Wonder Woman, Amazon Princess

Η ελληνική μυθολογία μέσα από τη Wonder Woman

Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι οι πιο διάσημοι υπερήρωες φαίνεται να πρεσβεύουν αμερικανικά ιδανικά (το οποίο πρόσφατα μεταστράφηκε σε αμερικάνικες αδυναμίες), ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες της χώρας που τους γέννησε. Ο Captain America είναι ντυμένος με την σημαία της Αμερικής και πολεμάει τους Ναζί, ο Superman υπερασπίζεται την αλήθεια, τη δικαιοσύνη και τον αμερικανικό τρόπο ζωής, ο Batman αποτελεί για πολλούς fans και ιστορικούς των comics την απεικόνιση της σκοτεινής πλευράς των Ηνωμένων Πολιτειών. Η Wonder Woman, όμως, η οποία κατάφερε να γίνει όσο διάσημη όσο και οι άντρες δίπλα στους οποίους μάχεται, ήταν πάντοτε πιο περίπλοκη και παράδοξη. Μπορεί η στολή της να είναι εμπνευσμένη από την σημαία των Ηνωμένων Πολιτειών (αν και πλέον μοιάζει περισσότερο με στολή αρχαίας πολεμίστριας), αλλά η Diana όχι μόνο ανατράφηκε ως Αμαζόνα, αλλά έχει αναλάβει το ρόλο της πρέσβειρας της Themiscyra στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών.

Όμως, ας μην βιαστεί κανείς, δεδομένης της σχέσης των Αμαζόνων με την ελληνική μυθολογία και την ιστορία, να ανακηρύξει την Wonder Woman εθνική μας ευεργέτρια και πρέσβειρα του ελληνικού πολιτισμού. Η ελληνικότητα της Wonder Woman είναι τουλάχιστον μπασταρδεμένη και ανταποκρίνεται σε ιδανικά που δεν ανταποκρίνονται απαραίτητα στην ιστορική πραγματικότητα ή ακόμα και στην ελληνική μυθολογία.

Αρχικά, σε αρκετές ιστορίες υπονοείται ότι η προϊστορία των Αμαζόνων σχετίζεται με τα όσο γνωρίζουμε από τους ελληνικούς μύθους. Η μητέρα της Wonder Woman, Hyppolyta, αποτελεί αναφορά στην μυθική αδερφή της βασίλισσας των Αμαζόνων, Ιππολύτη, της οποίας ο Ηρακλής έκλεψε την ζώνη σε έναν από τους δώδεκα άθλους του. Σε μια προσπάθεια σύνδεσης της μυθολογίας και του σύμπαντος της DC, η ιστορία των Αμαζόνων τoυ Paradise Island, όπως διαμορφώθηκε στην Golden Age, αναφέρει ότι μετά τον εξευτελισμό των Αμαζόνων από τον Ηρακλή, οι Ολύμπιοι θεοί εξόρισαν τις Αμαζόνες και τις υποχρέωσαν να φορούν βραχιόλια γύρω από τα χέρια τους, για να τους θυμίζουν την κυριαρχική φύση των ανδρών. Έτσι, γεννήθηκε το Paradise Island, που αργότερα ονομάστηκε Themiscyra και αποτελεί την πατρίδα της πριγκίπισσας Diana. Και κάπου εκεί, οι προσπάθειες σύνδεσης μυθολογίας και comics σταματούν. Γιατί, μπορεί οι Ολύμπιοι θεοί να υπάρχουν ως χαρακτήρες στο σύμπαν της DC, χρησιμεύοντας ως κακοί ή ως σύμμαχοι, ανάλογα με την ιστορία, αλλά οι ιστορίες πολλαπλασιάζονταν και εξελίσσονταν και το ίδιο συνέβαινε και με τους χαρακτήρες. Έτσι, η προσωπικότητα των Ολύμπιων θεών μεταβαλλόταν για να ταιριάζει στην κάθε ιστορία, πολλές φορές αποκλίνοντας από τα όσα γνωρίζουμε από την ελληνική μυθολογία.

wonder-woman2009

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ότι μια από τις κυρίαρχες ιδέες στο σύμπαν της DC κατά την Golden και Silver Age ήταν ότι οι Ολύμπιοι θεοί και οι Ρωμαϊκοί θεοί αναφέρονται στα ίδια πρόσωπα, συνδέοντας τον Άρη με τον Mars, την Αφροδίτη με τη Venus, κτλ.. Μετά το reboot του 1987, ο George Perez ξαναέγραψε την ιστορία των Αμαζόνων, παρουσιάζοντας τους Ολύμπιους θεούς να έχουν δημιουργήσει τις Αμαζόνες από τις ψυχές πολεμιστριών που έπεσαν στην μάχη, κάτι που θυμίζει αρκετά τους νορδικούς μύθους για τις Βαλκυρίες. Ο θεός Άρης έστειλε τον Ηρακλή να τις υποτάξει, ο οποίος τις αιχμαλώτισε και τις ατίμωσε με δόλο. Οι Αμαζόνες σκότωσαν αρκετούς από τους άνδρες του και οι θεοί τις τιμώρησαν με το να τις στείλουν σε ένα νησί, ώστε να φυλάνε μια από τις πόρτες που οδηγούσαν στον Κάτω Κόσμο.

