SPOTLIGHT: Ηλίας Κυριαζής

Ένας Έλληνας δημιουργός. Μία συνέντευξη με στόχο να σκιαγραφήσει όχι μόνο το επαγγελματικό προφίλ του καλλιτέχνη, αλλά και όσα συνιστούν τη διαχρονική σχέση του με τα comics, τους συνεργάτες και το κοινό του. Κάθε μήνα, ως host της νέας στήλης SPOTLIGHT, θα φιλοξενώ έναν Έλληνα δημιουργό comics απεύθυνοντάς του 20 – κοινές για όλους – ερωτήσεις και ποντάροντας στις μοναδικές απαντήσεις του.

ilias-kyriazisΤα εγκαίνια γίνονται με έναν δημοφιλέστατο – στο εγχώριο κοινό – καλλιτέχνη, ο οποίος χτίζει εδώ και χρόνια με συνεπή, προσεκτικά βήματα και τη διεθνή καριέρα του. Το βιογραφικό του καταγράφει συνεργασίες με καταξιωμένους συναδέλφους του, όπως ο Scott Lobdell, ενώ δουλειές του έχουν εκδοθεί από τις Dark Horse Comics, Dynamite Entertainment, IDW και Zenescope. Στα παραπάνω προσθέστε και το γεγονός ότι είναι ο πρώτος εγχώριος καλλιτέχνης που τόλμησε να τεστάρει τις επαγγελματικές δυνάμεις του σε διεθνή πλατφόρμα χρηματοδότησης, με την καμπάνια για το graphic novel του, ELYSIUM ONLINE, να στέφεται με απόλυτη επιτυχία.

Κυρίες και κύριοι, το πρώτο SPOTLIGHT έχει τη χαρά να παρουσιάζει τον Ηλία Κυριαζή!

— Tο πρώτο comic που θυμάμαι να διαβάζω…
Μεγάλωσα σε ένα σπίτι γεμάτο comics. Πριν πάω σχολείο με θυμάμαι με ΑΣΤΕΡΙΞ και ΜΙΚΥ ΜΑΟΥΣ. Έπαιζαν και πολλά ΤΕΝ ΤΕΝ, αλλά αυτά μου φαινόντουσαν “για μεγάλους”.

x_men_group_color_by_spytroop-d5ty84s— Αγαπημένα μου comics όταν ήμουν παιδί…
Χ-MEN. Πραγματικά το πιστεύω ότι, όσα comics και να διάβαζα μικρός, άμα δεν είχα περάσει στους X-Men, που με πήραν από το χεράκι μέχρι που με οδήγησαν στα original αμερικάνικα, σε κάποια φάση θα το είχα αφήσει το σπορ.

— Δημιουργοί comics που επηρέασαν το προσωπικό μου στιλ…
Είναι μια ερώτηση που ίσως την απαντά καλύτερα κάποιος εξωτερικός παρατηρητής, αλλά αν ήταν να αναφέρω μόνο λίγους θα έλεγα τον John Byrne, για τις βάσεις που μου έδωσε, τον Daniel Clowes, που ήταν η εισαγωγή μου σε άλλου τύπου ιστορίες, και τον Peter Bagge που μου θύμισε τις χαρές του cartooning.

— Τρία αγαπημένα comics που θα επέλεγα να σώσω αν κινδύνευε η συλλογή μου…
Νομίζω ότι έχω ένα soft spot για το CAMELOT 3000 των Barr/Bolland, που είναι από τα πιο όμορφα comics που έχω δει, το ΗΑΤΕ του Bagge, που από τις συνεχείς αναγνώσεις έχω μάθει απ’ έξω τους διαλόγους, και – αν σαν ένα comic μπορούμε να μετρήσουμε ολόκληρη σειρά – το PREACHER των Ennis/Dillon, γιατί όταν το διάβασα με στιγμάτισε για πάντα.

— Το τελευταίο καλό comic που διάβασα…
Μου άρεσε πολύ το THAT ONE SUMMER των Mariko και Jillian Tamaki. Αφού δεν πάω που δεν πάω διακοπές, κοιτάω να διαβάζω comics για καλοκαίρια στο εξοχικό δίπλα στη θάλασσα. Και εφηβεία. Πράγματα του παρελθόντος γενικά.

