BEST OF: Superhero OGNs

Όταν καθόμαστε να σκεφτούμε ποια είναι τα καλύτερα superhero comics, συνήθως αναλύουμε και υπολογίζουμε σειρές, storylines και limited series. Σε μια τέτοια διαδικασία, το σπάνιο αυτό είδος για το genre, το format του original graphic novel, συνήθως απουσιάζει και αρκείται στο ρόλο του φτωχού συγγενή. Σπάνια, άλλωστε, παρουσιάζει τις επικές (σε μέγεθος) ιστορίες που εκτοξεύουν στις προτιμήσεις μας άλλα comics.

Επιπλέον, ο όγκος των graphic novels, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα superhero comics, είναι πολύ μικρός. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι δε μπορούν να αποτελέσουν “διαμάντια” του Μέσου, παρουσιάζοντας, μάλιστα, self contained ιστορίες – γεγονός που αποτελεί βασικό πλεονέκτημα για πολλούς αναγνώστες.

Από τη σειρά Marvel Graphic Novels, λοιπόν, σε αυτή που η DC ονόμασε Elseworlds και από τα πρώτα λεπτά superhero graphic novels της δεκαετίας του ’80 έως τα ογκωδέστερα σημερινά, σας παρουσιάζω αυτά που έχουν μείνει περισσότερο στη δική μου συνείδηση, ως εκείνα που όχι απαραίτητα θα σας αρέσουν πιο πολύ, αλλά εκείνα που οφείλετε να διαβάσετε.

Μην ψάξετε εδώ, λοιπόν, για storylines, limited series ή trade συλλογές. Απλά δείτε τις 10 προτάσεις μου για τα original superhero graphic novels.

arkham-asylum 10. ARKHAM ASYLUM
Writer: Grant Morrison
Artist: Dave McKean
DC Comics

Με παίδεψε πολύ αυτό το comic και παραλίγο να μην το συμπεριλάβω καν στη λίστα μου. Όχι επειδή το θεωρώ κακό, αλλά επειδή δεν το θεωρώ τόσο καλό όσο θα μπορούσε να είναι. Η βασική μου ένσταση αφορά στο σχέδιο του Dave McKean (VIOLENT CASES, CAGES), το οποίο είναι τόσο σκοτεινό και αφηρημένο που ανάθεμα αν καταλαβαίνω τι γίνεται στα μισά panels του ARKHAM ASYLUM. Όσο κι αν οι προσωπικές μου προτιμήσεις, όμως, δε με αφήνουν να το βάλω ψηλότερα σε αυτό το BEST OF, δε μπορώ παρά να παραδεχτώ ότι το σχέδιο είναι απόλυτα ταιριαστό για αυτή την ιστορία.

Ο Batman αναγκάζεται να χαθεί στους διαδρόμους του Arkham Asylum, κυνηγημένος από τους τροφίμους του, και πέφτει στα μονοπάτια της τρέλας και της παράνοιας, σχεδόν σε αρμονία με τον ιδρυτή του Arkham Asylum, του οποίου η ιστορία παρεμβάλλεται στις σελίδες του comic. Και ο Grant Morrison (ANIMAL MAN, DOOM PATROL, MULTIVERSITY) μας παρουσιάζει την τρέλα και την αναγκαιότητα, ενώ μας ρωτά ευθέως: μήπως τελικά ευθύνεται ο Batman για την εμφάνιση όλων αυτών των παρανοϊκών;

Son_of_Superman9. SON OF SUPERMAN
Writers: David Tischman, Howard Chaykin
Artist: J.H. Williams III
DC Comics

Στο μέλλον, ο Superman είναι νεκρός και η προστασία του πλανήτη έχει πέσει στα χέρια της υπόλοιπης Justice League, η οποία έχει πάρει τη μορφή κυβερνητικού μπάτσου. Ο Martian Manhunter, η Wonder Woman και οι υπόλοιποι μοιάζουν περισσότερο με δημόσιους υπαλλήλους ή μεθοδικούς μισθοφόρους και οι βασικοί τους αντίπαλοι είναι μια τρομοκρατική ομάδα που σπιλώνει το όνομα και το σύμβολο του Superman. Στο ίδιο μέλλον, όμως, βρίσκεται και ο Jon Kent, ο γιος του Clark της Lois, ο οποίος βλέπει τις δυνάμεις του (που δεν ήξερε καν πως κατείχε) να ξυπνούν και να αναπτύσσονται, λόγω μιας τυχαίας ηλιακής καταιγίδας.

