BEST OF: Batman Stories

Όπως, ίσως, έχετε καταλάβει, ο Superman είναι ο αγαπημένος μου υπερήρωας, αλλά και γενικότερα χαρακτήρας από τα comics. Για το λόγο αυτό, θα μπορούσε κάποιος να υποθέσει ότι δε θα συμπαθούσα ιδιαίτερα την άλλη όψη του νομίσματος, τον σκοτεινό, “ψυχρό” και χωρίς υπερδυνάμεις Batman. Δε θα μπορούσε να κάνει μεγαλύτερο λάθος! (Καλά, θα μπορούσε, αλλά και πάλι είναι ένα μεγάλο λάθος.) Ο Σκοτεινός Ιππότης κατέχει, δικαιωματικά, τη δεύτερη θέση στις προτιμήσεις μου. (Αν και, κατά περιόδους, απειλείται από τον Spider-Man.)

227000_183999158317993_173655342685708_524114_3983015_n-570x380

Ένα σημείο όπου ο Batman υπερτερεί έναντι του Superman, είναι το εύρος των καλών ιστοριών, μια και διεκδικεί – κατά την ταπεινή μου άποψη – τον τίτλο του διαχρονικά πιο καλογραμμένου υπερήρωα. Σε αυτό, σίγουρα, βοηθάει το noir/crime/detective ύφος πολλών περιπετειών του, αλλά και το γεγονός ότι πρόκειται για έναν πιο ανθρώπινο χαρακτήρα, πράγματα που κάνουν ευκολότερη τη δημιουργία καλών ιστοριών.

Όταν, λοιπόν, αναλάμβανα (εθελοντικά μάλιστα) το άρθρο για τις καλύτερες ιστορίες στην ιστορία του Σκοτεινού Ιππότη, ήξερα που έμπλεκα. Ένα θα σας πω: “Τόσο διάβασμα, ούτε για τις Πανελλήνιες!” Η επιλογή, μέσα από δεκάδες αγαπημένες ιστορίες, το ξεσκόνισμα κλασσικών επιλογών (για να δούμε αν κρατάνε στο χρόνο) και η έρευνα για κρυμμένα διαμαντάκια, ήταν στην ημερήσια διάταξη για πάνω από ένα μήνα. Ελπίζω να βρείτε κάποια από τις αγαπημένες σας ιστορίες, να μην τσατιστείτε που θα λείπει κάποια από τις σίγουρες επιλογές σας και να ανακαλύψετε και κάποια που δεν έχετε διαβάσει ποτέ!

10. “The Joker”*267_20050924173613_large
(BATMAN #1, Άνοιξη 1940)
Writer: Bill Finger
Artist: Bob Kane

Μα, οι υπερηρωικές ιστορίες στη Golden Age ήταν απλοϊκές και απευθύνονταν σε παιδάκια”, θα μου πείτε. Σε ένα μεγάλο βαθμό, θα έχετε δίκιο, ιστορίες όμως σαν και αυτή, θα σας κάνουν να αναθεωρήσετε.

Στην πρώτη του εμφάνιση, ο Joker δείχνει ότι είναι ένας villain που θα απασχολήσει ιδιαίτερα το Σκοτεινό Ιππότη. Μια ιστορία με πολύ σασπένς, όπου ο Joker ανακοινώνει δολοφονίες και κλοπές, πριν τις διαπράξει, και η αγωνία των μελλοντικών θυμάτων, που περιμένουν τη μοίρα τους, σε στοιχειώνει. Θα καταφέρουν ο Batman με τον Robin να σταματήσουν το σατανικό γέλιο του Joker; Θα μπορούσε να είναι ταινία του Alfred Hitchcock, αλλά είναι η πρώτη σπουδαία περιπέτεια της εβδομηνταπεντάχρονης πορείας του Batman και της “αιώνιας” κόντρας του με τον Clown Prince of Crime.

*Η ιστορία, όπως πολλές στη Golden Age, ήταν άτιτλη. Για ευκολία, χρησιμοποιήθηκε ο τίτλος που δόθηκε στην επανέκδοση της ιστορίας, στο THE BATMAN CHRONICLES Vol. 1.

