουσα έρευνα.
Ο δεύτερος – και πιο σημαντικός λόγος – είναι το εκπληκτικό σχέδιο του καλλιτέχνη! Απόλυτα ρεαλιστικό, με μολύβια που αποτυπώνουν σε εξοντωτικό – από άποψη ενασχόλησης – βαθμό και την παραμικρή λεπτομέρεια, ενώ παράλληλα ο κλασσικισμός που χαρακτηρίζει το σχέδιο και η σέπια μονοχρωμία που συναντάμε στη συντριπτική πλειοψηφία των σελίδων, ταιριάζουν γάντι στο κλίμα της εποχής που περιγράφει.
Παρότι υπάρχουν λιγοστά σημεία που το σχέδιο παρουσιάζει αδυναμίες (ανατομικά ή προοπτικά) αυτά είναι τόσο λίγα και – θέλω να πιστεύω – η προοπτική βελτίωσης του καλλιτέχνη είναι τόσο σίγουρη, που θα ήταν μίζερο και μικρόψυχο να σταθεί κανείς εκεί. Αν ο δημιουργός δεν χάσει το ενδιαφέρον του και παράλληλα συνεχίσει να βελτιώνεται, στοιχηματίζω ότι στο προσεχές διάστημα θα μιλάμε για ένα από τα ανερχόμενα αστέρια της ελληνικής σκηνής!
ΟΝΕΙΡΟΠΟΛΟΙ
Σενάριο-Σχέδιο: Κωστής Τζωρτζακάκης
Ένατη Διάσταση
Αναμφίβολα μια από τις πιο ιδιαίτερες κυκλοφορίες του φετινού Comicdom Con Athens, οι ΟΝΕΙΡΟΠΟΛΟΙ δεν είναι comic. Δεν είναι καν μια συλλογή με γελοιογραφίες. Δεν υπάρχει τίποτα αστείο και (σχεδόν) τίποτα κωμικό στις ολοσέλιδες εικονογραφήσεις του Κωστή Τζωρτζακάκη. Υπάρχει όμως μία διάχυτη μελαγχολία και ένας ιδιάζοντας ρομαντισμός που πάνε χέρι-χέρι με μία αναπόληση που, όπως πολύ εύστοχα περιγράφει το δελτίο Τύπου, χαρακτηρίζουν “μια συλλογή από παράξενες βινιέτες που αναζητούν την ‘ηρεμία’ των παλαιών ημερών”.
Οι λεζάντες του Τζωρτζακάκη συμπληρώνουν ιδανικά τις εικονογραφήσεις, καθώς ούτε σε μία στιγμή δεν πέφτει στην παγίδα των “εύκολων” προβληματισμών, που τόσο συχνά συναντάμε σε wannabe intellectual αντίστοιχες προσπάθειες που από “προβληματισμένες” καταλήγουν ρηχές και προβληματικές. Και γι’ αυτό, το τελευταίο, αξίζει ένα μεγάλο μπράβο στον δημιουργό και δίχως άλλο η προσοχή σας.
ΣΟΒΑΡΑ ΤΩΡΑ
Κείμενα-Σχέδια: Helm (Τηλέμαχος Σταυρόπουλος)
Εκδόσεις Comicworld
Είναι πολύ εύκολο να έχεις να πεις καλά λόγια για έναν πολιτικό γελοιογράφο με τον οποίο ταυτίζεσαι ιδεολογικά, η πραγματική πρόκληση όμως είναι να σε “κρατήσει”, να σε ψυχαγωγήσει και να μη σε αποξενώσει ο δημιουργός με τη δική του αλήθεια, ακόμη κι αν – στα σημεία – διαφωνείς μαζί του. Και – για εμένα τουλάχιστον – τα παραπάνω ο Helm τα πετυχαίνει σε πολλά από τα strips του.
Αυτός ο πρώτος τόμος συγκεντρώνει τα 100 πρώτα σατιρικά πολιτικά comic strips που δημιούργησε ο Τηλέμαχος Σταυρόπουλος (Helm) για την εφημερίδα ΕΛΛΑΔΑ ΑΥΡΙΟ και είναι μια έκδοση που αξίζει να τσεκάρουν όλοι οι φίλοι της πολιτικής κριτικής. Προσωπικά, θα ήθελα να λείπουν τα σχόλιά του σχετικά με τα πώς και τα γιατί δημιουργήθηκαν κάποια strips, αλλά πραγματικά αυτό δεν είναι πρόβλημα. Αν σε βγάζουν από το κλίμα, απλώς προσπέρασέ τα!
ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ
Σενάριο-Σχέδιο: Debbie Drechsler
Inkpress
Παραπλανητικό ως προς το εξώφυλλό του, ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ σε προδιαθέτει για μια – ενδεχομένως – αυτοβιογραφική ιστορία σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα παιδί σε μια δυσλειτουργική οικογένεια. Σε καμία περίπτωση όμως δεν σε προτετοιμάζει για την ωμότητα και τη σκληρή ειλικρίνια με την οποία αφηγείται και αποτυπώνει οπτικά την παιδική κακοποίηση.
Το DADDY’S GIRL της Debbie Drechsler πρωτοκυκλοφόρησε το 1996 από την Fantagraphics και αφηγείται στιγμιότυπα από τις ζωές των νεαρών πρωταγωνιστριών του, Λίλη και Φράνυ, μέσα από τη δική τους οπτική. Ένα είδος ημερολογίου που σοκάρει και παράλληλα καθηλώνει με τα βαριά μελάνια του που παραπέμπουν σε ένα κόσμο που αντλεί την εφιαλτική φύση του από το γεγονός ότι όλα όσα διηγείται δυστυχώς συμβαίνουν.