Top 100 Marvel Comics: 5. Daredevil: Born Again
Το BORN AGAIN δεν αποτελεί απλά την υπέρτατη Daredevil ιστορία, αλλά ανήκει δικαιωματικά στο πάνθεο των καλύτερων deconstructive superhero comics όλων των εποχών.
Daredevil: Born Again
1986WriterFrank MillerArtistDavid MazzucchelliMarvel ComicsΌλοι μας έχουμε μια ιστορία ή ένα run ενός χαρακτήρα ή μιας ομάδας, που διαβάζουμε συνέχεια ξανά και ξανά, γιατί θεωρούμε είτε πως είναι ό,τι καλύτερο έχει γραφτεί είτε αντιπροσωπεύει τον πυρήνα του comic είτε απλά μας άγγιξε πολύ περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Nομίζω πως πολλοί θα συμφωνήσουν ότι το BORN AGAIN είναι μια τέτοια ιστορία, ένας σταθμός για τον Daredevil, μια στιγμή παύσης και θαυμασμού στην πορεία του ανθρώπου χωρίς φόβο.
Η υπόθεση ξεκινά με την Karen Page, η οποία, έχοντας αποτύχει με την κινηματογραφική της καριέρα, έγινε πλέον ηθοποιός porno και ναρκομανής και πουλάει την μυστική ταυτότητα του Daredevil, προκειμένου να πάρει την δόση της. Αυτή η πληροφορία φτάνει στα πρόθυμα αυτιά του Kingpin και ο μεγαλόσωμος εγκληματίας επιστρατεύει τα ομολογουμένως σημαντικά “μέσα” του, ώστε να κάνει τη ζωή του Matt Murdock μια κόλαση επί γης. Χάνοντας τη δουλειά του, την αξιοπιστία του, το σπίτι και τα χρήματά του, ο Matt προσπαθεί να ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από αυτήν την επίθεση.
Τα ίχνη καταλήγουν στον detective Nicholas Manolis, ο οποίος, όπως ανακαλύπτει και ο διακεκριμένος δημοσιογράφος, Ben Urich, εκβιάστηκε για να καταθέσει ενάντια στον Murdock, προκειμένου να σώσει τον γιό του. Ξεκινάει μια σταδιακή πτώση στην παράνοια για τον ήρωα, έως ότου ηττάται κατά κράτος από τον Kingpin. Τώρα, λοιπόν, όλοι οι πρωταγωνιστές καλούνται να αντιμετωπίσουν υπερβολικά αντίξοες συνθήκες, σωματικά και ψυχικά, ώστε να ξεπεράσουν τα κολοσσιαία εμπόδια μπροστά τους και να φτάσουν στην πραγματική….αναγέννησή τους.
Έχοντας ήδη μετατρέψει τον Daredevil, από τίτλο που ήταν έτοιμος να ακυρωθεί, σε έναν από τους πιο δημοφιλείς, στο προηγούμενο run του, ο Frank Miller επιστρέφει ίσως με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Υπάρχουν χίλιοι λόγοι, για τους οποίους μπορεί να λατρέψει κανείς αυτό το comic, και άλλοι τόσοι που αποδεικνύουν την διαφορά, την καινοτομία και την σημασία του.
Αρχικά, η ιστορία και οι συμβολισμοί είναι εξαιρετικοί. Ο Miller παίρνει το στοιχείο του καθολικισμού, που έως τότε περισσότερο δημιουργούσε προβλήματα πιστότητας, και το αντιμετωπίζει ως ακρογωνιαίο λίθο για την ανάδειξη της ιδιαιτερότητας και της προσωπικής ιδιοσυγκρασίας του πρωταγωνιστή. Οι τίτλοι στα τεύχη, οι κατά καιρούς στάσεις του σώματος του Matt και κυρίως η θεματική διάθεση της υπόθεσης υποδηλώνουν την άμεση σύνδεση με τη χριστιανική θρησκεία. Από τη μiα, ο χρόνος είναι Χριστούγεννα (καλή ώρα!) και, από την άλλη, ο χαρακτήρας περνάει παρόμοιες καταστάσεις με αυτές που σχετίζονται με το Πάσχα. Η δυσφήμηση και ο εξευτελισμός, η δημόσια καταστροφή της περσόνας, καθώς και ο σωματικός και ψυχολογικός Γολγοθάς που υφίσταται ο Daredevil, η επακόλουθη “ανάρρωση” και η ελπιδοφόρα επιστροφή του από τον θάνατο. Όλα δοσμένα αριστοτεχνικά, χωρίς να κουράζουν ούτε να υπερβάλλουν, αλλά να επιδεικνύουν τόσο την ικανότητα του συγγραφέα όσο και την λαμπρότητα του έργου του.
Και όλα αυτά σε ένα απόλυτα ρεαλιστικό πλαίσιο – πόσο εύκολα, ακόμα και σήμερα, ένα πρόσωπο, δημόσιο και μη, καταβαραθρώνεται και σπιλώνεται η φήμη του, ενώ αντίστοιχα πόσο δύσκολα μπορεί να επανέλθει. Ο Miller αφιερώνει στο πρώτο σκέλος της ιστορίας μόλις δύο τεύχη, από τα συνολικά επτά, που χρειάστηκε για να δούμε την δικαίωση και επαναφορά του ήρωα. Και επειδή δεν ήταν αρκετό αυτό το άψογο μωσαϊκό του καθημερινού, υπερηρωικού και του θρησκευτικού στοιχείου, στο προτελευταίο τεύχος βλέπουμε άλλο ένα θεματικό κύκλο που απασχολεί συχνά πυκνά τον συγγραφέα: τον πατριωτισμό. Με την πρώτη εμφάνιση και συμμετοχή του Nuke, την εκμετάλλευσή του από τον Kingpin και το στρατό, καθώς και την διαμετρικά αντίθετη παρουσία του Captain America, o Miller σχολιάζει με καυστικό και αιχμηρό τρόπο την τυφλή πολλές φορές υπακοή στην πατρίδα και το έθνος, καθώς και την πολιτική συνείδηση των Αμερικανών απέναντι σε τέτοια ζητήματα. Θίγει με έξυπνο τρόπο την κατά περιπτώσεις ηθική διαστρέβλωση του πατριωτικού αισθήματος, αλλά και την αντίστοιχη θετική πλευρά που εμπεριέχει ο πραγματικός ιδεαλισμός και η έμπρακτη πίστη στη δικαιοσύνη και στην αλήθεια.
