TOP SHELVES: THREE
Writer: Kieron Gillen
Artist: Ryan Kelly
Image Comics
Η ελληνική ιστορία και μυθολογία αποτελούν δύο από τις σημαντικότερες επιρροές στην Τέχνη εδώ και αιώνες. Η λογοτεχνία, η ζωγραφική και ο κινηματογράφος, μας έχουν δώσει αριστουργήματα (καλά, και πολλές πατάτες) βασισμένα στον ελληνικό πολιτισμό. Τα comics δεν θα μπορούσαν παρά να έχουν και αυτά τους δικούς τους “εκπροσώπους”, είτε επηρεαζόμενα δια της πλαγίας οδού, με χαρακτήρες όπως ο Hercules της Marvel και ολόκληρους κόσμους, όπως στο SANDMAN της Vertigo, είτε προσαρμόζοντας αυτούσιες ιστορίες.
Στη δεύτερη κατηγορία, έχουμε παραδείγματα από αρχαιοτάτων χρόνων, με ιστορίες όπως η Ιλιάδα και η Οδύσσεια στα CLASSICS ILLUSTRATED, αλλά αν μιλάμε για τα τελευταία 15-20 χρόνια, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πρωτοκαθεδρία ανήκει στο 300 του Frank Miller από την Dark Horse. Και δικαίως – κατά την ταπεινή μου γνώμη – αφού πρόκειται για ένα υπέροχο comic, που τάραξε τα νερά της εποχής με τη διαφορετικότητά του. Και όμως, υπάρχει ένα ακόμη πιο πρόσφατο comic, που και αυτό έχει να κάνει με την αρχαία Σπάρτη και επίσης αξίζει να διαβάσετε.
Ο Kieron Gillen (PHONOGRAM, THOR, UNCANNY X-MEN) καταπιάνεται με την ιστορία της Σπάρτης και πιο συγκεκριμένα με το θέμα των Ειλώτων και θέτει την ιστορία του στο 364 π.Χ.. Στην ιστορία πρωταγωνιστούν τρεις Eίλωτες, ο Klaros, η Damar και ο Terpander, οι οποίοι προσπαθούν να διαφύγουν από ένα απόσπασμα Σπαρτιατών στρατιωτών υπό το βασιλιά Kλεομένη Β’. Γιατί τους κυνηγούν; Επειδή ενεπλάκησαν σε μία συμπλοκή, η οποία κατέληξε στη δολοφονία κάποιων Σπαρτιατών ευγενών (και πολλών ειλώτων, φυσικά). Η ιστορία είναι από μόνη της μια κλασική ιστορία καταδίωξης, όμως κερδίζει πολλούς πόντους, γιατί ο Gillen προσπαθεί να είναι – στα πλαίσια του δυνατού – ιστορικά ακριβής και είναι εμφανές ότι έχει πραγματοποιήσει σημαντική έρευνα γύρω από το θέμα της ζωής στη Σπάρτη και της αλληλεπίδρασης των διαφόρων τάξεων. Και το ακόμη σημαντικότερο είναι ότι όλα τα ιστορικά στοιχεία προσαρμόζονται στο σκοπό, που δεν είναι άλλος από το να γραφτεί μια συναρπαστική ιστορία και όχι να γίνει ένα “βαρετό” μάθημα. Πράγματι, το comic διαβάζεται νεράκι. Ο Gillen καταφέρνει αυτό που λέμε – ειρωνικά τις περισσότερες φορές – να διασκεδάζουμε μαθαίνοντας.
Στο σχέδιο έχουμε τον Ryan Kelly (LUCIFER, LOCAL), ο οποίος είναι αρκετά καλός σε όλο το comic, αλλά ειδικά στις σκηνές των μαχών, είναι καταπληκτικός! Το ξέρω ότι ακούγεται μακάβριο, αλλά οι μονομαχίες με τα ξίφη και τις λόγχες, θυμίζουν χορογραφίες. Η ανάγνωση του comic με κάνει να θέλω να αναζητήσω και άλλες δουλειές του. Και τα καλά λόγια για το artwork δε σταματούν εδώ, και αυτό γιατί δε θα πρέπει, σε καμία περίπτωση, να μην κάνουμε αναφορά στο υπέροχο coloring της Jordie Bellaire (που έχουμε αναδείξει πολλές φορές). Πραγματικά, χαζεύεις το πως χρωματίζει ένα δωμάτιο που φωτίζεται από κεριά, μια ηλιόλουστη Σπάρτη, ή ένα σκοτεινό σπήλαιο. Η συμβολή της στην ατμόσφαιρα του comic είναι πολύτιμη.
Συνολικά, το THREE αξίζει και το χρόνο και τα χρήματά σας. Θα διαβάσετε μια ωραία ιστορία και – ίσως – βρείτε μια αφορμή για να διαβάσετε λίγο Ιστορία. Ειδικά αν προτιμήσετε το trade, θα βρείτε εκτός της cover gallery και κάποιων σκίτσων, ένα παράρτημα από τον Gillen με ιστορικές παρατηρήσεις, καθώς και μία εκτεταμένη συνέντευξη του συγγραφέα με τον καθηγητή του Centre for Spartan and Peloponnesian Studies του University of Nottingham, Stephen Hodkinson, που τον βοήθησε ιδιαίτερα στην έρευνά του.