Giorgio Cavazzano: Ο Βενετσιάνος “Μαέστρος”

foto1213-1Ακούγονται συχνά περιπτώσεις ανθρώπων στις οποίες “ο μαθητής ξεπέρασε τον δάσκαλο”. Μία από αυτές είναι αναμφίβολα αυτή του Giorgio Cavazzano. Ο Βενετσιάνος κομίστας, γεμάτος φιλοδοξία και όρεξη για δουλειά, βρέθηκε… από σπόντα στη δούλεψη του μεγαλύτερου Ιταλού δημιουργού comics με τους ήρωες του Disney της εποχής που ακούει στο όνομα Romano Scarpa και έγινε, απ’ το παιδί για όλες τις δουλειές, ο πιο αναγνωρισμένος σύγχρονος σχεδιαστής ντισνεϋκών comics στη γειτονική μας χώρα.

Η καλλιτεχνική φλέβα ίσως ήταν οικογενειακό προνόμιο, αφού ο εξάδελφός του, Luciano Capitanio, ήταν κι εκείνος ικανός σχεδιαστής εικονογραφημένων ιστοριών. Πιτσιρίκος – μόλις 12 χρονών – ο Giorgio, που του άρεσε να συχνάζει στο σχεδιαστήριο του ξαδέρφου του, δοκίμασε να περάσει μελάνι σε μία ιστορία. Και το αποτέλεσμα ήταν ικανοποιητικότατο. Γι’ αυτό, άλλωστε, συνέχισε να βοηθάει τον ξάδερφό του στην παραγωγή comics. Κάποια μέρα, δύο χρόνια μετά, μέσα σε ένα πλοίο-λεωφορείο στη Βενετία, ο αέρας πήρε απ’ τα χέρια του τα σχέδια του ξαδέρφου του και μία γυναίκα τον βοήθησε να τα προλάβει. Κατά έναν παράδοξο τρόπο και με τη συμβολή της θεάς Τύχης, η γυναίκα εκείνη επρόκειτο για την μνηστή και μέλλουσα σύζυγο του Romano Scarpa, ενός μύθου στον χώρο του ιταλικού comic, στον οποίο έχει αποδοθεί, άλλωστε, ο τίτλος “Μαέστρος”, λόγω της ποιότητας και της σημασίας της δουλειάς του.

Μέσω της γυναίκας αυτής, λοιπόν, έγινε η συνάντηση του νεαρού Cavazzano με τον επαγγελματία Scarpa και κάπου εκεί ξεκίνησε μία συνεργασία που διήρκησε χρόνια. Εμφανώς επηρεασμένος από το ύφος του δασκάλου του, ο Giorgio ξεκίνησε το 1967 να παράγει τις δικές του περιπέτειες με τους ήρωες του Disney για το περιοδικό TOPOLINO, αφού εξασκήθηκε για μερικά χρόνια, περνώντας μελάνι στις ιστορίες του Scarpa. Μία ακόμα σημαντική επιρροή του δημιουργού είναι ο γνωστός από την επιτυχία του comics του ASTERIX, Albert Uderzo, ο ιταλικής καταγωγής συνεργάτης του Rene Goscinny. Στην πορεία του, βέβαια, ο καλλιτέχνης δε δίστασε να κάνει συνεχείς δοκιμές και πειραματισμούς με το ύφος του, που συνεχώς εναλλασσόταν και εξελισσόταν, διατηρώντας όμως πάντα μία προσωπική πινελιά που το έκανε να ξεχωρίζει. Η καλλιτεχνική του ταυτότητα και η επίδραση που άσκησε η δουλειά του στους σύγχρονους και νεότερούς του σχεδιαστές του επέτρεψε να κληρονομήσει τον τίτλο του μέντορά του.