31834_20060309164954_large9. “Red Rain”
(BATMAN & DRACULA: RED RAIN, Οκτώβριος 1991)
Writer: Doug Moench
Artist: Kelley Jones

Ο Batman έχει μια πολύ πλούσια παράδοση σε Elseworlds ιστορίες (imaginary stories, εκτός continuity). Άλλωστε, το έξοχο GOTHAM BY GASLIGHT είναι η πρώτη ουσιαστικά τέτοια ιστορία (στο post-crisis DC Universe). Θεωρώ ότι αυτές οι ιστορίες θα έπρεπε να εκπροσωπηθούν σε αυτή τη λίστα και η επιλογή μου δεν είναι άλλη από το “Red Rain”.

Ο Batman συγκρούεται με τον Κόμη Δράκουλα και το στρατό του από βαμπίρ, που έχουν κάνει τη Gotham City βάση τους. Αν και το σύνηθες είναι οι υπερήρωες να απορρίπτουν τις μεθόδους των villains, γιατί “δεν είμαστε ίδιοι”, εδώ ο Batman απαρνείται την ανθρωπιά του και γίνεται ο ίδιος βαμπίρ ώστε να αντιμετωπίσει το Δράκουλα με τα ίδια του τα όπλα. Σίγουρα, μια από τις πιο ατμοσφαιρικές και βαθιά ψυχολογικές ιστορίες, από ένα αγαπημένο δημιουργικό δίδυμο.

8. “To Kill A Legend”Detective_Comics_500
(DETECTIVE COMICS #500, Μάρτιος 1981)
Writer: Alan Brennert
Artist: Dick Giordano

Ο εφιάλτης που στοιχειώνει τον Batman είναι η δολοφονία των γονιών του. Το έγκλημα που δε μπόρεσε να σταματήσει και η κινητήριος δύναμη η οποία τον οδήγησε στο να γίνει ο Σκοτεινός Ιππότης, που σπέρνει το φόβο στους εγκληματίες. Λογικό είναι, λοιπόν, όταν ο Phantom Stranger του προσφέρει την ευκαιρία να σταματήσει το ίδιο έγκλημα, που είναι έτοιμο να συμβεί σε ένα παράλληλο σύμπαν, να αδράξει την ευκαιρία, αν και θα προτιμούσε να το κάνει χωρίς τη βοήθεια του Robin.

Στο παράλληλο αυτό σύμπαν, υπάρχουν γνώριμες φιγούρες, όπως του Lieutenant Gordon, αλλά απουσιάζουν οι κάθε είδους υπερήρωες. Και δεν είναι είναι μόνο το γεγονός ότι δεν υπάρχει Superman ή Green Lantern. Δεν υπάρχουν καν λογοτεχνικοί ήρωες, όπως ο Ηρακλής ή ο Ρομπέν των Δασών. Έτσι προκύπτει το μεγάλο δίλημμα, όπως το βλέπει ο πιο ουδέτερος Robin: “Είναι προτιμότερο να σώσει ο Batman τις ζωές των ‘γονιών’ του και να στερήσει από έναν κόσμο – χωρίς ήρωες – την ελπίδα, ή μήπως ο θάνατος είναι το τίμημα για τη δημιουργία του Batman”.

Μία καταπληκτική ιστορία που, με αφορμή την επέτειο των πεντακοσίων τευχών του DETECTIVE COMICS, θέτει το φιλοσοφικό ερώτημα: “Είναι η τραγωδία απαραίτητο συστατικό της δημιουργίας του Batman;”

20666_20071006015518_large7. “Ten Nights Of The Beast”
(BATMAN #417-420, Μάρτιος – Ιούνιος 1988)
Writer: Jim Starlin
Artist: Jim Aparo

Η φονική μηχανή με το ψευδώνυμο Beast (ή KGBeast), που έχει ξεφύγει από τον έλεγχο της σοβιετικής μυστικής υπηρεσίας, σε συνεργασία με τον τρομοκράτη Nabih Salari, φτάνουν στη Gotham City για να εκτελέσουν – μέσα σε δέκα ημέρες – δέκα άτομα υψηλής σημασίας που συνδέονται με την Strategic Defense Initiative (που είναι ευρύτερα γνωστή ως “Star Wars Program”), την οποία είχε προτείνει ο – τότε – πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Ronald Reagan (που βρίσκεται πρώτος στη λίστα των υποψηφίων θυμάτων).

