TOP 200 COMIC BOOK COVERS: 100-91
Μπήκαμε, λοιπόν, στο Top 100 των κορυφαίων εξωφύλλων, όπου πλέον οι εικόνες θα συνοδεύονται και από μικρά κειμενάκια των συντακτών και συνεργατών του Comicdom.gr! Σε αυτή τη δεκάδα, θα έχετε την ευκαιρία να απολαύσετε υπέροχες δουλειές από σχεδιαστές όπως, μεταξύ άλλων, ο George Evans, ο Mike Zeck, ο Glyn Dillon, ο Sergio Toppi, και ο Mike Kaluta.
100. CAPTAIN AMERICA #332 (Mike Zeck, August 1987, Marvel Comics)
Αν νιώθεις τη δύναμη που αποπνέει ένα τέτοιο – κατά τ’ άλλα στατικό – εξώφυλλο, φαντάσου να ήσουν και Αμερικανός! Οι κόκκινες ρίγες της αστερόεσσας στάζουν αίμα και τα αστέρια έχουν μαυρίσει, αφού, όπως μας λέει και ο τίτλος, “Captain America No More”. Πέρα από τα πατριωτικά ένστικτα που μπορεί να ξυπνά το εν λόγω εξώφυλλο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, πάντως, η δύναμή του βρίσκεται στην εικόνα που μας παρουσιάζει. Ο Captain Amerixa φαίνεται όχι απλά ηττημένος, αλλά καταρρακωμένος και η βεβήλωση της σημαίας πίσω του, αντικατοπτρίζει στο έπακρο τα αισθήματά του. Δε χρειάζεται να είσαι Αμερικάνος για να σε αγγίξει ένα τόσο δυνατό εξώφυλλο.
99. FROM HELL #1 (Eddie Campbell, March 1991, Kitchen Sink Press)
Μια αρκετά αθώα νεκρή φύση, γεμάτη κρυμμένα νοήματα – ένα ημίψηλο καπέλο, ένα τσαμπί σταφύλια και το “From Hell” γραμμένο με αίμα, από πάνω. Όλο το εξώφυλλο παραπέμπει σε κάποια βικτωριανή, εικονογραφημένη φυλλάδα, της οποίας η ακίνδυνη όψη αναιρείται από τις λέξεις του τίτλου. Ξαφνικά, τα σταφύλια και το ημίψηλο καπέλο ανακαλούν στο μυαλό μας, εικόνες που έχουμε δει μόνο σε αποδόσεις – ενός Λονδίνου σκοτεινού και γεμάτου αιθαλομίχλη, όπου ο καρπός του κλήματος γίνεται συνώνυμος με την οργή.
98. CRIME SUSPENSTORIES #23 (George Evans, Ιούλιος 1954, EC Comics)
Τρανή απόδειξη ότι ο ρεαλισμός, η ανατομία και η προοπτική είναι διαχρονικές αξίες της Τέχνης των comics, το συγκεκριμένο εξώφυλλο του George Evans, από το 1954, άνετα μπορεί να συγκριθεί με τα πιο σκοτεινά και ωμά comic book covers του σήμερα. Τα μαύρα νερά γύρω από τη βάρκα εντείνουν τον τρόμο της απομόνωσης, ενώ οι απόλυτα πειστικές εκφράσεις στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών και οι άψογα εκτελεσμένες στάσεις των σωμάτων τους, δίνουν ακόμη μεγαλύτερη αληθοφάνεια – σχεδόν ακούς το ρόγχο του θύματος, αν κοιτάξεις προσεκτικά το πρόσωπό της. Μέσα σε αυτό το δυσοίωνο σκηνικό, το λογότυπο και τα λοιπά στοιχεία, με τα φωτεινά, σχεδόν χαρούμενα χρώματά τους, έρχονται να δημιουργήσουν μια έντονα ταιριαστή αντίθεση, που, με έναν τρόπο σχεδόν ανεξήγητο, μάλλον προσθέτει, παρά αφαιρεί δύναμη από την εικόνα. Αν σας άρεσε αυτό, τσεκάρετε εν γένει τα εξώφυλλα της σειράς. Εγγυημένα Θα εντυπωσιαστείτε!