Elysium_00— Η δουλειά για την οποία είμαι περισσότερο υπερήφανος…
Μέχρι τώρα; Το ELYSIUM ONLINE. ‘Ηταν πολύ δύσκολη δουλειά για μένα, πολύ προσωπική και με μεγάλη ψυχολογική επιβάρυνση, αλλά χαίρομαι για το αποτέλεσμα. Και ελπίζω να τα καταφέρω σε αυτή την ερώτηση να απαντάω πάντα με την πιο πρόσφατη δουλειά μου.

— Το στοιχείο το οποίο θεωρώ ως το δυνατό μου “χαρτί”…
Το storytelling. Πάντα με ενδιέφερε να κάνω comics, σε αντίθεση με το απλά να ζωγραφίζω, και θέλω να πιστεύω ότι αυτό φαίνεται. Δίνω πολλή έμφαση στο να διαβάζονται ξεκάθαρα τα comics μου, να βάζω όσο μπορώ τον/ην αναγνώστη/τρια μέσα στην ιστορία.

— Η δουλειά για την οποία είμαι λιγότερο υπερήφανος…
Έχω κάνει πολλές αρπαχτές στα πρώτα χρόνια της καριέρας μου. Ειδικά σε ότι ήταν πέρα του 9 ή της Giganto. Είχα ένα ανώριμο σκεπτικό του στυλ “ναι, θα κάνω τη δουλειά σας, γιατί θέλω τα λεφτά σας, αλλά μη νομίζετε ότι μπορείτε να αγοράσετε τον καλύτερο εαυτό μου”! Και τα λεφτά ξοδεύονται και αυτό που μένει είναι δουλειές, στις οποίες δεν έκανες ό,τι καλύτερο μπορούσες τότε. Μεγαλώνεις και μαθαίνεις.

DW04-p14— Το στοιχείο το οποίο θεωρώ ότι πρέπει να βελτιώσω στη δουλειά μου…
Το “wow” factor στο σχέδιό μου. Να το κάνω πιο εντυπωσιακό, να τραβάει το μάτι περισσότερο. Είμαι σε πολύ καλό δρόμο με την επερχόμενη δουλειά μου, ελπίζω.

— Ένας – εν ζωή – διεθνής δημιουργός που θα ήθελα να συνεργαστώ μαζί του…
Άκου “ένας”! Η λίστα είναι ατελείωτη. Ας απαντήσω σήμερα με Grant Morrison, επειδή είναι μεν σπουδαίος συγγραφέας, αλλά σε αντίθεση με άλλους σπουδαίους συγγραφείς τα σενάριά του φαίνονται πάντα διασκεδαστικά στο να τα σχεδιάσει κανείς. ‘Οχι άλλα talking heads, σας παρακαλώ.

— Ένας – εν ζωή – Έλληνας δημιουργός που θα ήθελα να συνεργαστώ μαζί του…
Με τους περισσότερους που θέλω έχω ήδη λίγο-πολύ ήδη δουλέψει μαζί. Θα γούσταρα κάποια στιγμή να γράψω ένα καλό all ages σενάριο και να καταφέρω τον Δημήτρη Κάσδαγλη να το σχεδιάσει.

— Με ενοχλεί σε κάποιους συναδέλφους μου…
Πια τίποτα. Υπάρχουν άτομα που δε χωνεύω, όπως και όλοι μας, άλλα δεν έχω κάτι γενικό να προσάψω. Κάποτε θα σου απαντούσα “όταν δουλεύουν χωρίς να ζητάν λεφτά”, αλλά δε νομίζω ότι συμβαίνει πολύ πια αυτό.

— Από τους συνεργάτες μου απαιτώ…
Επαγγελματισμό. Να κάνουν το κομμάτι της δουλειάς που πρέπει να κάνουν, όπως έχουμε συμφωνήσει ότι θα το κάνουν, και μέχρι τότε που έχουμε πει ότι θα το κάνουν.