Σε ένα τέτοιο μεγαλόπνοο εγχείρημα, φυσικά, χρειάζεται να αποδώσεις σωστά και πειστικά τους χαρακτήρες, κάτι το οποίο ο “θείος Frank” πετυχαίνει στο μέγιστο. Μέσα από υπέροχους διαλόγους και εσωτερικούς μονολόγους, σκιαγραφεί τον ψυχισμό των πρωταγωνιστών και αφιερώνει ολόκληρα subplots, έτσι ώστε να τους αναπτύξει όσο καλύτερα γίνεται. Από τη μια η Karen, ως μια σύγχρονη τρόπον τινά Μαγδαληνή, μετά το τραγικό λάθος της, μετανιώνει και ξεκινάει το ταξίδι της, κυριολεκτικό και πνευματικό, προς τη συγχώρεση. Ο Urich τρέμει απέναντι στον Fisk, αλλά καταφέρνει να πάρει πίσω το σθένος και τον επαγγελματισμό του, ενώ παράλληλα, βλέπουμε μια σπάνια, αν και σύντομη, απόδοση του Jay Jonah Jameson Jr. Ακόμη και ο Foggy, παρά τις δυσκολίες του στον εργασιακό τομέα, βρίσκει μια καινούργια πνοή στην προσωπική του ζωή, με την πρώην του Matt, Glorianna. Εν τέλει, ο τίτλος BORN AGAIN δεν αναφέρεται μόνο στον Daredevil, αλλά σε όλο το cast, το οποίο μέσα από τη δική του ζωή και νοοτροπία, υποβάλλεται σε απόλυτα προσωπικές και ρεαλιστικές δοκιμασίες, για να αναδομηθεί.
Δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς και τις δύο αποδόσεις των Matt και Kingpin. Ο ήρωας ξεπερνάει πλέον τα όρια του εαυτού του, δεν το βάζει κάτω ποτέ, έρχεται σε επαφή με το παρελθόν, αντλεί δύναμη από αυτό, ενώ συναντάει και για πρώτη φορά τη μητέρα του, η οποία επιστρέφει στη ζωή του σε άλλη μια κομβική στιγμή. Τόσο το μέρος που μεγάλωσε, το Hell’s Kitchen, όσο και οι γονείς και το ατύχημα που του έδωσε τις δυνάμεις του, αλλά του κόστισε την όραση, παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του και ο συγγραφέας το τονίζει αυτό με τον πιο κατάλληλο τρόπο. Από την άλλη, το μίσος του Kingpin, η πίεση που ασκεί, καθώς και ο τρόπος που αντιμετωπίζει τις καταστάσεις, υποδηλώνουν από τη μια την θέληση και την εξυπνάδα του, αλλά από την άλλη προοικονομούν την καταστροφή του, όπως ακριβώς και σε αρχαιοελληνική τραγωδία, όπου ο ανταγωνιστής διαπράττει ύβρη και εν τέλει τιμωρείται για αυτό.
Με το σχέδιο του David Mazzuchelli, που κοσμεί όλη την ιστορία, είναι δύσκολο να μην εντυπωσιαστεί κάποιος. Όχι μόνο λόγω της εποχής, αλλά και λόγω της εξαιρετικής τεχνικής, και των καταπληκτικών panels που βλέπουμε ως αποτέλεσμα. Σε σκηνές δράσης, συναισθήματος, στιγμιότυπων, ακόμα και στην κινηματογραφική επιλογή της γωνίας, από την οποία βλέπουμε τα γεγονότα, ο διάσημος σχεδιαστής δεν αφήνει τίποτα στην τύχη του, και προσφέρει άπειρες εικόνες που σαγηνεύουν τον αναγνώστη, πάντοτε με αποκορύφωμα τις πρώτες και τις τελευταίες σελίδες των τευχών.
Το BORN AGAIN δεν αποτελεί απλά την υπέρτατη Daredevil ιστορία, αλλά ανήκει δικαιωματικά στο πάνθεο των καλύτερων deconstructive superhero comics όλων των εποχών. Και ακόμα και εκεί, ξεχωρίζει ανάμεσα σε άλλους τιτάνες, όπως το DARK KNIGHT RETURNS ή το KINGDOM COME, γιατί δεν πρόκειται για μια ιστορία που έρχεται και φεύγει, ή ξεδιπλώνεται πίσω από την ασφάλεια ενός Elseworld ή What If?, αλλά λαμβάνει χώρα εντός του main continuity και αφήνει το ανεξίτηλο στίγμα της για πάντοτε επάνω στο τίτλο του DAREDEVIL. Ένα πραγματικό και αυθεντικό masterpiece, που κάθε comic fan οφείλει να διαβάσει, και να ξαναδιαβάσει.