Marvel's Fresh Start
Όταν ο editor μου στο Comicdom, Θωμάς Παπαδημητρόπουλος, αποδέχτηκε την πρότασή μου να στάξω… μέλι για την καινούρια εκδοτική κίνηση της Marvel, μου επισήμανε πως θέλει να ακούσει επιχειρήματα και όχι μόνο γκρίνια. Πέρα από το γεγονός ότι, όπως γνωρίζουν όλοι μου οι φίλοι, εγώ δεν γκρινιάζω ποτέ (ποτέ, όμως), πώς να μην γκρινιάζει κανείς με το βούρκο στον οποίο έχει πέσει η Marvel και συνεχίζει να βυθίζεται ασταμάτητα. Για όσους, λοιπόν, δεν γνωρίζουν, να αναφέρω εν ταχει πως “Fresh Start” καλείται το επερχόμενο relaunch της Marvel, υπό το πρίσμα του οποίου, η εκδοτική θα προχωρήσει στην κυκλοφορία καινούργιων τίτλων, οι οποίοι θα διαδεχθούν τους ήδη υπάρχοντες, που αναμένεται να ματαιωθούν σύντομα.
Μια δημοφιλής τακτική, στην οποία έχει καταφύγει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια η Marvel, για να τραφεί όσο το δυνατόν περισσότερο από μια πιθανή πηγή νέων αναγνωστών, το MCU. Κι αυτό βασιζόταν στην λογική πως οι θεατές των υπερ-επιτυχημένων ταινιών, θα ήταν πιο εύκολο να μεταπηδήσουν στην 9η Τέχνη με μια ολοκαίνουργια σειρά, χωρίς να γνωρίζουν προηγούμενα γεγονότα. Αλλά, στην πραγματικότητα, όλα τριγύρω αλλάζανε και όλα τα ίδια μέναν.
Οι ταινίες γέμιζαν τους κινηματογράφους, η μία μετά την άλλη, αλλά οι πωλήσεις έπεφταν διαρκώς. Τα συνεχόμενα relaunch κούρασαν τους αναγνώστες, που παρατηρούσαν ότι αγαπημένοι τους τίτλοι γίνονταν cancelled χωρίς απαραίτητα να έχουν κακές πωλήσεις, ενώ αγαπημένοι χαρακτήρες εξαφανίζονταν από τον χάρτη, για να δώσουν χώρο σε νεότερους. Αυτές οι συνεχείς μετακινήσεις μεταξύ σειρών και ηρωών, φαίνεται πως κούρασαν και τους ίδιους τους δημιουργούς, με αποτέλεσμα αρκετά μεγάλα ονόματα της εκδοτικής, να την εγκαταλείψουν.
Και κάπως έτσι, μπήκε το 2018, με αρκετούς κριτικούς, fans και συντάκτες από το Comicdom, να καταλήγουμε περίπου στο ίδιο συμπέρασμα. Ότι το 2017 ήταν η χειρότερη χρονιά της Marvel από την εποχή που χρεοκόπησε. Καθώς οι αναγνώστες αποξενώνονταν από τους τίτλους της εταιρίας, το αντίπαλο δέος (DC) κέρδιζε συνεχώς έδαφος. Αντιλήφθηκε το δικό της λάθος με το New 52 και αποφάσισε να το καταργήσει, κάνοντας ένα ουσιαστικό REBIRTH, το οποίο ήταν πετυχημένο, τόσο κριτικά όσο και εμπορικά, ενώ κατάφερε να επαναπροσεγγίσει παλιούς αναγνώστες.
Η Marvel, από την μεριά της, φαίνεται να μην μπορεί να αντιληφθεί τα λάθη της. Παράλληλα, η προσπάθειά της να προωθήσει τους ήρωες, των οποίων τα κινηματογραφικά δικαιώματα άνηκαν στην ίδια, παραγκωνίζοντας υπάρχοντα επιτυχημένα franchise (X-Men, F4) των οποίων δεν κατείχε τα δικαιώματα, δεν βοηθούσε καθόλου για την ανατροπή της κατάστασης. Και κάπως έτσι, άρχισαν οι κινήσεις πανικού.
Πρώτη κίνηση ήταν το Marvel LEGACY, μια αντιγραφή του DC REBIRTH, που όμως απέτυχε. Όσο ελπιδοφόρα στρατηγική και αν ήταν από την πλευρά της Marvel, η επιστροφή σε κανονική αρίθμηση, οι πωλήσεις δεν αντάμειψαν την εταιρεία όπως η ίδια ανέμενε. Οι αναγνώστες φαίνεται δεν πίστεψαν πως ο επαναλαμβανόμενος κύκλος έκδοσης νέων σειρών και οι εντός ενός χρόνου ακυρώσεις αυτών, θα σταματούσε σύντομα. Και τελικά, με το FRESH START, οι αμφιβολίες των αναγνωστών μάλλον επιβεβαιώθηκαν.
Το FRESH START, λοιπόν, είναι η δεύτερη κίνηση πανικού της εταιρείας. Μετά την αποτυχία του πρόχειρα ετοιμασμένου LEGACY, o νέος (φρέσκος) editor-in-chief C.B. Cebulski καταφεύγει σε μαζικό relaunch τίτλων, γιατί αυτή την κίνηση ξέρουν, αυτήν εμπιστεύονται. Και μαζί με την “Fresh Start”, υπόσχονται επιστροφή των αυθεντικών ηρώων της εταιρίας, καθώς και νέες δυναμικές σειρές από καταξιωμένους δημιουργούς.