GS04,10MINI— Αυτό που πρέπει να ξέρουν οι συνεργάτες μου ή/και το κοινό για τον τρόπο που δουλεύω…
Ότι δε θέλω πίεση από άλλους. Κανένας δεν είναι πιο σκληρός και απαιτητικός με τον εαυτό μου από ότι εγώ ο ίδιος. Από συνεργάτες και κοινό θα ήθελα αγάπη, τρυφεράδα και ντάντεμα, please. Επίσης, για τους συνεργάτες, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να με κάνεις να κάνω την καλύτερη δουλειά είναι να με εμπνεύσεις και μετά να κάνεις στην άκρη.

— Θα ήθελα να ρωτήσω τους ανθρώπους που αγοράζουν τα comics μου…
Κοιτάω να μην τους ρωτάω πολύ, γιατί δεν είμαι πολύ σίγουρος ότι είναι καλό για τον καλλιτέχνη να λαμβάνει υπόψη του τη γνώμη του κοινού. Κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς, λες αυτά που θέλεις να πεις και μετά ελπίζεις ότι η δουλειά σου θα βρει ανταπόκριση. Αλλιώς τι; Τους ρωτάς τι θέλουν; Και μετά τι; Προσπαθείς να προσαρμόσεις τα comics σου στις απαιτήσεις του κοινού; Είμαι αρκετά σίγουρος ότι καμία καλή δουλειά δεν προέκυψε ποτέ μ’αυτό τον τρόπο. Αυτό που θέλω να μαθαίνω είναι αν αντιμετώπισαν δυσκολίες στο να βρουν τα comics μου και πώς μπορώ να το κάνω πιο εύκολο για αυτούς να τα αποκτήσουν.

Twinarmy_cover2MINI— Ίσως το σημαντικότερο πράγμα που κατέκτησα δημιουργώντας comics είναι…
Αυτοπεποίθηση. Είναι πολύ σπουδαίο πράγμα να βρίσκεις κάτι, το οποίο το κάνεις καλά. Να βγάζεις δουλειά, για την οποία να είσαι περήφανος και να βλέπεις ότι μ’αυτή αγγίζεις και άλλους ανθρώπους.

— Σε 10 χρόνια από τώρα, με φαντάζομαι…
Αν το “φαντάζομαι” το κάνουμε “ελπίζω”, θα ήθελα να με δω πιο established στην αμερικανική σκηνή. Να έχει φύγει το άγχος “ποιος θα εκδώσει το επόμενο project μου;” και να κάνω τα comics που θέλω να κάνω.

— Το project που ετοιμάζω αυτή την περίοδο είναι…
Δε μπορώ να πω πάρα πολλά ακόμη, γιατί δεν έχει γίνει η επίσημη ανακοίνωση. Θα είναι creator owned, ongoing superhero σειρά από την Image. Σε σενάριο Jay Faeber και Brian Joines, με χρώμα από Charlie Kirchoff. Θα σκάσει κάπου στην αρχή του 2015. Τώρα είμαι στο 4ο τεύχος και μπορώ άνετα να πω ότι το διασκεδάζω περισσότερο από κάθε άλλο comic έχω κάνει. Πέρα από αυτό, ετοιμάζω την crowdfunding campaign για την επετειακή, πολυτελή έκδοση του MANIFESTO, με ολοκαίνουργιο υλικό. Είναι πολύ παράξενο να επιστρέφω σ’αυτούς τους χαρακτήρες τόσα χρόνια μετά.

— Πάντα ήθελα να με ρωτήσουν σε μία συνέντευξη…
Για τα προσωπικά μου.

— Αν ξεκινούσα τώρα, αυτό που θα έκανα διαφορετικά είναι…
Θα ξεκινούσα νωρίτερα. Δε θα επαναπαυόμουν σχεδιαστικά στα πρώτα χρόνια του 9. Θα ήθελα να ήμουν εδώ που είμαι τώρα κάποια χρόνια νωρίτερα.

Το σχέδιο του Ηλία Κυριαζή, ειδικά για τους αναγνώστες της στήλης.
spotlight_kyriazis

Αρχείο SPOTLIGHT