Το δυστοπικό μέλλον των David Tischman (CABLE) και Howard Chaykin (BLACK KISS, AMERICAN FLAGG!) δεν είναι υπερβολικό ή υπέρμετρα εφιαλτικό. Μοιάζει σχεδόν πιθανό και αποτελεί τον καμβά, όχι μόνο για την εισαγωγή ενός ολοκαίνουργιου χαρακτήρα, αλλά και για το στήσιμο μιας μάχης που δεν έχει ξεκάθαρους ήρωες και villains. Και, το γεγονός ότι δεν το σχεδιάζει ο Chaykin (κάτι που θα είχε ως αποτέλεσμα όλοι οι γερασμένοι ήρωες να έχουν το ίδιο πρόσωπο του πορνόγερου) είναι πάντοτε θετικό.

new-mutants8. THE NEW MUTANTS
Writer: Chris Claremont
Artist: Bob McLeod
Marvel Comics

Μπορεί οι χαρακτήρες που παρουσιάζονται εδώ να μην είχαν τον ίδιο αντίκτυπο στο μεταλλαγμένο σύμπαν της Marvel που είχαν αυτοί του GIANT-SIZE X-MEN #1, αλλά η εμφάνισή τους μας έκανε να βεβαιωθούμε ότι κάθε νέος μεταλλαγμένος είναι ευπρόσδεκτος. Μια νέα ομάδα, αυτή των New Mutants, επιλέγεται από τον Charles Xavier για να πάρει τη θέση των X-Men, οι οποίοι θεωρούνται νεκροί (μετά τα γεγονότα του “Brood Saga”). Και οι αναγνώστες βλέπουν ξανά την προσπάθεια του Professor X να προστατέψει τους νέους μαθητές του, από τους εχθρούς τους, την ανθρωπότητα και τους ίδιους τους τους εαυτούς.

Η δράση, φυσικά, δεν απουσιάζει. Ούτε, βέβαια, και η μοναδική απεικόνιση νέων μεταλλαγμένων δυνάμεων από τον Bob McLeod (THE AMAZING SPIDER-MAN). Αλλά αυτό που κάνει το THE NEW MUTANTS τόσο γοητευτικό είναι ο ίδιος ο Xavier, ο οποίος αμφισβητεί το ίδιο του το όνειρο, εξαιτίας των απωλειών σε ζωές που έχει φέρει.

daredevil___love___war7. DAREDEVIL: LOVE AND WAR
Writer: Frank Miller
Artist: Bill Sienkiewicz
Marvel Comics

Ο Frank Miller (SIN CITY, 300) είναι ο άνθρωπος εκείνος που επαναπροσδιόρισε περισσότερο από κάθε άλλον τον Daredevil. Και το LOVE AND WAR κάνει ακριβώς αυτό το πράγμα, φέρνοντας, όμως, τον πρωταγωνιστή σε δεύτερο πλάνο, για χάρη μιας πιο… πληθωρικής προσωπικότητας. Ο Kingpin θέλει να σώσει την αγαπημένη του και ο τρόπος του δε θα μπορούσε παρά να κινείται έξω από το πλαίσιο του νόμου. Και ο Daredevil έρχεται αντιμέτωπος με ένα σχέδιο που ναι μεν θα έχει θύματα αθώο κοσμάκη, αλλά είναι αγνό στην ουσία του, καθώς βασίζεται στην αγάπη του Kingpin, όχι για τα χρήματα και την εξουσία, αλλά για κάποιον άλλον άνθρωπο.

Όσο, λοιπόν, γυρνούν οι σελίδες, τα νερά της ηθικής θολώνουν. Και ο Bill Sienkiewicz (NEW MUTANTS, ELEKTRA ASSASSIN) αφήνει κάθε δίλημμα να εξελιχθεί εκτός panel, υφαίνοντας μια ταπετσαρία σχεδίων που δε μπορεί παρά να σε αφήσει με ανοιχτό το στόμα.

Killingjoke6. BATMAN: THE KILLING JOKE
Writer: Alan Moore
Artist: Brian Bolland
DC Comics

Σε ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα graphic novels αυτής εδώ της κατηγορίας (κυρίως εξαιτίας του διφορούμενου τέλους του), ο Joker για άλλη μια φορά αλλάζει όχι μόνο τις ισορροπίες στην καθημερινότητα της Gotham, αλλά και στη ζωή ενός από τους βασικούς δευτερεύοντες χαρακτήρες που εμφανίζονται στα comics του Batman.

Ο Alan Moore (WATCHMEN, V FOR VENDETTA) κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα. Μας λέει μια φαινομενικά απλή ιστορία που καταλήγει σε κάτι άλλο – σε μια από τις πλέον χαρακτηριστικές αναμετρήσεις ανάμεσα στον Batman και τον Joker. Αλλά έως να φτάσουμε εκεί έχουμε την ευκαιρία να μπούμε για μια ακόμη φορά στο μυαλό του Clown Prince Of Crime, αλλά και του Batman, με όχημα τη μεταξύ τους σχέση. Και, φυσικά, ο δρόμος έως εκεί είναι πανέμορφα σχεδιασμένος, από τα ταλαντούχα χέρια του Brian Bolland (CAMELOT 3000).