Ο Batman (με μια μικρή βοήθεια από τον Robin), σε συνεργασία με τη CIA, το FBI, την αστυνομία της Gotham City και ακόμη και έναν πράκτορα της KGB, θα εξαπολύσει ένα ανθρωποκυνηγητό, ακολουθώντας το ποτάμι αίματος, που αφήνει πίσω του ο ανελέητος KGBeast εξοντώνοντας τα θύματά του και όποιον άλλο του σταθεί εμπόδιο.

Συνήθως, οι ιστορίες που αναφέρονται σε πραγματικά γεγονότα και πρόσωπα, χάνουν την έλξη τους με το πέρασμα του χρόνου. Το “Ten Nights Of The Beast”, όμως, είναι ένα ψυχροπολεμικό πολιτικό θρίλερ, που όχι απλά αντέχει, αλλά συνδυάζει άψογα το σασπένς με τη δράση.

6. “Prey”7390_20051113153146_large
(LEGENDS OF THE DARK KNIGHT #11-15, Σεπτέμβριος 1990 – Φεβρουάριος 1991)
Writer: Doug Moench
Artist: Paul Gulacy

Ο Δήμαρχος της Gotham City δημιουργεί μια Ομάδα Δράσης, που αναλαμβάνει να φέρει στη δικαιοσύνη το μασκοφόρο εκδικητή Batman, ο οποίος κάνει τα πρώτα του βήματα στην καταπολέμηση του εγκλήματος. Βασικά στελέχη της ομάδας, ο Captain Gordon (που βλέπει με θετικό μάτι τον Caped Crusader), o Sergeant Max Cort (ένας υπαξιωματικός της Αστυνομίας, που πιστεύει ότι ο Batman κάνει κακό στους συναδέλφους του) και ο Dr. Hugo Strange (ένας ψυχίατρος με πολλές εμμονές, καμία, όμως, μεγαλύτερη από τον Σκοτεινό Ιππότη και ο οποίος αποτελεί έναν από τους αρχαιότερους villains του Batman).

Η αλληλεπίδραση των τεσσάρων αυτών πρωταγωνιστών, θα φωτίσει τις σκοτεινές πτυχές του καθενός και θα φέρει στην επιφάνεια φόβους, εμμονές και ενοχές, σε ένα υπέροχο ψυχολογικό θρίλερ. Ο Doug Moench ξαναχτυπά και έχει στο πλευρό του τον καταπληκτικό Paul Gulacy, να αποτυπώνει την ιστορία με ένα λεπτομερέστατο Brianbollandίζων σχέδιο. Το “Prey” κατορθώνει να ξεχωρίζει, παρά το γεγονός ότι ήταν μια από τις πολλές υψηλού επιπέδου ιστορίες της πρώτης περιόδου του LEGENDS OF THE DARK KNIGHT (κάποιες από τις οποίες ήταν τα “Shaman”, “Gothic”, “Venom” και “Blades”).

240438_20111222222648_large5. “The Court Of Owls”
(BATMAN #1-7, Νοέμβριος 2011 – Μάιος 2012)
Writer: Scott Snyder
Artist: Greg Capullo

Αφού σας έχω ζαλίσει, λέγοντας πόσο καταπληκτικό είναι το BATMAN στο New 52, θα μπορούσε να μην υπάρχει μία ιστορία από αυτό το υπέροχο run των Snyder/Capullo στη λίστα αυτή; Όχι, βέβαια!

Το Court Of Owls είναι μια μυστική οργάνωση, που η ύπαρξή της μπλέκεται ανάμεσα στην Ιστορία και τους αστικούς μύθους. Στην πραγματικότητα, είναι μια συνωμοσία, που ελέγχει παρασκηνιακά και για πάνω από έναν αιώνα τη Gotham City. Όταν ο Bruce Wayne ανακοινώνει τα πλάνα του για μια ανακατασκευή της πόλης, θα μπει στο στόχαστρο της οργάνωσης, η οποία θα προσπαθήσει να τον εξοντώσει, τόσο σωματικά (με αιχμή του δόρατος, τους περίφημους δολοφόνους Talons), όσο και πνευματικά. Την ίδια ώρα, μια σειρά αποκαλύψεων μας δίνει το πραγματικό μέγεθος και τις ρίζες του αντιπάλου που έχει να αντιμετωπίσει ο Batman. Θα καταφέρει να πάρει πίσω την πόλη του;