Η συγκεκριμένη ιστορία αποτελεί και μια προσπάθεια εξήγησης των λόγων για τους οποίους οι Αμαζόνες είναι αρνητικά διατεθειμένες απέναντι στους άνδρες. Οι παλαιότεροι μύθοι αναφέρουν ότι κάθε χρόνο οι Αμαζόνες στις περιοχές της Σκυθίας ζευγάρωναν με τους γείτονες τους, ώστε να μην εξαφανιστεί η φυλή τους, και από τα παιδιά που θα γεννιόταν σκότωναν τα αρσενικά και κρατούσαν τα θηλυκά, και γενικά τόσο στον Ηρόδοτο όσο και σε άλλους συγγραφείς της αρχαιότητας παρουσιάζονται σαν μια πολεμοχαρής, περήφανη φυλή που ανταγωνιζόταν τους άνδρες στην μάχη. Για το σύμπαν της DC, μετά τα γεγονότα που οδήγησαν στην εξορία τους, οι Αμαζόνες ακολούθησαν τον δρόμο της ειρήνης, παρά τις εξαιρετικές τους ικανότητες στην μάχη. Έτσι, γεννήθηκε η Diana, ένα άγαλμα από πηλό που του έδωσαν πνοή οι Ολύμπιοι θεοί, σύμφωνα με τον George Perez, ή η κόρη του Δία, σύμφωνα με την New52.

gal-gadot-wonder-woman-batman-superman

Η Diana είναι προϊόν της Themiscyra σχεδόν όσο ο Bruce Wayne είναι προϊόν της Gotham. Είναι από τις λίγες ανοιχτά θρησκευόμενες ηρωίδες, λατρεύοντας την θρησκεία του Δωδεκάθεου, και μεταφέρει το μήνυμα της ειρήνης και της ισότητας, ενώ την ίδια στιγμή είναι ξεκάθαρες οι πολεμικές τις ικανότητες και η δυσπιστία της προς του άνδρες, ιδιαίτερα στις πρώτες περιπέτειές της στον ανδροκρατούμενο κόσμο. Το αν πρεσβεύει ελληνικά ιδεώδη, όμως, είναι σίγουρα αμφισβητήσιμο, δεδομένου ότι ο δημιουργός της, ο ψυχολόγος William Marston, ενδιαφερόταν κυρίως για την δημιουργία ενός ήρωα με πιο έντονα θηλυκά χαρακτηριστικά στην προσωπικότητα του, που θα ερχόταν σε αντίθεση με τους ultra macho Superman και Batman της εποχής. Για να είχε αυτός ο χαρακτήρας το μυθικό status των άλλων δύο, επιλέχθηκε η αναφορά στην πλούσια σε πρότυπα ηρώων ελληνική μυθολογία.

Παρά τους κίονες, μπροστά από τους οποίους την ζωγραφίζουν συχνά, σπάνια η Wonder Woman θα κάνει αναφορές σε κάποιον από τους πολλούς αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους, πολιτικούς και λοιπούς, και φυσικά οι αναφορές στην Ελλάδα του σήμερα είναι μηδαμινές. Ακόμα και έτσι, η Wonder Woman έχει καταφέρει, με το να δανειστεί στοιχεία από την ελληνική μυθολογία, να δημιουργήσει τον δικό της μύθο και μια δυναμική παγκόσμια παρουσία, τόσο μέσα στο σύμπαν της DC όσο και στην pop κουλτούρα. Άλλωστε, πλέον, η δημοτικότητα των υπερηρώων έγκειται στο ότι μπορεί ένα μεγάλο μέρος, όχι μόνο μιας χώρας, αλλά ολόκληρου του πλανήτη, να ταυτιστεί μαζί τους ή να εμπνευστεί από αυτούς. Κι αν θέλουμε οπωσδήποτε να συνδέσουμε τη Wonder Woman με την Ελλάδα, αρκεί να θυμηθούμε ότι ήταν ο Σωκράτης αυτός που είπε “wisdom begins in wonder”.