Συνέντευξη: DaNi
Ένα βράδυ γύρω στις 9, συνάντησα στο κέντρο της Αθήνας την DaNi, κατά κόσμο Δανάη Κηλαηδόνη. Αφού καθίσαμε σε ένα μαγαζί που δεν είχε πολύ φασαρία – προκειμένου να μιλήσουμε άνετα και να μπορέσω με ευκολία να απομαγνητοφωνήσω μετά τη συνέντευξη – παραγγείλαμε δύο μπύρες και ξεκινήσαμε να συζητάμε. Μετά το πέρας της χαλαρής συζήτησης, μιλήσαμε για διάφορα θέματα σχετικά με την δουλειά της στο χώρο της 9ης Τέχνης, για το πώς ξεκίνησε την ενασχόλησή της με τα comics, αλλά και για τα σχέδιά της για το μέλλον…
Τί σε παρακίνησε να ασχοληθείς με τα comics;
Όταν ήμουν μικρή, συνήθιζα να πηγαίνω στο περίπτερο της γειτονίας μου και να αγοράζω comics, οπότε μπορείς να πεις ότι η αρχή έγινε από εκεί. Επίσης, σημαντικό ρόλο έπαιξε και το περιοδικό 9, που κυκλοφορούσε ως ένθετο με την ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΑ. Μετέπειτα, αφού μεγάλωσα και πήγα Γυμνάσιο (γέλια), ξεκίνησα να αγοράζω και από καταστήματα που είχαν μεγαλύτερη ποικιλία σε comics, όπως το Dojo στο Μαρούσι.
Αυτό που μου άρεσε και συνεχίζει να μου αρέσει στα comics, είναι πως μπορείς να φτιάξεις ό,τι θελήσεις χωρίς καθόλου budget! Θέλεις να κάνεις εκρήξεις; Ελικόπτερα; Τέρατα; Tα δημιουργείς χωρίς να χρειάζεται ξοδέψεις τίποτα!
Γενικά, τί σου άρεσε να σχεδιάζεις από μικρή ηλικία;
Μικρή μου άρεσε να σχεδιάζω γάτες και άλογα! Στην εφηβεία, έκανα πιο σκοτεινά πράγματα, ενώ μετά ήρθε η funky περίοδος, όπου έκανα τις γκομενίτσες. Σε όλες τις φάσεις τις ζωής μου, ό,τι φτιάχνω αντιπροσωπεύει την αντίστοιχη περίοδο στο τι μου αρέσει να σχεδιάζω, και αυτό δεν νομίζω πως συμβαίνει μόνο σε εμένα, ιδιαίτερα σε ό,τι έχει να κάνει με τις αυτοεκδόσεις, όπου ο δημιουργός επιλέγει τι θα φτιάξει.
Μπορεί κάποιος να εργάζεται ως κομίστας στην Ελλάδα και να ζει από αυτό;
Πιστεύω πως ναι. Προσωπικά, εγώ το κάνω τα τελευταία τρία χρόνια. Απλά δεν μπορείς να δουλεύεις στην Ελλάδα γιατί δεν έχουμε μεγάλη βιομηχανία στα comics. Προσωπικά, όσοι γνωρίζω που ζουν από αυτό, δουλεύουν για εταιρίες στο εξωτερικό. Κυρίως Αμερική.
Τί χρειάζεται να κάνει κάποιος κατά την γνώμη σου προκειμένου να γίνει master of his craft;
Πολύ δουλεία και εξάσκηση. Να διαβάζεις άλλα comics και να βλέπεις τι κάνουν και πως σχεδιάζουν οι υπόλοιποι δημιουργοί. Να παρατηρείς. Για μένα, τα comics είναι σαν να σου ανατίθεται ένα πρόβλημα και να πρέπει να βρεις λύση. Ιδιαίτερα όταν σου δίνουν το σενάριο. Οπότε, βλέποντας τις λύσεις που έχουν ήδη βρει οι υπόλοιποι κομίστες, εμπνέεσαι για το πώς να διαχειριστείς τις δικές σου δημιουργίες. Για παράδειγμα, βλέπεις ένα ωραίο flow, ή ένα πέρασμα από την μια σελίδα στην άλλη, και έτσι εξασκείται το μάτι σου στο πως μετέπειτα θα οργανώσεις τα δικά σου panels.
Επίσης, ένα από τα πράγματα που πρέπει να προσέχει πολύ κάποιος, είναι η σκηνοθεσία και οι χαρακτήρες να έχουν consistency. Όποιος και αν είναι ο δημιουργός, πρέπει να έχει κατά νου πως ο αναγνώστης δεν θα πρέπει να δυσκολευθεί καθόλου κατά την ανάγνωση του comic.
Πώς φαντάζεσαι τον εαυτό σου στη βιομηχανία των comics μετά από δέκα χρόνια;
Θα ήθελα να έχω δουλέψει σε όσες περισσότερες εταιρίες μπορώ. Να έχω κάνει κάτι δικό μου, δηλαδή να έχω φτιάξει μια δική μου σειρά comics, και πλέον να έχω εδραιωθεί στο χώρο.
Ποιό θα ήταν το dream project σου;
Αν ο Tarantino ασχολούταν με τα comics και έγραφε κάποιο σενάριο, ή κάποια ιστορία, θα ήθελα να απευθυνόταν σε εμένα για να το υλοποιούσα! Μου αρέσει το χιούμορ του και η αισθητική που βγάζει στις ταινίες. Επίσης, άσχετο με τον Tarantino, το να κάνω Zatanna, που είναι και η αγαπημένη μου χαρακτήρας, θα ήταν και αυτό κάτι που θα μου άρεσε πολύ!
Ποιοί σε έχουν επηρεάσει ως καλλιτέχνες και από ποιούς θα έλεγες πως έχεις εμπνευστεί;
Mike Mignola και Eduardo Risso – HELLBOY και 100 BULLETS, αντίστοιχα. To HELLBOY είναι σκοτεινά παραμυθένιο και μου αρέσει πολύ η εικονογράφησή του, ιδιαίτερα η χρήση του μαύρου που έχει στο comic. Όσο για το 100 BULLETS, θα έλεγα ότι εκτιμώ πάρα πολύ τη σκηνοθεσία του.
Αγαπημένη σου ταινία;
101 Σκυλιά της Δαλματίας.
Τί κάνεις για φορτώσεις τις “δημιουργικές σου μπαταρίες”;
Ρίχνω ματιές στο Instagram και χαζεύω στο 9GAG, ή βλέπω σειρές!
Ποιά είναι τα project σου αυτό τον καιρό;
Στην Αμερική, κάνω το DIRK GENTLY για την IDW, σε συνεργασία με τον Ηλία Κυριαζή, στην Αγγλία για την 2000AD έχω κάνει κάποιες ιστορίες, ενώ ετοιμάζουμε και ένα secret project, για το οποίο δεν μπορώ να σας πω ακόμα πολλά!
Τέλος, ποιό πιστεύεις ότι είναι το αγαπημένο σου theme στα comics;
Θα έλεγα horror μαζί με κωμωδία. Και να σου πω, αν είναι λίγο “τσοντο-horror” με χιούμορ, ακόμη καλύτερα!
Δανάη, σε ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου!
Έγω ευχαριστώ, Γιάννη!