Transmetropolitan
Ιστορία
Βρισκόμαστε στο μέλλον, αλλά χωρίς να ξέρουμε την ακριβή χρονολογία, σε μια φουτουριστική μεγαλούπολη, γνωστή απλά ως “The City”. Σε αυτό το χαοτικό, cyberpunk περιβάλλον, γεμάτο διαφθορά, βρωμιά και κοινωνική καταπίεση, η αλήθεια έρχεται στην επιφάνεια, χάρη στην καυστική φωνή του δημοσιογράφου Spider Jerusalem.
Εριστικός και θορυβώδης, αλκοολικός και χρήστης πολλών διαφορετικών ναρκωτικών, ο Spider δεν είναι ιδιαίτερα ευχάριστος άνθρωπος για τους γύρω του. Είναι, όμως, αφοσιωμένος στην δουλειά του και δεν διστάζει να καταφύγει σε ακραίες και ανορθόδοξες μεθόδους για να φτάσει στην αλήθεια. Αυτή του η αφοσίωση είναι που τον φέρνει αντιμέτωπο με κάθε μορφής εξουσία και που τον καθιστά, τελικά, τον αντιπαθή, γκρίζο ήρωα, που αξίζει, αλλά και χρειάζεται, η ανώνυμη πόλη του.
Τι μας άρεσε
Ο κοινωνικοπολιτικός σχολιασμός του Warren Ellis, ο οποίος χρησιμοποιεί τον μελλοντικό του κόσμο ως πρόσχημα για να μιλήσει για θέματα που απασχολούν εξίσου και το παρόν. Από διεφθαρμένους πολιτικούς, αιρέσεις που εξαπατούν τους πιστούς τους και μειονότητες που η πόλη ποδοπατά συστηματικά, τίποτα δεν περνά ασχολίαστο από την επιθετική γραφή του πρωταγωνιστή μας (ο χαρακτήρας του οποίου είναι βασισμένος στον δημοσιογράφο και συγγραφέα Hunter S. Thompson), ο οποίος εναντιώνεται στους πάντες και τα πάντα, μέσω της στήλης του, με τίτλο “I Hate It Here”.
Το σκληρό, πικρόχολο και ενίοτε παρανοϊκό χιούμορ, που χαρακτηρίζει τόσο την αρθρογραφία του Spider Jerusalem, όσο και την αλληλεπίδρασή του με τους υπόλοιπους χαρακτήρες του comic, κρατά το ενδιαφέρον του αναγνώστη, μας καθοδηγεί με κυνισμό μέσα από τις βρώμικες υποθέσεις που ερευνά ο πρωταγωνιστής μας και μας κάνει, εν τέλει, να τον συμπαθήσουμε, ή έστω να αποδεχτούμε την αναγκαιότητα της ύπαρξής του.
Τέλος, η εντυπωσιακή και λεπτομερέστατη απεικόνιση της πόλης από τον Darick Robertson, με τους ενδιαφέροντες κατοίκους, αλλά και τις διάφορες διαφημίσεις, τηλεοπτικές σειρές και λογότυπα εταιριών, που επαναλαμβάνονται από τεύχος σε τεύχος, ενισχύει την ιδέα ότι ο Spider είναι κομμάτι ενός πολύ μεγαλύτερου, ζωντανού κόσμου.
Τι μας ενόχλησε
Όπως με όλες τις long-running σειρές, ο τίτλος εκτροχιάζεται κατά τόπους από την κεντρική του πλοκή. Αυτό μας δίνει σαν αποτέλεσμα μερικά πολύ καλοφτιαγμένα one-shots, αλλά χαλάει τη ροή της ιστορίας, ειδικά για όσους διαβάζουν τη σειρά μαζεμένη σε trade paperbacks. Ουσιαστικά, βέβαια, πρόκειται για πταίσμα, το οποίο, στην πραγματικότητα, βοηθά στην καλύτερη ανάπτυξη του κόσμου.
Συνολική Εκτίμηση
Το TRANSMETROPOLITAN είναι ένα από αυτά τα μοναδικά στο είδος τους έργα, που καταφέρνουν να αγγίξουν την τελειότητα. Ο κόσμος του, γεμάτος επιθετικό στοχευμένο marketing, ανθρώπους μόνιμα “καλωδιωμένους” στο internet και φτωχογειτονειές που ζουν σε απόλυτη εξαθλίωση, μπορεί να μοιάζει με σκοτεινή πρόβλεψη για το μέλλον, αλλά με μια καλύτερη ματιά, δεν αργεί κανείς να συνειδητοποιήσει πόσο έντονα θυμίζει το παρόν.
Στην πραγματικότητα, το μέλλον του TRANSMETROPOLITAN δεν είναι ούτε ουτοπικό ούτε δυστοπικό. Είναι ένας κόσμος όπου, παρά την ασταμάτητη τεχνολογική πρόοδο, οι άνθρωποι έχουν παραμείνει οι ίδιοι. Και αυτό, εν τέλει, είναι το χαρακτηριστικό που κάνει τον κόσμο του να ξεχωρίζει.
Παράλληλες Προτάσεις
Οτιδήποτε γραμμένο από τον Hunter S. Thompson (με γνωστότερο το ημι-αυτοβιογραφικό βιβλίο του FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS και την ομώνυμη κινηματογραφική μεταφορά), θα σας δώσει μια καλή ιδέα για την ενδιαφέρουσα προσωπικότητα του πραγματικού δημοσιογράφου στον οποίο βασίστηκε ο χαρακτήρας του Spider.
Ο Warren Ellis καταπιάνεται με κοινωνικοπολιτικά ζητήματα και φουτουρισμό στα περισσότερα comics του (THE AUTHORITY, GLOBAL FREQUENCY και πολλά άλλα), αλλά θα σας πρότεινα να ρίξετε μια ματιά στο PLANETARY, που ασχολείται με την pop κουλτούρα του 20ου Αιώνα και από το οποίο ο Spider (ή κάποιος που του μοιάζει αρκετά) κάνει ένα διακριτικό μεν, αλλά σημαντικό πέρασμα.