TOP 50 WRITERS: 7. Warren Ellis
Σε αυτές τις λίστες, έχουμε συχνά την τάση να πιάνουμε την καριέρα του δημιουργού από τα “γεννοφάσκια” του, ούτως ειπείν, σκοπεύοντας φυσικά να φτάσουμε σε εκείνο το χαρακτηριστικό magnum opus, από το οποίο συνήθως τον γνωρίσαμε και με το οποίο είναι ως επί το πλείστον συνδεδεμένο το όνομά του. Εδώ, λοιπόν, λέω να κάνω το ανάποδο και ν’ ασχοληθώ απευθείας με τον παροιμιώδη “ελέφαντα στο δωμάτιο”.
Ο Warren Ellis, λοιπόν, πολυγραφότατος Βρετανός, “είναι” το TRANSMETROPOLITAN, αυτή η δυστοπική techno-pop Αμερική, στην οποία κυκλοφορεί ο “δημοσιογράφος με ρόπαλο” (κατά το φιλόσοφος με ρόπαλο), Spider Jerusalem, βασισμένος στον πραγματικό δημοσιογράφο Hunter S. Thompson (και οπτικά, πριν ξυριστεί ολούθε, τον Alan Moore).
Το TRANSMETRPOLITAN (1997) οφείλει, φυσικά, ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας του στον σχεδιαστή και συν-δημιουργό Darick Robertson, όμως αυτό που το κάνει πραγματικά επιτυχημένο είναι πως κατ’ ουσία μιλούσε για τον κόσμο που έβλεπε ο Ellis γύρω του και που βλέπουμε ακόμα εμείς γύρω μας, σε όποια χώρα του λεγόμενου Δυτικού Κόσμου κι αν βρισκόμαστε. Η εμπορευματοποίηση των πάντων, ο τεχνολογικός αυνανισμός, το κράτους αδίκου και η κοινωνική πολιτική των (εκάστοτε) ΜΑΤατζήδων, η διαφθορά και η βαθιά ριζωμένη αρρώστια της ανθρωπότητας, είναι τα κύρια δομικά στοιχεία που χρησιμοποιεί ο Ellis για να πλάσει αυτόν τον παρδαλό, φρικιαστικό και (τελικά) πολύ ρεαλιστικό κόσμο.
Αφού το έβγαλα αυτό από μέσα μου, ας δούμε λίγο την πορεία του Ellis. Όπως πολλοί Βρετανοί στο χώρο των comics, ξεκίνησε από διάφορα εγχώρια cult περιοδικά, υπογράφοντας, ανάμεσα σε άλλα, και μια ιστορία του Judge Dredd. Το πρώτο του άνοιγμα στις μεγάλες εκδοτικές ήταν όταν ανέλαβε το DOOM 2099, καθώς και το EXCALIBUR από το 1994 και μέχρι το 1996, οπότε ανέστησε τον τίτλο και τον έκανε εξαιρετικά δημοφιλή, αποκαθιστώντας την εικόνα του Captain Britain και προσθέτοντας στην ομάδα τον κυνικό Pete Wisdom, πράκτορα της MI-13, “ρομαντικό παρτενέρ” της Shadowcat και σαν φιγούρα, κάπου μεταξύ James Bond και John Constantine. Επίσης, στο αξέχαστο AGE OF APOCALYPSE ήταν υπεύθυνος για το X-CALIBRE.
Από το 1997 και μετά, υπογράφει πολλούς τίτλους πέραν του TRANSMETROPOLITAN, όπως το DV8, το AUTHORITY και το PLANETARY. Το 2003, παραδίδει μία ακόμη εξαιρετική (πλην σύντομη) σειρά, το GLOBAL FREQUENCY, στο οποίο μια διεθνής εθελοντική οργάνωση αποτελούμενη από ανθρώπους κάθε ιδιότητας και ειδικότητας (από άστεγοι, αστυνομικοί και ορειβάτες, μέχρι πυραυλικοί και πυρηνικοί επιστήμονες), αντιμετωπίζει καταστροφικές απειλές προς την ανθρωπότητα, με κάθε κόστος – ακόμα και την ίδια τους τη ζωή. Την ίδια χρονιά, βγαίνει και το “πολύ ζόρικο” science-fiction graphic novel ORBITER, από την Vertigo της DC, σε συνεργασία με την Coleen Doran.
Το RED (ναι, επίσης της ίδιας χρονιάς) που έβγαλε στην Cliffhanger, έγινε το 2008 ταινία, πολύ πιο επιτυχημένη από το ίδιο το comic.
Έκτοτε έχει κάνει πολλές ανεξάρτητες δουλειές, για διάφορες εκδοτικές, όπως η Avatar και η Homage, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονται αυτά που αποκαλεί graphic novellas (μικρά graphic novels). Προτεινόμενα παραδείγματα είναι τα AETHERIC MECHANICS, CRECY, FRANKENSTEIN’S WOMB και το MEK.
Φυσικά, αυτά αποτελούν μόνο ένα μικρό δείγμα και δη αρκετά προσωπικών προτιμήσεων, καθότι έχει παράγει δεκάδες άλλα comics στο διάστημα μέχρι σήμερα, καθώς και το βιβλίο CROOKED LITTLE VEIN, ένα πολιτικό και υπερφυσικό thriller.
Ο Ellis είναι γενικά ένας συγγραφέας που ξέρει να συνδυάζει τις σωστές δόσεις φαντασίας, χιούμορ, κοινωνικού σχολιασμού και του ανόθευτα αλλόκοτου, για να δημιουργεί αξιομνημόνευτες ιστορίες και χαρακτήρες, ενώ σε πολλά πράγματα μοιάζει σχεδόν προφητικός. Ανάμεσα στις πιο διφορούμενες ιδιότητές του, είναι αυτή του “internetικού γκουρού”, όπου γράφει, απαντάει και συμβουλεύει επί παντός επιστητού, συζητώντας με ανθρώπους που πιάνουν όλο το εύρος, από μαθητές μέχρι πορνοστάρ (ανάμεσα στις οποίες και η πολύ… εμ, δεν ξέρω αν “δημοφιλής” είναι η σωστή λέξη… Stoya, η οποία εμφανίστηκε και στο βιογραφικό ντοκιμαντέρ για τη ζωή, το μυαλό και το έργο του, με τίτλο CAPTURED GHOSTS).
Πολλά ακόμη μπορεί να πει κανείς για τον Warren Ellis και οι διαφωνίες σχετικά με το ποιόν του ως ανθρώπου θα μπορούσαν να τραβήξουν για ώρες. Ωστόσο, είναι αναμφίβολο πως αποτελεί, δικαίως, έναν από τους πιο διαδεδομένους και (αναγνωστικά) κοσμαγάπητους συγγραφείς comics, με έργα που σήμερα αποτελούν σημεία αναφοράς του μέσου.