Οι New Gods Του Kirby Εμπνέουν (Ξανά)!
Ο Μάρτιος έκλεισε πολύ καλά για τους fans των μεταφορών comics στον κινηματογράφο, με τα νέα trailer των πολυαναμενόμενων SPIDER-MAN: HOMECOMING, VALERIAN AND THE CITY OF A THOUSAND PLANETS και JUSTICE LEAGUE. Και αν τα δύο πρώτα βασίστηκαν στην παρουσίαση της πλοκής των δύο ταινιών, το τρίτο στηρίχθηκε περισσότερο στην σκηνές δράσεις και στη χημεία μεταξύ των ηρώων, παρουσιάζοντας πολύ λίγα για την ιστορία. Εχθροί έρχονται, υποστηρίζουν τόσο ο Batman όσο και η Wonder Woman, χωρίς όμως να αποκαλύπτουν ποιοι είναι και τι θέλουν.
Και επειδή ακόμη και οι πιο φανατικοί των comics μπορεί να έχουν παραλείψει, ή να μη θυμούνται, τις ιστορίες που δημιούργησε για την DC ο κατά τα άλλα συνώνυμος με τη Marvel, Jack Kirby, καλό θα είναι να τις θυμηθούμε, μιας και οι ταινίες του DCEU αντλούν επιρροή από αυτές, όπως συνέβη και με ένα μεγάλο κομμάτι του New 52.
Δουλεύοντας για την DC, στις αρχές του ’70, ο Kirby είχε πλέον την ευκαιρία να αφήσει τη φαντασία του ελεύθερη, και ξεκίνησε ένα αρκετά φιλόδοξο project, στο οποίο, αντί να ασχοληθεί με τους γνωστούς superheroes, αποφάσισε να γράψει και να σχεδιάσει ένα πάνθεον μέσα στο DC Universe. Η μυθολογία υπήρξε πάντα μια από τις κύριες εμπνεύσεις όσον αφορά στους υπερήρωες, και στην DC είχαμε δει την εμφάνιση διάφορων θεοτήτων από την αρχαία ελληνική θρησκεία, ή άλλες λατρείες. Όμως, αυτό που κάνει τους Νέους Θεούς τόσο ιδιαίτερους, είναι ότι ο Kirby τους έδωσε δικά του ονόματα, δημιουργώντας πανίσχυρα όντα, τα οποία ήταν αποκλειστικά κομμάτια του ευρύτερου κόσμου της DC και κανενός άλλου. Καθώς προχωρούσε η ιστορία, οι χαρακτήρες από τους πλανήτες Νew Genesis και Αpokolips άρχισαν να ξεχωρίζουν, προβάλλοντας τις διαφορετικές προσωπικότητές τους. Εν συντομία, ο Kirby δημιούργησε έναν κόσμο φαινομενικά μανιχαϊστικό, αν λάβουμε υπ’ όψη την αρμονική ζωή στη New Genesis, τόσο αντίθετη από τα τοπία της Apokolips, που έμοιαζαν με αναπαραστάσεις της κόλασης, αλλά εάν κοιτάξει κανείς προσεκτικά, διαπιστώνει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.
Ο κεντρικός χαρακτήρας, και ένας από τους πιο ισχυρούς villains στον κόσμο της DC, είναι ο Darkseid, θεός του πλανήτη Apokolips, που βασιλεύει ως απόλυτος δικτάτορας, ένα πλήθος από εξαθλιωμένους υπηκόους του, που ζουν σε εξαιρετικά απάνθρωπες συνθήκες. Ο γιος του Darkseid, Kalibak, παρουσιάζεται ως ένας πολύ σκληρός αλλά μάλλον ανίκανος πολεμιστής, που προσπαθεί να αποδείξει την αξία του στον πατέρα του. Άλλοι χαρακτήρες είναι ο σαδιστής Desaad, ο οποίος είναι ο αρχιβασανιστής του ολοκληρωτικού καθεστώτος του Darkseid, η Granny Goodness, που μόνο “good” δεν μπορεί να την χαρακτηρίσει κανείς, λόγω των σαδιστικών τάσεών της και της θέσης της, η οποία της επιτρέπει να εκπαιδεύει με διάφορους σκληρούς τρόπους τους πολεμιστές του Darkseid. Η τεχνολογία που διαθέτει ο εν λόγω πλανήτης είναι εκπληκτική, και πιθανώς αποτελεί ένα σχόλιο του Κirby για τις επιπτώσεις της τεχνολογικής ανάπτυξης στην ηθική των ανθρώπων. Ο Darkseid διαθέτει, μεταξύ άλλων, τα motherboxes, τα οποία έχουν πολλαπλές δυνατότητες και επιτρέπουν στον ίδιο και τον στρατό του να τηλεμεταφέρονται σε κάθε γωνία του πλανήτη.
