KRAK KOMIKS
Τρεις Μαρτίου 2007. Ο Τάσος Μαραγκός a.k.a. Tasmar, δημιουργός με καταγωγή από τη Σύρο και ιθύνος νους του fanzine BIG BANG!, που μετεξελίχθηκε σε ανθολογία με τίτλο BIG BANG! COMIX, κυκλοφορεί στο Comicdom Con Athens 2007, το πιλοτικό μηδενικό τεύχος μιας σειράς που θα μας κρατήσει παρέα για οκτώ χρόνια. Ο τίτλος της, KRAK KOMIKS… και είναι όνομα και πράμα.
Το KRAK KOMIKS #0 ήταν μία 20σέλιδη φανζινοειδής αυτοέκδοση, που περιείχε μικρές ιστοριούλες, κάποιες από τις οποίες αναδημοσιεύτηκαν ως συνοδευτικές στα κανονικά τεύχη της σειράς (τα #1-5 εκδόθηκαν από την Giganto και τα #6-11 από την Jemma Press). Απ’ όσο ξέρω, δεν περιείχε ίχνος της ιστορίας “Hard Rock”, που θα δέσποζε στα επόμενα τεύχη του KRAK.
Το “Hard Rock” ήταν η κύρια ιστορία των τευχών #1-8, έγινε δευτερεύουσα στα #9-10 και στο #11 δεν υπάρχει ίχνος της, και είναι ο βασικός λόγος που θα πρότεινα σε κάποιον να διαβάσει τη σειρά. Η ιστορία ακολουθεί τη ζωή του Μάρκου Δεμάρκου, ενός 17χρονου ροκομεταλά, κομιξά, μαλλιά μαθητή, στη Σύρο, που σιχαίνεται τον καθωσπρεπισμό και μαζί με τον κολλητό του, Γόγο, μπαίνει σε φάση sex, drugs και rock ‘n’ roll, με το συγκρότημά του “The Monks”. Και όλα αυτά στα 90s! Κατά τη διάρκεια της πρώτης περιόδου της σειράς (τεύχη #1-5) διαβάζουμε για τα σχολικά του χρόνια, ενώ κατά τη διάρκεια της δεύτερης (#6-8) διαβάζουμε για τη στρατιωτική θητεία του διδύμου, που συμπίπτει, δυστυχώς για αυτούς, με την κρίση των Ιμίων. Στην τρίτη περίοδο (#9-11) έχουμε μόνο κάποιες ολιγοσέλιδες ιστοριούλες, που δρουν τελείως συμπληρωματικά και λαμβάνουν κυρίως χώρα μετά την απόλυσή τους, το 1997.
Οι συνοδευτικές ιστορίες της πρώτης και δεύτερης περιόδου εμπεριέχονται σε ένα “ένθετο”, που τιτλοφορείται μονάχα στα τρία πρώτα τεύχη, ως “Γαμάτα Κόμιξ!”. Οι βασικές είναι οι ιστορίες με τον κομίστα Κ.Ομίστα, ο οποίος αντιμετωπίζει τρελές καταστάσεις της Ελληνικής καθημερινότητας ως δημιουργός, το “Greek Comics Underworld”, το οποίο, είναι το καλύτερο κομμάτι του KRAK (μαζί με το “Hard Rock”) και παρουσιάζει facts της Ελληνικής σκηνής, το σουρεάλ “Ελληνόπουλο Στο Εξώτερο Διάστημα”, που στα τεύχη της δεύτερης περιόδου γίνεται “Fanboy + Tzatziki” (το πιστό του πρόβατο, που πλέον είναι σακούλα κομιξάδικου), μικρότερες συνοδευτικές ιστορίες με χαρακτήρες του “Hard Rock”, καθώς και κάποιες αυτοτελείς ιστορίες, σχετικές με το θέμα του εκάστοτε τεύχους.
Παρεμπιπτόντως, λίγο πριν τελειώσει το story arc της δεύτερης περιόδου, ο Tasmar ξανασχεδίασε την ιστορία του “Hard Rock” του πρώτου τεύχους και το έβγαλε στα Αγγλικά, σε ένα one-shot με τίτλο HARD ROCK #1, ως promo για το Super London Comic Con, το Φλεβάρη του 2012. Φαίνεται η βελτίωση στο σχέδιο, ενώ συνοδεύεται από τρεις μονοσέλιδες έγχρωμες, που δεν υπάρχουν σε άλλο τεύχος της σειράς, η πρώτη από τις οποίες είναι το “making of” του τεύχους.
