Annecy International Animated Film Festival 2017 Report
Φέτος, δεν είχα προβλέψει να πάω στο φεστιβάλ της Annecy. Ας δω κάτι άλλο, σκέφτηκα. Ας ταξιδέψω αλλού αυτή τη φορά, είπα. Όπως ίσως μαντέψατε, μιαμισή εβδομάδα πριν την έναρξη του φεστιβάλ, έτρεχα να αγοράσω το πάσο μου.
Γιατί ναι, σίγουρα υπάρχουν κι άλλα φεστιβάλ να δει κανείς, αλλά πώς μου πέρασε από το μυαλό ότι θα μπορούσα να χάσω το μεγαλύτερο ραντεβού της Tέχνης του animation στην Ευρώπη; Γεμάτο με εκθέσεις, προβολές, mainstream και indie κυκλοφορίες, μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες, πρόκειται για μια τεράστια συλλογή από ό,τι είδος animation έχετε φανταστεί ότι μπορεί να υπάρχει. Σε μία εβδομάδα, είδα τόσα υπέροχα φιλμ και τόσες pretentious βλακείες, που μπορώ να σας γράφω άρθρα για μήνες. Αλλά ας κάνουμε μία πρώτη σύνοψη εδώ πέρα, ξεκινώντας από τα βραβεία:
Το φεστιβάλ κέρδισε η μεγάλου μήκους ταινία LOU OVER THE WALL του Masaaki Yuasa, σκηνοθέτη του διάσημου MIND GAME. Πρόκειται για την ιστορία ένος νεαρού που γίνεται φίλος με μια σειρήνα, αψηφώντας το μύθο του χωριού του, που θέλει της σειρήνες ανθρωποφάγα πλάσματα. Δε ξέρω αν πρόκειται για αριστούργημα, αλλά είναι ένα έργο διασκεδαστικό, με μουσική, χορό και τσαχπινιά, που αφήνει τους θεατές με καλή διάθεση και λίγα σκουπιδάκια στα μάτια.
Το βραβείο κριτικής επιτροπής έλαβε το IN THIS CORNER OF THE WORLD, ένα manga adaptation του Sunao Katabuchi. Αφηγείται την ιστορία της Suzu, η οποία ζει κοντά στη Hiroshima την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Δεν ξέρω πώς ακριβώς να το περιγράψω… Ενώ στην αρχή βαριόμουν και δεν καταλάβαινα τους χαρακτήρες, στο τέλος ο ρυθμός της ταινίας με έπεισε και ακολουθούσα την υπόθεση χωρίς να χάσω μισό υπότιτλο. Δεν το λάτρεψα, όμως δε θα το ξεχάσω.
Τέλος, βραβείο κοινού πήρε το LOVING VINCENT των Dorota Kobiela και Hugh Welchman, μια ταινία που είχα αποφασίσει να σνομπάρω και, μόλις οι πρώτοι φίλοι μου είπαν “είναι καταπληκτική”, ήταν πολύ αργά για να βρω ελεύθερη θέση σε προβολή. Πρόκειται για ένα φιλμ που έχει γυριστεί αρχικά με κάμερα και ύστερα κάθε frame έχει ζωγραφιστεί με τον τρόπο που ζωγράφιζε ο Vincent Van Gogh. Απ’ όσο φαίνεται, το αποτέλεσμα είναι σεναριακά καλό και τεχνικά άριστο.
Στα μικρού μήκους τώρα. Ο Κρύσταλλος πήγε στο THE BURDEN της Niki Lindroth Von Bahr, ένα stop motion musical που όσοι είδαν λάτρεψαν, αλλά δεν είχα την τύχη να είμαι από αυτούς. Βραβείο κοινού κέρδισε το PEPE LE MORSE, πολυαναμενόμενο στο χώρο, μιας και πρόκειται από τις λίγες μικρού μήκους animation που προβλήθηκαν στις Κάννες. Βραβείο της επιτροπής έλαβε το KOTU KIZ της Ayce Kartal, βασισμένο στην αληθινή ιστορία ενός 8χρονου κοριτσιού, τις τρομακτικές και τις γλυκές αναμνήσεις της. Βραβείο πρώτου έργου πήρε το SPLENDIDA MOARTE ACCIDENT του Sergiu Negulici και έπαινο κέρδισε το L’OGRE της Laurène Braibant.