paperino-sigfrido-disegnato-da-giorgio-cavazzano

Εξίσου ιδιαίτερο παρέμεινε το ύφος του και στις δουλειές που έκανε για εταιρείες εκτός της Disney. Επιδεικνύοντας διαρκώς την όρεξή του για δουλειά, μέσα σε λίγα χρόνια δημιούργησε δεκάδες δικούς του χαρακτήρες και σειρές: WALKIE-TOKIE, OSCAR E TANGO, SMALTO E JOHNNY, ALTAI E JOHNSON, CAPITAN ROGERS, JUNGLE BUNGLE, μεταξύ άλλων, σε συνεργασία με δημιουργούς όπως ο Tiziano Sclavi (πατέρας του Dylan Dog) και ο Sergio Aragones. Ακόμη, δε δίστασε να εικονογραφήσει ένα καθαρά ευρωπαϊκό τεύχος με τον γνωστό χαρακτήρα της Marvel, Spider-Μan, σε μια σύντομη περιπέτεια του Ανθρώπου Αράχνη στη Βενετία, όντας έτσι από τους λίγους καλλιτέχνες comics που συνεργάστηκε με τη Marvel από την απέναντι όχθη του Ατλαντικού. Ένα ακόμη προσωπικό του δημιούργημα ήταν το JUNGLE TOWN, σε κείμενα ενός από τους καλύτερους συνεργάτες του, του Tito Faraci (σεναριογράφος comics Disney και όχι μόνο), μία αστυνομική ιστορία με ζωόμορφους χαρακτήρες για λογαριασμό της Disney Italia.

Δράκοι εισβάλλουν στη Λιμνούπολη... σε γαλλική μετάφραση.

Δράκοι εισβάλλουν στη Λιμνούπολη… σε γαλλική μετάφραση.

Έχει συμμετάσχει επίσης σε πολλές επετειακές ανθολογίες comics, όπως για παράδειγμα Ο ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ ΤΟΥ ASTERIX ΤΟΥ ΓΑΛΑΤΗ UDERZO ΣΚΙΑΓΡΑΦΗΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΤΟΥ, που έχει κυκλοφορήσει και στην Ελλάδα από τη ΜΑΜΟΥΘΚΟΜΙΞ. Τέλος, μεταξύ των αναρίθμητων αριστουργηματικών ιστοριών που επιμελήθηκε για την Disney (όπως οι διασκευές γνωστών κινηματογραφικών επιτυχιών όπως η CASABLANCA, η LA STRADA, ακόμα και ο SCARAMOUCHE), το πιο αξιοσημείωτο ίσως έργο του είναι το έπος DRAGONLORDS – ΟΙ ΑΡΧΟΝΤΕΣ ΤΩΝ ΔΡΑΚΩΝ, όπως κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2006. Μία περιπέτεια που ξεφεύγει από τις συνηθισμένες ιστορίες όπου πρωταγωνιστούν ο Ντόναλντ Ντακ και η παρέα του, αφού διαδραματίζεται σε μία άλλη διάσταση που θυμίζει διαφορετικού τύπου έργα μυθοπλασίας, όπως το LORD OF THE RINGS.

DisneyDAutore-Cavazzano

Πρόσφατα κυκλοφόρησε στην Ιταλία ένας πολυσέλιδος τόμος που περιλαμβάνει μερικές από τις καλύτερες ιστορίες του δημιουργού, όπως τις διάλεξε ο ίδιος. Στο DISNEY D’AUTORE GIORGIO CAVAZZANO, ο καλλιτέχνης επιλέγει δώδεκα ιστορίες με ήρωες τον Ντόναλντ, τον Μίκυ και το υπόλοιπο ντισνεϋκό καστ, οι οποίες αποτέλεσαν σταθμό στην δημιουργική του πορεια, και αντιπροσωπεύουν τις ιδιαιτερότητες της συνεργασίας με δώδεκα διαφορετικούς συγγραφείς ιστοριών Disney comics. Ο συγκεκριμένος τόμος είναι ο δεύτερος της σειράς DISNEY D’ AUTORE, της οποίας ο πρώτος είναι αφιερωμένος στην Silvia Ziche, μία από τις πιο αξιόλογες επιγόνους του καλλιτέχνη.

Η δουλειά του καταξιωμένου πλέον στον χώρο δημιουργού comics έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες του κόσμου, από την Ελλάδα και την Ιταλία έως τη Φινλανδία, τις ΗΠΑ, την Πολωνία, αλλά και πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ασίας. Ως επί το πλείστον, όμως, η δουλειά του εκτός Disney έχει επανεκδοθεί μόνο σε ευρωπαϊκές χώρες με ανεπτυγμένη βιομηχανία comics, με κυριότερες τη Γαλλία και τη Γερμανία, κάνοντας δύσκολη την βαθύτερη γνωριμία με τον καλλιτέχνη για όσους δε γνωρίζουν αυτές τις γλώσσες. Και τώρα, με την αναστολή κυκλοφορίας των περιοδικών Disney στην Ελλάδα, είναι αβέβαιο το πότε θα συνεχιστεί η παρουσίαση του έργου του στην χώρα μας.