Annecy International Animated Film Festival 2018 Report
Όπως έχει αρχίσει να επιβάλλει πλέον η παράδοση, πήρα και φέτος τη σκηνή μου, το καπέλο μου και πήγα να κατασκηνώσω στο διεθνές animation φεστιβάλ της Annecy. Έξι ημέρες με προβολές από το πρωί έως το βράδυ, μέχρι να στεγνώσουν τα μάτια μου, έξι ημέρες ανταλλάσσοντας portfolios, εντυπώσεις και τηλέφωνα με εκατοντάδες επαγγελματίες και φοιτητές του animation από όλο τον κόσμο. Κι όπως κάθε χρόνο, τώρα που γύρισα στο σπιτάκι μου και έχοντας κοιμηθεί ένα δωδεκάωρο, είμαι έτοιμη να σας μεταφέρω τη λίστα των βραβείων, καθώς και τις εντυπώσεις μου από την προηγούμενη εβδομάδα.
Αρχικά, το μεγάλο βραβείο των μεγάλων μήκους, CRISTAL, κέρδισε το FUNAN του Denis Do, μία γαλλοβελγικολουξεμβουργικοκαμποτζιανή ταινία, που διηγείται την ιστορία μια νεαρής γυναίκας στην αναζήτηση του γιού της, ο οποίος απήχθη κατά το καθεστώς των Khmer Rouge. Δεν πρόλαβα να το δω (οι ώρες της μέρας δε φτάνουν για να δούμε όλες τις επιλογές του φεστιβάλ), αλλά οι κριτικές ήταν όλες θετικές και το trailer είναι πανέμορφο και δυνατό.
Το BREADWINNER της Nora Twooney σάρωσε τα υπόλοιπα βραβεία μεγάλου μήκους, κερδίζοντας το βραβείο κοινού και κριτικής επιτροπής, αλλά και το βραβείο καλύτερης πρωτότυπης μουσικής. Το συγκεκριμένο επέλεξα σκόπιμα να μην το δω, καθώς πρόκειται ούτως ή άλλως να κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους. Με πρωταγωνίστρια ένα Αφγανό κοριτσάκι που ντύνεται ως αγόρι, ώστε να δουλέψει για την οικογένειά του, η ταινία υπόσχεται πολλά.
Κλείνοντας με τα μεγάλου μήκους, το τρομακτικό stop motion LA CASA LOBO των Cristóbal Leon και Joaquín Cocina έλαβε τον έπαινο της κριτικής επιτροπής. Δεν την είδα, καθώς άκουσα ότι είναι περίεργη και disturbing και δεν είχα το κουράγιο να ταλαιπωρηθώ δύο ώρες. Τώρα σκέφτομαι ότι ίσως θα έπρεπε να την είχα βάλει στη λίστα μου, αλλά είναι πολύ αργά και αμφιβάλλω πως θα τη βρω εύκολα εκεί έξω.
Περνώντας στα μικρού μήκους, τον Κρύσταλλο κέρδισε το πολύ ξεχωριστό BLOEISTRAAT 11 της Nienke Deusz, ένα φιλμ που συνδιάζει διαφορετικές τεχνικές και μιλάει για τον τρόπο, με τον οποίο ο ερχομός της εφηβείας χαλάει τη φιλία δύο κοριτσιών. Μπορείτε να δείτε το making of εδώ.
Βραβείο κριτικής επιτροπής ΚΑΙ βραβείο κοινού απονεμήθη στο WEEKENDS του Trevor Jimenez, ένα τρυφερό ταινιάκι που άγγιξε όσους θεατές χρειάστηκε κάποτε να χωρίσουν την εβδομάδα τους ανάμεσα στο σπίτι της μαμάς και του μπαμπά. To Jean-Luc Xiberras Αward έλαβε το EGG της Martina Scarpelli, ασπρόμαυρο μικρού μήκους πάνω στην ανορεξία, που αγγίζει όλες τις αισθήσεις και μας αφήνει ανατριχιασμένους.
Ο έπαινος της κριτικής επιτροπής πήγε στο BICIKLISTI του Veljko Popovic, έναν αγώνα ποδηλάτου για την καρδιά μίας δεσποινίδος.
Το Off-Limits βραβείο, για ταινίες που αγγίζουν τα όρια των τεχνικών του animation, ήρθε φέτος σε ισοπαλία. Νικητές είναι τα AN EXCAVATION OF US του Rodrigo Faustini και BOY TRANSCODED FROM PHOSPHENE της Shirley Bruno, δύο πολύ ποιητικοί τίτλοι, που δεν είχα χρόνο να δω.