97. ALENA (Kim W. Anderson, February 2012, Kolik Forlag)
Τον Kim Anderson δεν τον ήξερα. Άσε που, λόγω ονόματος, νόμιζα πως επρόκειτο για γυναίκα. Φυσικά, ούτε και το ALENA ήξερα. Και να σας πω την αλήθεια μου, αφού είδα κάποιες σελίδες στα ίντερνετς, δεν πρόκειται να το διαβάσω κιόλας. Αλλά η (σεξιστική) αλήθεια να λέγεται: σε ποιον δεν αρέσει να βλέπει μαθητριούλες με κοντές φουστίτσες; Ακόμη και αν αυτές είναι αιματοβαμμένες και κρατούν αιχμηρά αντικείμενα…
96. DAREDEVIL #187 (Frank Miller, October 1982, Marvel)
O Frank Miller, στο απόγειο της καλλιτεχνικής του σταδιοδρομίας, χρησιμοποιεί μια λιτή προσέγγιση στο συγγεκριμένο εξώφυλλο, θέλοντας έτσι να τονίσει την απώλεια του ήρωα. Η λευκή εικόνα συμβολίζει, στην ουσία, την υπερφόρτωση των ευαίσθητων και υπεροξυμένων αισθήσεων του Daredevil, οδηγώντας τον στα όρια της απελπισίας. Τολμώ να πω, μάλιστα, ότι ο ήρωας, σπάζοντας τον “τέταρτο τοίχο”, ζητάει γονυπετής βοήθεια από τους αναγνώστες, βλέποντας πως η κατάστασή του χειροτερεύει…
(Σπύρος Χατζηκλεάνθους)
95. WEB OF SPIDER-MAN #32 (Mike Zeck, November 1987, Marvel Comics)
Σε μια από τις πιο εμβληματικές στιγμές του χαρακτήρα, σε μια ιστορία-ορόσημο για μια γενιά αναγνωστών, συναντάμε αυτό εδώ το εξώφυλλο. Μια σύνθεση αντίρροπων δυνάμεων. Η βροχή που πέφτει καταρακτωδώς και ο Spider-Μan να σπρώχνει με δύναμη προς τα κάτω, προσπαθώντας να σηκωθεί και να βγει από τον τάφο, με την ταφόπλακα να στέκεται επιβλητική από πάνω του. Κάθε λεπτομέρεια (από τους κεραυνούς μέχρι τους μύες του Spidey) έχει το ρόλο της, στη σύνθεση μιας εικόνας που σφύζει από ενέργεια.
94. SHARAZ-DE (Sergio Toppi, December 2012, Archaia Entertainment)
Ώρες θα μπορούσα να κοιτάζω κάθε λεπτομέρεια των εικόνων του Toppi. Το ίδιο συμβαίνει και με αυτό το εξώφυλλο για τις “Χίλιες και Μια Νύχτες” του. Το γεράκι, στο κέντρο της σελίδας, έχει την προσοχή όλων – τη δική μας σίγουρα, αλλά και του ξερακιανού αφέντη του, τυλιγμένου στα λευκά για να κάνει το μεταλλικό πτηνό να δεσπόζει. Στιλιζαρισμένο, όμορφο και λεπτομερές, το εξώφυλλο αποπνέει μαγεία, βία, εξουσία, αίμα, και σε κάνει να ανυπομονείς να δεις τί άλλο κρύβεται πίσω από αυτό.
93. MARVEL FANFARE #6 (P. Craig Russell, January 1983, Marvel Comics)
Ο P. Craig Russell παίζει με τις σκιές, με τα χρώματα, με τους όγκους και την πληθωρικότητα της λεπτής γραμμής που συνθέτει το εξώφυλλό του. Καταφέρνει να ενώσει, ουσιαστικά, τέσσερα διαφορετικά θέματα σε ένα συμπαγές illustration, σαν ένα παζλ τόσο αριστοτεχνικά κομμένο, που οι ενώσεις των κομματιών ούτε καν αχνοφαίνονται. Το βλέμμα του θεατή κινείται κυκλικά και διαγώνια και ξανά κυκλικά, αέναα, χωρίς αυτό να στερεί το ελάχιστο από την τεχνητή ομοιομορφία της τελικής “μάζας” της εικόνας.
92. THE NAO OF BROWN (Glyn Dillon, September 2012, SelfMadeHero)
Όλοι έχουμε ακούσει τη φράση “μία εικόνα – χίλιες λέξεις”. Το συγκεκριμένο εξώφυλλο είναι από αυτά που εκπληρώνουν αυτήν ακριβώς τη “λαϊκή σοφία”. Το artwork είναι τόσο ευρηματικό και εκφραστικό, που είναι σαν να έχω διαβάσει την περίληψη του comic, έχοντας απλά παρατηρήσει το εξώφυλλο, κάτι που θεωρώ μεγάλο επίτευγμα του δημιουργού. Ένα πλυντήριο στη θέση του κεφαλιού και ο χρόνος να δείχνει “τώρα”. Το σχέδιο είναι όμορφα “hand-made”, με τις λεπτές γραμμές και την ακουαρέλα στο coloring, που δίνει πολύ ωραία αίσθηση με την υφή στη “γυαλάδα” του πλυντηρίου και στη σκιά του.
91. MADAME XANADU #1 (Mike Kaluta, April 1981, DC Comics)
Πιθανώς, ένα από τα πλέον άγνωστα εξώφυλλα αυτής εδώ της λίστας (και ένα από αυτά για τα οποία είμαι προσωπικά υπερήφανος που μπήκαν στην 100άδα, καθώς υπήρξε προσωπική μου πρόταση, που στηρίχτηκε από τους υπόλοιπους), το εκπληκτικό, πολυσύνθετο εξώφυλλο του Mike Kaluta συνδυάζει μια εντυπωσιακή κεντρική φιγούρα (η εκφραστικότητα στα μάτια και τα χέρια της Madame κυριολεκτικά ζωντανεύει το χαρτί!), όμορφα, λεπτομερή, αλλά όχι υπερ-πυκνά backgrounds και το θαυμάσιο εύρημα με το στήσιμο των καρτών Ταρώ. Προσθέστε το εξαιρετικό λογότυπο, αλλά και το πόσο αρμονικά είναι τοποθετημένα όλα τα υπόλοιπα στοιχεία (captions, issue #, τιμή, header) και έχετε μια ιδανική συνταγή για την τελειότητα.