Και την επιστροφή των αυθεντικών ηρώων να την καταπιώ (προσωρινά), αφού ο Wolverine επιστρέφει, ο Tony Stark ξαναγίνεται Iron Man και η Thor αργοπεθαίνει. Πολλοί από αυτούς πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία των Avengers και η Marvel τους θέλει ολοζώντανους, για να προλάβουν την πρεμιέρα. Το σημείο στο οποίο πάσχει φοβερά η Marvel τα τελευταία χρόνια, όμως, είναι στο δημιουργικό δυναμικό της.
Κατά το πρώτο της μαζικό relaunch, το Marvel Now, η εκδοτική είχε στο δυναμικό της ονόματα όπως τους Jonathan Hickman, Peter David, Kieron Gillen, Matt Fraction και Ed Brubaker. Τα ονόματα αυτά (μέχρι τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο) απουσιάζουν από το δυναμικό της εταιρίας, ενώ ελάχιστα ονόματα του ίδιου βεληνεκούς παραμένουν εκεί. Ένας Jason Aaron δεν φέρνει την Άνοιξη. Ο Ta-Nehisi Coates ακόμα δεν έχει φτάσει το επίπεδο των προηγούμενων, για να θεωρηθεί “μεγάλο όνομα”, ενώ για τον Mark Waid έχουν περάσει ανεπιστρεπτί οι μέρες δόξας. Ακόμα και τον Tom King, έχασε μέσα από τα χέρια της η Marvel, παρ’ όλο που έγραψε την καλύτερη ιστορία της εκδοτικής στην τρέχουσα δεκαετία.
Και παρά το γεγονός πως η Marvel ανακοινώνει ονόματα εκπλήξεις, κανένα από αυτά δεν έχει ακόμα κόψει την ανάσα. Αντιθέτως, δημιουργοί που έχουν πολλάκις τοποθετηθεί στο στόχαστρο κριτικών και fans, συνεχίζουν να ανακυκλώνονται σε διάφορους τίτλους της εταιρείας. Ακόμη και η απουσία του Bendis είναι ολοφάνερη στους νέους τίτλους. Πολλά τα αρνητικά του συγκεκριμένου συγγραφέα, αλλά κανείς δεν μπορούσε να αμφισβητήσει ότι υπάρχουν fans που τον ακολουθούν τυφλά.
Όχι, το πρόβλημα με το FRESH START δεν είναι ότι απλά δεν έχει δημιουργούς η Marvel, για να υποστηρίξει το νέο της εγχείρημα, αλλά ότι αρνείται να κατανοήσει, ή να παραδεχτεί, τα λάθη της. Οι χαμηλές πωλήσεις δεν συμβαίνουν ούτε γιατί ο κόσμος δεν θέλει χαρακτήρες που εκπροσωπούν το diversity, όπως δήλωσε ένας executive της εταιρίας τον περασμένο Νοέμβριο, ούτε γιατί οι αναγνώστες δεν μπορούν να ακολουθήσουν μακροσκελείς ιστορίες. Οι παλιοί αναγνώστες βλέπουν ότι η εταιρία δεν ενδιαφέρεται για αυτούς, μπροστά στις πολλές πωλήσεις ενός ολόφρεσκου πρώτου τεύχους, ενώ οι νέοι αναγνώστες δεν γνωρίζουν με ποιο από όλα τα AVENGERS #1 που κυκλοφορούν στην αγορά, πρέπει να μεταπηδήσουν στον απέραντο κόσμο των comics.
Όταν, πριν καμιά δεκαετία, διάβασα τα πρώτα μου comics των ASTONISHING X-MEN και των NEW X-MEN, σίγουρα είχα αρκετές απορίες σχετικά με το τι συνέβη στα προηγούμενα τεύχη, αλλά αυτό με γοήτευε και δεν χανόμουν λόγω continuity. Κάθε άλλο, ήθελα να διαβάσω κι αυτά για να μάθω τι έγινε. Στον 21ο Αιώνα, η Wikipedia μπορεί να προσφέρει αρκετές πληροφορίες σε έναν νέο αναγνώστη, οπότε ακόμη και αν ξεκινήσει με το τεύχος #707, δεν είναι απαραίτητο πως θα δυσκολευτεί να μάθει τι έγινε στα προηγούμενα 706.
Το θέμα της Marvel δεν είναι τίποτα από τα παραπάνω, είναι η χαμηλή ποιότητα των τίτλων της. Και πώς να μην έχει χαμηλή ποιότητα, όταν δεν έχει ταλαντούχους συγγραφείς στο δυναμικό της. Θέλουμε να διαβάζουμε ιστορίες με τους χαρακτήρες που ξέρουμε και αγαπάμε τόσα χρόνια. Θέλουμε να διαβάζουμε και ιστορίες με χαρακτήρες που εκπροσωπούν το diversity. Αλλά καλές ιστορίες. Το ICEMAN ήταν μια ευκαιρία για την Marvel να έχει έναν τίτλο στα ράφια της με πρωταγωνιστή έναν LGBT υπερήρωα. Αλλά το comic αυτό έμεινε πίσω από την βιτρίνα της αφήγησης μια gay ιστορίας και όχι μιας υπερηρωικής ιστορίας με πρωταγωνιστή έναν gay χαρακτήρα.
Το FRESH START δεν μας έχει αποκαλύψει ακόμη όλα του τα χαρτιά, αλλά ό,τι έχει ανακοινωθεί ως τώρα δεν διαφέρει σε τίποτα από όσα μας έχει συνηθίσει η Marvel την τελευταία πενταετία. Ένα ανακάτεμα συγγραφέων και τίτλων, δεν είναι αυτό που θα αλλάξει τη μοίρα της εταιρείας, απλά θα τη βυθίσει ακόμη περισσότερο στην ψευδαίσθηση ότι η σύγχρονη εποχή των comics απαιτεί συνεχή relaunch τίτλων…