Supbrit5. SUPERMAN: TRUE BRIT
Writers: John Cleese, Kim Howard Johnson
Artists: John Byrne, Mark Farmer
DC Comics

Όλα αυτά τα χρόνια, έχουμε δει πολλές Elseworld Stories από τη DC, με πρωταγωνιστή τον Superman, οι οποίες έχουν προσγειώσει το σκάφος του νεογέννητου Kal-El ακόμη και στη Σοβιετική Ένωση, όπου αναλαμβάνει τη διαιώνιση και επέκταση του κομμουνιστικού καθεστώτος. Σε καθεμία από αυτές, οι χαρακτήρες και το σκηνικό προσαρμόζονται σε διαφορετικές κουλτούρες, αλλάζοντας άρδην την εικόνα του Man Of Steel. Καμία από αυτές τις ιστορίες, όμως, δεν ξεφεύγει από το βασικό ύφος της εξιστόρησης μιας superhero ιστορίας.

Εκτός από το TRUE BRIT. Το οποίο είναι απολύτως αναμενόμενο, από τη στιγμή που το σενάριο υπογράφει, μεταξύ άλλων, και ένας από τους Monty Python: o John Cleese! Ο Superman, λοιπόν, μετατρέπεται σε καθαρά βρετανικό προϊόν, με το τσαγάκι του, τα tabloids του, το χιούμορ του και το φόβο για το τι θα πουν οι γείτονες! Ναι, είναι τόσο απολαυστικό όσο ακούγεται.

death-of-captain-marvel4. DEATH OF CAPTAIN MARVEL
Writer/Artist: Jim Starlin
Marvel Comics

Δώσε στον Jim Starlin (INFINITY GAUNTLET, INIFINITY WAR) οποιοδήποτε comic και τα αποτελέσματα θα είναι εξαιρετικά. Δώσε στον Jim Starlin κάποιο comic με διαγαλακτικό φόντο και τα αποτελέσματα θα είναι φανταστικά. Δώσε στον Jim Starlin το τελευταίο κεφάλαιο του σημαντικότερου ίσως διαγαλακτικού ήρωα της Marvel, του Captain Marvel, και τα αποτελέσματα θα είναι μοναδικά.

Όπως στο DEATH OF CAPTAIN MARVEL, το πρώτο graphic novel της Marvel, το οποίο μας διηγείται το θάνατο του Mar-Vell – του ισχυρότερου ίσως πλάσματος του cosmic universe της εκδοτικής – από τον καρκίνο. Παίρνοντας όλα τα ισχυρά cosmic στοιχεία που βρισκόταν στο απόγειό τους τη δεκαετία του ’80, ο Starlin τα προσγειώνει απότομα, με έναν θάνατο που προέρχεται από κάτι τόσο κοινό, απλό και παράλληλα εφιαλτικό, όπως ο καρκίνος. Ο Captain Marvel είναι πλέον ένας από εμάς – όχι μόνο μπορεί να πεθάνει, αλλά πεθαίνει από κάτι που απειλεί τους κοινούς θνητούς. Και όλο το Marvel Universe επηρεάζεται, στεκούμενο όχι μόνο στο πλευρό του, αλλά και απέναντί του, προωθώντας τα δικά του σχέδια.

Συγκίνηση, όπως μόνο ένας τέτοιος θάνατος (αργός, βασανιστικός και μόνιμος) μπορεί να προκαλέσει.

JLa23. JLA: EARTH 2
Writer: Grant Morrison
Artist: Frank Quitely
DC Comics

Ακόμη και η πιο απλή ιστορία (φαινομενικά τουλάχιστον) μπορεί να μετατραπεί σε κάτι άλλο, στα χέρια του Grant Morrison. Έτσι κι εδώ, μια ιστορία που φέρνει τη Justice League αντιμέτωπη με τα κακέκτυπα της που προέρχονται από μια άλλη διάσταση γιγαντώνεται σε κάτι άλλο. Η Justice League ταξιδεύει στην άλλη διάσταση, όπου το καλό και το κακό έχουν αντίστροφους ρόλους, και προσπαθούν να θριαμβεύσουν (μάταια), δείχνοντας το σωστό δρόμο. Το EARTH 2, όμως, δεν αναλώνεται στο να μας δείχνει τον Superman, τον Batman, τη Wonder Woman και τους υπόλοιπους να μάχονται με… παραμορφωμένα είδωλα του εαυτού τους στον καθρέφτη, αλλά παίρνει ένα απλό και ενδεχομένως παιδιάστικο concept για να μιλήσει για το καλό, το κακό και τις αντανακλάσεις τους.