Όσον αφορά στα graduation films, όπου βρίσκουμε συχνά τα περισσότερα διαμαντάκια, τον Κρύσταλλο έλαβε το SOG του Jonatan Schwenk. Πρόκειται για μία πολύ περίεργη ταινία που συνδυάζει πολλές τεχνικές. Αν και δεν ξέρω αν μου άρεσε ή όχι, καταλαβαίνω και χαίρομαι για την αναγνώρισή της. Βραβείο επιτροπής πήρε το SUMMER’S PUKE IS A WINTER’S DELIGHT της Sawako Kabuki, ένα φιλμ που μιλάει για τη βουλιμία με περίεργο τρόπο και που σας προκαλώ να δείτε έως το τέλος εδώ. Τέλος, έπαινο κέρδισε το PAS A PAS των Charline Arnoux, Mylène Gapp, Léa Rubinstayn, Florian Heilig, Mélissa Roux, που μιλάει για έναν τυφλό άνθρωπο, ο οποίος χρειάζεται να αφήσει την καθημερινότητα του και να αγκαλιάσει το άγνωστο.
Στα αγαπημένα μου Comissionned Films, τον Κρύσταλλο πήρε το MATERIAL WORLD της Anna Ginsburg, ένα ωραίο ταινιάκι με σωστό μήνυμα, που όμως ξέχασα μία ώρα αφότου το είδα. Βραβείο επιτροπής έλαβε το σπαστικό videoclip του Moby από τον Steve Cutts, “Are You Lost In The World Like Me”, που πραγματικά, αν ξαναδώ άνθρωπο να το μοιράζεται στο Facebook, θα κλείσω το λογαριασμό μου. Στην ίδια κατηγορία υπήρχαν και καλύτερες συμμετοχές, πιστεύω, και συχνά μπορείτε να τα βρείτε στο internet. Aν θέλετε, μπορείτε να βρείτε εδώ όλες τις υποψηφιότητες.
Στο φεστιβάλ συμμετείχαν επίσης η ελληνοαλβανική μικρού μήκους ETHNOPHOBIA του Johan Zhonga και η ελληνική AENIGMA των Αντώνη Ντούσια και Άρη Φατούρου. Δυστυχώς, δεν πέτυχα τις προβολές τους, αλλά άκουσα καλές κριτικές γύρω μου και ανυπομονώ να τις δω αλλού.
Άλλα βραβεία κέρδισαν τα:
DIX PUISSANCE MOINS QUARANTE-TROIS SECONDE του F.Francis (“Off-Limits” Award)
REVOLTING RHYMES των Jakob Schuh, Jan Lachauer, Bin-han To (Cristal for a TV Production)
BOJACK HORSEMAN “FISH OUT OF WATER” του Mike Hollingsworth (Special Distinction for a TV Series)
THE MAN-WOMAN CASE “WANTED” της Anaïs Caura (Jury Award for a TV Series)
MAACHER JHOL του Abhishek Verma (City of Annecy Award)
LA JEUNE FILLE SANS MAINS του Sébastien Laudenbach (André-Martin Award for a 2016 French Feature Film)
NEGATIVE SPACE των Max Porter, Ru Kuwahata (André-Martin Special Distinction for a French Short Film. FIPRESCI Award)
NOTHING HAPPENS των Uri Kranot, Michelle Kranot (André-Martin Award for a French Short Film)
PETIT VAMPIRE του Joann Sfar (Gan Foundation Award for Distribution)
RADIO DOLORES της Katariina Lillqvist (Best Original Music Award for a Short Film, sponsored by the SACEM )
HEDGEHOG’S HOME της Eva CVIJANOVIC (Young Audience Award)
VALLEY OF WHITE BIRDS του Cloud Yang (Junior Jury Award for a Short Film)
WHAT A PEACEFULL DAY του Eden (Kai-Hsun) Chan (Junior Jury Award for a Graduation Film)
Πιστεύω ότι, όσο κι αν οι ουρές για τις προβολές είναι ατελείωτες, όσο κι αν οι καταιγίδες ή ο δυνατός ήλιος της Annecy μου κάνουν τη ζωή δύσκολη, του χρόνου θα έχετε ένα ακόμα άρθρο από εμένα. Γιατί; Η απάντηση στο φετινό opening film του φεστιβάλ: