Filmish

Μια εικονογραφημένη ματιά στον κινηματογράφο

Ο Edward Ross δηλώνει ερωτευμένος με τον κινηματογράφο. Επίσης, στον πρόλογο αυτού του comic προσθέτει πως έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της ζωής του βλέποντας ταινίες, αλλά και προσπαθώντας να καταλάβει τι είναι αυτό που κάνει κινούμενες εικόνες να μας ενθουσιάζουν, να μας προκαλεί δέος, αγωνία ή τρόμο και να επηρεάζουν σε τέτοιο βαθμό τις ζωές μας. Στο FILMISH, λοιπόν, ο Ross, υπό την μορφή του καρτουνίστικου σκίτσου-avatar του, αναλαμβάνει να χρησιμοποιήσει την Ένατη Τέχνη για να μας ξεναγήσει στον κόσμο της Έβδομης.

Το FILMISH, με λίγα λόγια, είναι ένα non-fiction comic, με έντονες επιρροές από το UNDERSTANDING COMICS και το υπόλοιπο έργο του εξαιρετικού Scott McCloud (οι οποίες είναι εμφανείς από την πρώτη σελίδα και, για εμένα τουλάχιστον, απόλυτα καλοδεχούμενες). Ο Edward Ross αποδεικνύεται ιδιαίτερα καλός γνώστης του αντικειμένου του, αναλύοντας στις επτά ενότητες του FILMISH θέματα όπως τη “ματιά” του κινηματογραφιστή, τα σκηνικά, την γλώσσα και τον ρόλο του ανθρώπινου σώματος στον κινηματογραφικό κόσμο, δημιουργώντας στην ουσία ένα πολύ περιεκτικό βιβλίο “Film Theory 101”.Το κείμενο του FILMISH, μάλιστα, είναι αρκετά πυκνό και λεπτομερές, ώστε να μπορεί να σταθεί αρκετά καλά και μόνο του, χωρίς να υποβοηθάται από την εικόνα. Ο κινηματογράφος, όμως, είναι οπτικό μέσο και εκεί που ως βιβλίο το FILMISH θα ήταν ένα ενδιαφέρον αλλά κάπως ψυχρό ανάγνωσμα, το σκίτσο έρχεται για να ζωντανέψει τις σελίδες του, δίνοντάς μας σύντομες ματιές σε στιγμιότυπα σημαντικών ταινιών. Μάλιστα, οι αναφορές του FILMISH αντλούνται από ένα μεγάλο εύρος διαφορετικών ταινιών, από Χολιγουντιανά blockbusters και b-movies των 80s μέχρι πιο ανεξάρτητες ταινίες με μικρότερη απήχηση, αλλά ιδιαίτερη καλλιτεχνική σημασία, γεγονός που καθιστά απαραίτητο για την ανάγνωση ένα μπλοκάκι για να σημειώνετε τίτλους ταινιών για research. Εκτός από το να κάνει ένα κάπως “βαρύ” κείμενο πιο προσιτό, όμως, η εικονογράφηση επιτρέπει παράλληλα στον Ross να γίνει πιο ευέλικτος με την παρουσίαση σκηνοθετικών τεχνικών, εφόσον έχει την δυνατότητα να τις αναλύσει με πολύ μεγαλύτερη ευκολία.

Στα ελληνικά, το FILMISH κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Χαραμάδα σε μια ιδιαίτερα προσεγμένη μετάφραση της Μαρίας Χρίστου. Αν και είναι πιθανό να μην έχει και τόσο πολλά να πει σε αναγνώστες με βαθιά γνώση της θεωρίας του κινηματογράφου, για κάποιον λιγότερο έμπειρο το FILMISH περιέχει αρκετές ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις που θα τον κάνουν να αντιμετωπίσει τον κινηματογράφο με πιο κριτική ματιά και θα του δώσουν μια πολύ καλύτερη και πιο ευρεία κατανόηση του Μέσου. Ακόμη, όμως, κι αν κάτι από αυτά δεν συμβεί, σίγουρα θα κλείσετε το FILMISH έχοντας σημειώσει αρκετούς τίτλους από ενδιαφέρουσες ταινίες, το οποίο και από μόνο του κάνει την ανάγνωση να αξίζει τον κόπο.