Η αντανάκλαση αυτή είναι φανερή, όχι μόνο στο γενικότερο concept του comic, αλλά και σε διαλόγους ανάμεσα στους πρωταγωνιστές. Και, στο τελευταίο panel, το οποίο με μια βιαστική θέαση θα μπορούσε να παρεξηγηθεί ως και κακά σκηνοθετημένο, ο Morrison κλείνει απλά και συμβολικά. Το σχέδιο του Frank Quitely (THE AUTHORITY, MULTIVERSITY: PAX AMERICANA), από την άλλη, με βρίσκει αντίθετο σε κάποια σημεία, αλλά δε μπορώ παρά να παραδεχθώ πως είναι εξαιρετικό, παρουσιάζοντάς μας δύο διαφορετικούς κόσμους.

redrain2. BATMAN & DRACULA: RED RAIN
Writer: Doug Moench
Artist: Kelley Jones
DC Comics

Σε πείσμα του canon του Batman, αυτή εδώ η ιστορία (κομμάτι της σειράς ELSEWORLDS της DC) φέρνει τον Dark Knight αντιμέτωπο με μια υπερφυσική απειλή. Και όχι όποια κι όποια υπερφυσική απειλή, αλλά τον Dracula, τον πατέρα των vampires! Στα χαρτιά, βέβαια, μια τέτοια ιδέα μπορεί να φαίνεται από κακή έως γελοία. Αλλά το δίδυμο των Doug Moench (BATMAN: LEGENDS OF THE DARK KNIGHT, FANTASTIC FOUR) και Kelley Jones (THE SANDMAN) μετατρέπει αυτή την ιδέα σε κάτι φυσιολογικό, για έναν ήρωα που έχουμε συνηθίσει να αντιμετωπίζει “κοινούς” εγκληματίες.

Ο Dracula επισκέπτεται την Gotham, εκμεταλλευόμενος την άθλια κατάσταση των κατοίκων της (η οποία επιδεινώνεται από το φαινόμενο της κόκκινης τοξικής βροχής) και ο Batman είναι ο μόνος ικανός να τον σταματήσει. Τίποτε το αξιομνημόνευτο εδώ, σωστά; Προσθέτοντας, όμως, το γεμάτο ανατροπές σενάριο, τους ποιητικούς μονολόγους και τους γκροτέσκα σχεδιασμένους χαρακτήρες, βλέπουμε στις σελίδες του RED RAIN να εξελίσσεται μια ιστορία που περισσότερο θυμίζει εφιάλτη παρά ένα οποιοδήποτε comic. Και, φυσικά, βλέπουμε τον Batman με φτερά – πόσο πιο cool μπορεί να γίνει;!!!

godlovesmankills1. X-MEN: GOD LOVES, MAN KILLS
Writer: Chris Claremont
Artist: Brent Anderson
Marvel Comics

Ενδεχομένως η πρωτιά του συγκεκριμένου graphic novel να είναι αποτέλεσμα των αδυναμιών μου, όχι μόνο στους X-Men και στον Chris Claremont, αλλά και σε αυτές τις superhero ιστορίες που δε θέλουν τους πρωταγωνιστές να έρχονται αντιμέτωποι με super villains, αλλά με εχθρούς περισσότερο καθημερινούς. Στην περίπτωση των X-Men, ο εχθρός αυτός ήταν πάντα ο ρατσισμός και σε αυτό εδώ το graphic novel μοιάζει πιο γιγαντωμένος από ποτέ. Έρχεται, μάλιστα, από τον άμβωνα της Εκκλησίας, καλυμμένη από τα “πολεμικά” κηρύγματα του αιδεσιμότατου William Stryker, ο οποίος απαγάγει τον Charles Xavier.

Σε εκείνο το σημείο παίρνει τη θέση του ο Magneto, περιπλέκοντας ακόμη περισσότερο τα πράγματα για τους X-Men, οι οποίοι μαθαίνουν για πρώτη φορά από πρώτο χέρι και την “άλλη οδό”, μια οδό πολύ διαφορετική από αυτή του μέντορά τους. Ακόμη και η πύρρεια νίκη τους στο τέλος ενισχύει το συνολικό θέμα του GOD LOVES, MAN KILLS, το οποίο έθιξε ένα θέμα που χαρακτηρίζεται πάντοτε επίκαιρο και αμφιλεγόμενο.

Φυσικά, ρόλο στην πρωτιά που κατέκτησε στις προτιμήσεις μου αυτό το comic παίζει και το αψεγάδιαστο σχέδιο του Brent Anderson (ASTRO CITY), ο οποίος συνδυάζει με μαεστρία το προσγειωμένο με το αδιανόητο.