Στις τηλεοπτικές μικρού μήκους / σειρές, ο Κρύσταλλος πήγε στο εξαιρετικό PIG: THE DAMKEEPER POEMS του Eric Oh, που πραγματικά ξεχώρισε. Μπορείτε να το δείτε ολόκληρο εδώ. Τα JURY AWARDS έλαβαν τα WE BARE BEARS: PANDA’S ART του Daniel Chong και το THE ROBOT CHICKEN WALKIND DEAD SPECIAL (επίσης διαθέσιμα εδώ και εδώ) του Thomas Sheppard. Όσον αφορά στα comissioned films, (παραγγελίες, συχνά σποτάκια, μουσικά κλιπς, ή διαφημίσεις), ο Κρύσταλλος απονεμήθη στο LEICA: EVERYTHING IN BLACK AND WHITE του Mateus de Pola Santos, που ούτε που το θυμάμαι, για να είμαι ειλικρινής. Βραβείο κριτικής επιτροπής έλαβε το λίγο ψυχεδελικό, πλην όμως μονότονο, MARK LOTTERMAN: HAPPY της Alice Saey.
Τέλος, φτάνουμε στα αγαπημένα φοιτητικά films, που είναι συχνά και τα πιο πρωτότυπα, θρασέα και ενδιαφέροντα. Cristal Award κέρδισε το BARBEQUE της Jenny Jokela, που μου φάνηκε μαρτύριο ολόκληρο να το παρακολουθήσω και καθόλου δεν καταλαβαίνω προς τι το βραβείο. Η κριτική επιτροπή βράβευσε το INANIMATE της Lucia Bulgheroni, που δυστυχώς δεν είδα, αν και φαίνεται πραγματικά καλό. Τέλος, έπαινο έλαβε το HYBRIDS της σχολής MOPA, που αν και οπτικά εντυπωσιακό, δε με συγκίνησε καθόλου.
Φέτος ήταν λίγες οι ταινίες που μου έκαναν εντύπωση. Δε ξέρω αν οι προσδοκίες μου έχουν ανέβει ή αν απλά το φετινό πρόγραμμα ήταν λιγότερο ταιριαστό στα γούστα μου, αλλά σπάνια βγήκα από την αίθουσα ταρακουνημένη από γέλια, κλάματα ή σκέψεις. Εξαίρεση απότελεσαν, φυσικά, μερικές ταινίες και από αυτές ξεχωρίζω:
– Το SEDER-MASOCHISM της Nina Paley, ένα ξεκαρδιστικό μιούζικαλ που κριτικάρει την ιστορία του ιουδαϊσμού, από την Έξοδο έως σήμερα.
– Το L’HOMME AUX OISEAUX του Quentin Marcault, ένα όμορφο και απλό film, που διηγείται τον ερχομό της άνοιξης σε ένα μικρό χωριό.
– Το VERMINE του Jérémie Becquer, αντιρατσιστική μικρού μήκους που διαδραματίζεται στο μετρό του Παρισιού, με πολύ ενδιαφέρουσες τεχνικές επιλογές.
Κλείνοντας, άλλα βραβεία κέρδισαν:
– MARIPOSAS των Andrés Gomez Isaza, Mauricio Leiva Cock (City of Annecy Award)
– LA CHUTE του Borris Labbé (André-Martin Special Distinction for a French Short Film) (FIPRESCI Award)
– CE MAGNIFIQUE GATEAU των Marc James Roels, Emma De Swaef (André-Martin Award for a French Short Film)
– LE GRAND MECHANT RENARD ET AUTRES CONTES των Benjamin Renner, Patrick Imbert (André-Martin Award for a French Feature Film)
– HAPPINESS του Steve Cutts (“CANAL+ Creative Aid” Award for a Short Film)
– LES HIRONDELLES DE KABOUL των Éléa Gobbé-Mévellec, Zabou Breitman (Gan Foundation Award for Distribution )
– CADAVRE EXQUIS των Stéphanie Lansanque, François Leroy (Best Original Music Award for a Short Film, sponsored by the SACEM )
– VIVAT MUSKETEERS! του Anton Dyakov (Young Audience Award)
– LA MORT, PERE ET FILS των Denis Walgenwitz και Winshluss (Junior Jury Award for a Short Film)
Διαβάζοντας αυτό το άρθρο, μη διστάσετε να πατήσετε στα links και να παρακολουθήσετε τα trailers, αλλά και τις ολόκληρες μικρού μήκους ταινίες. Έτσι, θα μπορέσετε να δείτε και μόνοι σας έως που απλώνονται οι ορίζοντες του animation, μιας τέχνης που συχνά ξεχνάμε πόσο μάκρια μπορεί να φτάσει. Ραντεβού του χρόνου!