Ο στρατός του Darkseid αποτελείται από parademons, πλάσματα τα οποία είναι απόλυτα πιστά στον θεό τους και των οποίων η ισχύ βρίσκεται στο τεράστιο αριθμό τους. Στο New 52, αποκαλύφθηκε ότι οι parademons ενδεχομένως να ήταν κάποτε όντα τα οποία απήχθηκαν από τους πλανήτες τους, από τις δυνάμεις του Apokolips, και μεταλλάχθηκαν στα τέρατα που είναι πλέον. Όλες οι ιστορίες για του Apokolips ασχολούνται με την έννοια της απόλυτης εξουσίας και πως αυτή μπορεί να μετασχηματίσει τον κόσμο, προβάλλοντας όντα στην ηθικά χειρότερη μορφή τους. Αυτό κάνει και τον Darkseid έναν από τους πιο τρομαχτικούς villains.
Στον αντίποδα, θα έλεγε κανείς, βρίσκεται η Νew Genesis, κατοικία θεών όπως ο Highfather, η Αvia και ο Μetron. O τελευταίος, ο οποίος θεωρείται ως ο θεός της γνώσης, βρίσκεται πάντοτε καθισμένος στη Mobius Chair, από όπου αντλεί και τη γνώση του. Ο Metron συχνά κρατά μια ουδέτερη στάση προς τα τεκταινόμενα, παίζοντας το ρόλο του αποτραβηγμένου από τα κοινά διανοούμενου, που ασχολείται μόνο με τις έρευνές του. Στη Νew Genesis ζουν επίσης ο Orion, γιος του Darkseid, ο οποίος ανταλλάχθηκε με το γιο του Highfather σε μικρή ηλικία, για να διατηρηθεί η ειρήνη μεταξύ των δύο πλανητών. Ο γιός του Highfather, αφού κατάφερε, μετά από χρόνια προσπάθειας, να δραπετεύσει από τα κελιά του Apokolips, πήρε το όνομα Mister Miracle και σύναψε ερωτική σχέση με την Big Barda, πρώην μέλος της επίλεκτης ομάδας πολεμιστριών, που εκπαίδευσε η Granny Goodness, με το όνομα Furies.
Ένας από τους μεγαλύτερους αντιπάλους του Darkseid, δεν είναι άλλος από τον Superman. Αν και ο θεός του Apokolips περιφρονεί τους ήρωες της Γης, το μίσος του για τον Superman έχει οδηγήσει τους δύο σε πολλές μάχες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο Superman εκπροσωπεί όλα όσα ο Darkseid απαγορεύει, όπως την ικανότητα να ορίσει κανείς τη μοίρα του, την ελευθερία, την καλοσύνη και την ανιδιοτέλεια, παρά την τεράστια δύναμη του. Από την άλλη, δεν είναι λίγες οι φορές που ο Darkseid έχει προσπαθήσει να χειραγωγήσει τον Superman και να τον φέρει στο πλευρό του, αναδεικνύοντας μια διεστραμμένη ανάγκη του δικτάτορα για έναν ικανό γιο, ώστε να αντικαταστήσει αυτούς που τον απογοήτευσαν.
Δεν είναι γνωστό αν στην επερχόμενη ταινία της Justice League θα δούμε τον Darkseid, ο οποίος τείνει να περιμένει αρκετά πριν κατέβει στη μάχη, όπως και ο Thanos των Avengers. Όμως, οι αναφορές στον κόσμο που δημιούργησε ο Kirby μπορούν να οδηγήσουν σε θετικά αποτελέσματα, εξερευνώντας περαιτέρω το ερώτημα που θέτει ο Zack Snyder σε κάθε ταινία του, περί της σχέσης ανθρώπου με δυνάμεις ισχυρότερες από τον ίδιο, αλλά και προβάλλοντας τις ηθικές επιπτώσεις μιας εξουσίας που είναι ανεξέλεγκτη και τις καταστροφικές χρήσεις της τεχνολογίας στα λάθος χέρια.
Σε μια εποχή που θέματα όπως ο φασισμός και ο περιορισμός της ελευθερίας του Τύπου, έχουν ξαναβγεί στην επιφάνεια, τo “Fourth World Saga” του Jack Kirby μοιάζει πιο επίκαιρο από πότε…