Στην τρίτη περίοδο (τεύχη #9-11), έχουμε ως βασική ιστορία, μια ιστορία τρόμου με τίτλο “Μην Το Διαβάσεις”, που δανείζεται το concept από τις ταινίες τρόμου THE RING. Μια παρέα φίλων, ο Ντάνι, ο Πόρθος και ο κομίστας Φράνκι, μαζεύονται για να δουν καμιά ταινιούλα και κατά λάθος ανακαλύπτουν ένα comic που αφού το διαβάσεις, σου ρουφάει τη ψυχή και βρίσκεις φρικτό θάνατο. Στη συνέχεια, προσπαθούν να ανακαλύψουν το λόγο δημιουργίας του και πως θα το ξεφορτωθούν, με όχι καλή κατάληξη…
Όσον αφορά στο σχέδιο, ο Tasmar, με την πάροδο του χρόνου, έχει τελειοποιήσει τη γραμμή του, η οποία έχει φανερές επιρροές από την Underground-εναλλακτική Αμερικανική σκηνή των 50s και 60s, εξού και το tribute του εξωφύλλου του τεύχους #3, στο πρώτο τεύχος του MAD. Μεγάλη διακύμανση υπάρχει στο χρωματισμό της σειράς, καθώς η πρώτη περίοδος είναι ασπρόμαυρη, η δεύτερη έγχρωμη και η τρίτη ασπρόμαυρη με κόκκινες προσθήκες. Προσωπικά, πιστεύω ότι στο ύφος του KRAK πηγαίνει περισσότερο το ασπρόμαυρο και όχι ιδιαίτερα το έγχρωμο, οπότε χρωματικά θεωρώ ότι η τρίτη περίοδος προσπαθεί να επαναπροσεγγίσει την πρώτη.
Όσον αφορά το σενάριο, εδώ έχουμε αρκετά σκαμπανεβάσματα. Η πρώτη περίοδος (τεύχη #1-5) ήταν μία απίστευτη έκπληξη για τα ελληνικά δεδομένα, γεμάτη φρεσκάδα, τρέλα και αναρχία. Υπήρξαν αρκετά φανζίν σε αυτό το ύφος, πριν το 2007, αλλά κανένα δεν έφτασε στο επίπεδο που έφτασαν αυτά τα πέντε τεύχη, και γι’ αυτό τα προτείνω ανεπιφύλακτα, εάν αναζητείτε διαμαντάκια της Ελληνικής σκηνής. Δεν είναι τυχαίο ότι το #4 βραβεύτηκε με το βραβείο του καλύτερου ελληνικού comic του 2010, στα Comicdom Awards. Στη δεύτερη περίοδο (τεύχη #6-8), έχουμε μια απόπειρα για βελτίωση της έκδοσης, η οποία όμως δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη άνοδο σε σεναριακό επίπεδο. Παραμένει ενδιαφέρον ανάγνωσμα, αλλά πέφτει κατακόρυφα το ενδιαφέρον για τους χαρακτήρες. Ίσως από τις πιο αδιάφορες ιστορίες που αφορούν το χάος της θητείας, χωρίς να έχει κάτι το ιδιαίτερο να πει και με ελάχιστες καλές στιγμές.
Ακολουθούν τα τελευταία τρία τεύχη (#9-11), για τα οποία, όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος ο δημιουργός σε συνέντευξή του στο SERIOUS #33, θα προτιμούσε να έβγαιναν ξεχωριστά σε ένα τομάκι και θα συμφωνήσω. Προσωπικά, δεν τα θεωρώ KRAK, γιατί ξεφεύγουν από το ωραία αλλόκοτο αυτοβιογραφικό ύφος της σειράς και μεταμορφώνονται σε horror comic. Ειδικά το τελευταίο τεύχος δεν έχει ούτε μία σελίδα με χαρακτήρες “Hard Rock”και δίνει ένα σχετικά βιαστικό τέλος στο “Μην Το Διαβάσεις”, μετά από ενός έτους παύση (το 2014 δεν κυκλοφόρησε KRAK). Ίσως ήταν έτσι κι αλλιώς η ώρα να τελειώσει το KRAK, μετά από εννιά χρόνια, αλλά ίσως και να είχε περισσότερα να δώσει. Τα πάντα, στην τελική, κρίνονται από την πένα του δημιουργού, η οποία πλέον κάνει τα “Αδέσποτα Σκίτσα”, άτυπη συνέχεια του “Όλα Είναι Κόμικξς”, στο ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ της ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ και είναι πετυχημένος συνδυασμός strip και γελοιογραφίας. Keep rockin’.
Σε ευχαριστούμε για την παρέα όλα αυτά τα χρόνια, Κρακ.