Το “Court of Owls” είναι ένα από τα κορυφαία δείγματα ιστοριών, που συνδυάζουν αρμονικά τον “Detective Batman” με τον “Action Hero Batman”, και την ίδια στιγμή, με το εκτεταμένο ιστορικό background που αποκαλύπτουν, δίνουν ένα ιδιαίτερο βάθος στην ιστορία. Ταυτόχρονα, αποτελεί το εναρκτήριο λάκτισμα για ένα run, που δεν έχω αμφιβολία πως, όταν ολοκληρωθεί, θα λάβει εξέχουσα θέση στην Ιστορία του Σκοτεινού Ιππότη.

4. “The Dark Knight”2543_20051130002723_large
BATMAN: THE DARK KNIGHT #1-4, Μάρτιος – Ιούνιος 1986)
Writer/Artist: Frank Miller

SMART-ASS ALERT! Ναι, αυτό που όλοι μας αναφέρουμε ως BATMAN: THE DARK KNIGHT RETURNS, κανονικά είναι BATMAN: THE DARK KNIGHT (“The Dark Knight Returns” είναι ο τίτλος του πρώτου τεύχους). Αφού, λοιπόν, το έπαιξα εξυπνάκιας και ξερόλας, ας μπούμε στην ουσία.

Ένας εξηντάρης Bruce Wayne επανέρχεται στην ενεργό δράση, ως Batman, μετά από μια απόπειρα ληστείας εναντίον του. Το έργο του θα είναι πιο δύσκολο από ποτέ, αφού θα έχει να αντιμετωπίσει έναν ψυχροπολεμικό κόσμο, το υπερόπλο των Ηνωμένων Πολιτειών, που ονομάζεται Superman, την έκρηξη εγκληματικότητας στη Gotham City και γνωστούς bat-villains που ξυπνούν από το λήθαργο, μόλις αντιλαμβάνονται την επανεμφάνιση του Batman. Σύμμαχοί του σε αυτόν τον αγώνα θα είναι ο πιστός Alfred, ο παλαβός Green Arrow και η δεκατριάχρονη Carrie Kelley, που φιλοδοξεί να γίνει η νέα Robin.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, το THE DARK KNIGHT RETURNS (άντε να σας κάνω τη χάρη) έχει διχάσει το αναγνωστικό κοινό. Μεγάλη μερίδα το θεωρεί ως μία από τις κορυφαίες στιγμές της Ένατης Τέχνης και την καλύτερη ιστορία με πρωταγωνιστή τον Batman, σημαντικό, όμως, είναι και το ποσοστό εκείνων που το θεωρούν υπερεκτιμημένο και ξεπερασμένο. Αυτό που δύσκολα μπορεί κανείς να αρνηθεί, όμως, είναι ότι αποτελεί μια πολύ καλή ιστορία και μία κομβική στιγμή στην ιστορία των αμερικανικών comics, που σήμανε (όχι μόνο του, βέβαια) την έναρξη μιας πιο σκοτεινής και “ανθρώπινης” εποχής για τους υπερήρωες. Με τα θετικά και αρνητικά της.

8245_20051112145622_large3. “The Killing Joke”
(BATMAN: THE KILLING JOKE, Μάρτιος 1988)
Writer: Allan Moore
Artist: Brian Bolland

Τί χωρίζει τη λογική από την τρέλα;”Τί περιστάσεις μπορούν να οδηγήσουν ένα σώφρονα άνθρωπο στην παράνοια;” “Κρύβει κάθε άνθρωπος έναν παρανοϊκό μέσα του, που περιμένει την κατάλληλη ευκαιρία για να αποκαλυφθεί;” Σε αυτά τα ερωτήματα θέλει να δώσει απάντηση ο Joker, προσπαθώντας να οδηγήσει στην τρέλα τον Commissioner Gordon.

