Top 100 Film & TV Adaptations
Η κινηματογραφική επανεκκίνηση ένος αρχετυπικού χαρακτήρα στα καλύτερα της, αφήνοντας ένα βαρύ χαρτί για τις συνέχειες…
Batman Begins
2005WritersChristopher Nolan, David S. Goyer DirectorChristopher Nolan CastChristian Bale, Liam Neeson, Michael Caine, Morgan Freeman, Gary Oldman, Katie Holmes, Cillian Murphy, Ken Watanabe Warner BrosΟ Christopher Nolan είναι ένας σκηνοθέτης που με έχει προβληματίσει πολύ, τα τελευταία χρόνια. MEMENTO, THE PRESTIGE και BATMAN BEGINS. Τρεις ταινίες που μου αρέσουν πολύ, οι οποίες κατάφεραν να τον τοποθετήσουν στο προσκήνιο. Κατα την άποψη μου, εδώ τελειώνουν και οι καλές ταινίες του. Την ψώνισε, πίστεψε στο δικό του hype πιο πολύ και από τον τελευταίο die hard οπαδό του, και μας παρέδωσε μια σειρά από 3ώρους και βάλε, κουραστικούς, χωρίς λογική ροή, σούπερ δήθεν “ογκόλιθους” με μαύρες τρύπες (pun intended) στην πλοκή, με αποκορύφωμα (αν και εχει άλλον σκηνοθέτη είναι writer, producer και η αισθητική είναι 100% Nolan) το βδελυρό MAN OF STEEL. (Μικρή εξαίρεση σε όλα τα προηγούμενα, αποτελεί το INTERSTELLAR, το οποίο δεν πάσχει σε όλους τους τομείς, αλλά και αυτό φαίνεται να προσπαθεί πολύ για να πιάσει το “μεγαλείο” – α, ρε Kubrick, το κατέστρεψες το παιδί). Για να μην παρεξηγηθώ, πάντως, από πλευράς παραγωγής, τεχνικών στοιχείων και από φωτογραφία, όλες οι ταινίες του είναι πάντα πάρα πολύ καλές.
Πάμε, λοιπόν, τώρα σε μια ταινία που, για μένα, είναι μακράν η “πιο Batman” ταινία που έχει γυριστεί (με εξαίρεση πάντα το υπέροχο animation BATMAN: MASK OF THE PHANTASM, που δεν περιλαμβάνεται σε αυτή την λίστα γιατί αναφέρεται μόνο σε live action μεταφορές). Έχουμε ένα εξαιρετικό cast, που αποτελέιται από μερικούς από τους αγαπημένους ηθοποιούς του Nolan, με τους οποίους έχει συνεργαστεί πάμπολλες φορές. Εξαίρεση η Katie Holmes, που δίπλα σε κανονικούς ηθοποιούς, και όχι στον James Van Der Beek, μοιάζει με κομπάρσο.
Νέα αισθητική, στολή, αυτοκίνητο και μια πιο down to earth προσέγγιση, σε σχέση με τις ταινίες του Burton (οποιοδήποτε άλλο Batman υπήρξε μεταξύ του Burton και του BEGINS, δεν το θεωρώ καν ταινία). Οι ταινίες του Burton έχουν μια δική τους αισθητική, τις αγαπώ γι’ αυτό που έκαναν στην εποχή τους και τις έχω δει ευχάριστα αρκετές φορές, αλλά ποτέ δεν τις θεώρησα επιτυχημένες μεταφορές. Στο BEGINS έχουμε μια πιο tech ματιά στον Batman, δίνοντάς μας πάντα την αίσθηση ότι όχι μόνο όλα αυτά είναι gadgets, που αν κάποιος είχε αρκετά λεφτά θα μπορούσε να τα φτιάξει, αλλά και ότι θα λειτουργούσαν (δεν είναι π.χ. το Batmobile του Burton, που αν και είναι πανέμορφο, ξέρεις ότι δεν μπορεί να καβαλήσει ούτε πεζοδρόμιο).
Η λέξη “Begins” στον τίτλο, έχει ξεκάθαρη και σαφή σημασία και αυτό φαίνεται και στην ιστορία. Ένα ακόμη retelling των origins του Batman με μια πολύ όμορφη ροή, χτίζοντας το ψυχολογικό υπόβαθρο, το υποστηρικτικό team γύρω του, αλλά και τον ίδιο τον χαρακτήρα, σωματικά, για να αντιμετωπίσει το επικίνδυνο έργο που επέλεξε να επιτελέσει. Βλεπουμε την ανέλιξη του χαρακτήρα, από φυσιολογικό άνθρωπο, σε πολεμική μηχανή, σε υπερήρωα. Από πλούσιο δανδή, σε ευαίσθητο ευεργέτη, σε προστάτη της πόλης του. Κάθε κομμάτι της ταινίας είναι δοσμένο με την ανάλογη ισορροπία, ώστε να καταλάβεις πως περνάμε από τη μια φάση στην άλλη, έχοντας αφιερώσει λογικό χρόνο για να χορτάσεις και το origin, και την ιστορία αλλά και τον πρωταγωνιστικό χαρακτήρα με τη στολή του.
Η επιλογή των εχθρών έχει γίνει με εξαιρετικό τρόπο, και αυτοί δένουν αρμονικά στην ροή, χωρίς να χάνουμε τον τελικό στόχο του “κακού” της ιστορίας. Η αναγνώριση, αλλά και η διαφορετικότητα του πρωταγωνιστή, σε σχέση με τον εκπαιδευτή του, που αποτελεί σημείο αναφοράς για την ανάδειξή του σε ήρωα, δίνεται και αυτή με όμορφο τρόπο, σε μια κλιμακωτή πλοκή με ουσιαστικό climax. Τα διάφορα παρακλάδια της πλοκής δεν σε παρασέρνουν ούτε σε αφήνουν με πολλά ερωτηματικά. Κλείνοντας, η ιστορία σε αφήνει με ένα αίσθημα ικανοποίησης και ολοκλήρωσης, δίνοντάς σου τη δύναμη να θέλεις να χτίσεις τα πάντα πάλι από την αρχή.
Δεν θα έλεγα ότι η ταινία είναι η καλύτερη μεταφορά που μπορεί να γίνει, αλλά είναι σίγουρα η καλύτερη που ΕΧΕΙ γίνει, στα πλαίσια πάντα του σκοτεινού ιππότη Batman, σε αντίθεση με τον ντετέκτιβ Batman, που οι ταινίες του Nolan δεν εξερευνούν καθόλου. Οι επόμενες δύο που ακολούθησαν, κατά την προσωπική μου άποψη, ήταν κακέκτυπα αυτής, παραφουσκωμένες όσο δεν πάει, σε βαθμό που δεν μπορούσαν να συμμαζέψουν το “coolness” τους, το οποίο απλά κατατρόπωσε κάθε προσπάθεια λογικής συνοχής (πλοκής, μοντάζ, δράσης, συναισθημάτων) και φυσικά οποιουδήποτε ηρωισμού, αφού ο Batman ήταν απλά απών, ή μονίμως δαρμένος. Το μόνο που έμεινε από αυτές ήταν μερικές καλές ερμηνείες.
Στην υγειά του BATMAN BEGINS!