Για να το καταφέρει αυτό, τον απαγάγει και τον κάνει έκθεμα σε ένα Λούνα Παρκ που έχει ανακατασκευάσει, αφού πρώτα έχει πυροβολήσει (και αφήσει παράλυτη) μπροστά στα μάτια του, την κόρη του, Barbara. Θα καταφέρει η οδύνη και η γελοιοποίηση να μεταμορφώσει το “μέσο άνθρωπο” σε ένα παρανοϊκό τέρας, και έτσι να δικαιώσει τον Joker;

Το δυνατότερο στοιχείο του “Killing Joke” είναι η μαεστρική αφήγηση των Moore και Bolland. Συνδυάζοντας αρμονικά το origin του Joker (και τη δική του δύσκολη μέρα, που τον οδήγησε στην τρέλα) με τα “σημερινά” γεγονότα, αλλά και την παρουσία του Batman (που υποσυνείδητα μας θυμίζει ότι και το δικό του origin βασίζεται σε ένα τραγικό γεγονός), μας παρουσιάζουν ίσως το τελειότερο ψυχογράφημα στην ιστορία των υπερηρωικών comics.

2. “The Long Halloween”7612_20080223130159_large
(BATMAN: THE LONG HALLOWEEN #1-13, Οκτώβριος 1996 – Οκτώβριος 1997)
Writer: Jeph Loeb
Artist: Tim Sale

Στην καλύτερη (από τις πολλές) συνεργασία τους, οι Loeb και Sale μας δίνουν ένα αυθεντικό φιλμ νουαρ, γεμάτο ανατροπές και ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα, τυπωμένο στο χαρτί. Σε μία Gotham City που μαστίζεται από τον πόλεμο των Maroni και Falcone (των δύο μεγάλων οικογενειών του οργανωμένου εγκλήματος), ο – ακόμη rookie – Batman καλείται να σταματήσει έναν κατά συρροή δολοφόνο, ο οποίος σκοτώνει κάθε μήνα, ανήμερα κάποιας εορτής. Μοναδικοί του σύμμαχοι, ο Captain Gordon (η καλύτερη ένδειξη για το που βρισκόμαστε στο Batman continuity είναι ο βαθμός του Gordon!) και ο Εισαγγελέας Harvey Dent.

Θυμάμαι πως, όταν αγόρασα το trade του “The Long Halloween”, ο ταμίας μου είπε: “Καλή ανάγνωση” και όταν κοίταξε το trade, συνέχισε “και σίγουρα θα είναι καλή”. Αν ήξερα τι θα ακολουθούσε, θα του απαντούσα: “Και λίγα λες!”

1158_20061224051724_large1. “Year One”
(BATMAN #404-407, Φεβρουάριος – Μάιος 1987)
Writer: Frank Miller
Artist: David Mazzucchelli

Αν διαβάσετε μία μόνο ιστορία με πρωταγωνιστή τον Batman στη ζωή σας, αν θέλετε να διαβάσετε μια ιστορία για να μάθετε πως “γεννήθηκε” ο Batman, αν θέλετε να διαβάσετε ένα comic με άριστη πλοκή, εκπληκτικό σχέδιο, καταπληκτικούς χαρακτήρες και ρεαλιστικούς διαλόγους, τότε δεν έχετε να κάνετε τίποτε άλλο από το να διαβάσετε το έπος που ονομάζεται BATMAN: YEAR ONE.

Οι Miller και Mazzucchelli, στη δημιουργική τους κορύφωση (ειδικά ο πρώτος), μας παρουσιάζουν μια ιστορία που μπορεί να μη διαθέτει κάποιον από την περίφημη rogues gallery, αλλά διαθέτει το νεαρό Lieutenant Gordon και την ίδια τη Gotham City, που παύει να είναι απλά ένα σκηνικό, στο οποίο διαδραματίζεται η δράση, αλλά γίνεται και η ίδια πρωταγωνίστρια. Μια ιστορία, που, μέσα από τις παράλληλες ιστορίες του Bruce Wayne και του James Gordon, μας δείχνει τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Του ανθρώπου που θέλει να κάνει το σωστό, όχι γιατί είναι εύκολο, δημιουργεί συμπάθειες και οδηγεί στην ευτυχία, αλλά παρά το ότι είναι δύσκολο, δημιουργεί αποκλεισμούς και οδηγεί στη μοναξιά. Το BATMAN: YEAR ONE δεν είναι μια ιστορία. Είναι η καλύτερη ιστορία που έχει γραφτεί ποτέ με πρωταγωνιστή τον Batman, και μια από τις κορυφαίες ιστορίες του Μέσου, όλων των εποχών.